mank pootje

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Ik zou in ieder geval vragen of er een foto van gemaakt kan worden. Pijnstillers is wel even een verlichting, maar doordat ze de pijn niet voelt gaat ze het pootje te veel belasten, waardoor ze er nog meer last van krijgt als het uitgewerkt is. Ik denk dat het beter is om het te verbinden....
Sterkte ermee !
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
tijnus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 aug 2005 10:31

Bericht door tijnus »

Er is inmiddels een foto gemaakt. Er blijkt niets gebroken. Het is waarschijnlijk een ontsteking, want beestje heeft inmiddels 40 graden koorts. Gaan beestje eind van de middag weer ophalen. Krijgt antibiotica kuur.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht. - Mahatma Gandhi
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het lijkt wel een epidemie :shock:
Vorige week liep Iffix opeens mank, maar ik kon niets ontdekken. Heb het een dagje aangezien en toen was het over.
Nu, sinds een paar dagen, is APollo sloom en wil niet dat ik aan zijn voorpoot kom (piept als ik aan zijn voetzool kom). Ik was een nacht weg en toen hebben ze een glas stukgegooid, maar ik kan niets ontdekken.
Hij eet en drinkt goed, maar hij zit niet als anders bij de kraan te wachten. Kortom: hij is zichzelf niet.
Ik geef hem vanavond een pijnstiller/koortsremmer en temp hem, maar als hij morgen niet beter gaat, laat ik hem nakijken.
Gebruikersavatar
tijnus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 aug 2005 10:31

Bericht door tijnus »

Zou het iets te maken kunnen hebben met de sneeuw (uitglijders)?
Het is echt sneu trouwens om te zien. Hij gebruikt z'n rechter voorpoot nu helemaal niet meer en loopt dus op één voorpootje te huppelen.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht. - Mahatma Gandhi
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier heeft het niet met de sneeuw te maken; de katten zijn toen niet buiten geweest. Ik denk dat Apollo ruzie heeft gehad. Hij heeft geen koorts, eet en drinkt goed en liep vandaag toch weer wat beter. Ik mag niet aan zijn voetzool komen, dan piept hij, maar ik zie helemaal niets, en verder heeft hij nergens in de poot pijn.
Ik heb er nu wat zalf op gedaan, al weet ik niet waar het eventueel zou zitten; ik wil nog met een loep kijken.

Luna heeft ooit een zere poot gehad doordat Aiko haar beet, en ze had daardoor haad banden verrekt. Dat duurde zes weken voordat het over was :???:
biep99
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:04
Locatie: gentbrugge (België)

poes plots kreupel en koortsig

Bericht door biep99 »

zondag was onze kater van 4 maand nog een spring in het veld zoals altijd.
maandagmorgen springt hij niet op mijn schoot bij het ontbijt, terwijl anders écht altijd. hij hinkt met zijn rechtervoorpootje. 's avonds ligt hij de ganse avond stil in de mand terwijl hij nooit rustig is eigenlijk. hij is een vreselijke speelvogel. 's anderendaags is hij lijk een vodje. we tilden hem op en hij zakte helemaal door. wou niks eten of drinken. naar de dierenarts. die vindt niet echt iets maar schrijft pijnstiller en ab voor. ketofen en clavubactin. moeilijk om te geven want fluffy wil helemaal niks. met een beetje slagroom het geplette pilletje gegeven en een uurtje later eet hij een heel klein beetje.
hij had bij de DA ook koorts 40,6°. Nu nog 38,5°. hij kan al rondlopen maar alleen als hij op de bak wil, verder kruipt hij onmiddellijk in zijn mandje terwijl hij er anders quasi nooit inligt. als hij al loopt dan loopt hij met een beetje een hoge rug.als het morgenavond niet beter was moest ik van de dierenarts terug.
weet iemand soms wat dit zou kunnen zijn want mijn DA had niet echt een verklaring hiervoor. het gebeurde van de ene op de andere dag. Ik wil dit sukkeltje zo graag helpen. Iedere tip is welkom jongens !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Heeft je dierenarts niet naar dat pootje gekeken? Want als alle problemen daarmee begonnen zijn..
Hij kan best verkeerd terecht zijn gekomen met springen, een kat land echt niet altijd goed.
Mischien een scheurtje in een pees of een kneuzing of iets dergelijks maar dat weet je pas als er goed naar gekeken is en allicht een foto maken ervan.
Niet echt iets vinden vind ik een beetje een vaag antwoord van je da hoor, daar moet je geen genoegen mee nemen.
Er is meer aan de hand, dus of een ander zoeken of bij deze terug en een uitgebreider onderzoek vragen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Precies, je moet blijven aandringen of naar een ander gaan, want dit klinkt niet goed. Ik denk ook dat het met het pootje te maken heeft en dat hij niet eet en drinkt e.d. omdat hij pijn voelt en koorts heeft.

