Zwarte Kat schreef:
heb je er mischien een boektitel van of een internetadres?
ik ben er wel nieuwsgierig naar.. weet er zelf te weinig vanaf..
Een van de meest complete in het Nederlands geschreven artikel kun je hier vinden:
De voeding van de kat opnieuw bekeken
Boektitels:
Food Pets Die for - Ann N. Martin
The Barf Diet - Ian Billinghurst
Natural Nutrition for Dogs and Cats - Kymythy R. Schultze
En nog veel meer, maar deze vond ik zo even snel in mijn boekenkast
Info op het internet:
recommended reading & resources
FEEDING YOUR CAT: KNOW THE BASICS OF FELINE NUTRITION
The Backyard Predator
Raw meaty bones
Raw Fed Cats
HOME-MADE VS. COMMERCIAL FOOD FOR DOGS AND CATS
Natural Diet
The "Dangers" of a Raw Diet
What Cats Should Eat (excerpt)
En zoveel meer!
Op mijn eigen website (
http://www.worldofdani.com) staan onder "information" diverse linkjes naar artikelen die interessant voor je zijn. Ik ben ook bezig een aantal te vertalen, die kun je daar ook vinden.
Interessante fora over voeding:
Voer Natuurlijk
Barfplaats
Zwarte Kat schreef:

stomme vraag mischien maar waarom zit er dan koolhydraten in?
Bedoel je waarom er koolhydraten in granen zitten, of waarom er granen/koolhydraten in kattenvoer zit?
Het eerste moet je aan een bioloog vragen, geen idee

Waarom er granen in kattenvoer zit? ->
Feline Diabetes and Obesity: The Preventable Epidemics
Een stukje vertaling eruit (ben bezig dit artikel te vertalen

):
Halverwege de 20ste eeuw waren er nog geen zogenaamde commerciële dierenvoedingen. Huisdieren werden gevoerd met de restjes van tafel of de overblijfselen van de slager. Echter gedurende de jaren ’50 en ’60 begon de markt voor gemakkelijke hondenvoeding te groeien.
Bedrijven als Purina Mills, een graankorrel verwerkingsbedrijf, zag hier markt in en begon gebakken biscuitjes voor honden te maken. Na verloopt van tijd begonnen Purina en andere graanverwerkende bedrijven brokken te maken als hondenvoer waarbij ze gebruik maakte van dezelfde technologie als waar de ontbijtgranen zoals cornflakes en cruesli voor mensen mee gemaakt worden. Tegelijkertijd begon het de fabrikant Alpo vleesafval en niet goedgekeurd vlees voor mensen in te blikken. Vanwege het gemak van beide producten en het aanbod van deze twee producten werd er gretig aftrek genomen. Dit spoorde deze en wat kleinere bedrijven aan om er meer (soorten) van te produceren.
Jammer genoeg, werden deze vroege pogingen om hondvoedsel te produceren volledig door de wens gedreven om voordelig gebruik te maken van goedkopen overschotten, denk hierbij aan granen en dan vooral maïs, maar ook vlees dat niet geschikt was voor menselijke consumptie, en totaal niet vanuit de wens om oprecht de gezondheid van de dieren te ondersteunen. Aangezien Alpo’s geblikte hondenvoer zonder supplementen voor een evenwichtige vitamine en mineralen balans was, kregen honden al snel te maken met ernstige deficiëntieziekten als ze alleen deze blikvoeding te eten kregen. Al snel besloot de fabrikant er vitamine en mineralen supplementen aan toe te voegen en alle andere dierenvoeding fabrikanten volgden snel. Purina en de andere fabrikanten die hondenbrokken maakte besloten ook vitamine en mineralen toe te voegen, ze gebruikte het in hun promotie als “ter complementering van de vleesmaal”.
Terwijl decennia voorbijgaan gingen hondeneigenaren steeds meer voorkeur te genieten voor de brokken vanwege de economische prijs, het gemak en de lange houdbaarheid. Dierenvoeding fabrikanten reageerde op deze vraag van de consument door proteïne toe te voegen zodat ze een nog completer droogvoer konden aanbieden.
etc etc je snapt dat dit ook over ging naar het voer voor katten
Het is begonnen als een "koekje" en daarna zijn er ook complete voeren gemaakt door die graanverwerkingsbedrijven. De mens houd van gemak én goedkoop en stimuleerde de markt hiermee.
Zwarte Kat schreef: 
wat heeft t voor nut om ze aan botten te laten kluiven/bijten als je het door de vleesmolen moet halen?
Hier snap ik je niet helemaal? Doordat katten niet meer gewend zijn om botten te eten (door alle brokken en blikvoer) zullen ze niet zo snel meer een kippennek opkluiven, ze zien het niet zozeer als eten. Als je rauwvoer geeft moet je natuurlijk wel voor een calcium bron zorgen, en een oplossing hiervoor is het door de vleesmolen te halen zodat het door het overige vlees gewoon meegegeten wordt. Als je katten rauw vlees voert dan masseert dat de tanden(vlees) op zich al genoeg, daarnaast hebben deze katten zo veel minder last van tandplak omdat ze geen brok eten. Maar sommige katten eten dus nog wel botten, en dat is alleen maar goed en aan te moedigen, die hoef je dan dus geen gemalen bot te geven