Doodeng om mn katjes naar buiten te laten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Dux en Ties

Doodeng om mn katjes naar buiten te laten

Bericht door Dux en Ties »

Wij wonen sinds een week of 6 in ons nieuwe huis. Onze poezen, Duxe en Ties zijn gewend om binnen te zijn.
Wel komen ze in de tuin, maar sinds kort heeft Duxe in de gaten dat ze over de schutting kan. En is dus al een paar uur zoek geweest. (gelukkig weer gevonden)
Ik vind het dood eng om ze naar buiten te laten, Bang dat ze niet terug komen. Maar sinds ze in de tuin geweest zijn, willen ze niets anders dan naar buiten.
Zit in dubio, omdat ik ook zie dat ze buiten enorm in hun element zijn. (Voel me net zo'n moeder die haar kinderen los moet laten..haha)
Wat moet ik hiermee????
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heb je de mogelijkheden en het geld om een ren te bouwen? Dat is een heerlijk uitkomst.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een ren zou een hele goeie oplossing zijn, maar als dat (nog) niet kan, kan je ze niet laten wennen aan tuigjes?

Jessie heeft ook die ontsnappingsdrang, onze tuin is zo goed mogelijk afgezet maar toch zoeken naar gaatjes.
Maar ik blijf er altijd bij als ze buiten zijn of in de buurt waar ik zicht op ze heb en ze lijkt het wel aardig te gaan accepteren dat ze in de tuin hoort te blijven.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dit is inderdaad een dilemma! Aan de ene kant wil je ze veiligheid bieden en aan de andere kant een avontuurlijk bestaan.

Misschien kun je het er op wagen als je niet in de buurt van een drukke weg woont, want de meeste katten komen gewoon weer thuis (voor de aandacht en het lekkere eten ;-)).

Als je nu wel aan een gevaarlijke weg woont of in de buurt ervan kun je misschien je tuin afzetten met gaas of een buitenren maken. Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik vind je probleem heel herkenbaar. Hier ook poezen die altijd binnen zijn, waarvan 1 wel heeeeeeeel erg graag naar buiten wil (en ook gaat als ze de kans krijgt :???: ).
Hoewel wij wel in een rustig buurtje wonen qua verkeer, gaan we in het najaar toch een ren bouwen. Ik kan er niet mee leven niet te weten waar mijn dieren uithangen :icon_shifty: , maar ik gun ze de buitenlucht wel heel erg!
Ik weet niet of jouw poezen ook wel al gewend waren om buiten te zijn in je andere woning, want dan wordt het natuurlijk weer een ander verhaal. Ooit verkregen vrijheid kan niet afgenomen worden, vind ik ;-) . Maar als ze niet beter weten zou je volgens mij het beste je tuin af kunnen zetten, of een ren plaatsen. Zo hebben zij buitenlucht en weet jij waar ze uithangen ;-) :-P .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Duxe en Ties

Bericht door Duxe en Ties »

Ze zijn het niet gewend om buiten te zijn, maar wel bij ons nieuwe huis in de tuin. Maar zoals ik al zei, Duxe springt zo over de schutting. Is het wel zeker dat ze terug komen?
:???: Ik denk dat ik er niet van zou slapen als ze s'nachts niet thuis zijn.
Het is zo dubbel, ik zie hoe erg ze in haar element is als ze buiten is, wie ben ik om ze dat te onthouden?
En een ren lijkt me ook niet de manier voor die donders van mij. Duxe wil meer, is veel te nieuwsgierig. dillema.... :roll:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Je kan je ren wat spannend inrichten met klimtoestanden enzo. Katten wennen er echt wel aan hoor, hoewel mijn Bramses weleens de gaten aanwijst ;-) Hij zit dan heel even op het dak en wil er loeiend van ellende weer in :lol:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Volgens mij hoef je niet bang te zijn dat ze niet thuiskomen, alhoewel er natuurlijk altijd katten zijn die gaan zwerven. De meeste katten kiezen er echter voor naar huis te gaan om lekker te eten en te slapen.

Als je ze liever 's-nachts binnen hebt kun je ze 's-avonds met eten naar binnenlokken en dan gewoon binnenhouden tot de volgende morgen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Hoi Ties en Dux,

Wat een gedoe hè, zo die katten die opeens allerlei kattenkwaad uithalen :)
Wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat ze niet over de schutting komen, is een stukje gaas van een halve meter -om en nabij- boven tegen de schutting vast maken. Het gaas recht omhoog (wel even overleggen met je buren!). Je maakt het voor je katten daardoor enigszins onmogelijk om op de rand van de schutting te springen danwel klimmen.

Zelf mogen mijn katten ook alleen in eigen tuin. Aan de kant van de coniferen van de buurman hebben wij kippengaas gemaakt - ik heb daar nog wel een leuk verhaaltje over trouwens, zal ik wel eens schrijven - en dit gaas wiebelt verschrikkelijk als de katten erin willen hangen. Ze zijn er nog niet overheen gekomen en we wonen hier nu ruim een jaar.
Aan de andere kant staat een schutting die té hoog is voor ze, maar die ze wel weten te bereiken via stoeltjes, een fiets of een biobak. Onze verantwoordelijkheid is dus: NIETS tegen de schutting aanzetten!

