schimmelinfectie bij katten info

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Dan meen je niet :shock:
Nou dan maar hopen dat het zo blijft en hij er geen last meer van krijgt!

Bedankt voor je reactie!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij mij hebben de meesten nu op hun logeeradressen Trisporal gehad en zijn schoon. Fluff, die hier bij Karel is, moet het nog krijgen. Het rare is dat de andere katten hier geen schimmel hebben, dus soms zit het niet in de omgeving maar in de kat.
Dat hoop ik dus voor jou :-P

Ik moet mijn huis helemaal schoonmaken en met Imaverol behandelen. Daarna alles afnemen en daarna stoom ik de hele boel nog een keer. Dan pas mogen er officieel weer (eigen) katten naar binnen, maar omdat Toukie, Kyran en Viola geen schimmel hebben gehad (en toch behandeld zijn), komen die wat eerder terug. De klus van huis helemaal schoonmaken is voor mij nog wat te groot, vandaar ;-)
Wel zet ik 24 uur de luchtreiniger aan. Die kan alleen aan als ik er niet bij ben; ik ben allergisch voor de ozon die daarvan vrijkomt.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Dat hoop ik dan ook!
Kan me voorstellen dat die klus nog wat te groot is!
Ik heb een appartement van 45 m², maar dat is dan toch groot als je daar mee bezig bent zeg, jeetje!!! :shock:

Ik heb ook een luchtreiniger staan (voornamelijk omdat ik rook), die staat dan ook altijd aan.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is niet de luchtreiniger die dingen uit de lucht haalt ;-) Wij gebruiken een luchtdesinfector maar vanwege de ozon-afscheiding kan die niet aan als ik thuis ben. Hij geeft een sterke ozon-geur af, en ik twijfel ook nog steeds of hij doet wat hij moet doen: virussen en bacteriën uit de lucht halen.
Schimmels gaan hiermee niet weg; een schimmel kan zich hechten aan de oppervlakte en zweeft dus niet. Een schimmel kan meer dan een jaar overleven :???:
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ik kom net van de dierenarts af en Thomas & Femke hebben waarschijnlijk schimmel :-( :-( :-( Hij kon het niet met zekerheid zeggen omdat ik er erg vroeg bij ben. Wat wel grappig was is dat Femke drzelf een rondleiding heeft gegeven door de praktijk, tja wie laat dan ook de deuren open staan...

Femke had al een poosje een kaal plekje op haar neus, maar die werd eigenlijk weer kleiner - de dierenarts denkt ook niet dat dat schimmel is, maar Thomas heeft sinds kort (vanmorgen) een rooie, schilferige plek boven z'n oog. En zelf heb ik waarschijnlijk een schimmelvlek op m'n arm (getver zeg, morgen kon ik pas bij de huisarts terecht). Alles bijelkaar dacht ik zelf aan schimmel.

Ik heb nu Itrafungol meegekregen en wat haren van Thomas staan op een kweek, alleen duurt dat 2 weken en ik wilde liever nu misschien voor niks behandelen dan 2 weken wachten.

Nu eigenlijk mijn vraag...wat doe ik nu met de katten? Kan ik ze beter in een apart kamertje zetten wat makkelijk schoon te maken is? Nu lopen ze dus bij mij boven, waar ook de konijnen zitten (duim duim dat ze het niet krijgen). Het probleem is dat het bij mij boven lastig schoonmaken is, ik heb namelijk vloerbedekking en een wilgenmuur. Maar ik wil ze niet 5 weken in een kamer opsluiten waar ze dus minder aandacht krijgen. Straks wordt Thomas weer heel erg schuw :???:

O hellup...

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Ik neem aan dat, omdat jij het waarschijnlijk ook hebt, dat die schimmel ook besmettelijk is voor andere dieren dan katten. In dat geval moet je er zeker voor zorgen dat de katten niet in aanraking komen met de konijnen!

Maar als Emma al aangeeft dat een schimmel een jaar in leven kan blijven in de omgeving is dit een hardnekkig probleem. Je kunt ze nu wel in een los kamertje doen, maar je kamer is denk inmiddels al geinfecteerd (of althans; er zijn schimmels aanwezig). Dus dat zal je toch op een of andere manier moeten schoonmaken...

Maar weet de dierenarts wat het kan zijn als het geen schimmel is? Het is namelijk wel vreemd dat het plekje van Femke kleiner is geworden (gebeurd meestal niet vanzelf). En kan Thomas niet gewoon een krabbel bij zijn oog hebben? Misschien is er niets aan de hand.

Ik zou de konijnen in een andere kamer zetten en het verder even zo laten, totdat je meer weet.

