Hoe kun je kattenkwaad afleren?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
annick

kat en kabels

Bericht door annick »

Wij hebben een heel aanhankelijke poest, het is een schatje.
Maar sinds enkele dagen knabbelt ze op allee kabels wat ze ziet, ze heeft dit voorheen nooit gedaan.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen want ik vind het behoorlijk gevaarlijk.

Groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als het een jong katje is kan ze aan het wisselen zijn, als het een oudere kat is kan ze problemen met haar gebit hebben. Kun je in haar bekkie kijken om te zien of het gebit of tandvlees misschien ontstoken is?

Het kan natuurlijk ook gewoon een nieuw speeltje zijn, maar dan wel een gevaarlijk nieuw speeltje.... Misschien kun je de kabels bijelkaar binden en er dan een handdoek omheen binden of op een andere manier er iets overheen doen.

Als ze er niet meer bij kan dan vindt ze hopelijk snel iets anders om in te bijten en zo niet dan even je DA bellen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik heb hetzelfde probleem met Sumi. ik probeer haar het af te leren door haar te doen schrikken, nee te zeggen of soms de plantenspuit (moeilijk met die kabels in de buurt!). kheb ze ook al proberen te verstoppen maar dan lijkt dat voor haar net nóg interessanter! kheb er al plastiek voorgeplakt maar dan heeft ze dat losgetrokken, als ik ze verstop achter iets, doet ze al het mogelijke om er toch bij te geraken. en je kan ook niet alle kabels gaan verstoppen (muis, scherm van de pc, telefoon, ...)

wisselen ze op 9.5 weken al? gisteren vond ik wel een stukje tand precies hier.
Christel

Bericht door Christel »

Sinds ik kattengras heb gekocht zit hij niet meer zo vaak in mijn plant, het is een sprietplant, dus ik denk dat toch de oorzaak was, maar in ieder geval bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
Leentje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2006 13:54

Bericht door Leentje »

Sateprikkers! De scherpe punten in de grond steken en redelijk veel bij elkaar in de buurt zetten. De lol is er dan heel snel af en na een tijdje kan je ze eruit halen want dan weten ze niet beter dan dat het niet kan. Werkte hier prima!
Duck81

Krabpalen

Bericht door Duck81 »

Hoi allemaal,

Heb net op het forum enkele tips gelezen over hoe je katten aan de krabpaal krijgt ipv aan mn meubilair... :shock:

Heb een krabpaal en een krabplank maar helaas geen van beide worden gebruikt door Romy....haar vriendinnetje Pinky gebruikt ze wel allebei.

Heb van alles geprobeerd...
Heb haar geprobeerd te corrigeren dat lijkt een beetje te helpen maar zodra ik niet in de buurt ben pakt ze gewoon weer mn vloerbedekking of mn eetstoel.
Heb geprobeerd haar naar de krabpaal te lokken dmv spelen in de buurt van de krabpaal
En heb net de krabplank helemaal ingestrooid met lokstof helaas Romy kijkt er zelfs niet naar... :-o

Ik zou jullie heel erg dankbaar zijn als jullie nog wat tips hadden voor me.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Tja, je hebt gewoon van die katten die het nut van een krabpaal niet inzien, behalve dan om op te slapen :roll: Hier ook zo eentje.. En onze andere kat gebruikt dat ding om het half uur ongeveer.

Het enige dat ik nog kan bedenken is om de krabpaal of krabplank op de plaats te zetten waar je kat wél krabt... Bijv pal naast de favoriete stoel.. En evt de stoel juist onaantrekkelijk maken door tijdelijk aluminiumfolie om de leuning heeb te vouwen ofzo. :geenidee:

Als dat niet helpt vrees ik dat je je erbij neer moet leggen, ik kan tenminste niks anders meer verzinnen! Rare beesten zijn het toch hè ;-)

Succes!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ja dat is ook het enige dat ik nog zou kunnen bedenken. Mijn katten krabben het snelst als ze even errug opgefokt zijn en dan moet de krabpaal wel binnen bereik zijn :lol:. Die van ons staat naast een heeel verleidelijk fauteuil en sindsdien krabben ze mooi aan de krabpaal ;)

En verder, de volhouder wint.....soms.......af en toe..... :lol:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Eeh, bij mij zijn de planten en de stoffen bank de deur al uit :oops: Voor mij zijn de katten belangrijker die dingen. Ik leef wel met velen ;-)

Toch denk ik dat je met veel opvoedingszaken een eind kan komen. Consequent blijven is belangrijk hiermee een heel eind kan komen. Zo eten mijn katten echt niet mee en springen ze niet in mijn bord als ik aan het eten ben.

