# Te kleine ruimte voor kat(ten)?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ik denk dat katten een groot aanpassingsvermogen hebben en ook best met 20 m2 kunnen omgaan. Ideaal is het niet voor ze, ze hebben graag liever meer ruimte en zullen daar ook naar op zoek gaan. Maar wat er niet is, is er niet. Misschien een idee om wat met planken aan de muur leuke looproutes en slaapplekjes voor 'm te maken (voor zover je daar nog ruimte voor hebt)?

Als je een echt oude kat neemt, zal het het beste gaan, want die zijn meestal erg lui. Maar dan bedoel ik wel vanaf 8 jaar. Zoals gezegd, in een asiel kom je die helaas zelfs tegen in hokjes van nog geen 0,5 m2. :-( Dus als je er zo één uit het asiel haalt, dan kan ik dat alleen maar toejuigen.
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Persoonlijk denk ik als je met meerdere katten zit dat die inderdaad wat ruimte nodig hebben om zich te kunnen afzonderen.
Ik heb nu 9 katten die in huis komen en elk hebben ze zo hun eigen plekje om te slapen .
Mijn huis is nu ook niet gigantisch groot hoor.
Het voordeel is dat ze wel buiten kunnen als ze dat willen en nu als het lekker weer is zie je weinig poezen binnen .
Er zitten wel enkele tussen die niet zo veel buiten gaan en liever boven liggen .
Maar als je dan de asielkatten bekijkt zitten die soms met hopen in een veel te kleine ruimte .
Ook kittens die op elkaar geplakt zitten in een bench en niets van bewegingsvrijheid hebben .
Dus ik zou zeggen ALLES BETER DAN IN HET ASIEL en ik kan het weten.
Zelf heb ik 3 weken geleden een kater meegebracht van het asiel waar ik werkte en Titi heeft niet veel plaats nodig .
Hij gaat niet naar boven en loopt in de keuken of slaapt op de bank in de living .
Hij gaat al even buiten maar ik zie hem altijd .
Hij loopt ook veel achter me aan ,hij kende mij trouwens van in het asiel.
Titi is hier héél gelukkig en nogmaals alles beter dan in een asiel te moeten zitten zowel voor volwassen poezen of kittens .
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
Aine
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2005 20:00
Locatie: Amersfoort

Bericht door Aine »

Het is geregeld! Ik krijg half augustus een katje. Tóch niet uit het asiel, maar van een familie. Enneuh...ik heb niet alleen maar 4m2 speelruimte...dat was maar een voorbeeldje...ik heb naast mijn bureau nog eens iets van 3 m2 en dan is onder de tafeltjes nog niet meegerekend (en de bank, en mijn bed...en op mijn bureau :wink: )
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Ik wil niemand beledigen, maar ik vind 25 vierkante meter echt al te klein voor een kat. Ik spreek uit ervaring, en huisgenootje van mij ooit had ook een kat genomen. Het beestje werd erg aggressief en ging uit verveling onder andere zijn kattebak leeggooien. Zodra hij mij hoorde werd er net zo lang aan de deur gekrabt tot ik open deed.
Mijn huisgenootje werd verlieft en zat een groot deel bij haar nieuwe vlam. Begrijpelijk als je 20 bent, maar arm beessie. ...Hij mocht van mij ook wel in de gezamelijke gang, maar ik moest elke keer opletten dat hij niet ontsnapte. Na een paar maandjes kwam ze bij me voor advies, want hij hield haar wakker en krabde haar. Logisch dat hij dan ook even aandacht wilde. Nee, het beestje gedroeg zich niet normaal.
Het KAN heus wel goed gaan, maar het kan ook heel fout gaan.
Als je toch eentje wil, neem dan alsjeblieft een oudere kat die het gewend is om binnen te zitten.
Ik wilde ook dolgraag een kat, maar ik heb het niet gedaan, tot ik de ruimte en de tijd voor ze had.
Gebruikersavatar
Black Bandits
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2005 14:47
Locatie: Arnhem

Bericht door Black Bandits »

Hoi,

Wij hebben 2 broers van bijna een jaar en wonen in een flatje met een totaal oppervlak van 33m2 waarvan de heren 23m2 hebben om te leven. Wanneer we weg zijn hebben ze alleen de hal en de keuken. En tot nu toe gaat het perfect.
met mooi weer mogen ze op het balkon en verder komen ze niet buiten. Ze hebben ieder hun eigen stek, voldoende speeltjes en de kattenbak en het voer/water staan ver van elkaar af. Ze drinken het water alleen niet op, dit halen ze uit de vissenkom :???: :grin: , en ja we hebben nog steeds 3 vissen.
Echter zeg ik er wel bij dat we het niet zien zitten om nog een kat erbij te nemen dit wordt anders heel krap.
Je moet als je klein woont creatief zijn en dat lukt tot nu toe heel aardig.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes
Sylvia
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

wij zijn ook begonnen met 3 katten en een oppervlak van 36 m2 en toen hadden ze wel vaak ruzie
nu we verhuist zijn hebben ze het hele huis tot hun beschikking (3 verdiepingen) en nu gaan ze ieder hun eigen weg. Alleen s'nachts moeten ze in de woonkamer blijven, want een van hun krabt aan de slaapkamerdeur en dat is niet fijn voor je nachtrust
Desire
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Iet schreef:Ik wil niemand beledigen, maar ik vind 25 vierkante meter echt al te klein voor een kat. Ik spreek uit ervaring, en huisgenootje van mij ooit had ook een kat genomen. Het beestje werd erg aggressief en ging uit verveling onder andere zijn kattebak leeggooien. Zodra hij mij hoorde werd er net zo lang aan de deur gekrabt tot ik open deed.
Mijn huisgenootje werd verlieft en zat een groot deel bij haar nieuwe vlam. Begrijpelijk als je 20 bent, maar arm beessie. ...Hij mocht van mij ook wel in de gezamelijke gang, maar ik moest elke keer opletten dat hij niet ontsnapte. Na een paar maandjes kwam ze bij me voor advies, want hij hield haar wakker en krabde haar. Logisch dat hij dan ook even aandacht wilde. Nee, het beestje gedroeg zich niet normaal.
Het KAN heus wel goed gaan, maar het kan ook heel fout gaan.
Als je toch eentje wil, neem dan alsjeblieft een oudere kat die het gewend is om binnen te zitten.
Ik wilde ook dolgraag een kat, maar ik heb het niet gedaan, tot ik de ruimte en de tijd voor ze had.
kwamen deze problemen door de ruimte of door het gebrek aan aandacht? Dat lijkt me namelijk eerder.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Naar mijn idee kan het heus wel goed gaan, maar dit heb je wel zelf in de hand.

Zorg ervoor als je thuis bent, dat je ook even tijd besteed aan de kat, ga er lekker mee spelen, zorg dat ie lekker rond rent.

Gewoon veel aandacht geven, de kans (lijkt mij) dan groot dat het goed moet gaan.

Bij mij waren ze in het begin ook wel eens "agressief", vaak nagels gebruiken enzo, dit moet je ze gewoon meteen afleren. Als ze nu liggen te kroelen en ze gebruiken hun nagels, hoef ik alleen maar VOORZICHTIG te zeggen en ze trekken hun nagels in.

