Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
k

Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door k »

Hallo

Ik woon momenteel op appartement en heb geen huisdieren. toch zou ik heel graag twee katten aanschaffen (zo hebben ze gezelschap als ik werk). Ik heb al begrepen dat het niet helemaal onmogelijk is om katten binnen te houden (app. is ook vrij groot dus ze kunnen zeker rondlopen en spelen).

Na wat onderzoek op het web, viel het toch op dat raskatten hiervoor beter zijn (minder "wild"). Die kosten natuurlijk wel wat, maar als je de vaccinaties, etc zelf moet laten doen, kost dat natuurlijk ook.

Ik heb een aantal vragen ivm de aanschaf en verzorging:
1- welke vaccinaties, behandelingen zijn onontbeerlijk voor jonge kittens? welke fasering moet ik indachtig houden?
2- wat kost dat ongeveer?
3- welke spullen moet ik zeker in huis halen voor mijn kittens (zeker als ze niet buiten kunnen)
4- welke zijn de beste tips voor het zindelijk maken? is een open bak beter dan een gesloten kattebak?
5- is het nodig speciale voeding te geven aan jonge katten? welke?
6- welke geslachten passen het best in mijn omgeving?
7- hoelang mag ik mijn kittens maximum alleen laten?
8- is het aan te raden om de 6 maand een controle bij de dierenarts te doen?
9- welke aanpasingen moeten in huis gebeuren om het kat-veilig te maken (bv. kabels op grond verwijderen?)
10- ik heb heel wat grote planten staan; zullen ze die "aanvallen"? Hoe kan ik dit vermijden?

sorry voor de vele vragen, maar ik wil natuurlijk goed voorbereid zijn en de toekomstige kittens de best mogelijke thuis geven.

bedankt alvast!
Katrien
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Hoi Katrien.

Zo te zien bereid je je in ieder geval goed voor op de komst van 2 kattengenoten. Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden en ik vertrouw erop dat de rest van het forum mij aan zal passen waar dat nodig is:

1 Qua inentingen moet een kitten met 8/9 en 12 weken ingeent worden tegen niesziekte en kattenziekte. Daarnaast moeten kittens ontwormd en ontvlooit worden. Als je een raskitten aanschaft hoort dat al allemaal gedaan te zijn, voordat je hem/haar mee naar huis krijgt (met 13 weken). Vervolgens moet een kat jaarlijks worden ingeent.
Daarnaast moet je een kitten per jaar 2 keer ontwormen als het een binnenkat betreft en anders 4 keer per jaar. Ontvlooien is een moeilijk onderwerp. De een zegt iedere maand van het jaar. Ik persoonlijk ontvlooi ze alleen preventief in de zomer. Daarnaast worden ze wekelijks gecheckt op vlooien met een vlooienkam.
2 Inenten kost bij onze DA € 32,- per keer per kat. Als je met meerdere dieren komt krijg je een korting. Ontwormen kost mij voor 3 katten € 13,-per keer. Voor ontvlooien zijn er verschillende middelen, maar de meest effectieve zijn frontline en stronghold. De eerste kost ongeveer € 16,- per 3 pipetten en stronghold kost ongeveer € 22,- per 3 pipetten.
3 De benodigde spullen kun je zo gek maken als je wilt, maar echt wel noodzakelijk zijn een aantal voerbakken voor nat en droog voer, een aantal drinkbakken (altijd meerdere bakken nemen, zodat je altijd een schone kan pakken), een kattenbak met schepje, kattengrit, een kussen, mandje of radiatorhangmandje per kat, degelijke krabpaal, borstels, kammen en vlooienkam.
4 Als het goed is worden de kittens zindelijk gemaakt door de moederpoes. Zodra jij de in huis haalt, zeker bij raskittens, zijn ze bijna altijd al zindelijk. Wel moet je opletten dat de kattenbak goed bereikbaar voor ze is en niet te dicht bij het voer en water staat.
5 Ja, het is zeker nodig om kittens speciaal voer te geven. Zelf raad ik je Royal Canin Babycat aan tot 3 maanden, daarna tot 1 jaar Royal Canin Kitten en na een jaar Royal Canin volwassenvoer (meerdere smaken). Voeders zoals whiskas, Felix e.d. geven niet voldoende voedingsstoffen.
6 Het maakt niet uit welke geslachten je neemt, als je ze maar op tijd laat castreren/steriliseren. Ook al heb je er 2 van hetzelfde geslacht. Als je ze met 6 maanden laat helpen, voorkom je dominant en territoriaal gedrag veroorzaakt door de hormonen.
7 In principe zou ik je kitten in het begin zo veel mogelijk aandacht schenken, zodat ze aan je kunnen wennen. Dat betekend niet dat je ze niet alleen kan laten als je naar je werk gaat, maar let op ze zijn inventief en zijn in staat alles al spelenderwijs te slopen, als je er niet bent.
8 Nee, dat lijkt me niet nodig. Jaarlijks krijgen ze voorafgaand aan de intenting een lichamelijk check-up. Daarnaast kun je natuurlijk altijd naar de Dierenarts als je het niet vertrouwd.
9 Kittens kauwen graag op kabels en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor het kitten als de kabel een stroomkabel blijkt te zijn. Kabels wegwerken lijkt me een goed idee. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan de katten alleen in die kamer laten als je erbij bent. Daarnaast zorgen dat ze niet aan giftige dingen kunnen eten, zoals bepaalde planten en bijv. chocolade. Een lijst hiervan kan je terugvinden op het forum.
10 Katten vinden planten zeer interessant. Indien het een beetje wappert als ze er tegen slaan, dan wordt het al gauw een interessant speeltje en blijft er weinig van over. Je kan het afleren door een plantenspuit te gebruiken, maar let wel op dat ze je niet zien, dan werkt het namelijk niet meer.