Het is een beetje een chaotisch verhaal geworden, sorry... :oops:
Ik hoop dat je er wel wat aan hebt...
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

sandra schreef:Ik neem aan dat, omdat jij het waarschijnlijk ook hebt, dat die schimmel ook besmettelijk is voor andere dieren dan katten. In dat geval moet je er zeker voor zorgen dat de katten niet in aanraking komen met de konijnen!
Ik betwijfel of dit nog wel nut heeft omdat als je de symptomen ziet ze al zeker 10 dagen besmettelijk zijn. Dus of de konijnen zijn al besmet (en dan krijg je de symptomen zo wel te zien) of ze hebben genoeg weerstand. Morgen weet ik of ik schimmel heb, ik hoop het niet, maar het is best mogelijk omdat ik ongeveer 2 weken geleden aan de antibioticum zat en dus minder weerstand had. Anders had ik niet eens opgemerkt bij Thomas.
sandra schreef:Maar als Emma al aangeeft dat een schimmel een jaar in leven kan blijven in de omgeving is dit een hardnekkig probleem. Je kunt ze nu wel in een los kamertje doen, maar je kamer is denk inmiddels al geinfecteerd (of althans; er zijn schimmels aanwezig). Dus dat zal je toch op een of andere manier moeten schoonmaken...
Ja echt mooi balen, maarja ik wacht dan in ieder geval nog 2 weken voordat ik als een gek hier het huis ga schoonmaken. Weet alleen nog niet met wat. 100% chloor oplossing?? :???:
sandra schreef:Maar weet de dierenarts wat het kan zijn als het geen schimmel is? Het is namelijk wel vreemd dat het plekje van Femke kleiner is geworden (gebeurd meestal niet vanzelf). En kan Thomas niet gewoon een krabbel bij zijn oog hebben? Misschien is er niets aan de hand.
Dat kan zeker, maar ik vond het bij Thomas een beetje te schilferig voor een krabbel. Ik ga liever te vroeg naar de dierenarts dan te laat, straks zit ik hier met een epidemie ofzo. Dat kale plekje van Femke kan ik nog wel verklaren. Ongeveer 2 weken is ze in de oven gesprongen waar het zo'n 200 graden was. Madam bleef er nog even inzitten terwijl ik naar dr aan het schreeuwen was om eruit te gaan. Ze zou toen best met dr neus het rooster aan hebben kunnen raken. Ik vind het zo raar dat het anders maar bij 1 plekje blijft.
sandra schreef:Ik zou de konijnen in een andere kamer zetten en het verder even zo laten, totdat je meer weet.
Tja ik weet dus niet of ik daarmee op schiet. Ik heb hier de konijnen en katten gewoon rondlopen, dus allevier zijn al in aanraking geweest met schimmelsporen als die er al zijn denk ik. Ik weet echt niet waar ik ze ga laten en ik ben al zo'n paniekzaaier :-( :-(

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Mijn konijnen hebben ook een schimmel, het zat waarschijnlijk bij een van de konijnen in de winkel waar ik ze gekocht heb en zijn nu tot uiting gekomen, waarschijnlijk door de stress van de verhuizing van de winkel naar mijn huis. Ze dachten aan schurft of schimmel en wilde eerst een behandeling tegen schurft geven, omdat het twee weken duurt voordat je de uitslag van de kweek hebt. Gelukkig wilde de DA eerst nog een testje doen...... Sommige schimmels lichten op bij blacklight, maar dat komt maar heel zelden voor....... blijkbaar heb ik aparte konijnen want ze gaven licht :lol: NEONGROEN !
Misschien kun je deze test eens doen, wie weet heb jij ook wel aparte katten ;-)
Voor het ene konijn heb ik antibiotica meegekregen, omdat het al aardig ver gevorderd was, verder moet ik ze om de 3 dagen wassen met Imaverol en hebben ze een creme Daktarin. De creme is bij de apotheek zonder recept verkrijgbaar en kunnen ook door ons gebruikt worden.
Ik ben nu anderhalve week verder en zie duidelijk verbetering.
Overigens hebben mijn katten er geen last van, ze zijn in dezelfde ruimte als de konijnen. De DA waarschuwde me wel dat alle schimmels erg besmettelijk zijn, of het nu van mens op dier, dier op dier of dier op mens is......
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Hoi Ilse,

Dus je behandelt de konijnen wel en de katten niet? En je huis??

Ik denk ook dat het nav de verhuizing van asiel-huis moet zijn gebeurt en Thomas is jong dus hij heeft sowieso minder weerstand.

Ik wacht nog even af op wat de huisarts zegt en ga dan gewoon morgen de katten behandelen, zodra de uitslag van de kweek komt zie ik wel weer.

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

hilde schreef:Hoi Ilse,

Dus je behandelt de konijnen wel en de katten niet? En je huis??

Ik denk ook dat het nav de verhuizing van asiel-huis moet zijn gebeurt en Thomas is jong dus hij heeft sowieso minder weerstand.

Ik wacht nog even af op wat de huisarts zegt en ga dan gewoon morgen de katten behandelen, zodra de uitslag van de kweek komt zie ik wel weer.

Groetjes Hilde
De katten heb ik inderdaad niet behandeld, mijn huis heb ik helemaal schoon gemaakt met Dettol. Ik zou inderdaad gewoon beginnen met de behandeling, want het is erg hardnekkig.
Succes bij de huisarts !
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gesloten