Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nou het lijkt me sowieso een goed idee om het op z'n minst te proberen :???:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Tuurlijk is het een goed idee om het te proberen, want dan heb je in ieder geval alles geprobeerd wat er te proberen valt.

Alleen een kat is helaas geen hond die je mee neemt naar het bos en dan lekker los laat rennen om zijn energie kwijt te raken.

Wellicht kun je een lang trouw aan het tuigje vastmaken en dan in een park de kat rond laten struinen en in bomen laten klimmen, dan kan hij een beetje op ontdekkingstocht.

Sterkte.

groetjes,
Sandra
Grace79
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2006 16:12

Bericht door Grace79 »

Voorlopig wil ik het even proberen, ze is nl. nog nooit buiten geweest en dan haar zomaar naar buiten te doen, vind ik ook niet zo'n sterk plan. Eerst alles proberen voordat ik besluit om Ozzie weg te doen. Het is mijn bedoeling om haar eerst te wennen aan alles wat buiten afspeelt en als ze daar aan gewend is geraakt, dan mag ze alleen naar buiten, hopelijk gaat dit goed. heb inmiddels een tuigje en touw gekocht, dus we gaan morgenmiddag een poging wagen.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Bij Fristi heb ik dit ook zo gedaan, eerst in een tuigje en lange lijn en later met tuigje zonder lijn en daarna zonder iets.

Met een lijn moet je wel oppassen dat ze niet ergens verstrikt in raakt je kunt dit eigelijk alleen maar onder toezicht doen.
Met Fristi ging ik ook aan de wandel en liet haar bepalen waar ze heen wilde. Eigenlijk liep ze toen verder als nu.
In het begin is het ook stikeng en ging ik telkens kijken waar ze was.
Maar nu blijft ze heel dicht in de buurt en is gelukkig bang van harde geluiden dan schiet ze de tuin in.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hallo allemaal,

Ik heb het topic doorgelezen en zag dat het vooral ging over acceptatie bij katten met een kitten... even onze situatie

Wij hebben nu ongeveer een jaar twee katten: Enzo (3.5 jaar) en Simba (net een jaar). Die hebben mekaar best snel geaccepteerd. Geen problemen dus. Nu hebben we sinds gisteren een volwassen kat erbij: Apollo (3.5 jaar). Het is feest. Blazen en grommen naar mekaar. Ze zorgen eigenlijk dat ze niet bij mekaar in 1 ruimte komen. Komen ze mekaar wel tegen dan is het blazen en grommen maar ze doen eigenlijk niks..
Nu liggen Simba en Enzo prinsheerlijk in de woonkamer en Apollo ligt op de vensterbank in de keuken. Hij heeft volgens mij nog niet gegeten en gedronken.
Ik weet dat het blazen en grommen als het goed is wel overgaat maar kan ik ook iets doen om het te bevorderen?? Ik heb al gehoord dat ik hun geuren op elkaar over moet brengen. Dat ga ik sowieso proberen. maar iemand nog andere tips??
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

mijn katten deden dit ook in het begin tegen elkaar al hoewel ze allebei wel eten en dinkte.
ik zou ze allemaal tergelijk iets geven wat ze lekker vinden in dezelfde ruimte niet te dicht bij elkaar maar toch dat ze elkaar kunnen zien.dit een paar keer herhalen.
en het eten ik denk dat als de nieuwe kat honger krijgt hij wel gaat eten misschien zie je het niet maar hij zal het vast doen.
het is inderdaad te proberen doormiddel van een laken of handoek de geur van de kat op de andere katten over te brengen.
Dit heb ik zelf niet gedaan maar wel gehoort dat het effect heeft.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Op zich vind ik het antwoord van Sammie nog niet zo slecht. Hier was het eerste contact ook tijdens het eten. Tja, eten verbroedert. 8-) Je kunt het inderdaad proberen, en dan de bakjes/schoteltjes steeds iets dichter bij elkaar zetten. ;-)
imago
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2006 21:41
Locatie: Leiden / Den Haag

Verhuizen & een nieuwe kat

Bericht door imago »

Hallo allemaal,

Ik lees vaak op dit forum als ik iets wil weten voor mijn kat, maar op deze vraag kan ik niet zo snel een antwoord vinden, dus ik heb me even geregistreerd om jullie advies te vragen.

Wij gaan dit weekend verhuizen. Deze week druk aan het klussen en zaterdag worden alle meubels verhuisd. Als die er eenmaal staan gaat de kat (Miep) ook over. Hoe je een kat het beste verhuist heb ik inmiddels op verschillende plaatsen kunnen lezen, maar er is nog een extra "probleempje"...

