Bloed in urine --> blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik kan jullie allemaal zeker het speciale voer aanraden. Mijn Puck had erg last van blaasgruis en met het goede voer ging het prima. Hij kreeg toendertijd CD voer van Hills. Misschien is met erge blaasgruis tijdelijk een ander voer nodig om het weg te krijgen. Daarna kan je dit voer geven. Met een kat moet dit toch op te brengen zijn ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Dat voer heeft er inderdaad al voor gezorgd dat de gruis weg is! Nu de ontsteking nog... maar het gaat de goede kant op. Spencer is vandaag al minder naar de bak geweest en plast grotere beetjes! Goed nieuws dus vandaag!
Liefs Piekje
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Ik ben zelf erg bezig met de zorgen van mijn kat,dus sorry, het lijkt nu net alsof ik alleen daarmee bezig ben, maar ik wens je ook veel sterkte en succes toe, en hopen dat het weer goedkomt.
Trouwens..piekje..jouw kat op je avatar, lijkt precies op mijn Kisha.

Rolanda
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hee Piekje, da's al mooi nieuws....mochy het nu inderdaad aanslaan dan raad ik je aan altijd wat op voorraad te hebben. Hebben wij namelijk ook...allereerst wil het nogal eens terugkomen..en meestal in het weekend ;-)

Liefs Renate
Gebruikersavatar
indigo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2005 22:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door indigo »

hooi hooi

morgen naar de acupunctuur met zoey :roll:

ben echt benieuwd hoe het zal gaan en of het wat uitpakt

terwijl ik dit nu zo aan het typen ben,zat zoey weer te plassen voor mn neus op het vloerkleed
wat mij op valt is dat ie het wel altijd op hetzelfde plekje doet................

echt balen,dit is nu al mn derde nieuwe vloerkleed :roll:

het is ook een heeel sterk zoet geurtje wat ie heeft

hij heeft nu speciaal voer van de dierenarts maar ik merk niet echt dat het helpt :roll:

hij heeft het nu ongeveer twee maanden,zoey krijgt ook niks anders dan alleen dit voer....

ik ben eigenlijk nu ten einde raad,ik heb alles geprobeerd,eerst zat ie 8 dagen aan de antibiotica en toen drie weken daarna twee weken aan de diadrase ofzoiets

nu speciaal voer,mn enigste hoop is eigenlijk nog die homeopatische dierenarts die ook acupuntuur doet en anders weet ik het ook nie meer :roll: :roll: :-(

indigo
zoey en doerak zijn cool
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een zoete geur? Laat hem dan beslist op suiker testen! Bij diabetes mellitus staat het laatste woord voor honingzoet (denk aan mellona = honing), en ernstige diabetespatiënten hebben ook zoete urine. Volgens mij is dat ook in de urine te testen met een stripje, net als dat met de zuurgraad kan.

Vanavond was mijn vriendin in tranen: haar kat plaste nu twee dagen telkens beetjes, dus ik zei al dat hij vermoedelijk een blaasontsteking zou hebben. Ze gaf hem al extra water en hield hem goed in de gaten.
Vanavond, toen ze thuiskwam uit haar werk, kroop hij naar haar toe met enorme angstogen. Ze is meteen naar de da gegaan en hij bleek helemaal verstopt te zijn met blaasgruis. Het moest er onder verdoving uitgehaald worden want hij krijste het uit en er kwam heel veel bloed toen men de catheter in wilde brengen. Die kon er niet eens in, zo verstopt was hij, dus is alles er met een tangetje uitgehaald. Hij moet in de kliniek blijven omdat hij heel erg ziek is, hij krijgt infusen voor de doorloop en moet via de catheter het gruis uitplassen.
Zo kan het van 'een beetje' plotseling omslaan in een ernstige aandoening, die dodelijk had kunnen aflopen, en waarvan het nu nog kantjeboord is. Morgenmiddag horen we meer. :-(
Gebruikersavatar
indigo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2005 22:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door indigo »

jeetje zeg das echt nie tof om te horen en creepy

ik ben vandaag met zoey naar acupunctuur geweest en het blijkt dus dat hij onwijze last heeft van zn rug,hij laat het echt merken als je heel zachtjes met je hand kneed op bepaalde plekjes op zn rug

hij heeft geen suiker ziekte of iets het is echt blaasgruis maar nu komt probleem 2 erbij. zijn rug,waardoor hij dus nog meer pijn heeft en zo niet op de bak kan zitten....omdat hij pijn heeft

ik heb de kap van de kattenbak eraf gehaald zodat hij pijnloos op de bak kan zitten

acupunctuur ging goed toen de naaldjes er al in zaten,maar toen ze erin moesten,had hij het heel erg moeilijk,omdat ze de pijnlijke plekken pakte

daarna ging hij koppies geven en kroelen ;-)

volgende week moet ik weer......

ik moet zeggen het is wel duuuuuuuuuuuuur....

maarja als zoey hierdoor geen pijn meer heeft enzo,heb ik er natuurlijk alles voor over ;-)


indigo
zoey en doerak zijn cool
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is gecompliceerd, Indigo. Dus blaasgruisdieetvoer en dan kijken naar zijn rug? Open bakken zijn trouwens sowieso makkelijker voor de katten.

