Hebben katten behoefte aan kattengras?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
mariskah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 20:44
Locatie: Oosterhout

Bericht door mariskah »

Mij is altijd verteld dat kattengras eigenlijk helemaal niet zo goed is voor katten. :-( Het gras beschadigd de maagwand, waardoor ze maagzweren kunnen krijgen. Een koeienmaag is gemaakt voor het eten van gras, maar die van een kat niet.
Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

als je ze het niet geeft en ze komen buiten eten ze buiten ook gras als ze het nodig hebben
Desire
Gebruikersavatar
mariskah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 20:44
Locatie: Oosterhout

Bericht door mariskah »

Ddees70 schreef:als je ze het niet geeft en ze komen buiten eten ze buiten ook gras als ze het nodig hebben
Maar ze hebben het nodig als ze last van hun maag hebben, dit is meestal door een haarbal. Met een haarballenpasta kun je ook voorkomen dat ze hier last van krijgen, dus zullen ze ook minder gras eten als ze buiten komen en is heel het kattengras niet nodig.
Of is er nog een reden waarom ze ervan eten? Want dat weet ik dan niet...
Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Die van mij hebben eigenlijk nooit haarballen, maar vinden het gewoon reuzelekker :geenidee:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dat is het bij mij ook hoor Skat, als ik geen kattengras neer zet vreet Xiara al mijn kruiden aan. En die zijn nog veel minder goed voor haar.

en Mariskah, alles is natuurlijk met mate he! De meeste katten eten een paar stukjes en zijn dan weer klaar. Als ze de hele plant in een keer proberen op te vreten is jouw verhaal veel aannemelijker.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sil
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 okt 2005 07:27
Locatie: Weert

Moeten katten kotsen soms?

Bericht door Sil »

Hallo mede kattenliefhebbers -en hebsters,

Ik heb in een eerder behandeld onderwerp gelezen over kattengras en pasta's en snoepjes om de kat te laten kotsen. Ik heb een kat van bijna een half jaar die nog niet 1 keer gekotst heeft. Ik weet wel dat katten dat doen omdat ik thuis opgegroeid ben met katten en die deden dat ook, maar die kwamen ook buiten en aten gras of planten. Mijn kat komt niet buiten omdat ik nu op een appartement woon met balkon, en mijn kat eet dus geen planten ofzo. Is het echter wel noodzakelijk dat een kat kotst om zijn maag schoon te maken en zou ik hem hierom, van die pasta, snoepjes of watever moeten geven? Ik hoop het niet want ik heb weinig zin om bijvoorbeeld kots op m'n bed te vinden of waar dat ie het dan ook doet :P.

groetjes,
~>S!L.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mijn vorige kat Tijger heb ik in heel haar leven maar een keer of 3 zien kotsen.
Als het niet noodzakelijk is moet je dat ook niet proberen op te wekken. Als ze echt moeten kotsen komt het toch wel met of zonder snoepjes en wat nog meer.
Dat ze altijd kotsen van kattengras is ook niet waar trouwens, ze eten het ook vaak om bepaalde tekorten aan te vullen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Katten kotsen om haarballen kwijt te raken, niet om hun maag te reinigen.
Het kan dus zijn dat jouw kat weinig tot geen last heeft van haarballen, of dat hij ze ipv uitkotst, uitpoept, ik heb hier ook zo één exemplaar rondlopen, terwijl de rest wel af en toe eens een hoopje kots met haarbal produceert.

Ik zou me er geen zorgen in maken, wees blij dat je geen kots hoeft op te kuisen zou ik zeggen :grin: .
Zoals Sandy al zei, als de kat voelt dat er iets in de weg zit, zal ze het zeker niet laten om dat naar buiten te werken.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nou, de kat van mijn ouders kotste zich ook te pletter, maar die at dan ook non-stop muizen en zo :lol: . Hier gebeurt het maar heel af en toe en meestal door verslikking of zo. Het hoéft niet hoor ;-)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

kattegras: knippen/pokon?

Bericht door yana »

We hebben kattegras staan. De katten grazen niet hard genoeg, dus knip ik het af en toe bij. Ik heb echter gelezen, dat vb konijnen geen gemaaid gras mochten omdat er sap vrijkomt dat bacterien aantrekt. Zou dat voor katten ook gelden?
Ook wordt het gras snel geel. Bemesten is dus eigelijk nodig, maar komt de pokon dan niet ook in het gras zelf terecht? Lijkt me niet gezond vd katten...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

yana, heb je het nog in het kweekbakje staan?
Als je het overpot naar een grotere pot/plantenbak dan wordt het niet zo geel en kan je het gewoon laten groeien
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Re: kattegras: knippen/pokon?

Bericht door hilde »

yana schreef:We hebben kattegras staan. De katten grazen niet hard genoeg, dus knip ik het af en toe bij. Ik heb echter gelezen, dat vb konijnen geen gemaaid gras mochten omdat er sap vrijkomt dat bacterien aantrekt. Zou dat voor katten ook gelden?
Ook wordt het gras snel geel. Bemesten is dus eigelijk nodig, maar komt de pokon dan niet ook in het gras zelf terecht? Lijkt me niet gezond vd katten...
Konijnen mogen niet het gemaaide gras omdat dat gas veroorzaakt. Je kunt het zelf ook voelen - het gemaaide gras gaat broeien en voelt dus warm aan(gassen komen vrij). Als dat in een konijnen buik gebeurt dan krijgt je konijn dus enorme buikpijn en kan daar dood aan gaan als je niks doet. Konijnen mogen wel gewoon geknipt gras hoor...en ook natuurlijk het gras dat achterblijft nadat er gemaaid is.

Dat bacterieën verhaal vind ik maar een rare - waar heb je dat gelezen als ik vragen mag?

Je kunt dus gerust het gras bijknippen! En mest komt inderdaad in het gras terecht, daarom moet je zeker geen kunstmest gebruiken.

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Katten tuintje

Bericht door Peeuwke »

Overlaats vertelde iemand me dat het voor binnenhuiskatten goed is een bloembak of een pot in huis te zetten met plantjes in voor de katten.
Zoals kattengras, peterselie. En nog enkele van die plantjes/kruiden. Omdat dat goed zou zijn voor de katten, als ze dan ergens last van hebben weten ze precies waar ze een beetje van moeten gaan eten.
Nu is mijn vraag, weet er iemand welke plantjes dat juist zijn. Want na kattengras en peterselie weet ik het niet meer. En er zouden er meer moeten zijn.
En wil mijn katjes dat beetje "natuur" wel geven... :lol:


Groetjes
Peeuwke
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Tijm en valeriaan mogen er ook tussen! :)

Meer weet ik zo ook niet..
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Meghan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2007 01:22
Locatie: Spijkenisse/Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Meghan »

Ik had eerst een bakje staan, waar Nynne wel even van at, maar Bam niet.
Na een weekje vond Nynne het ook niet interessant meer en de enige haarbal die ik gezien heb was van Bam...
Pootjes van Nynne en Bam, Amy en Sinzi!
Gesloten