De reden dat zij de tuin niet uitmogen is overigens niet alleen omdat ik mij zorgen maak om verkeer hoor. Ik heb liever ook geen kattenaids (en dat valt, ook voor gecastreerde katten, snel op te lopen) of andere overdraagbare ziektes. Bovendien staat de kat hoog op de lijst van overlast: ze poepen in andermans tuin, graaien de rozen omver en gappen de koi's uit het water.
Dit alles blijft buiten bereik van mijn lieverds. Ik blij, katten blij (die hebben de tuin tenslotte) en de buurman dusdanig blij dat wij overstelpt worden door planten, appels, kersen en peren... Elk voordeel heeft zijn voordeel ;)

Groetjes, Fram
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gebruikersavatar
Feliscani Coons
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2006 23:54
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Feliscani Coons »

En een net over je tuin spannen, is dat een idee? Ik heb er zelf geen ervaring mee (heb zelf een ren), maar ik hoor er wel hele goeie verhalen over.

Grtjs!!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Wat leuk dat ik dit allemaal lees. Onze poezen komen ook al een tijdje buiten en dat gaat op zich wel goed, ze komen weer terug en snachts blijven ze zowiezo binnen. Maar onze buren hebben last van de poezen.
Ik loop ook met het idee om de tuin catproof af te zetten maar weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken.
Volstaat gewoon kippengaas? En dit moet je dus een halve meter van de grond en van boven aan de schutting bevestigen?
Zijn er ook site"s waar je informatie vandaan kunt halen of fotos?
Ik hoop het!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Duxe en Ties

Bericht door Duxe en Ties »

Thanks voor alle tips.
denk dat ik toch maar iets ga fabriceren in de tuin zodat ze er niet uit kunnen. alleen zou ik niet weten hoe, is er inderdaad niet een site waar je dat soort info kunt halen? Of iniedergeval een plaatje dat ik een idee heb om het aan te pakken.
Iets op de sschutting zodat ze er niet over heen kunnen, alleen is dat inderdaad een beetje lastig met de buren, van de ene kant zijn ze niet zo soepel...
De tijd zal het leren.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Een vrij eenvoudige manier om je tuin af te zetten is door gaas aan de bovenkant van je schutting te bevestigen dat schuin naar binnen loopt. Hier kunnen ze namelijk niet overheen.
\
\
|
|
| Zo ongeveer dus, beetje lastig tekenen op de computer ;-) Alleen dan wel een stukje schuiner naar binnen toe.
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Het nadeel van schuin plaatsen is dat het snel over gaat hangen en op de een of andere manier krijgen die katten het goed voor elkaar er dán juist wel over te komen :D
Je hebt altijd van die stommelingen natuurlijk. Probeer het gewoon!

@ Anne: Gaas een halve meter boven de grond starten lijkt mij niet zo handig. Wat doe je met die halve meter van de grond tot het gaas dan?
Wat wij hebben gedaan is het gaas een halve meter minimaal in de grond gestouwd. Het gaas is vastgeniet aan houten palen van 1.80 meter (mocht niet hoger omdat de coniferen van de buur ook 1.80 waren, maar je kunt ze zo hoog maken als mogelijk met jouw buren) en de palen staan twee meter uit elkaar ongeveer. Dit maakte, per ongeluk overigens, het gaas zo instabiel dat de katten er helemaal niks mee kunnen :)
De wel rondlopende buurtkatten kwamen overigens nog steeds de tuin in, erg vervelend. Het resultaat daarvan is dat de mijne - nog steeds! - overal piesen in de tuin.
Tegen de schuur, waar de buurkat vandaan kwam, hebben we nu ook gaas gezet, 20 cm ongeveer recht omhoog vanaf het dak. Buurtkat wil er niet overheen springen, puur omdat het dier nu de diepte niet meer kan inschatten. Een kat zal niet zo snel ergens óverheen springen als het niet kan zien hoe ver het is tot de landing.

Ik heb helaas geen websites te verdelen: wij moesten het ook op goed geluk doen en met tips van wéér andere mensen ;) Ik had zo'n site echt goed kunnen gebruiken, maar helaas... Een net spannen vind ik trouwens ook een geweldig idee :)
Bij ons lukt dat dus niet (vanwege de coniferen) en eigenlijk zou ik alle wintergasten enorm missen hier net zoals onze inmiddels toegeëigende huismerel (die heeft de kat flink te grazen genomen, ook iets waar ik nog wel eens over zal vertellen ooit haha), maar vooral bij kleine stadstuintjes is zoiets echt een goede oplossing :)

Groetjes, Fram
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Hoi Fram

Bedankt dat je met me meedenkt :grin: Als ik het goed begrijp heb jij dus vanaf de grond zeg maar het gaas gespannen tot aan 1.80 hoogte?
Wij hebben rond het huis links een deel corniferen (hoop dat ik het goed schrijf) en deel schutting waar ze zo tegen opklimmen.
Rechts hebben we helemaal schutting.
Rechtsachter is de poortdeur waar ze niet tegen op kunnen klimmen en een schuurtje waar ze ook niet tegen op kunnen klimmen.
Ik heb nu al een paar ideeen over hoe we het zouden kunnen aanpakken maar moet het er nog met manlief over hebben die eigelijk de tuin afzetten onnodig vindt ;-)
En uiteindelijk moet hij mee helpen, want ik zelf ben een stuntel op doe het zelf gebied :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gesloten