Buurkat woont bij ons; lijkt het

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
foiegras
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2005 16:52

Buurkat woont bij ons; lijkt het

Bericht door foiegras »

Dag allemaal,
ik hoop dat iemand wijsheid kan brengen over het volgende. Sinds ruim een half jaar heeft de kater (gecastreerd) van de achterburen bedacht dat het bij ons fijn is; hij slaapt- eet hier, ligt op kantoor naast de printer. Loopt in- en uit via het raam van de achterkamer. Ik vind het een aanwinst; hij is superleuk, en ook nog eens erg lief. Er is al wel contact geweest met de buren; die de tekst meldden "we zien wel wat ie gaat doen". Ik zou hem dolgraag houden, maar hoe pak ik dat aan. En als we daar al uit zouden komen met de buren, hoe spreek ik dan met de kater af dat hij hier blijft? Misschien een wat warrig verhaal, maar voor de winter wil ik graag weten of we een gat in de muur moeten zagen voor een kattenluik.... :lol:
Bijzonder dank voor de moeite te reageren.

Marie.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Als ik je verhaal goed begrijp vinden je buren het niet erg dat het dan jullie kat zou worden?

Ik weet niet of je het echt kunt "afspreken" met de kater. Een kat gaat over het algemeen zijn eigen gang en laat zich niet dirigeren door mensen.
Wel kan je er voor zorgen dat hij merkt dat het bij jou zijn thuis is.
Dus door hem te voeren, verzorgen, een plek te geven moet je een heel eind komen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
foiegras
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2005 16:52

Bericht door foiegras »

Nou ja, echt sprake van duidelijk zijn tegen elkaar is er niet :oops:
Maar misschien moet ik daar dan zelf eens mee beginnen en langs gaan bij ze. Ik begrijp dat de kater zelf bepaalt wat ie doet, maar als we 'm mogen houden dan neem ik aan dat de buren hem niet meer moeten voeren en aanhalen?
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik zou eerst nog eens een gesprek met de buren aanknopen, vinden zij het echt geen probleem dat hun kat zoveel bij jouw is, of durven ze hier niets van zeggen? Als zij er geen probleem van maken, zou ik het de kat gewoon gunnen dat hij twee huisjes heeft waar hij terecht kan. Als je een kattenluik zet, kan de kat zelf beslissen wanneer hij bij jouw wil zijn en wanneer niet.
De kat leren dat hij bij jouw moet blijven vind ik wat moeilijk en eigelijk ook wat zielig, hij is het gewend om vrij rond te lopen, dus mag je hem dat niet afnemen vind ik.
Nu ik denk ook dat als de buren er geen probleem van maken dat jij voor hun kat zorgt, ze zelf misschien niet zoveel tijd en aandacht aan haar kunnen geven, dit voelt de kat natuurlijk ook aan, vandaar waarschijlijk dat ze zoveel bij jouw is, waar ze welkom is en aandacht krijgt. Na een tijd kiest de kat dan zelf wel om bij jouw te blijven.

Maar ik denk echt een gesprek met de buren om duidelijkheid te krijgen en ruzie te vermijden.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
foiegras
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2005 16:52

Bericht door foiegras »

Hallo Veronikske,

Ik denk niet dat de buren ruzie gaan maken, ze komen mij eerder over als zéér gemakkelijk. Heb ze van de zomer wel twee keer gesproken, hun kat is al wel ca. 13 jaar. Als ze weg gaan "vergeten" ze hem ook wel eens te voeren :evil: Hoe dan ook, ik krijg mede door jullie reacties het gevoel dat een gesprek in eerste instantie het beste is. Evenwel vreemd dat zij als eigenaren daar zelf niet mee komen :???:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Sommige mensen kan het erg weinig schelen waar hun kat uithangt :( Dus misschien dat ze het daarom er nooit over hebben met je.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt het ook anders bekijken: de kat eet van twee walletjes en voelt zich daar goed bij :lol: Als noch de buren noch jullie daar een probleem mee hebben, waarom zou je de situatie dan niet zo laten?

