Kitten of kat? Ras of geen ras?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi linda,

Het ligt heel erg aan je kat zelf en aan de nieuwkomer of het werkt of niet, dat kan je wel lezen in het topic over acceptatie.

Ik zou niet gelijk 2 erbij zetten, maar dat is meer mijn gevoel. 1 tegelijk is wat beter te overzien voor de "oude" katten.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik wilde ook 2 kittens bij onze andere 2 katten, maar omdat ik bang was dat het voor problemen zou zorgen heb ik er eerst 1 genomen.
Plus dat mijn eega niet erg meewerkend was voor een vierde :icon_shifty: :lol:
Het was voor mijn gevoel ook beter om het zo te doen.
Er heeft wel 4 maanden tussen gezeten voor Jessie kwam.
Ik moet zeggen dat de stress wel wat minder was.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
baloe
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2006 09:38
Locatie: Amstelveen

Bericht door baloe »

goeie morge allemaal!
ik heb me hier net aangemeld!
het leek me een leuk en interressant forum.
aangezien ik en mijn vriend binnekort een of twee kittens willen kopen zit ik hier denk ik perfect!

wij zijn nu al een tijde opzoek naar een zwart witte kitten (of twee) maar hebben geen idee waar we die rond deze tijd vandaan moeten halen.
we zij nu vanplan om naar belgie te gaan doordat er daar nu aardig wat kittens te vinden zijn.

heeft iemand ervaring met belgische kittens/ asiels?

ik zelf denk dat het slimmer is om een kitten uit een asiel oid te halen dan van marktplaats oid.
wat is jullie ervaring/ reactie hierop?

en dan mijn allerlaatste vraag!
weet iemand toevallig kittens in de buurt van amstelveen/ amterdam?

ik heb al veel instanties gebelt, maar die hebben op dit moment geen kittens.
daardoor vroeg ik me af of iemand hier kittens heeft of iemand kent uit deze buurt die ze heeft?

wie kan mij helpen?
Groetjes Jorine
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Balou,
Ik begin even met wat vragen terug stellen als je het niet heel erg vind ;)
- Waarom wil je 2 kittens en niet een iets oudere kat? De asiels zitten vol met katten van een paar maanden oud, zeker in jouw regio. Zij waren dit voorjaar en deze zomer kitten.
- Waarom als je toch echt een kitten wilt, wil je die nu accuut? Waarom niet nog 3 a 4 maanden wachten, dan zijn de eerste kittens er al weer.

Je kunt inderdaad beter uit het asiel halen, altans dat is mijn mening. Er zitten daar zo veel katten die een goede plek zoeken en zitten te wachten op een lieve baas.
Je kunt ze ook wel via marktplaatszoeken hoor. Maar let er dan wel op dat je geen hoge bedragen voor een huis-tuin-keuken katje betaald! Dit zijn namelijk broodfokkers, mensen die hun kat zwanger laten worden om er geld aan te verdienen.

Ik heb geen idee hoe het met asiels in België zit, maar de belgische leden van dit forum zullen daar wel antwoord op kunnen geven denk ik.

En uiteraard welkom hier!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sofie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jul 2004 12:39
Locatie: Sneek

antw. op baloe

Bericht door Sofie »

Hoi Baloe,

Het is inderdaad niet zo verstandig om een kitten via marktplaats aan te schaffen. Veel dieren worden veel te duur verkocht, in het ergste geval zijn ze ziek en zit jij met de kosten.
Zelf heb ik mijn katten uit een opvang gehaald en als er 1 bijkomt, dan wil ik er weer een uit een opvang of asiel.

Het is jammer dat er rond deze tijd weinig kittens zijn, maar aan de andere kant ook wel goed! Dan krijgen de oudere katten ook eens de kans op opgehaald te worden uit een opvang of asiel ;-)

Wij gaan van de zomer wel weer eens verder kijken, als we er dan nog steeds een bij willen. Ik raad jou hetzelfde aan. Over een paar maanden zijn er weer kittens in overvloed! Dan kun je er leuk 2 uit hetzelfde nest meenemen!
Mocht je écht niet kunnen wachten, dan zul je, denk ik, grof geld moeten neerleggen voor een raskat van een cattery.

Groetjes Linda
I love those naughty eyes!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Welkom hier Baloe!

Vanaf april ongeveer zal het kittenseizoen hier weer 'losbarsten'. Als je dus nog een paar maandjes wacht, zul je met gemak 2 mooie zwart-witte kittens kunnen vinden.

Als jullie heel graag nu al katjes willen zou ik ook gaan voor een wat ouder kitten van een maand of 6. Ook die zijn nog hartstikke speels hoor!

Succes ermee. ;-)
Laatst gewijzigd door Marije op 19 jan 2006 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
baloe
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2006 09:38
Locatie: Amstelveen

Bericht door baloe »

hahaha ik ben nu inderdaad aan het kijken naar een poes van een paar maandjes oud.
en zit er ook over te denken om dan in april/ mei een kitten er bij te nemen.
he tis zo'n moeilijke keuze alle katten zijn leuk :D
ik ga gewoon nog even rondneuzen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dat kan je inderdaad ook goed doen!
Ik snap best dt je graag een kitten wilt mee maken. En zo geeft je ook een oudere kat een kans!
Ga gewoon eens door het asiel lopen, waarschijnlijk heb je een klik met een kat die je helemaal niet verwacht had :)
Vaak zoekt een kat jou wel uit :D
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
baloe
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2006 09:38
Locatie: Amstelveen

