Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Nou het is voor jezelf (en het kittentje) vast erg leuk om een kitten erbij te nemen, maar Nikita klinkt behoorlijk gelukkig zo! Katten kunnen prima alleen zijn, het zijn in principe erg solistische dieren.
Gebruikersavatar
Diesel22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2006 11:28
Locatie: Zuid Holland

Kitten aanschaffen

Bericht door Diesel22 »

Hi hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb even jullie mening nodig !!

Sinds 31 augustus ben ik de trotse eigenaresse van een schat van een kater !! Het is een kitten van toen (bleek achteraf) 6 weken oud.

Ik wil hier even mijn verhaal kwijt en graag jullie reactie erop, want ik baal van die mensen die hun kat uitbuiten door te laten jongen en die weer verkopen.

Sinds ik op mezelf ben gaan wonen wilde ik een katje, mijn vriend vond dat ook gezellig dus we keken af en toe op internet en op donderdag 31 augustus stonden er op marktplaats twee kruising maine coon kittens. Welke ik samen met mijn moeder ophaalde, mijn moeder wilde ook weer een kitten.

Wij komen bij die vrouw thuis, blijkt de moeder poes niet aanwezig te zijn! Al vreemd maar wij helemaal verliefd op deze kittens ze toch genomen. Moesten hier beide 75 euro voor betalen.

Eenmaal thuis kitten laten wenen, 's avonds mocht hij bij ons in bed slapen, volgende morgen heel het bed onder de vlooien. Frontline gehaald en ingespoten, na twee uur heeft mijn vriend +/- 60 vlooien van hem afgehaald. Het is geen grapje, we hebben er zelfs foto's van !!

Affijn opeens valt ons op dat hij zoveel niest, wij naar de dierenarts, deze concludeerde:

Kitten veel jonger dan dat wij dachten
Kitten is ziek - krijgt gelijk medicijnen
Kitten helemaal onder de oormijt

Inmiddels is de kuur afgelopen en moeten we vanmiddag weer naar de dierenarts want hij niest nu weer, was weg maar is weer terug. Hij knapte we volledig op na de kuur, nu is hij super speels.

Dit is toch SCHANDALIG....

Wat nog het allerergste is dat diegene waar ik hem van heb gekocht niet thuis geeft.

Wat kan hier aan gedaan worden? Het moet toch gewoon niet kunnen dat je kittens in een slechte gezondheid weg doet en dan ook nog zoveel geld er voor vraagt. Wij dachten echt dat als de kittens wat duurder waren dat er dan meer naar om gekeken was, nou niet dus. Terwijl het huis waar ze in woonde er verzorgd uitzag... Wat kan een mens zich toch vergissen, maar ik ben blij dat wij ze daar hebben weggehaald, nu hebben ze een beter leven dan daar.

Zijn er geen katteninstanties die gaan kijken bij mensen die fokken met katten. Die bijvoorbeeld een fokverbod kunnen krijgen. Wat kan hier tegen gedaan worden, het is triest, de kittens voelen zich verschrikkelijk en de nieuwe eigenaars zitten gelijk met veel kosten ivm DA. Niet dat het mij daar om gaat, maar er zijn natuurlijk genoeg gezinnen die het niet kunnen betalen...

Groetjes, Samantha en een pootje van Diesel
Samantha - Diesel & Fabio
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Euhm, ik heb zelf geen raskat, maar 75 € is heel erg weinig als het om raskatten gaat. Dus da's eigenlijk al heel erg raar.

Er bestaan bij mijn weten wel fokkersverenigingen en als je echt wilt fokken met een bepaald ras (met stamboom enzo), moet je je daar laten registreren. Je kan de lijst van fokkers en hun reputatie daar krijgen. Maar als je je niet registreerd... dan weten zij er ook niets van. En ik vrees dat de mensen die jij tegen gekomen bent, van die laatste soort zijn.

Maar daar ben jij nu niet meer mee geholpen, natuurlijk.

Als je dieren wilt, moet je altijd voor ogen houden dat daar kosten aan verbonden zijn. En dat die wel eens hoog kunnen oplopen als de kat ziek wordt. Je wilt toch niet dat je beest de dupe wordt van jouw (minder goed gevulde) portemonnaie!? Al zijn er waarschijnlijk wel mensen die daar niet bij stil staan.

