help, mijn blinde kat sloopt alles

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gesloten
absolution

help, mijn blinde kat sloopt alles

Bericht door absolution »

Hoi allemaal,

Ik zal bij 't begin beginnen. In 2001 heb ik een blind katje (Greco)uit Griekenland meegenomen. Hij was z'on 5 weken oud en verlaten door z'n moeder. Vanaf 10 weken viel hij mijn andere kat (Gizmo) steeds aan. In het begin is dat nog grappig want z'on klein mormel die probeert te vechten met een volwassen kat is een heel grappig gezicht. Maar hij bleef haar aanvallen al was het wel speels bedoeld maar Gizmo vond het echt niet leuk. Naarmate hij ouder werd heb ik nog een kat (Santos)uit het asiel gehaald en Greco en Santos zijn vanaf het begin elkaars speelkameraadjes. Maar wat ik zo vreemd vind is dat Greco heel vaak tegen mijn muur aan springt. Echt tot op ooghoogte. Daarbij maakt hij een jankend geluid en hij maakt ook koprollen en zet tegelijk z'n nagels in 't behang. Hij lijkt wel een circusartiest. Mijn hele behang zit dus onder de krassen. Het is niet dat hij z'n nagels aan het scherpen is hoor want dat doet hij gewoon aan de krabpaal. Ik heb van alles geprobeerd, meer spelen, feliway (op aanraden van de dierenarts), opsluiten, tegen hem praten, snoepjes geven enz. Soms word Santos ook helemaal wild van Greco's gejank en gespring en dan gaan ze een tijdje spelen maargoed wat ik en Santos ook proberen 10 min. later begint hij weer.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring met zijn kat want ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Het is trouwens al z'on 2 jaar aan de gang en het is toch wel erg frustrerend. (Greco kan ook heel lief zijn hoor) :grin: .

Groetjes Maria
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dit een lastige situatie, omdat je kat blind is. Het lijkt mij namelijk dat hij zijn energie kwijt wil en normaal zou ik zeggen: "laat lekker buiten rennen, dan is het zo over". Maar ja, deze kat is dus blind en dan laat je hem niet zomaar alleen buiten lopen.

Heb je een tuin waar je hem buiten kunt laten als je erbij bent? Of kun je een buitenren in je tuin maken, zodat hij altijd naar buiten kan gaan?

Uit je verhaal blijkt duidelijk dat zowel jullie als jullie andere kat(ten) er gek van worden, maar ik vroeg me af hoe de kat er zelf onder is. Komt hij gefrustreerd of gestresst op je over?

Als dat het geval is zou je misschien kalmeringsmiddelen (al dan niet homeopatisch) kunnen proberen om hem (tijdelijk) te kalmeren.

Als dat niet zo is kun je hem misschien gewoon op de gang of in een slaapkamer zijn gang laten gaan, dan krijgen jullie weer een beetje rust.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Maria, heb je Greco laten onderzoeken bij de dierenarts of er misschien niets anders aan de hand is?
Ik heb zelf twee blinde Grieken in hun eigen ruimte zitten. Ze zijn erg tevreden, hoewel Arelkinos soms tegen je benen of rug omhoog an klimmen. Verder hebben deze mannen geen problemen.
Heeft Greco geen problemen met zijn gehoor?

Laat je ons weten hoe dit loopt?

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
absolution

Bericht door absolution »

Hoi,

Bedankt voor jullie reactie.
Inderdaad het is lastig om Greco voldoende buiten te laten. Ik woon in een apartementencomplex, 3 hoog, en ik moet absoluut bij hem blijven wanneer hij buiten gaat anders zal het goed mis gaan denk ik. Wanneer hij zo bezig is dan lijkt hij wel gefrustreerd ja, maar (ik noem hem vaak scizofreen) een minuut later kan hij weer lekker rustig met z'n pootjes over elkaar in 't zonnetje liggen. Wat betreft het z'n gang laten gaan op de gang, dat doe ik ook regelmatig. Maargoed dan gaat hij achter elkaar zitten janken en hij probeert de deur open te maken (wat niet lukt). Hij is echt een doorzetter trouwens want als 't moet dan blijft hij gewoon een uur herrie maken, en ja dan doe ik de deur toch maar weer open.
Wat betreft zijn gehoor, daar is niets mis mee, en hem bij de dierenarts laten onderzoeken kan inderdaad een idee zijn, ik heb hem wel verteld hoe Greco is maar nooit echt laten onderzoeken. Zou er een steekje bij hem los zitten??
Ik laat het nog weten.

Groetjes Maria
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Weet jij hoe Greco blind is geworden ? Is hij zo geboren, of is hij zo zwaar mishandeld ?
In beide gevallen zo het namelijk kunnen zijn dat er inderdaad meer aan de hand is, dan alleen blind zijn. Hij zo ook een hersenbeschadiging kunnen hebben, en daardoor niet "normaal" functioneren.
Dit laat je best uitzoekken door een da. Als dat het geval zou zijn, kan de da je eventueel aangepaste medicatie geven om hem wat rustiger te maken.

Misschien is er met z'n hersenen helemaal niks aan de hand, en is hij gewoon erg gefrustreerd omdat hij blind is.
Heb je de ruimte om eventueel een speelhoek te creeeren voor hem, en je andere poezels ? Een hoekje van de kamer waar je een krabpaal zet, een lege doos, een kussentje en allerlei andere speeltjes. Je kan hem dan leren, door daar véél met hem bezig te zijn, dat hij zich daar kan uitleven.

Wat ook nog zou kunnen, is hem uitlaten aan een lijntje.

Succes, veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gesloten