Dit weekend komt namelijk ook meteen een nieuwe kitten bij ons wonen! Het liefste zou ik natuurlijk eerst Miep aan het huis laten wennen en pas een tijdje daarna een nieuwe kat introduceren. Maar omdat de verhuizing later gaat plaatsvinden dan we oorspronkelijk gepland hadden, en de afspraak om de nieuwe kat op te halen al gemaakt is, moet het wel dit weekend. De huidige eigenaar van de nieuwe kat gaat namelijk op vakantie, dus langer uitstellen kan echt niet.

Wat is nu het beste? Miep een dagje aan het nieuwe huis laten wennen en daarna pas de nieuwe kat introduceren? Of ze tegelijk in het nieuwe huis loslaten zodat voor beide katten álles nieuw is? Dat laatste lijkt me voor Miep een wel heel grote schok, maar aan de andere kant levert zo'n verhuizing zoveel stress op dat dit er misschien ook nog wel bij kan.

Iemand tips?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk denk ik dat de "schok" van de verhuizing groter is dan het zien van de nieuwe kitten, dus ik zou het gewoon gelijktijdig doen, dan kunnen ze tegelijkertijd aan de nieuwe situatie wennen.

Vanwege het leeftijdsverschil zal je eerste kat in hierarchie boven de kitten staan, dus maakt het eigenlijk niet uit wie er eerst is.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Tja, lastig!! Het heeft allebei zn voordelen en zn nadelen. Ik denk dat je goed naar het karakter van je kat moet kijken en gewoon doen wat jou het beste lijkt!

Veel succes en van harte gefeliciteerd met jullie huis en kitten!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Misschien als je eerst het nieuwe katje in je nieuwe huis laat en Miep komt daarna ook denkt ze misschien wel dat hij hier gewoon bij hoort.
Maar inderdaad het ligt ook aan haar karakter hoe ze reageert

succes in elk geval
imago
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2006 21:41
Locatie: Leiden / Den Haag

Bericht door imago »

We hebben besloten Miep eerder in het huis te laten dan de nieuwe kat. De belangrijkste reden daarvoor is dat we morgen al bijna alle meubels gaan verhuizen, en zondag de nieuwe kat pas komt. Miep raakt vast enorm gestressed als ze merkt dat haar oude vertrouwde meubels uit het huis weg zijn (ze wordt al zenuwachtig van het inpakken), en ik wil haar dus eigenlijk zo snel mogelijk in het nieuwe huis, maar wél bij de oude vertrouwde spulletjes en geurtjes laten zijn.

Dan kan ze zo'n 24 uur wennen aan het huis, en ik verwacht dat ze stoer genoeg is om tegen die tijd alles besnuffeld te hebben. Hopelijk krijgt ze snel genoeg door dat dit haar nieuwe plekje is, en de volgende dag introduceren we dan rustig de nieuwe kat. Hopen dat het goed gaat!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

daarin ken je je eigen kat best he. ik heb met het verhuizen ondervonden dat sumi het ook echt eng vond dat alle meubels weggingen op mijn studio, ze geraakte ook gestresseerd ervan en wist zich ook niet te gedragen als ik aan het inpakken was. moest ik nog een keer verhuizen met haar, zou ik er voor zorgen dat ze altijd in een vertrouwde kamer kan zijn. misschien is het zo wel een verstandige kueze dan. laat je ons weten hoe het verlopen is?
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Inderdaad is dit iets wat jullie zelf het beste kunnen bepalen omdat jullie jullie eigen kat het best kennen. Wij hebben besloten om alle katten (5 stuks in totaal waarvan 3 van FSP en 2 van mij) op een en dezelfde dag aan elkaar voor te stellen en aan het nieuwe huis omdat het dan voor alle katten 'vreemd territorium' is. Zo hebben ze hebben ze van het begin af aan een gelijke positie wat een voordeel op kan leveren. Ik moet zeggen dat dit in ons geval ook wel zo was. Slechts 1 kat (waarvan we het vooraf al hadden verwacht) had het aan het begin moeilijk. Succes ermee in ieder geval en laat even weten hoe het gegaan is. Ik ben wel benieuwd. ;-)
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Ona schreef:Inderdaad is dit iets wat jullie zelf het beste kunnen bepalen omdat jullie jullie eigen kat het best kennen. Wij hebben besloten om alle katten (5 stuks in totaal waarvan 3 van FSP en 2 van mij) op een en dezelfde dag aan elkaar voor te stellen en aan het nieuwe huis omdat het dan voor alle katten 'vreemd territorium' is. Zo zitten ze allemaal in een gelijke positie wat een voordeel op kan leveren. Ik moet zeggen dat dit in ons geval ook wel zo was. Slechts 1 kat (waarvan we het vooraf al hadden verwacht) had het aan het begin moeilijk. Succes ermee in ieder geval en laat even weten hoe het gegaan is. Ik ben wel benieuwd. ;-)
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Plaats reactie