Kitten heeft grote pupillen en oogvlies half voor oogjes

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
Gast

Kitten heeft grote pupillen en oogvlies half voor oogjes

Bericht door Gast »

Onze kitten Nori heeft constant erg grote pupillen en bijna altijd is de helft bedekt door haar oogvlies. Nu had ik ook gehoord dat katten dan ziek zijn als ze dat hebben?

Ze is bijna 9 weken en heeft ook nog steeds een helder blauw randje rond de pupil terwijl dat bij de andere uit het nest niet meer zo is. Hebben jullie een idee wat ze misschien heeft? Of hoef ik me nergens druk om te maken? We gaan sowieso vanmiddag voor de eerste keer naar de dierenarts.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Annemarie!

Ik kan je zo niet vertellen wat het is, maar het is goed dat je vandaag naar de dierenarts gaat!! Het lijkt me namelijk niet helemaal normaal.
Ga je trouwens voor een inenting? Ik ging namelijk vorige week ook voor een inenting en toen kreeg ik te horen dat een kitten van een geente moeder pas met 12 weken geent moet worden, dat stond ook in de bijsluiter van het entmiddel!

Ik wens je veel succes met je kleintje!!

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

het lijkt mij ook niet normaal en ik zou ook zeker vanmiddag naar de dierenarts gaan. Het is al vaker gebleken dat er dan vaak met een zalfje of druppels het probleem heel snel te verhelpen is. Succes!

groetjes shaz :zwaaien:
Gast

Bericht door Gast »

De dierenarts zei dat ze nu al kon komen om ingeënt te worden. Heb op deze site inderdaad gelezen dat de leeftijd pas veranderd is daarvoor...nou ja we gaan in ieder geval voor haar oogjes en dan zien we wel verder.

oh wacht de moeder is niet geënt, dat was een aangelopen kat!

EDIT:
We zijn net geweest, ze is gezond. Op die oogjes na dan, dat is volgens de dierenarts een lichte infectie (ze niest ook af en toe), vanuit het nest meegekregen en daar heb ik een antibioticum voor mee gehad. Wordt weer lekker prutsen met een spuitje

Ze was vrij rustig maar vond alles natuurlijk interessant. De hamster was ook mee dus dat was een goede afleiding :lol: Ze bleef netjes zitten op de weegschaal en tijdens het spuitje gaf ze ook geen kik.

EDIT:
Nou we zijn inmiddels al weer een tijdje verder. Morgen gaan we met Nori naar de dierenarts voor de tweede inenting. De vliesjes zijn nog steeds voor haar ogen, het leek even beter te gaan, maar het ziet er niet gezond uit. Het enige wat ik steeds zie zijn zwarte pupillen en geen blauw/groen randje er omheen.
Gast

Bericht door Gast »

Naar mijn weten ziet ze perfect, zelfs miniscule mugjes jaagt ze na. Traanoogjes heeft ze wel een beetje...

Nou, we hopen maar dat de da een oplossing heeft morgen!
Gast

Bericht door Gast »

Een paar dagen geleden zijn we dus naar de dierenarts geweest. Nu blijkt dat ze verstopte traanbuisjes heeft en ik moet haar oogjes zalven met Aureomycin oogzalf. De da heeft het getest door rode vloeistof in haar oogjes te druppelen en daarna moesten we wachten totdat er een groen spoor uit haar neus kwam. Uit het ene neusgat kwam het na 10 min. wel en uit het andere niet.

Hopelijk slaat het aan, maar zoals Emma al zegt, er zijn meerdere soorten zalf..

EDIT:
Nou we hebben weer een nieuw zalfje :???: Weinig verbetering al heet ze volop traan productie, ik blijf haar niet zo pesten hoor. Hopelijk groeit ze er overheen..

De eerste keer was het: Aureomycin Oogzalf van Ast Farma, de tweede keer: Terra-Cortril met polymyxine-B (Terramycine oogzalf) van Pfizer B.V.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Hoi Annemarie, ik gebruik ook de terramycin en ik kan je vertellen dat deze zalf over het algemeen heel goed helpt! Wel goed uitkijken dat alleen de zalf in het oog komt en niet het puntje van de tube, daarom knijp ik er meestal een flinke dot uit. Hoop dat deze zalf voor jouw kat ook zal helpen!
groetjes Sharon
Gesloten