Hopelijk gaat het nu beter met je kitten.

Lies
Gebruikersavatar
Diesel22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2006 11:28
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Diesel22 »

Bedankt voor je reactie.

Sorry misschien is het verkeerd overgekomen het is geen echte raskat. De moeder was een maine coon, maar de moeder hebben wij nooit kunnen zien, dus wie zegt dat het zo is, ook hebben wij geen stamboom.

Bij ons gaat het ook helemaal niet om de kosten die we nu hebben, want hij krijgt alleen het beste van het beste.

Het gaat gewoon erom hoe mensen met beesten omgaan!

Hopelijk vanmiddag weer meer duidelijkheid bij de DA.
Samantha - Diesel & Fabio
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Kitten aanschaffen

Bericht door Miranda »

Samantha, ten eerste welkom hier. ;-)

Het is jammer dat jullie dit is overkomen, maar gelukkig heeft het kitten het nu goed en komt het er vast bovenop (tegen vlooien en oormijt zijn gelukkig goede middelen)!
Helaas zijn er nog veel broodfokkers en volgens mij kan er vrij weinig aan worden gedaan. Meestal gaan ze, als ze al wel een waarschuwing of boete krijgen, gewoon door... de beste remedie is nooit meer bij zulke mensen kittens kopen, maar dierenliefhebbers gaan vaak toch overstag bij zo'n lief koppie.
Maar toch zou ik proberen ergens een aanklacht in te dienen. Bijvoorbeeld bij de dierenbescherming. Dat is altijd beter dan niets doen, want wie weet krijgen ze een huisbezoek bij meerdere klachten. Want dat moederpoes niet aanwezig was, is wel heel vreemd. Maar de andere dingen zijn even vreemd (leeftijd kitten, prijs kitten, gezondheid kitten).

Hoe gaat het met het kitten van je moeder?
Je zegt dat ze niet thuis geven, is dat per telefoon? Zo ja, dan zou je kunnen proberen langs te gaan. Maar ik denk dat je ook daar weinig mee zult bereiken.

Succes!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Dit soort dingen gebeurt helaas veel te vaak. Of er iets tegen te doen is? geen flauw idee, zal wel niet, kijk maar eens op de marktplaats en je broek zakt spontaan af.
Een tijdje geleden stond er een kitten van 6 weken die ingeënt zou zijn :roll:.

Jammer dat dit jou moest overkomen en zeker jammer voor je kleine poepie. Gelukkig hebben beide katjes een goed huis gevonden.
Ik hoop dat jij en je mams veel plezier van deze katjes hebben.

Uit je verhaal komt goed naar voren dat je niet baalt van het uitgegeven geld maar dat je baalt van dit soort #%&*^%.

De dierenbescherming inlichten is een optie die ik zeker zou gebruiken al is het alleen maar om je frustraties kwijt te raken en het gevoel te hebben dat je iets doet. Tip: bewaar de rekeningen van de da e.d je weet maar nooit.

Enne geen foto's van Diesel plaatsen hoor, daar zijn wij hier niet zo dol op :eliar: :eliar: :eliar: :eliar:

Groetjes Lianne
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Diesel22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2006 11:28
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Diesel22 »

Zelf twijfel ik ook heel erg of ik nou wel of geen kat erbij zal nemen. Ik heb nu een katertje van bijna 3 maanden en elke keer als ik de deur uitga dan vindt ik dat zielig...

Hebben jullie nog tips waar je een kitten kunt adopteren? Behalve het asiel, daar ben ik al geweest maar ik zou graag een kitten erbij willen en die hadden ze niet...
Samantha - Diesel & Fabio
Ayesta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2006 22:20
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Ayesta »

@Diesel: ik weet niet waar je woont? In nieuwkoop weet ik een boerderij waar nog een paar kittens liggen. Verder kun je hier eens informeren:

http://www.kolderkatjes.nl/

http://www.wijzeweeskitten.nl/

http://www.poezenbel.nl/


Succes! Ayesta
Groeten,
Ayesta
Gebruikersavatar
Diesel22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2006 11:28
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Diesel22 »

Bedankt voor de reacties!