Het enige probleem waar je dan tegenaan loopt, is wanneer de kat ziek wordt. Wie gaat met hem naar de da, wie betaalt dat. En daarover zou ik dan wel van tevoren een gesprek willen hebben.

Ik vind het fijn als een kat zelf bepaalt dat hij het elders ook goed heeft. Fijn voor de kat; zelf zou ik hem niet buiten laten ;-) Maar zo te horen is hij erg gelukkig met de situatie, dus waarom zou je dat veranderen :smile:
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Ik ben ook op die manier aan mijn oudste kat gekomen. Oorspronkelijk woonde hij bij de overburen. Maar daar had hij het blijkbaar niet naar zijn zin.
Hij zat voortdurend bij ons voor de voordeur en als hij de kans kreeg kwam hij naar binnen en ging dan lekker op de stoel liggen slapen.
Omdat ik dol op katten ben gaf ik hem natuurlijk aandacht. Hij werd door de overburen vaak aan zijn lot overgelaten en liep meer op straat dan dat hij daar binnen was.
Op een gegeven moment heb ik hem (na weken zeuren van de kat zelf) maar wat eten gegeven.
Uit dankbaarheid waarschijnlijk kwam hij daags daarna een dode duif bij onze voordeur brengen.... :lol:

Uiteindelijk heb ik contact gezocht met de overburen en voorzichtig gevraagd of ik hem kon overnemen. Ze vroegen of ik dit geen bezwaar vond. Ze zagen namelijk ook wel dat hij meer bij mij was dan bij hun. Ik wilde graag officieel de eigenaar worden zodat ik hem kon behandelen tegen vlooien en zijn prikken kon geven indien nodig. Zulke dingen moeten toch gebeuren en ik wilde dat graag in de hand hebben.

Zo ben ik dus aan onze Kini gekomen. De kat heeft ons dus geadopteerd en we zijn vreselijk blij met hem (nu al weer zo'n 3 jaar).
"Eerste gewin is kattengespin"
Gebruikersavatar
Elz
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 aug 2005 11:42
Locatie: Gent (B)

Poeswissel overdag

Bericht door Elz »

Onze Jos loopt ook de deur bij de onderburen plat.
In het begin dat ie dit deed, maakte ik me zorgen. Ik dacht dat hij het bij ons niet goed vond. Je moet weten dat hij het zijn vorige baasjes al eens heeft aangedaan. Hij is gewoon op een dag, toen hij ongeveer 6 maanden was, bij ons gekomen toen we op een terrasje zaten hier in de buurt en is niet meer weggegaan...

Gelukkig komt hij, wanneer we thuis zijn overdag, meerdere malen per dag toch even binnenwippen voor een aaike en komt hij 's avonds bij ons op de bank zitten. Hij eet en overnacht ook thuis, waaruit ik afleid dat hij zijn thuis ook echt bij ons heeft. Een kat is nu eenmaal overal op zijn gemak, dus ook bij de onderburen. Hij heeft 1 groot huis.

En als het regent, dan blijft hij ook binnen... Als we hem te lang in huis hebben, kunnen we al afleiden dat het weer buiten niet te best zal zijn. Onze eigen barometer, haha.

De onderbuurvrouw zegt dat onze gecastreerde Jos eigenlijk altijd bij haar binnenkomt om bij de gestereliseerde Benita te liggen. Lief toch?

Omgekeerd gebeurde net hetzelfde, toen de onderburen een kleine kater gevonden hadden. Terwijl onze Jos beneden ging liggen, kwam de kleine Gizmo bij ons uitrusten. Gezellig. ;-)
(Minder leuk was het toen kleine Gizmo door de werkmannen van de huisbaas het pad naar de straat gevonden had. Sedertdien telt het huis een poesje minder...)
Gesloten