Bericht door baloe »

ik heb zelf 4 kittens gehad, onze kat nina (die ik helaas niet mee kon nemen naar mijn huisje, en nog lekker bij mijn ouders zit) was bevallen van 4 lievertjes.
maar juist daarom nina is een beetje schuw die kregen we toen ze al wat ouder was, en bibi (de dochter van nina) is een echte knuffel kat.
het zal dan ook wel meer het karakter zijn van hun, maar toch een kleintje is altijd geweldig.
hoewel ik er nu wel sterk over na zit te denken om even langs het asiel te gaan. gewoon om te kijken of er echt een droppie zit.
alleen ben ik bang dat ik er met een stuk of 4 er uit loop, en daar is helaas geen ruimte voor.

ik heb ook gehoord van een kattenopvang in lylystad (dacht ik) waar alle katten lor rond lopen, dat je daar dan gewoon kan zitten en wachten tot er een vanzelf bij je komt zitten.
weet iemand waar die is? adres of site?
daar zou ik graag willen kijken.

leuk, eerst wilde ik perse een kitten, maar nu ik de optie wat oudere poes hoor. vind ik dat helemaal geen probleem, het voelt zelfs beter nu!
dat ik er dan een uit het asiel haal zodat er weer een minder is.

:D
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ook bij de oudere katten heb je enorme knuffels zitten hoor! Ik geloof dat de meeste asiels ook wel een ruimte hebben waar een aantal katten (die er bijvoorbeeld al langer zitten) loslopen. Bel anders eerst even naar een asiel in de buurt om te kijken of dat bij hen zo het geval is. ;-)
Ik zou wel informeren of de kat ook goed met andere katten om kan gaan, dat is alvast handig als je er in april een kleintje bij wil. :grin:
Gebruikersavatar
Sofie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jul 2004 12:39
Locatie: Sneek

antw. baloe en lotte

Bericht door Sofie »

Inderdaad baloe (en lotte ;-) ), de kat heeft zelf wel duidelijk een voorkeur voor wie hij wel/niet geschikt ziet als baasje.

Ik ging een keer een middagje helpen bij stichting stamgasten en was helemaal (nog) niet van plan om een kitten aan te schaffen, maar toen was daar Sofietje. Al 8 weken oud, maar woog nog geen 400 gram. Zo'n klein hummeltje, zo zwak, zo aandoenlijk! En die kleine had dus nog geen hap vast voedsel gegeten, ze bleef maar drinken bij de moederpoezen. Maar ja....dat raakte op en zij ging niet eten, dus ze groeide niet. Maar wat denk je? Op de dag dat ik daar kwam, besloot die wurm ineens om tóch maar wat te gaan eten. 2 wkn later is ze met ons mee naar huis gegaan. We dachten toen dat ze wel geent kon worden, maar eenmaal bij de Da bleek dat ze nog maar 450 gr woog! Ondertussen weegt ze 4 kg en is ze een prachtige poes van anderhalf :grin:
I love those naughty eyes!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Xiara komt ook van stichting Stamgasten. Ze heeft mij uitgezocht, ik mocht haar in tegenstelling tot anderen aaien en ze ging op mijn jas zitten met een blik van "ik ga nu met je mee hoor".
Ze was daar nog een hoopje ellende, ze vond de hoeveelheid katten te veel en zag er nog niet uit door dat ze net een schimmelbehandeling had gehad.
In het begin was ze bangig, maar nu is het een grote knuffel die het liefst de hele dag bij ons is en veel knuffelen!

Het ligt heel erg aan het karakter van de kat en hoe veel geduld je met ze hebt (verwacht niet gelijk alles, het moet echt groeien)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik hoor dat zo vaak dat katten hun eigen baasjes uitzoeken! Bijzonder is dat.
Je zult gauw genoeg merken of je een klik hebt met een bepaalde kat, Baloe. ;-) Laat je het ons weten?

p.s. Sofie, ik viel trouwens ook als een blok voor jullie Sofietje (toen nog Olivia hè?). Ik heb toen geholpen haar een schimmelbadje te geven en zei later tegen mijn vriend: "Als ze niet al gereserveerd was, had ik haar zo bij Flanna in het mandje geschoven!" :-P Mijn vriend vond het overigens niet erg dat ze al wél gereserveerd was. :lol:
Gebruikersavatar
Sofie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jul 2004 12:39
Locatie: Sneek

lotte

Bericht door Sofie »

Hey Lotte,

Wanneer heb je Xiara opgehaald dan?
De zomer dat ik die twee gekkies van ons daar heb gehaald heerste er schimmel. Kheb Emma er heel wat in de emmer imaverol zien dopen, hahahaha....wat een sneu gezicht he.
I love those naughty eyes!
Gebruikersavatar
Sofie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jul 2004 12:39
Locatie: Sneek

marije

Bericht door Sofie »

Marije,

Olivia (Sofie dus) was ook wel heeeeeel aandoenlijk he?
Ben wel blij dat ik haar op tijd heb gereserveerd :grin:
Ze is écht een geweldige poes geworden. Wel terughoudend naar vreemde mensen en bij mijn vriend zit ze ook niet graag op schoot, maar bij mij wil zo nog wel eens lekker komen 'loungen' :grin:
Ze geeft heeeeeeel veel kopjes en ze wast altijd onze haren, hahahaha!
Ik ben zo trots op haar, als ik dan kijk vanwaar ze is gekomen en wie ze nu is.....echt een toppertje!

Is Flanna niet die 'rooie' die toen haar voorpootje moest gaan missen?
Die heb ik, volgens mij, nog bij de kliniek gezien hier, op de dag van operatie. Of was dat een ander katje?

Gr. Linda
I love those naughty eyes!
Plaats reactie