Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ze gaan nog wel meer eten hoor Sammie.
Volwassen katten eten best veel ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

dus ik hoef met nu nog geen zorgen te maken ze zien er gezond uit en zie ze ook regelmatig eten dus
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik heb sumi een tijdje half friskies gegeven en half premium, maar omdat ik met een verhuis zat en omdat sumi misschien een voedselallergie heeft, ben ik terug overgeschakeld naar volledig friskies (omdat ze dat bij haar vorig baasje ook kreeg dus). ik heb gemerkt dat haar vacht helemaal niet meer zo hard blinkt en da ze veel vaker op de bak gaat en haar uitwerpselen ook veel meer stinken. aangezien ze vroeger zelfs maar half premium kreeg, vind ik het dus wel een groot verschil! ik hoop binnenkort weer over te schakelen op premium zonder dat sumi er last van krijgt!

ik nam als premium meestal hills nature's best, zijn er nog mensen die dit nemen en wat vinden jullie ervan? ik weet nog niet of ik dat ga nemen of een ander merk premium, omdat ik er dus ook niet zeker van ben of ze daaraan allergisch is of aan iets wat in alle voer zit!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hi,

ik heb die hill's nature's best ook eens geprobeerd, maar vond de poep heel erg ruiken dan, Pitou kreeg ook eerst friskies, en ik ben daarna overgestapt op iam's en inderdaad het verschil is merkbaar, glanzende vacht, minder op de bak en bijna geen stank. Ik neem dus iam's voor m'n twee poezels (bille heeft van bij het begin iams' gekregen) de anti-haarbal variant.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Gini, waarom zou je bij voedselallergie terug overstappen op Friskies? Je kunt toch evengoed een ander premiumvoer zoeken?
Hier gaan ze aan de diarree van Friskies en van alles (ook premiumvoer) met vis erin. Dus dat moet gewoon vermeden worden ;)

Het is gewoon een kwestie van zoeken.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ja uiteraard, maar omdat ze het in het begin niet had, en ze toen friskies kreeg, wou ik terug eventjes volledig op friskies om te kijken of ze dan helemaal niet meer krabte. maar ze krabt nog steeds, zij het wel veel minder. ik vermoed dus dat ze allergisch is aan iets wat in alle voedsel zit, maar meer in hills dan in friskies!
ik wil echter wel graag premium geven, dus ga nu op zoek gaan naar iets anders dan hills. dat ga ik wel extreem rustigaan mengen om de overgang heel rustig te maken, want anders krijgt ze bobbels op haar oren... :roll: (ze is heel gevoelig wat eten betreft heb ik dus gemerkt)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Bij voedselallergie kun je ook "Sensible" of "Hypoallergeen" proberen, beiden bij de dierenarts te verkrijgen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Gini, ik heb al vaak gelezen dat je overschakelt op ander voer. Ik zou daar eerst een mee stoppen en een voer uitkiezen waarvan je vrij zeker bent dat je kat het daar goed op doet. Mocht er na verloop van tijd (enkele weken) geen verbetering optreden, dan kun je beter even contact opnemen met je dierenarts. Die kan je vertellen wat je het beste kan doen. Ik zou niet teveel zelf gaan dokteren.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Mijn DA gaf ons een voer voor allergische katten om even te neutraliseren en dan konden we daarna gaan testen wat wél goed gaat. Weet je ook ineens of het wel een voedselallergie is in de eerste plaats.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Om alles eventjes recht te zetten: ik ben naar de DA gegaan om te vragen waarom Sumi zo vaak zichzelf aan het krabben was, of het een voedselallergie zou kunnen zijn kwam pas op het einde ter sprake. Moest ze dat hebben, zou ze eerder aan haar nekje krabben en dus niet aan haar oren en bovenaan haar hoofdje zoals ze nu doet. In het begin bij de mensen die haar nestje hadden, kreeg ze friskies. Dat heb ik haar ook gegeven toen ze hier net was. Omdat ik liefst van al premium wou geven en omdat ze diarree had de eerste weken (achteraf bezien wsl van versheidszakjes eerder dan van droogvoer), ben ik haar 50% premium beginnen geven. Daarin heb ik twee soorten geprobeerd (eerder omdat het niet anders kon dan bewust te veranderen), en heb de andere 50% steeds friskies gehouden. Telkens ik overschakelde merkte ik dat ze bobbels aan haar oren had, dus dat ze misschien problemen had met voeding, zeker in combinatie met dat krabben.

