eten uit de kattenbak.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
joepy

eten uit de kattenbak.

Bericht door joepy »

hallo, ik heb een dringende vraag
mijn kat is 14 jaar en eet sinds kort uit de katten bak,wat kan daar de oorzaak van zijn :?: :?: :?:
de dierenarts zei hij is in de war, maar bij de dierenwinkel zeiden ze dat ik hem in moest laten slapen :!: :!: :!:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Beide antwoorden zijn fout, je kat heeft bloedarmoede en heeft dus mineralen (zouten e.d.) tekort. Hij eet kattengrind om zijn tekorten aan te vullen! Veel dierenartsen negeren dit en denken dat het gewoon een tic is, maar dat is dus niet zo!

Onmiddellijk naar de dierenarts en bloed laten prikken, want bloedarmoede kan wijzen op kattenaids, leukemie of FIP. Allemaal zeer ernstige ziekten.

Je kunt echter ook geluk hebben en dan is het bloedarmoede doordat hij door teken of vlooien is leeggezogen. Dit laatste gebeurt meestal bij zwerfkatten of echte buitenkatten.

Kijk even naar zij onderste ooglid, zijn tandvlees en zijn tong. Zijn ze bleek dan heeft hij dus zeker bloedarmoede.

Laat je ons even weten wat de resultaten zijn?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, je kunt zelf bij zijn bloedarmoede helpen door hem tijdelijk 3 keer in de week stukjes rauwe lever van de slager te geven. Ongeveer 5 à 7 stukjes per keer en niet te lange periode, want lever zit vol afvalstoffen die schadelijk zijn voor je kat.

Tijdelijk kan het echter geen kwaad en dan krijgt hij veel ijzer en andere mineralen binnen. Rauwe biefstuk mag je er naast ook geven.

De dierenarts kan hem een kuurtje Prednison pillen voorschrijven (als de kat niet te ziek is!) en dan zal zijn bloedarmoede geleidelijk steeds minder worden.

Sterkte.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik zou in ieder geval terug gaan naar de da, en vragen of hij je kat grondig wil onderzoekken...Grit eten is niet normaal, en er kan vanalles aande hand zijn.
Sandra, fijn dat je met gericht advies komt, maar ik zou er toch een beetje mee opletten hoe je formuleert, nu komt het over alsof al vaststaat dat zijn kat echt bloedarmoede heeft, en dat kan je natuurlijk niet weten...Wij zijn geen dierenartsen, en we hebben die kat nog nooit gezien.
Je weet namelijk niet hoe iemand zo'n advies opneemt ;-)
Belangrijk is altijd dat we mensen advies geven over de "mogelijke" oorzaken, maar dat ze weten dat enkel hun da een diagnose kan stellen.

groetjes Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je hebt helemaal gelijk, ik ben geen dierenarts, dus ik zal het in het vervolg voorzichtiger gaan formuleren.

In dit geval baseer ik me op de ervaring die ik met dergelijke gevallen in het asiel heb opgedaan, maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Sandra,

Ik bedoel het niet slecht ofzo hoor...juist fijn dat jij hier al van gehoord had, ik wist niet dat grit eten een signaal voor bloedarmoede kon zijn.
Maar zoals gezegd, we moeten altijd in ons achterhoofd houden dat we ten eerste niet weten wat de verdere klachten/geschiedenis is van zo'n dier, en ten tweede dat we niet kunnen weten hoe mensen rageren als ze dat advies lezen...
Snap je wat ik bedoel ? Niet boos zijn hé nu... :icon_shifty:

Groetjes Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Tuurlijk niet :smile:. We kunnen niet voorzichtig genoeg zijn!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

je weet nooit wat het kan zijn
het beste is naar de DA terug gaan en verder naar laten kijken
ik wist ook niet dat het van bloedarmoede kon komen maar
mijn kleine tijger deed dit ook en had dus FIP....
ik ben dus altijd heel erg op mijn hoede met zoiets, grit eten is niet normaal.....
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zonder de rol van de dierenarts te willen overnemen: als het bloedarmoede is dan kan dit een symptoom zijn van iets anders zijn, dus ook van FIP, zoals bij jouw kleine tijger.

Bloedarmoede kan ook het symptoom van iets anders zijn, zoals leukemie en kattenaids. Het kan ook losstaand zijn en dan van heel veel vlooien en teken komen.

Maar je hebt helemaal gelijk dat de dierenarts altijd naar de kat moet kijken als hij kattenbakgrind eet!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Luister in elk geval niet naar het advies van de dierenwinkel, het valt mij op dat ze in dierenwinkels vaak zo maar wat zeggen en maar heel weinig verstand hebben van welk dier dan ook.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
gast

Bericht door gast »

weet iemand of, en zoja wat, het kan betekenen als een katje zijn eigen braaksel wil opeten..
het lag er al langer, en toen ik het zag en wou opruimen , wou mijn kat het opeten.. :S
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Uit wat bestond het braaksel ? Waren het verteerde/half verteerde brokjes ? Zoja, dan kan het niet echt kwaad, dat doen alle katten wel eens...eerst teveel eten, dan de boel uitbraken, en als je dan niet snel bent met opruimen, gaan ze het ff later weer staan oppeuzelen...Katten hé... :lol:

Het kan natuurlijk ook zijn dat je katje ziek is, in elk geval als je het niet vertrouwd, ff contact opnemen met je dierenarts.

Succes, Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Oei, ik dacht dat het normaal was dat ze dat opaten, tenzij ze echt enorm ziek zijn... :blush:
Ik dacht dat ze dat deden in de natuur om geen sporen achter te laten van dat ze ziek zijn, en dus niet te tonen dat ze zwak zijn en daarom dat maar lekker weer terug opeten. Maar ik kan me dus vergissen :)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Volgens mij is dat ook normaal hoor, hier eten ze het zelfs van elkaar wel op :esick:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Shaz schreef:Volgens mij is dat ook normaal hoor, hier eten ze het zelfs van elkaar wel op :esick:
Yep, hier ook...en ik moet zeggen, meestal laat ik het ook wel liggen, zodat ze het kunnen opeten, want eigelijk is dat dom om op te ruimen, je gooit gewoon een hele hand brokken weg...dus ik laat ze het gewoon weer oppeuzelen hoor... :oops:
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gesloten