Planten is moeilijk, zeker als je hier niet steeds bij bent om te corrigeren. Ze zien zeker bepaalde planten zoals Sandra dit al zei als een natuurlijk middel om haarballen en dergelijke af te voeren. Je hebt wel parapluplanten die je kan neerzetten en waar je katten aan kunnen knabbelen. Als daar een paar van hebt kan je de bijna afgeknabbelde plant weer wegzetten, wateren en de andere laten afkabbelen. Daarna weer omwisselen.
Kattengras is ook een optie. Zo blijf je toch een beetje rommelen met die eigenwijze wezens ;-) 8-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Bella, ik heb altijd gehoord dat parapluplanten gevaarlijk zijn, omdat het weerhaakjes heeft, die kunnen blijven steken in zn keel? :shock:
Kattengras werkt hier erg goed. Sinds ik een paar pollen heb neergezet, zijn mn gewone planten veilig. :pdtcroc:
En ook hier een vervent krabber. gelukkig alleen aan mn reepjesvloerkleed.. Als ik m dan met zn nagels in de krabpaal hang, kijkt ie me aan :imstupid: en springt er weer af.. Wie weet ooit.. :look:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Sis

bijten en krabben

Bericht door Sis »

Hallo allen,
Ik ben sinds vier weken de onverwachte eigenaar van een kitten van een week of 9 (weet niet of het klopt, van een boer meegekregen omdat moeder er niet genoeg naar om keek). Ik zal vast alle katten-wetten hebben overtreden maar hij had zijn broertje bij zich en die heb ik na een week teruggebracht naar de boer. Lang verhaal maar vriendlief had niet goed nagedacht toen hij met twee kittens bij me voor deur stond. Ik ben namelijk flink allergisch voor alle dieren en twee leek me toch wel iets te veel van het goede. De kittens hielden erlkaar wel gezellig bezig, als ze niet tegenelkaar aan lagen te slapen renden de ze hele tijd achter elkaar aan en rollebolden over de vloer, al happend in elkaars vacht. Sind broertje Tarzan weg is gaat het verder prima met Tijger-lief. Eten, kattebak en slapen geen probleem, wel even huilen als ik achter een deur verdwijn (waarna hij daar gaat liggen wachten op mijn terugkomst).
Kwa opvoeding tips gezicht op een andere website en daar stond dat een tik absoluut aan de orde was bij kwalijk gedrag. Met al mijn kennis van kinderen leek me daar een gevaar van angst voor handen uit voort te kunnen komen, maar ach kinderen zijn geen katten...
Nu hapt hij echter steeds vaker en zet zijn nagels voortdurend in mij (niet leuk met een allergie). Behalve als hij bij me in slaap wil vallen, dan mag ik hem aaien zonder dat ie bijt.
Wat te doen???
Steeds weg zetten als hij bijt, van schoot af, naast mij weg?
Ik hoor het graag van de experts en veroordeel me niet al te veel....
Groeten
S :cry:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik ben absoluut niet voor het geven van een tik, daarmee maak je je handen juist tot iets vervelends terwijl je juist graag wil dat hij lekker bij je komt knuffelen neem ik aan. Kittens zijn vaak erg bijterig, wat bij onze katten altijd goed hielp is hard nee zeggen als ze bijten. Ze nooit met je handen laten spelen maar dan afleiden door met een speeltje te gaan spelen en inderdaad van je schoot af zetten als hij niet ophoudt met bijten. Voor andere dingen die je graag af wil leren kan je een sleutelbos gebruiken die je op de grond gooit als hij iets doet wat niet mag, weer hard nee zeggen of de plantenspuit gebruiken.

Verder zijn wij ook met 1 kat begonnen en het is inderdaad niet het meest ideale maar niet onmogelijk. Belangrijk is wel dat je zorgt voor voldoende speeltjes, dat je zelf elke dag ruim de tijd neemt om met hem te spelen en dat hij daarnaast ook voldoende aandacht van je krijgt. En hou er rekening mee dat hij wat meer kattenkwaad uit zal halen als hij zich overdag verveelt als je bijvoorbeeld aan het werk bent. Het is dan handig om steeds nieuwe uitdagingen voor hem te verzinnen, dat kan heel simpel zijn. Zoals een kartonnen doos waar je gaten in knipt en wat brokjes in verstopt.

