hoektand kwijt

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Tibbe

hoektand kwijt

Bericht door Tibbe »

Mijn rode kater, 3 1/2 jaar, is eergisteren zijn grote hoektand aan de bovenkant kwijt geraakt. Hij heeft er volgens mij geen last van. Maar ik maak me er toch wel zorgen over. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen. Hij komt weinig buiten.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Tibbe,

heb je ook enig idee waar het door komt dat hij die hoektand kwijt is?
Onze katten bij mijn ouders thuis raakte na verloop van tijd ook wat hoektanden kwijt. Maar dat was altijd als ze wat ouder waren.
Onze kater van 9 heeft nu ook 1 hoektand minder, waarschijnlijk door een gevecht met een ander.
Ik heb bij die van ons nog nooit een ontsteking als gevolg gezien. Maar als je het niet vertrouwd moet je wel echt even je dierenarts bellen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi tibbe bij mij is het bekend dat als katten wat ouder worden dat ze dan wel eens tanden verliezen
ik vind jouw kat daar eigenlijk wel erg jong voor,
vraag het even na bij je dierenarts, mischien dat het door tandsteen komt
dan kan alles verwijdert worden voordat ze nog meer last heeft,
ps mijn kat mist er drie en behalve dat ze alleen zacht voer eet eet ze wel heel goed,
groetjes
patricia
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
Gebruikersavatar
jeferey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mar 2006 23:21
Locatie: Zelzate (B) Oost Vlaanderen

Bericht door jeferey »

hey,

mijn zwart schatje nicky is dit enige jaren geleden ook tegengekomen, van hoe of wat, weet ik zelf niet

ik heb destijds ook de dierenarts geraadpleegt en deze verzekerde me dat het niet zo erg was

tot op vandaag merk ik ook geen problemen op, ze kan normaal eten, geen enkel probleem

blijkbaar gebeurt dit regelmatig bij katten.

je kan ze observeren en als je merkt dat ze er toch last van zou hebben of krijgen, kan je desnoods het tandje helemaal laten verwijderen, zou ik ook doen

grts jeferey
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Zap heeft haar hoektand nog wel, maar die staat helemaal scheef zodat ze er eigenlijk helemaal geen gebruik van kan maken. En dat levert helemaal geen problemen op hoor.

Maar misschien wel even nakijken waardoor het komt, misschien is het een symptoom van wat anders?
Gebruikersavatar
jeferey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mar 2006 23:21
Locatie: Zelzate (B) Oost Vlaanderen

Bericht door jeferey »

als da tandje scheef staat kan ze zich miss wel kwetsen in een zotte bui of zo, miss is het dan toch aan te raden om eens verder te kijken of het echt niet best word verwijderd, allé je ziet zelf natuurlijk beter hoe het
verloopt he, maar you never know ;-)

grts jeferey
Tibbe

Hoektand kwijt

Bericht door Tibbe »

Het gaat goed met mijn rode kater Tibbe, hij eet in ieder geval goed. En ik merk niet dat hij er verder last van heeft . Waarschijnlijk is het toch in een vechtpartijtje met de buurkater gebeurd.
Bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hoi Jeferey, natuurlijk heb ik er al een paar keer naar laten kijken hoor ;)
Het staat naar binnen, een beetje boven die kleine voortandjes die ze hebben, en ze heeft er op geen enkele manier last van. Daarom ook dat die tand niet verwijderd moest worden ;)
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Millie heeft ook een keer haar hoektand ergens verloren. Wij hadden het zelf niet eens gemerkt totdat de dierenarts er een opmerking over maakte :D. Ze moet hem verloren hebben toen ze rond de 5 jaar oud was, niet zo oud dus.

Haar gebit zag er verder gewoon prima uit, dus het kan gewoon gebeuren!

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Tibbe, hou in de gaten of je kat ook uit zijn bekkie ruikt. Dan kan er sprake zijn van tandsteen.
Mijn Froei is ook een hoektand verloren, maar die was inderdaad dan ook een stuk ouder dan jouw kat toen dit gebeurde. Hij had tandsteen en de rest van zijn gebit is behandeld. Gewoon in de gaten houden dus. Ook katten kunnen een minder goed gebit hebben.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten