Te weinig rode bloedcellen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Te weinig rode bloedcellen

Bericht door Admin »

Ingezonden door: Sandra op zo 6-11-2005

Hallo,

Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen.
Gisteren avond ben ik met mijn Heilige Birmaan naar de dierenarts geweest omdat het niet goed ging met haar. De arts dacht dat het aan de nieren lag en heeft bloed gecontroleerd op suiker, lever en nieren. Alles was gelukkig goed, maar ze had teweinig rode bloedcellen. Als ze de aankomende dagen niet zou verbeteren dan moest dat gecontroleerd worden wat daar mee is. In de stress heb ik een aantal vragen niet gesteld. Is dat gevaarlijk voor mijn poes, kan je eraan geholpen worden, en hoe kan zoiets?

Misschien weet iemand van jullie hier iets van?

Groetjes sandra
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

hallo naamgenootje ;-)

Dit is een hele specifieke vraag waar ik in ieder geval het antwoord niet op weet... Ik weet wel dat rode bloedcellen essentieel zijn voor het voorzien van zuurstuf van alle organen, maar zover was je denk zelf ook al wel.
Bij mensen wordt de hoeveelheid rode bloedcellen aangevuld met donorbloed, maar ik weet niet of dat bij dieren ook gebeurd.

Als je meer weet ben ik wel benieuwd hoe dit in elkaar zit, kunnen wij er ook weer van leren ;-)

Heel veel succes met je birmaan!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Volgens mij is bloedarmoede ook bij een kat goed te behandelen, maar ik denk dat wel eerst de oorzaak van de bloedarmoede achterhaalt moet worden door je dierenarts.

Hoe het kan ontstaan is dus verschillend. Een ziekte, misschien eet je kat niet goed, maar soms kan dit ook ontstaan door vlooien.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Maar is bloedarmoede dan een gebrek aan rode bloedcellen? Ik meende aan bloedplaatjes, maar weet het niet meer zeker :oops:

Mocht het bloedarmoede zijn, dan moet je ziektes als Fiv en FelV uit laten sluiten. Maar als je da daaraan gedacht heeft, heeft hij daar beslist een test voor gedaan.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja, volgens mij is bloedarmoede zeker een tekort aan rode bloedcellen.

Baja kwam hier binnen met zware bloedarmoede en haar bloed is destijds direct ook nagekeken op Fiv. Bij haar is de bloedarmoede waarschijnlijk ontstaan door het grote aantal vlooien. Ze was daar al van ontdaan toen ze bij ons kwam, maar ze moest er best een tijd van bijkomen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Carine

Bloedarmoede bij poes.

Bericht door Carine »

Hallo iedereen.
Mijn poes van 12 heeft momenteel wat last van bloedarmoede na een
chemokuur, 4 weken geleden. Weet iemand soms een middel dat ik
haar hiervoor kan geven? Alle informatie is welkom.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Carine.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen dierenarts ben, maar uit ervaring opgedaan in een asiel (waar ik als vrijwilliger werk) kan ik je melden dat wij bij bloedarmoede tijdelijk stukjes rauwe lever geven.

Dit zit vol met ijzer en helpt dus goed bij bloedarmoede, maar de lever is ook een orgaan dat de afvalstoffen uit het lichaam opslaat, dus daarom kun je het niet te lang geven. Wij geven ongeveer 2 weken lang iedere dag een paar (ongeveer 5) stukjes, niet meer en niet langer!

Daarnaast zijn stukjes rauwe biefstuk ook goed, maar ook niet te lang en te veel. Een beetje hetzelfde als bij lever dus.

Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou anders je dierenarts vragen wat er is. Er was altijd een soort pasta waar heel veel ijzer inzat.

Veel sterkte met je kat. Jullie hebben het even nodig denk ik.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sorry, wat bot van mij, maar ik ben helemaal vergeten jullie veel sterkte te wensen. Een 12 jarige kat die een chemokuur heeft ondergaan, dat is niet niks! Hopelijk gaat het al een beetje beter met jullie kat en gaat de kuur ook goed aanslaan.

De tip van de stukjes rauwe lever en biefstuk tegen bloedarmoede is een tip die wij van onze dierenarts hebben gekregen, dus hopelijk van iemand met verstand van zaken. Je kunt uiteraard niet voorzichtig genoeg zijn met huis-tuin-en keukenmiddeltjes! Misschien is het dus inderdaad verstandiger eerst je dierenarts even te raadplegen, zoals Kattenbella schrijft.

groetjes,
Sandra
Carine

bloedarmoede bij poes

Bericht door Carine »

Bedankt voor jullie reacties.
En Sandra, mijn da heeft me ook al aangeraden om haar rauwe lever
te geven en doe ik al een paar dagen, maar veel schijnt het niet te
helpen. :-(
De dierenarts heeft haar eigenlijk opgegeven en raadt mij alleen nog
palliatieve verzorging aan. :cry:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

He jakkes Carine. Ik hoop dat je nog een tijd van haar kan genieten. Mijn Madonna werd op twee weken ongeveer geschat dat ze het niet meer zou redden en ik heb haar nog een jaar bij me mogen hebben en alles er uit gehaald. We hebben uitgebreid van elkaar genoten. Ik hoop het jou na de eerste schrik ook zal lukken toch nog van haar te kunnen genieten.

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Heel veel sterkte en inderdaad heel veel genieten van de tijd die jullie nog gegund is!

Wel doorzetten die rauwe lever hoor, want ook al wordt ze misschien niet meer beter, het is een enorme oppeper (dan voelt ze zich misschien weer wat sterker en dus fijner).

groetjes,
Sandra
Carine

Te weinig rode bloedcellen.

Bericht door Carine »

Dank je wel Sandra en Poezenbella.
Ik blijf haar zeker de rauwe lever geven en ga nog 100 % van haar
genieten. Ik hoop dat ik ook het geluk heb om haar toch nog een jaar
te mogen houden.
Groetjes, Carine.
Gesloten