Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ja dat zou ik ook doen, wat Marije zegt. Hier heeft de ervaring ook geleerd dat ze toch elkaars voer het lekkerst vinden, en dan zijn kittenbrokjes minder schadelijk voor zo'n kleintje dan andersom. Bindi gaven we gewoon elke dag apart wat extra's. :-P
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou ook voor de kittenbrok gaan! Je oudere kitten groeit anders helemaal dicht! Die babybrok is echt een stuk vetter!
En het is echt niet schadelijk voor je kitten als hij of zij kittenbrok krijgt ipv babybrok. Je kan je kitten het bijvoorbeeld geven als je er bijstaat, zodat je op kan letten.
Veel succes ermee en veel plezier met de nieuwkomer!
Gebruikersavatar
Katsu
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2006 19:48

Bericht door Katsu »

Volgens mij is alles wat wij op de plaatsbare kitten afdeling hebben ook van april, mei en juni, dus zegmaar vanaf twee maanden oud hebben we ze op kittenbrok. Wel af en toe geweekt, dat eten ze grager en het kan ook echt geen kwaad als het weer zo warm word.

Maar in principe had je wel gelijk Sandra, ze waren met een hoop kittens erg laat met overzetten dus was alles dat er zat wel 3 maanden oud. Maar al vanaf 2 maanden, dus 8 weken, kunnen ze over gezet worden.
Drink teh Fanta, stay Bamboocha~!
Evelijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2006 15:28
Locatie: Groningen

Bericht door Evelijn »

Mijn ervaring met RC babycat en kitten
Ik geef m'n kleine man ook RC eerst babycat en hij is nu bijna 11 weken en stap nu geleidelijk over naar kitten brokjes. Hij lijkt die lekkerder te vinden, zijn ook wat groter formaat, die kittenbrokjes zijn echt miniscuul en deze zijn qua formaat stuk beter kauwbaar. Denk dat Arthur geen bezwaar hebben gehad als hij deze eerder had gekregen ;)
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

bedankt voor jullie reacties!!

We gaan ze ( als we het 3e kitten uit het asiel hebben gehaalt) alledrie de kittenbrokjes laten eten, en 1 of 2 keer per dag de jongste wat babybrokjes, als we er dan zelf bij zijn :))
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

ja ik heb hetzelfde probleempje.
mijn kittens schelen precies 5 weken.. en met 16 weken zou ik boris dan royal canin kitten moeten geven en schrek nog de babycat brokjes want hij is dan 11 weken.. denk dat ik tijdelijk beide brokjes afwissel.

hier kunnen ze de hele dag brokjes eten, eten samen precies de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. eerst gaf iks'avonds wat blikvoeding, maar omdat ze dat beide niet echt lekker leken te vinden ben ik daar van afgestapt omdat blikvoeding in mijn ogen niet veel toegevoegde waarde heeft, alleen het extra vocht is wel fijn omdat katten van nature de neiging hebben om te weinig te drinken. nu geef ik ze savonds een beetje kattenmelk als extraatje. en ze doen het hier beide prima op.
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Pepsi heeft honger

Bericht door lianne »

Pepsi is nu zo'n 4 maanden oud en in vergelijking met Fristi van 11 maanden eet Pepsi veel.
Pepsi kregen we met 4 weken samen met zijn broertje en zusje en alledrie hadden ze al een heel gezonde eetlust.
Hier krijgen ze 2 x per dag te eten en de rest van de dag staan er harde brokjes klaar.
Pepsi krijgt per keer iets meer dan 100 gram eten per keer en dat gaat schoon op daarna moeten we hem bij Fristi zijn bak vandaan halen anders gaat hij gezellig door en ook Guusje (ons pleegkitten van 9 weken) moet eraan geloven. s'ochtends krijgen ze een bakje kattenmelk vermengt met water, wie is er het eerste bij? slurp slurp Pepsi

Ik heb hem eigenlijk nog niet gewogen maar om te zien is het een stevig manneke. Is pepsi nu gewoon een veelvraat waar geen rem op zit. (in dat geval kunnen we zijn naam nog veranderen in kliko :grin: ) of kan het zijn dat hij gewoon veel nodig heeft? Hij is niet superactief, gewoon normaal eigenlijk.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Volgens mij is Pepsi gewoon een veelvraat ;-).

Uiteraard hebben kittens ruim eten nodig om te kunnen groeien, maar meestal eten ze wat ze nodig hebben en laten de rest staan, net als de meeste volwassen katten. Er zijn echter ook katten die gewoon door blijven eten (uit andermans bakjes) en dus verder eten als ze eigenlijk geen echte honger meer hebben. Die zie je dan ook steeds dikker worden. Ik vrees dan ook dat je Pepsi bij de rest van het eten weg moet halen als hij voor jouw gevoel genoeg gegeten heeft, voordat hij in een varkentje verandert.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

hoi, hier nog een veelvraatje. Maar hij krijgt zijn afgemeten hoeveelheid en meer niet (hoewel hij wel uit de andere poes haar bakje eet als wij het niet zien.

Alleen is hij ook heel erg gulzig. Hij kauwt niet op zijn brokjes.

Nu moet hij het een tijdje rustig aan doen met zijn brokjes, want hij braakte de laatste tijd nogal veel. Rara wat dat tot resultaat heeft als hij brokjes krijgt. Hap slik weg is een understatement :???:

Nu ja, we zullen wel zien hoe het loopt. Als ik sffs doorga krijgt hij nog een beetje en als ik strax thuis kom ook. Is mijn vriend later dan geeft hij ook nog eens en dan moet hij wachten tot morgenvroeg. Hij is nog maar 5 maandjes, maar ja, als het helpt. Wel jammer voor Woefie, want die eet echt heel rustig. Is echt leuk om naar te kijken. We zullen wel zien. Desnoods krijgen ze 's morgens twee keer een klein beetje en dan de hele dag niets en de rest over de avond verdelen. Niet echt ideaal vind ik, maar elke dag kots opkuisen is nog veel minder. Zeker op meubels.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Pepsi is net gewogen en weegt 2 kilo, netjes toch?
Wat een verschil inderdaad bij katten onze pleeg Guusje is heel bescheiden en eet echt een piepklein beetje natvoer, hij eet liever harde brokjes en dat ook niet zo heel veel verder geeft hij de voorkeur aan water i.p.v. kattenmelk.

HAHA nu ik toch over Guusje bezig ben doordat hij niet zoveel eet en wel hard groeit kloppen zijn verhoudingen niet zo. Een groot rond koppie, dun lijfje en heel lange dunne pootjes.
Vanmiddag zocht hij mij voor het eerst echt op ( Guusje en Hubby zijn twee handen op een buik) hij wou mij een koppie geven maar dat ging een beetje onhandig i.p.v zijn koppie tegen mij aan te duwen, liet hij zich een beetje zakken door zijn achterlijfje en duwde ieder keer zijn heup tegen mij aan. Zooo verschrikkelijk lief :verliefd: (Daar gaan die eierstokken weer)
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

Ik heb eigenlijk een vraag.. Ik twijfel heel erg of ik de 'gewone royal canin kitten' moet geven of de royal canin kitten precision. zou het kwaad kunnen om die 2 voeders af te wisselen?
dus eerst een zak precision en dan weer een zak gewone..
klinkt stom maar ik kan geen keus maken tussen die 2, lijken me allebei wel goed en van de voedingswaarden tabel word ik ook niet wijzer..
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Evelijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2006 15:28
Locatie: Groningen

Bericht door Evelijn »

Tja.. dan zou ik gewoon muntje opgooien en keus voor één van de twee nemen ;)
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik ken die andere niet eens!! Maar als je er niet uitkomt, neem dan gewoon degene die je katten het lekkerst vinden. Of als je jezelf wat blijer wilt maken, de goedkoopste :grin:
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Een tijdje geleden vroeg ik of je kittens van een maand of 5 een hele dag zonder eten kunt laten omdat je anders geen controle over de hoeveelheid die elke poes eet.

Nu moest ik van de da eens proberen om Musti (het veelvraat katertje) kleine beetjes te geven en dat een aantal keer per dag. Dat kan alleen als er geen brokjes blijven staan. Dus nu krijgen alle twee de poezen 5 keer per dag een portie brokjes.

Musti is echt een heel erg groot veelvraatje en at altijd de brokjes van Woefie op als hij daarvoor de kans krijgt. Woefie daarentegen eet heel erg weinig. Als Musti bij haar bakje komt, staat ze gewoon haar eten af en wacht tot hij klaar is. Wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Wat blijkt nu; door de brokjes niet heel de dag te laten staan eet Woefie veel meer en Musti een beetje minder. Woefie heeft wel wat aanmoediging nodig om de laatste brokjes ook op te eten (lees: de laatste brokjes eet ze uit het handje), maar ze eet ze allemaal wel op en als ze echt genoeg heeft, loopt ze weg en interesseert het haar gewoon niet meer.

We doen dit nu vanaf zaterdag en vanaf gisteren dus echt 5 dagen per dag (in het weekend langzaam afgebouwd) en ik moet zeggen dat dat precies veel beter gaat. Het is misschien niet het meest praktische maar ach, kijken naar etende poezen is best erg ontspannend en paar minuutjes extra aandacht die Woefie blijkbaar nodig heeft, zal de zaak nu ook niet maken. Hopelijk gaat er op die manier het meeste knokerige er op die manier ook af. Ze is niet te mager, maar een beetje meer zou niet kwaad kunnen.

Woefie, Musti en ik
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat leuk dat je dit zo beschrijft, want dit herken ik precies!

Heel veel katten en kittens hebben een extra zetje nodig om alles op te eten door bijvoorbeeld steeds een paar brokjes voor hun neus te leggen terwijl je tegen ze praat en ze aait of door ze uit je hand te laten eten of door het eten uit hun bakje te halen en ze van de vloer te laten eten.

Vaak hoeft dit maar tijdelijk om ze even een zetje te geven en gaan ze daarna gewoon eten.

groetjes,
Sandra
Plaats reactie