Als het goed is kan je nu nog niet in de rest van de forumonderwerpen kijken, dan moet je je eerst registreren (i.v.m. lijst met giftige stoffen). Kost niets en is hartstikke leuk en handig voor die poezels die misschien krijgt.

Ik hoop dat ik je zo een beetje van dienst heb kunnen zijn.

Veel succes en plezier met je toekomstige poezels!!

gr BlackPanther999
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai,

ik ben het met de antwoorden van Black Panther helemaal eens hoor.

Ik heb alleen wat aanvullingen. Over wat je aan moet schaffen, schaf vooral niet te veel aan in het begin.
Katten zijn ontzettend eigenwijs, alles wat je aan speelgoed koopt is vaak niet interessant en alle andere dingen wel. Dus ik zou beginnen met de belangrijkste dingen, voerbakjes, kattenbak en 1 krabpaal, de rest merk je wel waar ze behoefte aan hebben.

Over raskatten of "gewone" katten.
Sommige raskatten zijn inderdaad misschien wat rustiger. Maar vele van ons hebben "gewone" katten en houden ze binnen. Zeker als ze dit van jongs af aan gewend zijn is het binnen blijven geen enkel probleem.

Succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Muizzz
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2006 12:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door Muizzz »

Lotte schreef:Katten zijn ontzettend eigenwijs, alles wat je aan speelgoed koopt is vaak niet interessant en alle andere dingen wel

Daar weet ik alles van, ik heb voor een vermogen gekocht aan speeltjes, en het ligt nu allemaal te verstoffen :evil: (of vond ik al die muisjes nou zelf zo schattig? :icon_shifty: )
Ik zou ook rustig aan doen inderdaad met dingen aanschaffen en pas later gaan kijken naar xtra dingen, want het is echt zo: als ze het niet leuk of pretttig vinden is het zonde, ze gaan het niet gebruiken en er niet mee spelen.
Nog een tip, ik heb in het begin allerlei voer uitgeprobeerd, en mijn poes was op een gegeven moment helemaal de weg kwijt, ze kreeg allemaal plekjes, diarree, pfff, toen was ik ook de weg kwijt, want ik had geen flauw idee van welk voer het was. Ik zou met 1 goede voersoort beginnen.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Nog een kleine aanvulling ;-)

Het ligt een beetje aan je dierenarts wanneer je je kittens moet inenten. De ene zegt met 9 en 12 weken, maar anderen zeggen weer met 12 en 15 weken. Misschien is het handig om vooraf wat vrienden en kennissen met huisdieren raad te plegen over dierenartsen. Dan kun je hier vooraf even contact over opnemen.

Ik vind het trouwens een complimentje waard dat je hier vooraf goed over nadenkt!! Er zijn maar zat mensen die zomaar een dier in huis nemen en dan pas ondervinden wat er allemaal bij komt kijken.

Nog even over het ras; ik heb 2 doodgewone katten en zij komen ook niet buiten. En dat is hier geen enkel probleem!
Sandra W

kittens

Bericht door Sandra W »

Perfecte informatie allemaal, ik heb alleen nog een kleine aanvulling op punt 10 (over de planten):

Geen plantenspuit gebruiken als ze er aan zitten, want het straffen van katten op deze wijze brengt alleen maar stress voor de kat met zich mee. Het is beter de kat te waarschuwen met je stem (luider spreken, maar niet schreeuwen).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

wauw dit is een interessante topic :)

ikzelf ben van plan binnen een maand een kitten in huis te nemen. en ik heb hier ook meteen een antwoord op enkele vragen!

ik heb juist vandaag een eet- en drinkbakje gekocht, maar ben nog volop op zoek naar een transporter en kattenbak. moest iemand dat ergens in promotie weten, pb me gerust ;)
ik heb altijd een kat thuis gehad, dus weet ongeveer wel waaraan me te verwachten. maar toch, alles lijkt zo vanzelfsprekend als je een volwassen kat in huis hebt, je staat vaak te weinig stil bij bvb zindelijkheid, voeding van kittens, ...
wat een geluk dat er nog fora zoals deze bestaan :)
Gebruikersavatar
Muizzz
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2006 12:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door Muizzz »

Goed forum he! :-P Vind ik ook, en het werkt ook verslavend, want ik heb nu ook eindelijk feedback op wat ik denk en hoe te handelen in bepaalde situaties. Maar goed, even een tipje, of liever gezegd een "afrader", nu je op zoek bent naar een kattenbak.
Toen ik begon met katten, kocht ik het Tommy's John systeem kattenbak.Ik heb er geen goede ervaringen mee, het is erg duur, en als je daarom over wilt stappen op een ander systeem zit je toch een beetje met die bak, die is nl. open aan de onderkant. Ik heb er aan en in geplakt, allerlei systemen bedacht... Ze staan nu in de kelder (want kat nr 2 had niet zo'n zin om de bak te delen). Wat mij betreft een afrader dus!
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

Heel erg bedankt allemaal voor de hulp en info. het is inderdaad een hele geruststelling dat dit forum bestaat. ik heb me ook net geregistreerd en dus nu kan ik alle topics bekijken (dus misschien soms overbodige vraag gesteld: sorry ;-)

alvagst een heel grote dank u en ik begin mijn zoektocht naar twee katten.

Misschien toch nog even over "raskat of niet": het is dus niet sowieso een feit dat gewone katten niet binnen te houden zijn?

groetjes katrien
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

kamondt schreef:het is dus niet sowieso een feit dat gewone katten niet binnen te houden zijn?
Nee, absoluut niet.
Ik denk niet dat er daarbij enig verschil is tussen raskatten en 'gewone' katten. Meer zelfs, veel van die raskatten staan nog dichter bij hun roofdier-voorouders, dus zouden die niet eerder per se naar buiten moeten dan 'gewone'.
Ik denk echt niet dat het uitmaakt hoor ;-)

Die van mij zijn alledrie gewone katjes en die moeten en willen niet naar buiten :-P
Sandra W

binnenkat

Bericht door Sandra W »

Hoe kom je daar nu bij?

Er zijn zat gewone katten die opgegroeid zijn op een flat of ergens anders binnen en dat zijn allemaal zeer tevreden binnenkatten. Denk maar aan al die katten die in een stad leven, die hebben echt niet allemaal een tuintje hoor!

O ja, vergeet ook de zwervertjes uit het asiel niet. Uit ervaring weet ik (ik werk er als vrijwilliger) dat er veel katten zijn die het zwerven goed zat zijn en nooit meer naar buiten willen. Gek maar waar, ik zie het dagelijks in het asiel. Ze komen als buitenkat binnen en ze verlaten het asiel weer als binnenkat en als je geluk hebt zelfs als schootkat :-)

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Yep, zo heb ik er ook eentje. Die woonde al jaren buiten in allemaal tuinen, zonder vast 'baasje'. Toen heb ik haar mee naar huis genomen en in het begin (in de zomer) ging ze wel naar buiten, maar dan alleen om in de zon te liggen, en na een paar maanden wou ze al niet meer :geenidee: :D
Sandra W

binnenkat

Bericht door Sandra W »

Precies, zo'n kat hebben wij pas binnengekregen in het asiel.

Wat een rotbeest in het begin, alleen maar blazen en grommen en hij beet zelfs als je te dicht bij kwam. En nu: wat een lieverd!!!! Hij kan niet genoeg aandacht krijgen en blijft maar kopjes geven.

Naar buiten gaan? Nee, echt niet, laat mij maar lekker binnenblijven en aandacht krijgen!

Zo zie je maar met dieren, je kunt het soms niet zeggen hoe ze worden na een beetje aandacht en liefde.

groetjes,
Sandra
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

ok, dus misschien doe ik er dan toch maar beter aan een verloren dier uit een asiel of dergelijke te halen. Krijgen die tenminste nog een leuke thuis (hopelijk). Kan je makkelijk kittens vinden in asielcentra?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Het kittenseizoen is weer helemaal begonnen. Dus ze beginnen nu ook weer in de asiels te komen.
Ook bij de supermarkten en in de huis aan huis bladen staan weer genoeg advertenties.

als je via een particulier een kitten haalt, voor een niet ras kat, hoor je niet te betalen!! Hooguit de inentingen, maar dus geen hoge bedragen.

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar Biocat Classic is een prettige korrel vind ik, ruikt niet, is zuinig en in verhouding helemaal niet duur. Maar hier is verder ook wel een topic over.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie