Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik het hetzelfde meegemaakt toen ik Xandor kreeg. Quinto moest er niks van weten en bleef maar aanvallen. Ik hield ze ook maar zoveel mogelijk uit elkaar en als ik ze eten gaf dan liet ik ze samen. Uiteindelijk na 7 weken was het ineens goed, ze hebben toen maanden lang alles samen gedaan van samen eten tot samen slapen. Maar toen Xandor zijn hormonen begonnen op te spelen was het weer mis. Toen wij er nog een kat bijkregen ging het al een stuk beter, Quinto accepteerde deze kat meteen en hij was daar zo druk mee dat hij zich niet meer met Xandor bezig hield. Inmiddels hebben we 5 katten en de ruzies tussen de oudste twee zijn een stuk minder geworden. Als het toch mis is halen we ze uit elkaar en zetten we Quinto apart. Ik kreeg ook altijd het advies om ze maar te laten vechten maar in sommige gevallen kan dat gewoon niet, Quinto zou Xandor dan doodbijten ben ik bang.
Feliway en Bach kan je inderdaad ook een stukje helpen maar persoonlijk denk ik dat het juist goed is om er nog een kittentje bij te nemen zodat je kitten zich weer uit kan leven en je oudste kat zijn rust weer terug krijgt. Als hij de behoefte heeft zal hij ze dan toch wel opzoeken.
Veel succes ermee!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Poehhhh....... normaal gesproken zou ik ook zeggen "laat ze het uitvechten", maar in dit geval is het me te heftig om zon uitspraak te doen :???: . Luna is wel erg agressief naar de kleine toe, dat vergt heel veel geduld en tijd, vrees ik.

Ik zou ze allebei even aan de Bach zetten en daarbij zou ik ze apart zetten als je er niet bij bent.
Wat ik met onze kittens zelf veel deed is na het aaien van het kitten de anderen zoveel mogelijk aan mijn handen laten snuffelen, zodat de geur uiteindelijk wat herkenning geeft.
Of samen laten spelen d.m.v. een verenstok, dat heb ik ook veel gedaan, het geeft afleiding maar dan niet echt naar elkaar toe. Ik noem ook maar iets hoor, want zo heftig als het er bij jou aan toe gaat, dat heb ik zelf niet meegemaakt.

Heel veel succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Jeetje, dat gaat er heftig aan toe bij jullie :shock:
Ik denk dat je er heel goed aan doet om ze nu tijdelijk even apart te houden. Misschien kun je ze geleidelijk aan aan elkaars geur laten wennen door bijvoorbeeld de mandjes of dekentjes waar ze op slapen om te wisselen. Ik wens je er in ieder geval heel erg veel succes mee! Ik hoop van harte dat die 2 nog eens een keer dikke vriendjes worden!
barbra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 feb 2006 21:29

Bericht door barbra »

Bedankt voor al jullie reacties..

Ben net met Noortje (de kleine) naar de dierenarts geweest.. want ze heeft een wondje boven haar hoofd.. en ik dacht dat er een nagel in zat.. maar het was een hardnekkige korstje wat er niet af wil.. haar oog is ook ontstokke.. de dierenarts zag dat er een nagel haar oog heeft geraakt.. ze ziet er heel zielig uit kale plek boven haar oog.. met een klein wondje.. we vonden over heel haar lichaam kleine wondje.. blehhh ik kan wel janken :cry:!! vind het zo zielig voor noortje.. ze is nog zo jong en nu al afgetakkeld blehhhh voel me zo schuldig.. ik had ze nooit hun gang moeten laten gaan.. Maar iedereen (fam en vrienden) drong er zo op aan om ze hun gang te laten gaan.. zolang er geen bloed vloeit.. maar zo zie je maar hoeveel schade een paar klappen kunnen opleveren...

nou ik ben benieuwd over een week.. maar heb er een hard hoofd.. na die week zal ik Noortje eerst een paar dagen in de bench zetten..

Bedankt in iedergeval voor jullie medeleven!! ik laat snel weer wat horen
barbra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 feb 2006 21:29

Bericht door barbra »

enne sorry van mijn slechte nederlands.. ben een beetje gehaast aan het tikken
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Agos! Ik herken het helaas. Ik hoorde ook van iedereen dat ik het maar moest laten, ze moesten het gewoon even uitvechten. Maar toen ik zag dat Xandor zijn nekje onder de wondjes zat heb ik echt even flink zitten janken en was voor mij de maat vol. Nu weet je beter en ik weet zeker dat je kleine hummeltje zich na een week verwennen en veel aandacht alweer een stuk beter zal voelen. Vanaf nu gewoon met kleine stapjes ze aan elkaar laten wennen. Begin zeker met het geven van de Bachdruppels voor je ze weer bij elkaar zet, dit kan een stuk schelen!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ach gussie, arm beestje! Had de dierenarts trouwens nog tips voor jullie?
Geef Noortje maar een lieve knuffel!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Och, die arme kleine. :-( Ik kan me voorstellen dat je je daar rot om voelt.
De rust zal Noortje wel goed doen. Hopelijk komt ze ook wat beter voor zichzelf op als ze straks wat groter en sterker is.

Misschien is het even moeilijk, maar probeer ook Luna veel aandacht te geven en lief voor haar te zijn. Zij reageert ook maar vanuit haar gevoel en ze is natuurlijk ook net haar maatje kwijt. ;-) Bovendien pikken katten het ook feilloos op als je ze iets kwalijk neemt en dat maakt de situatie er ook niet beter op.

Succes hoor!
barbra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 feb 2006 21:29

Bericht door barbra »

nou de dierenarts.. wist hier ook geen raad mee.. had dit ook nog niet meegemaakt.. (dus de moed zakte steeds verder in mijn schoenen)..
Hij zei alleen.. dat feliway kon helpen.. en dat ik het nog ff vol moest houden..

Noorje ligt nu lekker op schoot te spinnen.. en begint al weer te spelen :smile:

weet iemand hoe ik een foto kan plaatsen?? dan kunnen jullie der zien
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De Feliway helpt bij sommigen geweldig en bij anderen helemaal niet.
Dat blijft dus afwachten :???:
O, en de wondjes kun je uitwassen met een sopje van Biotex blauw, zo blijven ze ontsmet en helen ze sneller. Je kunt er eventueel wat calendulazalf op smeren om ze sneller te laten helen en de eventuele pijn en jeuk weg te nemen.

Succes!
barbra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 feb 2006 21:29

Bericht door barbra »

Ik heb een zalje gekregen van de dierenarts..

maar bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wat fijn dat Noortje een beetje tot rust gekomen is! Daar zal ze vast en zeker van opknappen!
En hoe je foto's kunt plaatsen, kun je hier lezen;
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17
Ik zal voor je duimen dat de volgende introductie beter gaat verlopen!
barbra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 feb 2006 21:29

Bericht door barbra »

dat hoop ik ook!! maar ik laat ze nog lekker apart.. krijg zelf ook een beetje rust nu..
barbra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 feb 2006 21:29

Bericht door barbra »

Nou we zijn een week verder.. maar het is nog steeds verschrikkelijk.. de bach helpt niet.. en feliway.. geeft ook geen rust in de tent.. Luna wordt alleen maar agresiever en het blijft niet meer bij slaan.. maar ze bijt en wil echt vechten. ze valt noortje aan.. en de plukken vliegen om je oren.. er is zit al een klein hapje in Noortje haar oor.. en schrammen op haar neus.. Ik kan het niet meer aanzien dit kan ik echt niet meer.. hoe hard de dierenwereld ook is.. Ik voel me verschrikkelijk schuldig.. eerst was het een gelukkig katje.. ze wordt zomaar weg geplukt en in een vreemt huis gezet.. waar ze in elkaar geslagen wordt door een doorgedraaide poes. . ik heb besloten om een beter huisje voor haar te zoeken. ik heb fam in drente en die wonen in het bos in een boederrij.. daar gaat ze donderdag heen.. ik zal haar vreselijk missen.. maar het doet me meer pijn om haar nu zo afgetakkeld te zien.. ik denk dat ik geen andere keus heb

In iederegeval bedankt voor alles..
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

Bericht door Elvisa »

Wat vreselijk! Maar misschien dat ze ergens anders toch gelukkiger is.
Ik moet zeggen dat wij echt geluk hebben gehad. Onze eerste kat (Mimi) hebben we uit de asiel, en ze was weggedaan omdat ze agressief was. We hadden haar bijna een jaar toen we een kat erbij hebben genomen. Nelly, onze nieuwe kat, was 6 manden en ook uit de asiel. Erg bang was ze. Mimi was echt overstuur eerste paar dagen. Ze wou niet eten, niet slapen, niet spelen. Eigenlijk wou ze niks. Ze zat alleen de nieuwe kat in de gaten te houden. En als Nelly te dichtbij kwam deed ze blazen en soms wat klapjes uitdelen. Nelly deed niks. We hebben Nelly nu 2 maanden, en elke dag zag je steeds meer vooruitgang tussen die twee. En nu spelen ze samen, ze liken elkaar af, en zo. Mimi is een stuk rustiger, dus als er gespeeld wordt komt het allemaal van Nelly. We zijn in elk geval erg blij dat het zo goed is gegaan. Dat haddedn we nooit verwacht ook omdat Mimi best eigenwijs is, en volgens haar vorige eigenaars ook agressief (wat wij nooit gemerkt hebben). Dus ik kan het me voorstellen hoe vervelend het kan zijn als het niet goed gaat. Ik was de eerste paar dagen ook wel van slag omdat ik bang was dat we een verkeerde beslissing hadden genomen.
Veel sterkte.
Plaats reactie