In ieder geval veel plezier!!!
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Zoals al veel vaker vermeld wonen wij op een flat (ongeveer 70m2) met 6 katten. Het is hier ook niet groot, maar de katten mogen overal komen. Ze kunnen allemaal hun eigen plekje opzoeken en zijn zichtbaar gelukkig. Even voor de duidelijkheid: ik raad niemand aan om 6 katten aan te schaffen wanneer je op een flat woont (bij ons is het door omstandigheden zo gelopen) Maar het is te doen. Het karakter van de dieren en de sociale rangorde spelen uiteraard een grote rol.
Laatst gewijzigd door 6-2love op 15 aug 2005 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Wij wonen op een flat van 89m2. Dat is genoeg zou je denken.Maar onze katten hebben niet de beschikking over alle ruimte. Als wij weg zijn mogen ze in de keuken ca 8m2, hal ca 8m2 en de kattenkamer ca 16 m2. Ze hebben dus in verhouding niet zoveel ruimte, maar doordat het meerdere "kamers" zijn gaat het prima. Ik denk dat je inderdaad moet kijken naar je katten en naar de werkelijke ruimte. Als ik dit zo teruglees lijkt het ook heel klein maar de katten hebben echt ruimte zat...
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
IngridM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:55
Locatie: Delft

Bericht door IngridM »

Ik heb zelf 3 katten op een ruimte van bijna 100 vierkante meter en dat gaat super. Ze kunnen rondrennen, vliegen, spelen, rusten alles.
Ik heb in ieder geval niet het idee dat ze tekort aan ruimte komen en zo wel..........dan hebben ze geluk want over 3 maanden gaan we verhuizen naar een eengezinswoning van 140 vierkante meter MET tuin !

maar nee ik denk dus dat het geen kwaad kan die 90 vierkante meter met 3 katten.
De drie musketiers stellen zich voor !!! viewtopic.php?t=5967
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Verhuizen naar kleinere ruimte

Bericht door Admin »

Ingezonden door: Dana op za 5-11-2005

Ik heb 2 schatten van katten, waarvan de oudste (5 jaar, mannetje) een ontzettende buitenkat is. De jongste (1,5 jaar vrouwtje) is echt een huismusje. Ik moet noodgedwongen door sloop verhuizen naar een flatje, waar ze niet naar buiten kunnen, en waar het toch een stuk kleiner zal zijn. Ik maak me geen zorgen om de jongste, maar de oudste zal het moeilijk krijgen, zeker omdat hij het niet zo goed met de jongste kan vinden. Hij tolereert haar, maar meer ook niet. Wat er ook gebeurt, ik kan nooit afstand doen van deze beesten, dus ik neem ze zowieso mee!

Heeft er iemand tips, ervaring, of wat dan ook dat mij gerust kan stellen? Ik maak me toch best wel zorgen om de oudste, vroeger was hij superaanhankelijk en sinds ik de jongste erbij nam is hij best al veranderd. Ook is hij in het verleden erg ziek geweest (blaasgruis). Zal hij dus in de toekomst in een kleinere ruimte meer wennen aan de jongste of is dit een hopeloze zaak?
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Heb je wel een balkon op je nieuwe flatje? Deze zou je kunnen afzetten met gaas zodat de oudste evengoed een frisse neus kan halen.

Hoe lang zijn ze al samen?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat zat ik dus ook al gelijk te denken.
Als je een balkon hebt en deze goed afzet kan hij tich een frisse neus halen.

Sommige katten hebben meer tijd nodig om aan elkaar te wennen hoor.
Redney van ons was toen wij 'm pas hadden een echte schootkat, dat ging ook over en nu komt hij toch af en toe weer op schoot.
En Buffy die nooit op bed sliep, slaapt nu elke nacht tussen mn benen of in mn knieholte.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

heb drie katten op iets meer dan 100m2.

ze hebben inderdaad alledrie hun eigen plekje los van elkaar om te slapen, kunnen rennen, slapen, spelen, en naar buiten want ik heb een ren gemaakt waar ze lekker in veilig naar buiten kunnen.

denk dat het heel belangrijk is dat ze allemaal een eigen plekje hebben maar zelf vind ik ook dat elke kat zeker 25-30 m2 moet hebben om alles te kunnen doen wat ze willen.

oh en die kattenbakken? we hadden er dus twee voor drie maar die sukkels van mij :P gebruiken er dus maar eentje. na een tijd dus maar een weggehaald en iemand blij mee gemaakt. ik schep iedere dag klonten en poep, soms meer als het nodig is en maak hem eens in de 5-6 dagen helemaal schoon.
Gesloten