# Eén of twee katten?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Marijke Mulder

# Eén of twee katten?

Bericht door Marijke Mulder »

Ik wil heel graag een kat, maar het liefst maar één. Is dit erg zielig of hebben mensen goeie ervaringen met het hebben van één kat?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij zijn ook begonnen met 1 kat maar we merkten al snel dat hij zich erg verveelde, helemaal doordat wij allebei toch wel veel werkten. Hij ging daardoor dingen slopen en was 's avonds erg druk. Mijn ervaring is dat als je twee (of meer) katten hebt je huis een stuk minder gesloopt wordt, de katten lekker met elkaar kunnen spelen en ze daardoor ook liever naar hun baas toe zijn.
Dus vooral als je toch wel veel van huis bent zou ik niet voor 1 maar voor 2 katten kiezen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik zou ook voor twee katjes gaan, maar het ligt natuurlijk ook helemaal aan jouw situatie. Als je één katje zou nemen, zou het dan buiten mogen/kunnen of zou het hele dagen alleen in huis zijn? Ben je zelf heel veel thuis waardoor je voldoende aandacht kan geven?

Wij hebben zelf vier katjes, maar nummer 1 verveelde zich al redelijk snel hier omdat ze niet naar buiten gaan en ook wij niet hele dagen thuis zijn om aandacht te geven en/of te spelen. Een (jonge) kat moet zijn energie echt wel kwijt ;-) . Wij hebben er ook voor gekozen om dat met meerdere katten in huis te laten gebeuren. Ze hebben echt enorm veel aan elkaar ;-) .

Maar heb je al een duidelijk idee van wat je graag zou willen? Een oudere kat uit bijv. het asiel of een kitten?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Hier is niet echt één antwoord op te geven, want er zijn katten die dol zijn op gezelschap en er zijn katten die er niets van willen weten, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn of juist heel dominant naar andere katten en alleen maar willen vechten of blazen/grommen.

Sommige katten doe je dus een groot plezier met een andere kat erbij en andere katten helemaal niet. Het maakt hierbij niet uit of et poezen of kater zijn.

Je moet dus eerst zelf beslissen of je 1 of 2 katten wil. Als je echt maar 1 kat wil, moet je dus op zoek gaan naar een kat die liever alleen is.

Hoe weet je dan of de kat die je hebt uitgekozen liever alleen is?

Als je een kat neemt via vrienden of via het asiel dan hoor je gelijk wat de kat graag zelf wil. In een asiel weten ze van iedere kat precies wat hij wil: een speelkameraadje of juist niet.

Heel vaak willen oudere katten wat rust en worden liever alleen geknuffeld, dus je zou een wat oudere kat kunnen nemen. Maar ook daar moet je zeker van weten of deze kat liever alleen wil zijn, er zijn natuurlijk ook veel oudere katten die graag een vriendje hebben.

Net als dat er kittens en jonge katten zijn die wat bang zijn uitgevallen en dus eigenlijk bang van andere katten zijn. Deze katten kunnen natuurlijk wennen aan gezelschap, maar het kan ook zo zijn dat ze niet aan elkaar wennen en veel liever alleen zijn.

Je kunt, als je er graag 2 wilt, bijvoorbeeld broertjes/zusjes of vriendjes uit het asiel nemen als die graag samen zijn, want dan weet je meestal zeker dat ze gezelschap willen.

Je moet je dus gewoon even goed laten voorlichten en dan vind je vanzelf een kat die alleen wil zijn of juist 2 katten die samen willen zijn.

Mijn ervaring is dat er van beide type katten heel veel lieve knuffelkatten in het asiel zitten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Kijk anders eens op http://www.dierenasiels.com. Op deze site worden door heel veel asiels in zowel belgie als Ndl katten aangeboden en vaak staat er een beschrijving bij van de katten (wel of niet buiten, met andere katten, hond etc). Kun je de keuze aanpassen op jouw wensen en mogelijkheden.
Ik zelf ben door werk overdag weg en vond het toch wel fijn om twee katten te nemen. Nou kunnen die van mij ook heel goed met elkaar opschieten en kunnen ze niet zonder elkaar (maar dat is ook precies hoe ze omschreven werden en waarom het asiel ze graag samen plaatste). geen moment spijt van gehad, terwijl ik in eerste instantie van plan was een kat te nemen.

Succes met je keuze, mara
Gesloten