Sinds dan ben ik terug op 100% friskies veranderd, terug de oorspronkelijke situatie dus. Ik heb dat gedaan omdat ze bij haar vorige baasje niet krabte, en ik ging ervan uit dat als ze bij deze overschakeling ook zou stoppen met krabben, ze allergisch zou zijn aan iets in het premium voer. Maar dat is dus niet zo!
Ik vermoed dus eigl dat ze niet allergisch zal zijn aan voeding, omdat ze nog steeds vanboven haar hoofdje krabt. Het zou wel eens kunnen dat ze allergisch was aan iets dat op mijn studio stond, want sinds ik ben verhuisd, krabt ze ook veel minder. Of dat het een stofallergie of iets anders is. De DA had me dan ook gezegd om alles goed in het oog te houden qua krabben en andere mogelijkheden. Pas als ze aan haar nekje zou krabben, moest ik teruggaan. Ik ga niet meteen allergievoer kopen als het niet nodig is, en heb zeker mijn keuzes ook goed doordacht. Ik ga niet zomaar van voeding veranderen! Daarom heb ik ook de friskies altijd blijven geven!

Maar nu zou ik dus toch graag premium beginnen geven, om de redenen die ik in mijn vorige post vermeldde.
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

mijn kittens krijgen lams voer, maar bevalt toch niet echt, ik ga over op royal canin denk ik zo. Ze ijn 4 maanden oud.
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

GiNi schreef:Om alles eventjes recht te zetten: ik ben naar de DA gegaan om te vragen waarom Sumi zo vaak zichzelf aan het krabben was, of het een voedselallergie zou kunnen zijn kwam pas op het einde ter sprake. Moest ze dat hebben, zou ze eerder aan haar nekje krabben en dus niet aan haar oren en bovenaan haar hoofdje zoals ze nu doet.
Wij hebben een katje met voedselallergie in het asiel en die had knalrode oren, pootjes en buikje en krapte heel veel op haar koppie. Die bleek dus wel voedselallergie te hebben, terwijl haar nekje gewoon normaal gebleven was. Het kan dus toch een voedselallergie zijn, maar het hoeft natuurlijk niet.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

als het goed is gaan we rond 15 augustus naar het asiel om te kijken naar een kitten van dan een week of 8/9 gaat de voorkeur uit.Die hoort dan natuurlijk de babybrok te krijgen van royal canin, terwijl dan mijn kittens van dan 5 maanden dan de kittenbrok van royal canin eten. Zou ik dan het nieuwe kitten dan eigenlijk ook gelijk op de kittenbrok gaan zetten? Of hoe zorg je er anders voor dat ze niet elkaars brokken opeten. Als ik op school zit en mijn vriend werkt dan , kun je dat toch niet controleren?
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee dat is inderdaad lastig. Misschien kun je dan beter alle kittens even op babybrokjes zetten (ipv alle kittens op kittenbrokjes) en je oudere kittens bijvoeren (als je erbij bent) met kittenbrokjes.

Hoe lang moet een kitten officieel eigenlijk op babybrokjes? Bij ons asiel krijgen de kittens vanaf rond 3 maanden kittenbrokjes, maar misschien kan het al eerder. Wat zegt de verpakking van Royal Canin hier eigenlijk over?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Sandra W schreef:Nee dat is inderdaad lastig. Misschien kun je dan beter alle kittens even op babybrokjes zetten (ipv alle kittens op kittenbrokjes) en je oudere kittens bijvoeren (als je erbij bent) met kittenbrokjes.
Juist niet! Dan worden je oudere kittens heel snel veel te dik. Ik zou alle kittens op kittenbrok zetten en eventueel je jongste af en toe wat babybrokjes geven. Bijvoorbeeld altijd 's ochtends als je weggaat, 's middags als je thuis komt en 's avonds nog een keer.
Plaats reactie