Met Sipke gaat het iets beter; de verstopping is eruit, na drie kwartier werken :shock: Als ze een dag langer had gewacht, was hij dood geweest en nu nog valt niet te zeggen of hij het gaat redden. Hij heeft een catheter in en krijgt infusen en dwangvoer. Hij is heel erg ziek, krijgt antibiotica en anti-spasmemiddelen om de blaas te stimuleren. Het blijft kritiek, en afwachten :-(
Gebruikersavatar
indigo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2005 22:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door indigo »

nou en nu maar hopen dat zn eigen krachten hem ook niet in de steek laten

maar dat denk ik niet want ik ben er achter gekomen dat katten een hele sterke geest hebben..

in ieder geval een hoop power toegewenst joh,want het is echt nie tof om je beest zo te zien tobben met pijn enzo,ik weet er alles van...

indigo
zoey en doerak zijn cool
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hij kan nog steeds niet zelfstandig plassen en er komt nog altijd bloed uit de catheter :???: Het blijft er dus om spannen of en wanneer de antibiotica hun werk gaan doen. Ontzettend akelig, want hij lijdt pijn, en al krijgt hij daar injecties voor, dan nog is het zo zielig. Mijn vriendin is er helemaal niet gerust op, en eerlijk gezegd ben ik dat zelf ook nog niet :-(
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo, even een update. Met Spencer gaat het vooralsnog goed. Hij heeft af en toe een dag dat hij ineens wat vaker en langer naar de bak gaat. Hij neemt dan ook niet de moeite zich om te draaien, wat hij normaal wel doet en hangt met zijn staart nog buitenboord. Beide keren heb ik hem extra water gegeven via zijn voer. Ik doe sowieso nu een poos wat druppels water bij het voer. Heel klein beetje, zo krijgt hij extra vocht binnen maar blijven de borkjes wel hard, wat weer goed is voor de tanden. En soms geef ik hem met een spuitje wat extra water. Lebbert hij zo leeg! Na een dag wat extra water is het vele plassen al snel over!

Emma, hoe gaat het met de kat van je vriendin? Heeft hij het goed doorstaan?

En Indigo, hoe is het met Zoey?
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ik vermoed dat er hier een af en toe paar druppels (2 of zo) plas lekt als ze uit de bak komt na een plasje ofzo. Er liggen nml af en toe 2 druppels, ik dénk plas, in de buurt vd bak. De kleur is echter prima, licht geel, niet donker en zonder bloed. Is het een kwestie van slecht afknijpen/ dat er wat in de vacht blijft hangen (we hebben 2 langharen)? Ik weet niet wíe het doet vd 5. Maar allen doen ze plasjes/poepjes, eten, drinken,spelen, ook niet heel vaak plasjes of hele kleine. Of zou het iets te maken kúnnen hebben met het feit dat ze gesteriliseerd zijn?
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo, computer thuis is stuk...vandaar al tijdje niet op forum geweest. Maar heb toch een vraag over blaasgruis dieet. Volgens de dierenarts moet Spencer nu altijd aan Hills C/D, maar in de dierenspeciaalzaak vertelden ze me dat je eerst blaasgruis"oplossendvoer geeft en later over kan gaan op blaasgruis"preventief"voer speciaal dus voor katten met blaasproblemen."Tsja, wie spreekt nou de waarheid. Qua prijs maakt het niet veel uit. Ja die in de dierenspeciaalzaak is iets goedkoper maar veel scheelt het niet. En tussen de "oplossende"en "preventieve" zit geen prijsverschil. De man van de winkel vertelde dat het "oplossende"op den duur er voor kan zorgen dat de ph de andere kant op slaat.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Dag Piekje

Ik heb thuis twee 'geholpen' poezen die beiden (levenslang) op blaasgruisvoorkomend dieetvoer moeten. Eén van de twee heeft een poosje op blaasgruisoplossend gestaan, maar zit nu ook weer aan het 'gewone' blaasgruisvoer (Leo brokjes en natvoer, alleen via de da. verkrijgbaar. Niet goedkoop, wel zuinig). En ze mogen dus écht niets anders hebben, anders is het direct mis en kan ik weer richting da. voor een kuurtje tegen blaasontsteking.
Soms krijg je bij de ab tegen een blaasonsteking voer blaasgruisoplossend voer.
Ik geef de poezen trouwens tegenwoordig bronwater ipv water uit de kraan (tip van echtpaar in de wachtkamer bij de da) en afkloppen: nog geen klachten weer gehad.

Groeten,
Jolanda.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Ik bedenk me net dat de Hills C/D die wij nu geven, blaasgruis"voorkomend" kan zijn, ipv "oplossend", wat ik in eerste instantie dacht. Misschien hebben wij dus al wel preventieve versie en heeft de dierenarts ook twee soorten. Mijn vriend is toen naar de da geweest om voer te kiezen. Ga thuis meteen kijken...
Liefs Piekje
Gesloten