Diesel moet nu nog 16 dagen langer de antibiotica slikken en dan moet hij er echt vanaf zijn, ik hoop het voor hem!

Met het katje van mijn moeder gaat het goed, die heeft dezelfde dingen gehad als Diesel, alleen hij heeft na de eerste kuur nergens last meer van gehad.

Ik zou ook graag foto's van hem plaatsen alleen ik weet niet echt hoe dat gaat, ik zal vanmiddag daar eens voor gaan zitten, want ik zou ook graag een dagboek aanmaken!!
Samantha - Diesel & Fabio
Gebruikersavatar
Veronique
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2005 09:19

kitten: kater of poesje

Bericht door Veronique »

Wij hebben twee katers (Boris van 4,5 jaar en Guus van 1,5 jaar) en willen er graag een kitten bij. Maar nu vraag ik me af je bij 2 katers beter een katertje kan plaatsen of een poesje. Of maakt dat niets uit?

Groetjes Veronique
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat maakt gelukkig niet veel uit, het is belangrijk het karakter van je eigen katten en de nieuwe kitten goed bij elkaar te laten passen.

Dus niet twee dominante katten bij elkaar of een dominante kat met een hele bange. Het beste lukt een speelse, makkelijke kitten, maar een beetje schuw trekt vaak nog wel weg. In een druk huishouden zou ik verder geen schuw kittentje nemen en op een flatje geen boederij/buitenkitten.

Veel plezier verder met het vinden van je nieuwe huisgenootje!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hier lopen nog drie hele lieve huis tuin en keukenpoezen hoogzwanger te wachten op een huis. Ik voer ze het beste voer, maar intussen... Misschien een optie, maar wel wat teveel gevraagd denk ik ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Even m'n ei kwijt

Bericht door lianne »

Ik wil graag even mij ei kwijt over het volgende: Zoals sommigen van jullie al weten hebben wij hier buiten Fristi en Pepsi ook nog een pleegkitten van zo'n 12 weken oud. Guusje zoals we hem hebben genoemd is een lief verlegen manneke, vaak ook nog wat schrikachtig.
Hubby heeft in de afgelopen weken een band met Guusje opgebouwd en je kunt ook aan de manier van omgang zien dat Guusje ook wel graag wil knuffelen en kroelen.
Guusje is oud genoeg om elders geplaatst te mogen worden maar Hubby wil hem niet kwijt. Er is al iemand geweest die zelf ook al 2 katten heeft maar hubby is in paniek: ze wonen aan een drukke weg en die mensen dit en die mensen dat. Ter verduidelijking het zijn heel gewone mensen hoor. Deze week zouden ze bellen of ze interesse hebben in Guusje of niet, ik heb eerlijk gezegd dat Guusje best wel tijd nodig zal hebben om te wennen en zelf hebben ze ook al gezien dat Guusje niet echt toeschietelijk is.
Maar probleem is wil ik wel een 3e kat, geeft het meer troep(lees haren)
wordt het niet te druk? moet er een extra kattenbak bij? Dat soort dingen
Doordat Guusje niet zo aanhankelijk is heb ik ook niet het gevoel dat ik iets speciaals met hem heb. Hij is lief, grappig en leuk om te zien.
Als ik denk dat hij in een vreemd huis kom met vreemde mensen en dat hij dan zo bang zal zijn dan schieten de tranen spontaan in mijn ogen.

Jullie kunnen mij niet helpen maar misschien wil je je mening kwijt of zie jij de dingen vanuit een andere hoek.
Een ding weet ik wel, emotioneel zijn deze twee wattenbolletjes niet geschikt als pleegouder.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat ben je toch een lief mens met een groot hart! Ik kan je natuurlijk niet zeggen of je Guusje moet houden of niet, maar ik herken het natuurlijk wel door mijn asielwerk (ik weet zo wel 10 katten die ik wil hebben), dus volg je hart én toch ook je verstand en slaap er nog eens rustig een nachtje over.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik sluit mij helemaal aan bij Sandra. Is Hubby je man? ;-) Lekker doen joh!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie