jagen katten op konijnen??

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gast

jagen katten op konijnen??

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik heb een vraagje:ik heb nl 3 konijnen die vaak loslopen in de tuin, nu liggen er regelmatig katten op de schutting naar ze te loeren, sorry kattenliefhebbers , en die jaag ik dan weg. Ik vraag me dus af of ze mijn konijn zullen pakken als ze de kans krijgen.

Groetjes Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Sandra,

dat verschilt heel erg per kat.
Bij mijn ouders hebben wij 3 katten die altijd buiten zijn en dus veel vangen. Ook konijnen als ze de kans krijgen.

Iemand anders hier op het forum heeft zelf konijnen en katten en dat gaat hardstikke goed.

Dus veiligheidshalve zou ik die katten dan ook maar wegjagen of zorgen dat je konijnen veilig zitten
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Ik zou de konijnen niet zonder toezicht laten rondlopen. Een kat blijft een jachtdier. Ik heb hier zelf ook konijnen rondlopen, maar hier zijn mijn katten aan gewend en jagen ze niet op ze.
Vroeger had ik een cavia die vaak losliep in de tuin en die is dus gepakt door een kat die gewoon een thuis had en goed te eten kreeg.
Kun je de schutting niet verhogen met kippengaas, zo wordt het voor de katten moeilijker om in je tuin te komen.
Enne, het geeft niet dat je de katten wegjaagt hoor, de meeste kattenliefhebbers hier houden van alle dieren en zouden het vreselijk vinden als er een dier aangevallen wordt door hun kat......
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Hoi Sandra,

Het ligt een beetje aan de konijnen en de katten eigenlijk. Zelf heb ik 2 konijnen en 2 katten binnen loslopen en de katten worden zonder pardon weggejaagd door het kleinste konijn! Gisteren liep ze met een pluk haar van Thomas in dr bek, het kleine monster! Soms zitten de katten klierend achter de konijnen aan, maar ze hoeft zich maar om te draaien of die 2 druipen al af (ik denk dat mijn konijn er een spelletje van maakt...). Meestal zijn katten bang voor konijnen, maar niet altijd.

Als je konijnen redelijk klein zijn en als de katten echte jagers zijn dan kan het wel voorkomen dat ze er eentje pakken, het is zeker niet onmogelijk. En dat je katten wegjaagt kan ik best begrijpen hoor ;-)

Als je geen risico wil lopen kun je de tuin op een of andere manier afzetten zodat de katten er niet in kunnen komen, of je kunt een overdekte ren maken voor je konijnen.

Groetjes Hilde
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

O en ik heb ze nooit zonder toezicht bijelkaar hoor, je weet maar nooit...gelukkig ben ik veel thuis :grin: In jouw geval is het een beetje zielig als je konijnen minder los zouden mogen omdat andermans kat op ze zit te loeren...

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ja, katten jagen op konijnen...misschien willen die katten nog niet zozeer jouw konijnen echt vangen als prooi, maar zelfs als ze er enkel mee zouden gaan spelen uit nieuwschierigheid kan dat voor jouw konijnen al dodelijk zijn...Een klauw die verkeerd aankomt, de stress waar konijntjes niet tegen kunnen....
Dus ik zou ook gewoon de katten wegjaagen, wat kan helpen is de tuinslang klaarleggen, en als je de katten ziet, er een flinke straal water op richten, als je dat een paar keer volhoud, kan het zijn dat de katten er genoeg van hebben, en niet meer gaan komen.
Je moet ze natuurlijk niet doornat maken hé, gewoon als afschrikmiddel, een straal op hun snoet...

Je kan ook nog proberen een soort van ren van kippendraad te maken voor je konijnen, zitten ze veilig.

Succes ermee...
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Sandra,

Mijn katten hebben laatst een heel klein konijntje 'gevonden'. Het was nog maar een week of 5 en liep zomaar inde tuin (waarschijnlijk gedumpt :evil: ). Omdat het konijntje zelf heel tam was, deden onze katten er helemaal niks mee. En dat terwijl een van onze katten wel grote vogels zoals duiven vangt (en daar paste dit konijntje qua formaat wel 4x in!). Het ligt denk ik erg aan het gedrag en karakter van je konijnen of katten ze zullen vangen. Als zij geen prooigedrag (wegrennen, verstoppen) vertonen, zal het jachtinstinct niet snel opgewekt worden. Dat loeren van je buurkatten is dan meer uit interesse.
Maar toch moet je wel altijd een oogje in het zeil houden! Je hebt er altijd van die katten bij die echte stropers zijn. Daar is niets veilig voor vrees ik. :???:

Logisch trouwens dat je ze wegjaagt hoor. ;-) Ik zeg tegen mijn buren ook altijd dat ze onze katten weg mogen jagen als ze er last van hebben.
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor al jullie antwoorden, en zo snel. Als eerste houd ik ook van alle dieren hoor dus ook van katten. Ik jaag ze altijd met veel lawaai weg maar daar trekken ze zich niet veel van aan, ze zijn erg eigenwijs. Mijn konijnen blijven meestal doodstil zitten,maar volgens mij is dat ook prooigedrag. Ik let altijd wel goed op, maar meestal lopen ze de hele dag vrij en ik kan niet elk moment opletten. Als ik wegga zal ik ze nu wel weer in het hok doen. Ik ben nu toch wel iets banger geworden dan voor ik dit berichtje had geplaatst, zal dus iets voorzichtiger zijn. De waterslang is ook een goeie tip en nee ik zal ze niet te nat maken :lol:

Groetjes Sandra
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

veronikske schreef:
Je kan ook nog proberen een soort van ren van kippendraad te maken voor je konijnen, zitten ze veilig.

Succes ermee...
Kippendraad is niet sterk genoeg voor de meeste konijnen. Er zijn konijnen die er gewoon dwars doorheen knagen :lol: Het is beter om konijnengaas te gebruiken of gaas waar de mazen zo klein zijn dat ze hun bekkie er niet in kunnen krijgen. En soms is dat zelfs niet voldoende...zucht :roll: :roll:

Groetjes Hilde
Gesloten