Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Hij doet het naast de bak zeg je, maar niet direct naast de bak als ik je goed begrijp, of staat jullie kattenbak al bij de balkondeur? Zo nee, dan zou ik eens proberen daar een kattenbak neer te zetten! Dat hoeft niet permanent, maar bijvoorbeeld totdat het balkon katproef is gemaakt?
Succes!
Minoes
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:07

De gecastreerde katers en toch sproeit eentje...

Bericht door Minoes »

Hallo allemaal,

Ik heb 2 gecastreerde katers. Ze zij niet met elkaar opgegroeid dus het was ff wennen om ze samen door 1 deur te krijgen. Het mannetje wat al in huis woonde is iets minder assertief dan de "indringende" gecastreerde kater. De indringer sproeit nog steeds. Ook tegen de deur van de buren omdat zij ook een kat hebben.

Mijn vraag is dus: hoe kan het dat een kat na 6 jaar nog steeds hier en daar sproeit? In mijn vorig huis had ik daar bijna geen last van, alleen als de bak te vies was.
Ik heb 2 kattenbakken in huis staan, ver van elkaar vandaan en ook ver van de etensbakjes vandaan. Plus ze hebben een tuintje waar ze graag in gaan zitten.
Heeft het sproeien/plassen te maken met het feit dat er een andere kat in huis is (al meer dan 2 jaar overigens).

Mijn 2de vraag: kunnen 2 oudere katten ooit aan elkaar wennen?
Ze eten wel schouder aan schouder elk uit hun eigen bakje. Maar soms kom ik thuis en dan liggen de plukken haar door heel de huiskamer.

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten, Meerte
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Voor sproeien en plassen; neem eens een kijkje in het volgende topic:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10130

Oudere katten kunnen wel aan elkaar wennen, alleen duurt dat vaak een stuk langer. Kijk eens bij het topic Acceptatie bij 2 katten, daar staan vele tips om ze aan elkaar te laten wennen.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Hoi allemaal,
Ik heb alle pagina's doorgespit en heb nog steeds een vraagje.
Ik heb sinds kort een kattenluikje (zonder magneet) en heb nu het vermoeden dat een buurtkat binnen is geweest en misschien nog wel binnenkomt. Als ik weg ben, sluit ik het luikje af.
Toch het idee dat hij in de bijkeuken (waar het luikje is geplaats) heeft gesproeid. Tenminste het stinkt heel erg in de bijkeuken en de lucht trekt door naar de gang. Ik kan alleen niets vinden. Heb op mijn knieen de hele bijkeuken afgezocht/geroken, maar zie nergens een plas. Weet dus ook niet waar ik het moet schoonmaken En hoe het schoon te maken, zodat de lucht verdwijnt. Maar lees dat dettol hiervoor mogelijk een goed middel is. Maar kan het zijn dat de hoeveelheden zo gering zijn dat ik niet echt een plas vind? Merk wel dat mijn eigen katten ruiken aan een plastic tas waar lege flessen in zaten. Heb ik nu weggegooid en de plek daar schoongemaakt.
Overweeg wel een kattenluikje met magneet te nemen, maar twijfel nog omdat ik bang ben dat mijn katten dan makkelijker ergens achter blijven haken met een halsbandje (of is dat overdreven?).
In elk geval hoe kom ik er achter waar wordt gesproeid en wat is het beste middel om de geur weg te krijgen?
Alvast bedankt
Mara
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

dag Mara,

Een herkenbaar verhaal! Ik heb een buurkater die ons huis een paar keer heeft ondergesproeid. Toen ik er achter kwamen dat mijn katten er niets mee te maken hadden (godzijdank), heb ik een magneetluikje aangeschaft. Dat werkt erg goed, en kan ik je dus zeker aanraden (hoewel ze wel even moesten oefenen om binnen te komen). :!:

Nu ruik ik af en toe nog steeds een vage piesgeur in huis. Dat komt zeer waarschijnlijk omdat die buurtkater tegen ons kattenluik en de deur aanpiest. Als de wind verkeerd staat of hij goed gemikt op de kieren (we hebben een oud huis) ruikt het dus in ons huis niet zo fris.... Er is weinig aan te doen, maar als ik die kat ooit in handen krijg..... Ik ben namelijk wel bang dat onze katten op een gegeven moment ook gaan plassen. :-(

O ja, ik maak schoon met een dettolbadje, werkt goed.
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Hoi Naomie,

Ik denk dat ik inderdaad maar een magneetluikje moet proberen. Sinds gisteren weet ik namelijk zeker dat de buurkat bij ons binnenkomt en daar ook sproeit. We hebben heel veel katten in de buurt en mijn katten komen ook erg graag buiten. Overdag als ik werk heb ik het luikje dicht en dat is ook niet zo erg, want dan slapen ze hoofdzakelijk. Ik wil voorkomen dat ze zich niet veilig voelen in hun eigen huis en ik merkte gisteren dat ze na zo'n bezoekje toch wat schrikachtig zijn en op ieder geluidje reageren. Ik vroeg me alleen af of ik bij zo'n magneetluikje meerdere magneetbandjes kan krijgen aangezien het hier om twee katten gaat. Maar goed daar kom ik snel genoeg achter in de winkel. Zal vast kunnen.

En die dettol zal ik ook maar proberen.
Wel gek trouwens die buurkater zie ik overal tegen aansproeien (auto, schuur, buitenstoel, de hele tuin beschouwt hij als zijn territorium) terwijl ik mijn eigen katten nog nooit heb zien sproeien. Soms ruiken ze op de plek waar hij zijn geur achterlaat, maar doen daar dan verder niets mee.

