# Flat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

# Flat

Bericht door Brian »

Hallo, ik ben totaal nieuw hier. Ik moet eerlijk toegeven , ik ben meer een hondenvriend, maar door omstandigheden kan ik geen hond aanschaffen omdat ik wrs binnenkort ga verhuizen op een appartementje.

Ik ben 21 jaar en woon al 2 jaar alleen in het ouderlijk huis, maar wordt tijd dat ik volledig alleen woon.

Nu mijn vraag is :

is het mogelijk om een poes te kopen/krijgen van familie die net kittens heeft ( ik weet dat het niet vroeger dan 8 weken mag, geen zorgen ), en deze dan ook op een appartement binnen houden ?


Dus een kitten dan na acht weken weg mag, in een papartenment binnen houden. Wetende dat het een kitten is van een straatkat niet niets beter weet dan buiten gaan, die zelf een kitten geweest is van een straatkat. ( komt maar naar huis om te eten en ja, die meer op straat leeft dan binnen eigenlijk )

Ik weet nog niet wanneer ik ga verhuizen, en zal dus ook geen poes kopen voor ik helemaal zelf verhuisd ben.

Ik ben nu al 1 week volop aan het zoeken van gezondheid en dergelijke, alle informatie dus, maar antwoord op deze vraag heb ik nog niet gevonden. Totdat ik op dit forum botste natuurlijk.

Ik zou ook zelf een krappaal maken enzo, want als alleenstaande, pas afgestudeerde student die nu volop om werk zoekt, is mijn budget wel wat krap.

Maar omdat aleen maar alleen is zou ik toch wel een huisdier willen ( ik heb nu een hamster, maar daar heb je geen gelegenheid aan [ gekocht in een dierenwinkel waar honden/hamsters en soms kittens in glazen kooien zitten. ZIELIG :'( :'(, maar ik wil daar wel 1 kopen , maar heb bang over de gezondheid en dergelijke. DAT is een andere zaak.

Oeioei, ben hier maar aan het typen en typen, dat komt ervan als je snel kan typen e ;)

Om van dit berich een samenvatting te maken:

1) mogelijk om een poes die eigenlijk een "afstamming" heeft van alleen straatkatten die af en toe naar huis komen om te eten of slapen, binnen in een appartement te houden en nooit buiten.

2) en graag de maximale prijs van een poes per maand ( zonder speeltjes, paal, ... )


Dank bij voorbaad.

ps: sorry voor deze lange post.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

hey Brian, blij dat je de weg naar dit forum hebt gevonden!

om op je vragen te antwoorden:

1) normaal kan dat wel hoor, ik heb zelf mijn poes op 8 weken gehaald, haar nestje zat eigenlijk constant buiten maar veel problemen gaf dat niet. nu zit ze hier al een maandje en het gaat heel goed! ze kan ook niet buiten en waarschijnlijk zal dat de komende 3 jaar ook niet veranderen.

2) echt een prijs erop plakken is moeilijk... ik zal de voornaamste kosten eventjes op een rijtje zetten
- voeding: reken zo'n 10 a 15 euro per maand
- kattenbakvulling: ik koop de mijne aan 4.5 euro voor een zak voor een maand, dit is echt wel redelijk dure vulling dus duurder dan dit zal het zeker niet worden!
- dierenartskosten: in het begin 2 x inentingen (bij mijn DA is dat 2 x 55 euro), daarna is dit maar 1 x jaarlijks te herhalen. reken ook kosten voor sterilisatie of castratie (afhankelijk van mannetje/vrouwtje is dat 60 tot 100 euro). als je kat dan nog eens ziek wordt komt daar een extra visite bij
- speeltjes, krabpalen, ... is uiteraard naar budget!

kortom: 20 euro per maand zal het je zeker kosten.

veel succes ermee en hopelijk kon deze uitleg al een beetje helpen. verdere vragen kan je uiteraard ook nog stellen!

ps: voor een goedkope krabpaal: in Makro heb ik eentje gekocht voor 10 euro. dit volstaat voor een kitten, ik hoop in de solden een groter model te kunnen kopen, maar dit volstaat voorlopig.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Beste Brian,

Je kunt best een kitten van een staatkat in een flat nemen, want die weten niet beter en meestal gaat het wel goed.

Je geeft echter aan dat je een hondenmens bent. Weet je dan wel zeker dat je een kat wilt? Kittens worden groot en kunnen wel 16 jaar oud worden. Katten zijn echt geweldig, maar ze vereisen ook een hoop tijd, aandacht en liefde. Ik zou het pas doen als je het echt zeker weet, en niet omdat je een huisdier wil.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Een echte britt heeft je moeder, mooi katje hoor!

Op je vragen:

Een kat kan binnengehouden worden als hij dat van kitten af aan gewend is.
Maar er zijn uitzonderingen, mijn rode kater bijvoorbeeld, die had een zeer sterke drang om naar buiten te willen :lol:
Maar mijn andere 2 zou ik nu na 3 en 4 jaar best nog binnen kunnen houden, die zijn heel makkelijk.

Dus ja, het kan wel.

Zelf een krabpaal maken is inderdaad een goede oplossing. Sisaltouw en een paar planken en palen en je bent voor een paar euro's klaar.
Wil je bekleding dan kun je stof gebruiken of vloerbedekking, let wel dat je kat er niet in kan blijven hangen met de nagels.
Dit geld ook voor datgeen waarmee je bv de sisaltouw bevestigd...

Wat een kat kost per maand.
Ik ben voor kattenbrokken en kattengritt per maand tussen de 30 en 40 euro kwijt.

Ik heb 3 katten en meng 2 soorten brok: Huismerk Poeisz 1.99 en Purina 3, nog wat.
Kattenbakgrit kost mij rond de 11 euro, en hier doe ik goed een maand mee.

Overige bijkomende kosten: Per 2 maand koop ik pipetten tegen teken en vlooien, 6 stuks 27 euro.
Blikvoer kost hier €0,59 de blik, en hier haal ik per maand een stuk of 6 van op. Ze krijgen hier niet zo gek veel blikvoer omdat dit slechter voor ze is dan blikvoer.

De dakosten, de jaarlijkse inentinge, in jouw geval zou daar castratie/sterilisatie bijkomen als het katje oud genoeg is voor de zekerheid, om sproeien te voorkomen.

Wat ik me wel afvraag :wink:
Je wilt graag een hond, maar omdat dat niet kan neem je dus een kat.
Sta je hier volledig achter?
Een kat is namelijk geen hond, maar dat zul je zelf ook wel ervaren hebben..
Gewoon even nieuwsgierigheid :wink:

En nog een tip:
KOOP GEEN KATTEN OF HONDJES IN DIERENWINKEL A.U.B!
De gezondheid van deze diertjes laat vaak zeer te wensen over :???:
Het zijn vaak kittens van moederpoezen en honden die constant zwanger zijn en geen goede verzorging hebben gehad etc etc etc..
Op internet worden ook vaak dieren aangeboden, dan heb je gewoon een fabrieksruimte met in elke bak wat wils van rassen, of wat er op moet lijken, en dit is allemaal broodfok.

Kijk dan uit naar een kitten of oudere kat uit het asiel, of een opvang, of bij mensen die een nestje hebben.
Als je geld hebt bij een rasfokker, en let hoe dan ook op in wat voor omgeving het diertje opgroeit.

Succes met het zoeken naar een kitten/kat :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nee, koop inderdaad geen kat in de dierenwinkel. Voor mijn part mogen ze de verkoop van dieren, maar zeker honden en katten, daar absoluut afschaffen. De gezondheid van de diertjes laat vaak te wensen over om nog niet te spreken over de omstandigheden waarin ze zitten.
Dit moet zeker niet aangemoedigd worden, laat dat maar over aan mensen die niet weten wat ze doen ;)

Katten op een flat gaan zeker en vast, als je maar voor genoeg speelmogelijkheden zorgt, zeker bij kleine katjes ;)

En sja, je hebt al wel katten gezien en zo, o.a. bij je moeder, dus ik denk wel dat je weet waar je aan begint. Binnen een maandje ben je gewoon helemaal een kattenmens :grin:

Maar inderdaad, een kat neem je niet voor even, maar je draagt er 16 jaar lang verantwoordelijkheid voor, vergeet dat zeker niet ;)

Succes!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik wilde ook altijd een hond, maar ben voor een kat gegaan (2 uiteindelijk) en ik heb er nooit een moment spijt van gehad!
Ook bij mij zitten ze op een flat. De oudste komt van een boerderij, maar weet niet beter dan binnen leven. Dat is dus alvast een antwoord op een van je vragen.
De kosten; je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Ik ben voor 2 katten 12,50 in de maand kwijt aan voer. Ik koop altijd grootverpakkingen, die zijn relatief veel goedkoper. Daarnaast ben ik zo'n 8 euro aan grit kwijt denk ik.
Inentingen verschillen per dierenarts. De laatste keer heb ik geloof ik 36 euro per kat betaald.
Succes met zoeken naar woonruimte en een katje!
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Hoi Brian!

Ook al hou je meer van honden, katten kunnen ook heel leuk zijn hoor! Een heel fijn levenskameraadje die je graag gezelschap houdt in je nieuwe huis! Gelukkig je weet hoe het is want je moeder heeft een kat (inderdaad een erg mooie !).

Je zou trouwens ook een wat oudere kat kunnen overwegen uit het asiel. Daar weten ze vaak of het een buiten- of binnenkat is, dan loop je niet het gevaar dat ie het 'buiten-gen' heeft... En het scheelt ook veel tijd, want vergis je niet in zo'n kleintje: zeker de eerste maanden/jaren moet je m wel een beetje vermaken!
Succes met je keuze.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Over de asiel/opvang katten wil ik toch nog even een opmerking maken.
Mijn kat komt ook uit een opvang en ze zou niet om buitenzijn geven. De eerste periode was dat ook zo (ik kreeg haar in de winter, kwam toen zelf ook niet op het balkon). Maar sinds ze 1 keer op het balkon is geweest wil ze daar het liefst altijd zijn. Weer of geen weer, het kan vriezen dat het kraakt, maar mevrouw moet even in de buitenlucht zitten.
Ik merk dus aan haar heel erg dat zij toch wel heel erg van het buiten zijn geniet. Dus als ze in een asiel of opvang zeggen dat het een "binnenkat" is, is niet automatisch ook echt zo.

Hondenmensen kunnen trouwens ook heel erg van katten houden hoor ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hey, nog even over de kosten van een kat. Je kan dat écht allemaal zélf in de hand houden hoor, ik zou alleen zeker niet beknibbelen op voer. Een premium voer zoals bv. iams, hill's, ... is duurder in aankoop (alhoewel, ik koop één zak iams van drie kilo, die kost 18.5€ voor m'n 2 katten kom ik daar ongeveer een maand mee toe) maar is écht veel beter voor je kat, je zal dan ook veel minder snel kleine kwaaltjes hebben, hun ontlasting is minder en ruikt minder zodat je minder snel grit nodig hebt, ...

Speeltjes kopen voor een kat is heel erg leuk en er zijn massa's speeltjes, maar ik heb zelf gemerkt dat die twee van mij zich het beste amuseren met een kartonnen doos waar ik een aantal gaten in heb gemaakt van verschillende grootte, én met een zelfgemaakte pompom van restjes wol

Je kan een supersonische , zgn zelfreinigende kattenbak kopen, maar een gewone kleine kattenbak is ook prima (mijn twee hebben elk een gewone kleie kattenbak, zonder kap), die kan je in de supermarkt kopen en kosten iets van 4€ ofzo.

En qua dierenartskosten hangt het een beetje af van je da. Ik heb voor mijn katten enkel nog maar hun sterilisatie als kost gehad (125€ per kat) en hun enting, mijn da, ent trouwes maar ééns om de drie jaar omdat ik binnenkatten heb die niet met andere in aanmerking komen) al bij al denk ik dat alles bij elkaar je niet boven de 20€ per maand zit hoor. Succes en hou je ons op de hoogte?
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Voor kattenbakken kun je ook kartonnen dozen, curverbakken, oude 'patattenbakken' en dergelijke gebruiken :lol:.
Wij zijn eigenlijk ook altijd klein en simpel begonnen en zo af en toe kun je je een upgrade veroorloven :D
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

In ons asiel kost een kat (poes én kater) E 50,- en dat is inclusief ontwormen, ontvlooien, dierenartscheck én inclusief sterilisatie of castratie.

Het is dus zeer zeker de moeite waard om even bij een asiel binnen te lopen en te zien of daar een leuke kat bij zit.

groetjes,
Sandra

PS: in ons asiel weten we vaak heel goed of een kat een binnen- of buitenkat is omdat we hun gedrag over de gehele periode dat ze bij ons zijn observeren. Bij afstandskatten weten we het zelfs 100% zeker.
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

dank u allemaal, ik hou jullie zeker op de hoogte hoor, maar eerst wil ik werk zoeken enzo, dat ik zeker niet zonder geld kom te vallen. En dan een appartement zoeken.

Maar ik kan mezelf niet vroeg genoeg voorbereiden en informeren.

nog een vraagje: is castratie/sterilisatie noodzakelijk. Ik weet dat dat van honden niet noodzakelijk is, maar het dier wel kalmer maakt. Is dit hetzelfde bij katten ?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

bij katten is het eigl wel noodzakelijk. katers beginnen heel het huis onder te sproeien, dus een vreselijke geur zal in je huis hangen moest je hem niet laten castreren. bij vrouwtjes die zijn echt vreselijk slecht als ze krols worden. ze kunnen fel gaan miauwen, zijn lastig, eten slecht, ... dus helemaal niet aangenaam voor die beestjes! het zal ze bovendien ook wat rustiger maken en aangenamer.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Bovendien worden kattinnen krols, wat niet nodig is en niet altijd even gezond voor ze is.
En, most of all, je wilt niet meewerken aan het kattenoverschot. 1 ontsnapping en het kwaad kan geschied zijn. Bovendien helpt het een stukje om je katten te behoeden voor besmettelijke dodelijke ziektes ;)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Lotte schreef:Hondenmensen kunnen trouwens ook heel erg van katten houden hoor ;)
Jaaaaaaaa :grin:

Bryan, castratie/sterilisatie maakt een dier niet per definitie kalmer, hoor ;-) . Het ligt er maar net aan of het dier voor de ingreep echt veel "last" had van hormoondrift. Onze poezels zijn er zeker niet kalmer van geworden, wel wat aanhankelijker ;-) .

Ik wilde je even zeggen dat ik het knap van je vind dat je zo weloverwogen te werk gaat :thup: .
Een diertje uit het asiel wacht echt op een plek en ik denk dat jij een prima persoon bent om zo'n lieverd een plek te gunnen ;-) . Voordeel van het asiel is wel dat de medewerkers een karakter vaak al goed kunnen inschatten, waardoor je redelijk goed weet waar je aan toe bent, en sterilisatie/castratie al achter de rug is.

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten