Kat binnen of buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Krissie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2005 16:33

Kat binnen of buiten?

Bericht door Krissie »

Hallo allemaal,

Ik denk dat de vraag of een kat binnen gehouden kan worden of niet hier al eerder ter discussie heeft gestaan.

Dit is ook niet direct mijn vraag, het gaat erom dat ik ons katertje eigenlijk wel naar buiten wil laten als hij oud genoeg is, maar in onze buurt wonen veel honden. Zelf heb ik ook een hond en de kat is geboren in een gezin waar een hond aanwezig was.

Hij is dus supergewend aan honden, helemaal niet bang (ze slapen in hetzelfde mandje).
Hoe is het nu als ik hem naar buiten laat, zal hij dan andere honden toch als "gevaarlijk" inschatten?
Er zijn een aantal staffords hier in de buurt die een kat waarschijnlijk als een lekker hapje zien.

Ik ben nu zeer aan het twijfelen of ik de kat naar buiten zal laten of niet. Mischien weet iemand van jullie raad?

Alvast bedankt
Krissie
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hallo Krissie,

vanuit mijn eigen gevoel redenerend kan ik alleen maar zeggen: niet doen. Jouw kat mag dan wel aan honden gewend zijn, niet alle honden zijn aan katten gewend, en zeker Staffords zijn wat dat betreft nietsontziende moordmachines. (Met mijn excuses voor diegenen die nu op hun achterste benen staan.) Is goed afzetten van de tuin, of een ren maken geen optie?

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik zou het geloof ik wel doen, maar pas als je kat minstens een jaar is zodat hij minder onbesuisd en goed behendig is.
Mijn drie katten lopen ook los buiten in een buurt met veel honden. Ik sta er elke keer van te kijken hoe makkelijk ze die honden te slim af zijn. Ze rennen zig-zaggend weg (waarmee ze de meeste honden al achter zich laten 8-) ), schieten een boom in of duiken dichtbegroeide bosjes in. De hond heeft dan het nakijken en staat maar wat te blaffen tot hij door een hijgende baas in zijn nekvel gegrepen wordt. :lol: Zelfs Flanna, die maar 3 poten heeft, laat de honden achter zich. Zij gaat overigens wel minder ver van huis.
Nou moet ik wel zeggen dat ik helemaal geen ervaring heb met Staffords en ook niet weet hoe gevaarlijk die zijn. Lopen ze wel altijd aangelijnd? En zijn hun baasjes eventueel aanspreekbaar?

Wat Laura aanraadt, tuin afzetten of een ren bouwen, zijn natuurlijk ook goede opties om je kat met een gerust hart naar buiten te laten gaan. ;-)

Succes ermee!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Niet elke Stafford is een moordmachine, maar het is wel een ras dat (als het fout opgevoed is) een kat niet loslaat als hij hem eenmaal te pakken heeft.
Daarnaast heb je te maken met verkeer en met kattenhaters.

Sommige katten kunnen een drukke weg oversteken terwijl ze precies weten wanneer dat wel en niet gevaarlijk is, anderen worden al aangereden bij een eerste poging.

Ik zou sowieso zoals Wieke zegt, wachten tot het katje een jaar oud is, en zich goed kan redden buiten. De kat zal instinctief beter handelen dan een te jong katje dat met dergelijke gevaren te maken krijgt.

En zo lang jijzelf 'bang' bent voor de Staffords, zal de kat dat voelen. Dat voelt de Stafford weer, dus ik zou eerst eens kijken hoe goed deze honden onder commando staan ;-)

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor de ren ;-)
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Mijn ouders hadden vier katten en twee honden en dat was één happy family. Maar de katten moesten verder niets van andere honden hebben, dan waren ze erg voorzichtig, met hoge ruggetjes en al. Ik denk dat het dus wel los zal lopen. Maar probeer het anders eerst eens aan te zien, door in de buurt te blijven ofzo.

Ik waag me maar niet weer aan de discussie of ze wel of niet buiten moeten of in een ren moeten... ;-)
Krissie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2005 16:33

Bericht door Krissie »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb nietst tegen staffords. Alleen is het hier zo dat de baasjes niet aanspreekbaar zijn en het "grappig" vinden als hun honden achter een kat aanrennen. Ik ben een beetje bang dat mijn katertje te goed van vertrouwen is, omdat hij onze hond kent.

Wachten tot een jaar zal ik zeker. Al zal dat moeilijk worden want hij is nu met bijna 8 weken al helemaal gefixeerd op de voordeur.

Wat denken jullie, zou hij metteen helemmal wegrennen of krijg ik hem weer te pakken als hij buiten is?

Ik heb zo'n 20 jaar geleden katten gehad (2), maar die waren al volwassen toen ik ze kreeg. Bovendien woonden we toen op een flat en waren het echte huispoezen. Die wilden nog niet eens op de balkon.

Groetjes,
Krissie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Die gaat wegrennen, Krissie. Ik heb veel weggelopen kittens opgevangen; ze wisten niet waar ze thuishoorden en daarnaast gaan mensen die een kitten vrij zien lopen, meteen (en vaak terecht) denken dat het een dumpertje is.
Kortom: ik zou hem zeker nog lang niet vrij buiten laten, hoe sterk zijn wil ook is ;-)
Krissie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2005 16:33

Bericht door Krissie »

Hoi Emma,

Vrij l a t e n wil ik hem zeker niet...hij is echter helemaal gefixeerd op de voordeur, zo gauw hij hoort dat de voordeur opengaat of ik mijn sleutels pak ligt hij op de loer om uit te breken.

Ben bang dat het hem een keer lukt te ontsnappen.

Nu je zegt dat hij gaat weglopen moet ik echt iets gaan verzinnen.

Ideetjes zijn welkom

Groetjes uit het zuiden
Krissie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Plantenspuit en/of een boel lawaai bij de voordeur, dat zijn de enige dingen die helpen ;-)
Ik ken het probleem hoor. Heb eens een kitten half tussen de deur geduwd (per ongeluk natuurlijk), en dat hielp ook wel, maar het is een wat minder diervriendelijke methode :-P
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Krissie, heb je geen tussendeur naar de gang dan?
Ik heb hier de mazzel dat er in de gang zelf nog een deur zit, voor dat je bij de voordeur bent. Want Xiara is hier ook erg nieuwsgierig.
Maar je zou ook kunnen proberen of je hem uit de gang kunt houden, zodat de voordeur helemaal onbereikbaar voor hem wordt.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Wij hebben Dap meteen geleerd dat hij tot de drempel mag, en zodra hij er met een poot over ging/gaat, krijgt hij de plantenspuit op z'n dak.

Hetzelfde met de balkondeur. Alleen als wij op het balkon zijn wordt ie vervelend. Hij mag aangelijnd op het balkon, maar aangezien we 3 hoog wonen, durf ik hem daar niet alleen op te laten.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Katsu
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2006 19:48

Bericht door Katsu »

Wij hebben hetzelfde probleem gehad met onze Dopey. Ze was al direct een echte ondernemer, en is dus ook de eerste de beste keer dat ze de kans kreeg door de keukendeur de tuin in gekanoneerd. We hebben haar toen bijna 3 dagen niet meer terug gezien, totdat ze 's nachts een keer onder mijn raam stond te miauwen. Ze was toen of aangereden, of flink hard geschopt en heeft sindsdien geen poot meer uit de tuin gezet.

Onze oudere kat is altijd een luie donder geweest en gaat zelden tot nooit de tuin uit. Inmiddels heeft Dopey er echter wel plezier in gevonden om als de buren niet thuis zijn, voor de achterdeur te gaan zitten om zich te wassen. En de hond van de buren dus te pesten die dan blaffend tegen de deur door het raam staat te kijken.

Zo ver durft ze inmiddels al weer. Maar ik denk inderdaad, net zoals vele voor mij, dat een jaar wachten het beste idee is. En dan zou je nog kunnen proberen hem eventureel de eeste keer aan een lijntje te doen om te kijken hoe hij op honden reageert. Als hij een beetje gewend is aan het lijntje zou hij natuurlijk moeten reageren. Als hij dan vrolijk op die hond afhuppelt, weet je hoe laat het is.
Drink teh Fanta, stay Bamboocha~!
Gesloten