Verder hoop ik dat hij vier weken geleden negen weken was? Met vijf weken is namelijk veeeeeeel te vroeg en volgens de wet zelfs verboden.
Ben je al met hem naar een dierenarts geweest voor zijn ontworming en inenting?

Nou ja heel veel informatie, maar hopelijk heb je er wat aan!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hallo sis,

belangrijk bij het opvoeden van een jong katje is consequent zijn. Maar laat je niet te snel ontmoedigen, katten zijn heel erg volhardend. Wat jij doet als je katje je bijt, oppakken en ergens anders neerzetten is erg goed, maar dat moet je écht proberen volhouden. Je kan ook tegen je katje blazen (met een ligt sisgeluidje) dat doen moederpoezen nl. ook tegen hun kleintjes wanneer ze wat doen dat mamapoes niet leuk vindt ;-)

Zelf geef ik geen tikken, mijn man doet dat heel soms en ik heb gemerkt dat onze poezels dat toch wel een tijdje blijven onthouden en inderdaad zijn handen proberen te ontwijken (ookal doet ie het bv. maar één keertje om de zoveel maand) Ik gebruik mijn stem: naam + een kort en krachtig NEE! of bv een lawaai waarvan m'n poezels schrikken, bv, mijn sleutelbos op de grond laten vallen iedere keer wanneer ze in een plat krabbelen, na een tijdje gaan ze dat onaangename lawaai associëren met bepaald gedrag en zullen ze dat gederag achterwege laten.

Oh, nog even over je allergie, ik begrijp het wel hoor, dat je twee poezen ineens te veel vond, zeker als je heel erg allergisch bent, ik ben zef ook heel erg allergisch (geweest) maar niet meer aan katten, je lichaam went er dus op den duur wel aan, van een hond ga ik nog steeds binnen de 5 minuten niezen, tranende ogen, benauwd, en ga zo maar door, maar bij m'n poezels heb ik dat niet meer. Al moet ik toegeven dat als we eens een tijdje op reis gaan ofzo dat ik dan wel vrijer adem, dus ik zal het ergens nog wel voelen, maar niet meer zo heftig. Ik vertel je dit omdat ik zelf gemerkt heb dat veel poezen een speelkameraadje (dus ook poes, geen mens of hondje ofzo) erg leuk vinden. Wij hebben sinds januari dit jaar twee poezels en onze oudste is nog steeds een enorme kroeler, maar vraagt nu toch iets minder aandacht omdat ze die krijgt van haar maatje ;-)

Zo, ik hoop dat je wat aan m'n tips hebt, in ieder geval veel succes met je katje, en vooral, veel plezier!!!

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Jeliza26

Poesje van 5 mnd krabt en bijt

Bericht door Jeliza26 »

Hallo,

Ik heb een poesje van 5 maanden oud.
Opzich is t echt een lieverd, alleen als je haar wilt aaien
Dan trekt ze haar koppie weg, en wilt ze gaan bijten en krabben :-( .
Ook tijdens het spinnen dan bijt en krabt ze.
Ik zet haar altijd van de bank af, als ze dit doet, om haar dit gedrag af te leren.
Maar t schijnt niet te werken.
De dierenarts zei dat dit gedrag spelen is :roll: .
Maarja... ik vindt dit niet zo fijn.

Wie weet wat je het beste tegen dit gedrag kan doen :?:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb het gevoel dat je dierenarts het wel heel luchtig neemt door dit gedrag spelen te noemen. Jij hebt een bijtertje, dwz een kat die denkt dat handen er zijn om in te bijten en niet om te aaien.

Dit gedrag is lastig af te leren, maar de kat is nog jong dus het is niet onmogelijk. Het beste is je hand niet te bewegen als de kat bijt of krabt en je hand rustig weer weghalen. Je hoeft de kat dan niet weg te zetten, maar je negeert het slechte gedrag. Je moet daarin heel consequent zijn. Niet met je hand laten spelen, het bijten negeren en goed gedrag belonen.

Misschien vind je kat het wel goed als je haar op een andere plaats aait? Op haar rug of onder haar kin? Daarnaast wil een andere jonge kat erbij ook vaak helpen om haar wilde gedrag op bot te vieren. Misschien is dat mogelijk? Hopelijk heb je hier wat aan.

groetjes,
Sandra
Gesloten