Gr Mara
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Hoi Mara!

Ja mij katten lijken ook van slag als het in huis ruikt naar kattenpies (de geur komt dus van buiten), maar ik heb ze ook nooit kunnen betrappen op zelf piesen. En denk dus ook niet dat ze het doen (afkloppen).

Je kunt de magneetjes per twee kopen, althans, hier in Amsterdam. Ik heb er nog een paar extra gekocht voor het geval ze ze kwijt raken, maar ze hebben er elk nu al een jaartje een om. Gewoon aan een normaal bandje.... want dat vind ik wel een nadeel, ze moeten een bandje om.

Succes ermee! En misschien kun je op marktplaats een tweedehands luik vinden, want ze zijn best prijzig!
Gebruikersavatar
Yuna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2005 11:10
Locatie: Utrecht

Bericht door Yuna »

Mijn kater plast sinds kort ook op andere plaatsen dan de kattenbak. Hij heeft dit nooit gedaan maar nu ineens plast hij soms op het matje of als er ergens een deken of handdoek ligt. Ook heeft hij op mijn bed geplast. Ik heb geen idee hoe dit ineens kan. Ook likt hij ineens heel veel aan zijn 'zaakje' als hij net geplast heeft. Misschien heeft dat er mee te maken? Dat hij daar pijn heeft. Soms maakt hij daarbij ook een heel jammerend miauwtje. De katten zijn sinds 2 maanden verhuisd van mijn vaders huis naar mijn huis en sindsdien doet mijn kater zo.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Als het erop lijkt dat hij pijn heeft, zou ik zeker even naar de dierenarts gaan. Misschien plast hij nu overal omdat hij niet kan ophouden. Het zou een blaasontsteking kunnen zijn.
Veel succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

wat is eigenlijk de beste manier om een kitten die je pas in huis hebt, op je kattenbak te laten gaan? ik had ergens gelezen dat je een kitten direct op de bak moet zetten en hem van daaruit de rest van het huis moet laten kennen, zodat hij die bak altijd weet te vinden. zijn er nog tips of dingen waar je moet op letten?

en kan je een bak van plaats veranderen achteraf?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Is het kitten al zindelijk? Zo ja, dan is het even laten zien waar de bak staat vaak al voldoende. Is het kitten nog niet zindelijk, dan moet je hem/haar elke keer op de bak zetten als je ziet dat ze iets moet doen. Zo ook na het eten en na het slapen.

De bak kun je van plaats veranderen hoor!! Het is wel slim om dat in stapjes te doen, dus elke keer een stukje meer naar de plaats waar je de bak wilt hebben.
Maar goed, dat hoeft echt niet altijd hoor! Ik zet de bak hier ook regelmatig op een andere plek en ze vinden hem wel hoor!
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Tegen de bak plassen door volwassen katten

Bericht door Rolanda »

Hallo,
Ik kan de topic even nergens vinden, maar zit met een klein probleempje.
Mijn 5 katten (leeftijd tussen de 5- 12 jaar), zijn altijd zindelijk, krijgen altijd dezelfde kattensteentjes, en de bakken worden regelmatig verschoond.
Gisteren weer helemaal uitgewassen en schone steentjes, maar ik merk de laatste tijd, dat er een kat is, die tegen de achterkant van de deksel plast, aan de buitenkant.

Op dit moment kan ik er nog niet achter komen welke kat het is, ik heb 2 grote bakken en ze hebben een eigen kamer voor de bakken.
Eerst dacht, omdat de bakken verschoond moesten worden, maar dat is nu niet het geval, ik had ze pas verschoond.
Herken iemand dit?

Groetjes Rolanda
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Rolanda,

Ik herken dit helemaal. Mijn katten, met name de katers sproeien ook ondanks het feit dat ze gecastreerd zijn. Dit voorjaar is het erger dan anders. Ik denk dat ze daar nog steeds gevoelig voor zijn en ook de groep speelt een rol. Jij hebt vijf katten, ik iets meer ;-) Je moet nooit de besproeide plekken schoonmaken met bleekwater. dat trekt ze juist erg aan. Schoonmaakazijn is een beter middel waar katten niet van houden.
Ik hoop dat het minder gaat worden. Het sproeien kan zwaar irritant zijn :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Sproeien? :shock: Kan dat ook nog met die leeftijd?
Ik had eerst altijd gedacht dat het "Poes" was, maar die is pas overleden, en heb het een tijdje niet meer gezien.
Tot gisteren weer.
Mijn katten komen nooit buiten, en het is alleen maar tegen de bak.
Ik moet eerst maar eens onderzoeken wie het is, want ik heb niet alleen katers, maar ook poezen.
Bedankt voor het antwoord.

Rolanda
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Bericht door sabine »

tom,onze kater van 5, plast ook sinds een paar weken regelmatig tegen de kast. :???:
hij doet ook net of hij nog kan sproeien en staat dan met trillende staart tegen 'n stoel of kastje.
geen idee waarom hij plast tegen de kast.ook wij gebruiken schoonmaakazijn maar hij keert steeds terug naar diezelfde plek.
het is een houten kast en al helemaal uit gebeten.
:evil:
hij is niet ziekjes en er zijn geen veranderingen in huis geweest.
we snappen er helemaal niets van.. :?:
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Plaats reactie