Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

okee,
ze weet dus in ieder geval wel waar de bak voor bedoeld is
poept daar ook gewoon, dus het is niet dat het grint bijvoorbeeld pijn doet aan haar pootjes.

Waar maak je de spullen mee schoon waar ze op geplast heeft?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

wat in de wasmachine kan doe ik in de wasmachine met extra azijn, en de bank bespuit ik met een plantenspuit met azijn of met een speciaal textielfris middeltje. (dit laatste gaat trouwens ontzettend plakken als je er teveel van gebruikt :???: )
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ja dat zijn eigenlijk ook wel zo'n beetje de tips die wij hier geven. De bak zelf heb je ook vast al wel eens met chloor schoon gemaakt?

Ik vind het een beetje raar/lastig dat ze de bak wel met poepen linkt maar niet met plassen. Blijkbaar is er dus niet iets mis met de bak zelf voor haar.
Die bak in de gang, is die helemaal voor haar alleen of gaan daar ook nog anderen op?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

de bak is ook wel met chloor schoongemaakt inderdaad...

af en toe gaan de anderen er ook op, maar het gebeurt regelmatig dat ik een nat kussen gevonden heb nadat ik de bank verschoond had en er daarna geen andere katten meer bij heb gelaten...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Het enige wat ik kan verzinnen is dat ze misschien niet op de zelfde bak wil plassen als waar ze op poept. Er schijnen katten te zijn die dat hebben.

Ik zou voor de zekerheid toch ook nog een keer naar de DA gaan voor onderzoek .

Iemand anders betere suggesties??
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik heb hier ook een dame die niet wil poepen en plassen op 1 bak en dit is van af kitten af aan al zo geweest.

Daar waar ze weg kwam, stonden meerdere bakken in de woonkamer, dus ze wist ook niet beter.

Gewoon proberen wie weet helpt het.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Misschien heb je gewoon te weinig bakken in huis staan? Ik zou het eens proberen met en extra bak. En verder natuurlijk de bak regelmatig schoonmaken. Ik weet niet wat voor grit je gebruikt, maar misschien zou wat grover of fijner grit ook kunnen werken.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik heb een probleempje met sumi, ze is vorige dinsdag gesteriliseerd en sindsdien heeft ze al 3 keer in een doos geplast... nu ik weet dat het kan zijn dat dat gebeurt (door stress of pijn of iets dergelijks) maar vanaf wanneer moet ik me zorgen maken?
ik ben niet echt iemand die om de 5 voet naar de DA loopt, en zeker in deze situatie weet ik wat de aanleiding is. maar ik wil uiteraard ook geen poes in huis die overal maar tegenaan plast!
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

Muis schreef:Misschien heb je gewoon te weinig bakken in huis staan? Ik zou het eens proberen met en extra bak. En verder natuurlijk de bak regelmatig schoonmaken. Ik weet niet wat voor grit je gebruikt, maar misschien zou wat grover of fijner grit ook kunnen werken.

Succes ermee!
ik heb niet zo'n heel groot huis. Mijn vorige huis was een stuk groter, anders had ik nu ook geen drie katten gehad. Mijn huis heeft een gang, een woonkamer met een slaapgedeelte en een keuken, en een badkamer.
Nubi heeft nu de gang en de badkamer en Isis en Dio hebben de woonkamer.

In zowel de woonkamer als de gang staat een bak. Nubi heeft dus een bak voor zichzelf.

Het is mijn bedoeling om binnen nu en een paar maanden verhuizen naar een groter huis (ik zit nu in een flat) waar de katten naar buiten kunnen en ook een eigen kamer hebben waar hun speeltoestellen en eten enzo staat. (en uiteraard ook lekker door de rest van het huis kunnen rennen)

de korrels die ik gebruik zijn de grote zakken van het c1000 huismerk. Deze bevallen mij en de katten erg goed voor zover ik dat kan zien. Ik heb ook van die grote houtbrokken gehad en nog een paar andere merken, maar isis en dio hebben in ieder geval geen problemen met deze korrels. Zou het per korrel dan uitmaken of ze er wel in willen plassen en niet in willen poepen?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Korrels willen nog wel eens uitmaken per kat. Maar daarom vroeg ik vanmiddag al of ze er wel in poept. Want als ze die korrels echt vervelend zou vinden (sommige doen gewoon pijn aan de pootjes) zou ze er volgens mij niet in poepen :geenidee:

Gini, ik heb geen idee waarom Sumi dat ineens doet :geenidee: Is ze verder wel weer helemaal de oude dan?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Gini, heb het al gezegd in het ééndags, maar hier ook nog maar een keer...

Ik zou alle dozen en karton voorlopig uit haar omgeving weghouden. Ik denk namelijk dat de geur van een doos/karton bij Sumi iets oproept wat haar aan de bak doet denken.
Voorlopig geen dozen meer, en als ze nergens anders in gaat beginnen plassen kan je binnen een paar weken eens een doos introduceren om te kijken hoe ze daar op^reageert.
Ze is dan ook al een stuk ouder, en misschien legt ze de link dan niet meer tussen een doos en plassen.
Maar het zou dus kunnen dat ze het altijd gaat blijven doen als ze karton ruikt...
Succes ;-)
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Dankje voor de tip, dit leek me ook al logisch, maar wist niet dat er nog katten waren die de link tussen dozen en plassen maakten! Voorlopig geen dozen meer op de plaatsen waar zij komt dus.
Helaas heb ik nog niet alle dozen uitgepakt dus wordt dat dringend tijd! :lol:
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

ik ben gisteren met haar haar de dierenarts geweest en die heeft een blaasontsteking geconstateerd, en er zat wat oud gruis in de urine. Ook was haar urine erg basisch, dus ze is nu op een zuurdieet gezet.
Verder dacht hij dat dat niet alles was, en dat er misschien voor een deel stress bij kon zitten. (territoriumproblemen, deze zouden dus na verhuizing opgelost kunnen zijn)

ze krijgt nu dus een antibioticumkuur voor de blaasontsteking, en een zuurdieet.

Ik hoop dat het helpt! ;-)
Evelijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2006 15:28
Locatie: Groningen

Bericht door Evelijn »

Mijn jonge kat van 12 weken, is sinds 3 dagen onzindelijk. Hij ging vanaf begin altijd braaf naar z'n bak toe, heb hem vanaf 10 weken. Nu heeft hij vrijdag, zaterdag en vandaag ergens anders geplast. Steeds op ander plekje. Hij had altijd al wel graaf gedrag op andere plaatsen. Ik probeer hem nu als hij graafgedrag vertoont hem op de bak te zetten. Maar meestal rent hij weg als ik hem probeer te pakken.
Wie heeft er nog tips om Arthur zindelijker te krijgen. Ga van de week ook naar de dierenarts, voor de inentingen en vraag het de dierenarts dan ook.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Misschien is ie een beetje de weg kwijt? Dat had mijn Pukkie vroeger ook wel eens. Dan is ie niet zozeer onzindelijk maar weet ie even niet waar ie moet plassen.... ;-)

Het is goed om hem in de gaten te houden en telkens als ie graafneigingen heeft of een vergissingtje maakt door te plassen op een verkeerde plek, m zo snel mogelijk op de bak te zetten. En direct na het eten, en zelfs af en toe eens tussendoor. En belonen als ie geplast heeft op de bak!

Wat je ook zou kunnen bezien is of je kattenbak niet op een - voor hem - verkeerde plaats staat (vlakbij zijn eten bijvoorbeeld)? Je zou ppl een tijdelijke tweede kattenbak kunnen overwegen. En maak de plekken waar ie al geplast heeft goed schoon, anders ruikt ie het nog en denkt ie dat ie daar mag plassen.

Succes, het komt vast wel weer goed!
Plaats reactie