Tandverlies

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Marielle

Tandverlies

Bericht door Marielle »

Zojuist heeft een van onze katten spontaan een hoektand verloren! Ze is zes jaar oud. Aan de rest van haar tandjes is niets te zien en ze gedraagt zich verder normaal.
Hoeveel kwaad kan dit? Onze katten zijn binnenkatten en krijgen altijd droogvoer. De kat hoeft zich dus niet te verdedigen en moeite te doen om aan eten te komen.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi
voor zover ik weet kan dit indd geburen maar meestal bij katten die toch al een stuk ouder zijn,
mischien heeft ze last van tandsteen ,
ik zou even naar de dieremarts gaan die haar gebit na kan kijken en ander eventueel tandsteen kan verwijderen.
ze is nml te jong vindt ik om spontaan tanden te verliezen.
groetjes patricia
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Hoi,

Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken en de volgende keer als je naar de dierenarts moet even haar gebit na laten kijken.

M'n vorige kat heeft ook een keer haar hoektand verloren, zij was ook ongeveer 6 jaar toen. We hadden het geeneens gemerkt, we zagen het pas toen de dierenarts er een opmerking over maakte.

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Zeker gaan hoor!
Froei had hetzelfde en het bleek dat veel van zijn gebit was aangetast. Er zijn nog diverse tanden en kiezen getrokken en tandsteen verwijderd. Voor Froei was dit niet de eerste keer. Hij heeft een zwak gebit net als soms bij mensen het geval kan zijn. Ze verliezen op die leeftijd niet zomaar een tand.

Succes, Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Bericht door Gast »

ik heb een kitten
gaan kittens ook wisselen net zowals gewone babies?
het is een domme vraag mischien maar ik heb geen idee
alvast bedankt
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ja, hoor, ook kittens wisselen na een tijdje van gebit...als je nu kijkt heeft hij van die héle kleine tandjes, na een aantal maanden gaan ze beginnen wisselen, en krijgen ze grotere en sterkere tanden.
Soms merk je het aan je kat, ze beginnen dan overal op te kauwen, en kunnen soms wat "vervelender" gedrag vertonen...Ze voellen namelijk ook dat er "iets" is, en af en toe hebben ze er ook pijn van.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Laurahh

Kitten heeft tand eruit

Bericht door Laurahh »

Onze kitten van 5 maanden had vanmorgen opeens een voortand eruit, onderin. Kunnen tanden van kittens terug groeien? Wat moeten we doen? :???:
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Kittens wisselen hun tanden, net als kinderen! No worry, daar komt een groter tandje voor terug ;-)
Laurahh

Bericht door Laurahh »

Muis schreef:Kittens wisselen hun tanden, net als kinderen! No worry, daar komt een groter tandje voor terug ;-)
Dankje, ik wist niet dat kittens hun tanden wisselden!
Heel erg bedankt ;-)
Gesloten