O ja, die pillen MOETEN naar binnen, want dan gaat het genezingsproces het snelst. Dat betekent dat je hem moet dwingen om de medicijnen te nemen en om te eten. Hoe doe je dat?

Medicijnen geven: je wikkelt de kitten helemaal in een handdoek, zodat alleen het koppie eruit steekt, dan doe je zijn koppie omhoog, dan neem je de pil en doet zijn bekkie open, de pil erin en bekkie gelijk dicht doen en met je handen dichthouden (hij ademt dan door zijn neus). Dan stimuleer je zijn slik-reflex door even over zijn keel te gaan.

Dit lijkt allemaal heel zielig, maar het duurt maar heel kort en dan gaat het genezen het snelst. Dit gaat echt 10x sneller dan de pil in slagroom geven, vooral als hij niet wil eten. Als hij wel weer wil eten kun je het gemalen medicijn in blikvoer doen.

Dwangvoeding geven: weer de kitten in een handdoek doen en dan met een plastic spuitje met eten naar binnen spuiten. Het is het best hiervoor blikvoer te gebruiken en dit met water te verdunnen. Als je geen injectiespuit hebt, dan kun je ook het eten met een theelepel naar binnen dwingen en dan ook weer het bekkie dichtthouden en de keel stimuleren.

Sterkte, het is even wennen, maar als het echt nodig is en hij wil zijn medicijnen en zijn eten niet opeten, dan is dit de enige manier om hem te helpen.

groetjes,
Sandra
biep99
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:04
Locatie: gentbrugge (België)

Bericht door biep99 »

Het gaat een ietsiepietsie beter. heb nog eens ketofen gegeven en een klamme handdoek rond hem gedraaid tegen de koorts want die was toch weer 39,6. hij heeft een beetje gegeten (doordat de pijn minder was denk ik). Hij zit nu op zijn favoriete plekje weer, dus ik ben hoopvol. Hij is vreselijk lief en geeft kopjes dat het een lieve lust is, zo dankbaar precies...ik hou jullie op de hoogte vanhet verdere verloop. Het zou wel eens kunnen dat hij verkeerd terecht gekomen is en een spiertje of peesje heeft gescheurd dat wat ontstoken is, want hij is nogal een "kamikazekatje", ik hoop het in ieder geval...
Toch blijven jullie tips welkom, ik houd jullie op de hoogte.
Biep
renata03
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:19
Locatie: leeuwarden

hinkt met achterpoot

Bericht door renata03 »

hallo,

ik ben nogal snel paniekerig :oops: als er iets met mn katten is..
mijn vriend wordt soms gek van mij want ik be net een moedertje.
helaas hebben wij momenteel noet genoeg geld om ev morgen naar een dierenarts te gaan. nu is het zo dat Foxy(een van onze 2 katten) pas sinds 3 uren last heeft van haar achterpoot(rechts)
ze tilt het pootje omhoog en loopt er niet op. ze kan wel de trap op en neer sprinten ze springt ook.
kan het zo zijn dat ze kramp hefet of ergens op heeft gestaan. als ik hara op til of aai en voorzichtig hara pootje bekijkt dan hefet ze verder geen pijn(ze blaast in iedergeval niet of dat ze zicht los draait)

weet iemand wat ik het beste kan doen(haar vanavond binnen laten en laten rusten? of meteen de dierenarts bellen?)

bvd

Groetjes
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi,

Vervelend voor je katje zeg!! Laat haar in ieder geval veel rusten. Toen mijn kat last had van haar pootje (voorpoot geloof ik) moest ze een weekje in een bench, zodat ze het pootje zo min mogelijk zou gebruiken. Misschien dat je haar in een kamer kan opsluiten waar ze niet teveel kan springen en klimmen? Dan moet ze wel rustig aan doen! En als ze er morgen toch nog last van heeft, zou ik toch ik even naar de dierenarts bellen. Die kan je vast veel meer vertellen!!

Veel succes!
renata03
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:19
Locatie: leeuwarden

Bericht door renata03 »

Muis schreef:Hoi,

Vervelend voor je katje zeg!! Laat haar in ieder geval veel rusten. Toen mijn kat last had van haar pootje (voorpoot geloof ik) moest ze een weekje in een bench, zodat ze het pootje zo min mogelijk zou gebruiken. Misschien dat je haar in een kamer kan opsluiten waar ze niet teveel kan springen en klimmen? Dan moet ze wel rustig aan doen! En als ze er morgen toch nog last van heeft, zou ik toch ik even naar de dierenarts bellen. Die kan je vast veel meer vertellen!!

Veel succes!
bedankt voor je reactie. Ik weet niet hoe je het in kattetermen noemt haha maar het lijkt alsof ze last heeft van haar"voet".ik heb al gekeken maar kan niks vinden. en als ik haar poot aanraak dan maakt het haar niet zoveel uit.het lijkt ietsje erger dan gister maar miscshien komt het wel omdat ze de hele nacht had geslapen en net weer ging lopen, eten ,drinken doet ze goed en ze springt"helaas"nog wel en de trap op en neer. dus ik laat haar vandaag met gizmo(andere kat) inde woonkamer en niet naar buiten.ze miauwt wel heel erg omdat ze naar buiten wil,maar dat lijkt mij niet een goed idee!!!ik bel om 8.00 de dierenarts even

groetjes
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

wel dit is precies hetzelfde als wij vaststelden met onze 1jarige main coon. Plots kreupel, dat is nu wel door. Koorts bijna 40graden. Naar de DA, had er ook niet echt een verklaring voor. Maar onze kater vermagerde ook ongeveer een halve kilo op twee weken. Bloed laten onderzoeken en het enige wat er uit kwam was, Eiwit verlies, Proteïne losing syndrome. Behandeling Cortisone. Resultaat na een week: Niets. Onze spirou is nog steeds lusteloos en eet veel te weinig
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ik zou Biep99 een pb sturen, misschien heeft hij/zij meer duidelijkheid inmiddels over wat het nou was/is.... veel succes!
Gebruikersavatar
polatan
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2007 09:56

mank

Bericht door polatan »

Hallo, mijn kat Plunky loopt sinds een paar weken mank. zijn linker achterpootje lijkt wat door te zakken zijn buitenste teentje voelt slapper dan die van zijn rechter poot. ik mag er aan zitten van hem, hij geeft geen enkele reactie die duidt op dat hij pijn zou hebben, verder belast hij hem gewoon en als hij speelt of rent merk je er helemaal niets van. heeft iemand een idee wat dit kan zijn? groetjes joke :roll:


[ADMIN: Polatan, stel je vragen in het juiste topic of zoek eerst op het gewenste onderwerp dmv de functie Zoeken, bovenaan het scherm. Dit bericht is verplaatst.]
Gesloten