Baan bloed in het oog

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
Larissa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2005 03:13

Baan bloed in het oog

Bericht door Larissa »

Hai iedereen,

Ben hier voor 't eerst op deze site en hoop dat iemand mij kan helpen met de vraag die ik heb m.b.t. mijn 7-jarige kat,Lingy.
Zij is al vanaf haar cq. vierde week bij ons,nadat haar vorige eigenaar haar en haar zusje in onze tuin rond liet lopen.Ze was toen heel ziek waarop hij besloot haar/hen niet meer te willen hebben,dus toen hebben we ze "geadopteerd ".Dus véél moedermelk heeft ze niet gekend,vandaar dat ik denk dat ze minder weerstand kan hebben dan een kat die vroeger langer bij d'r moeder heeft kunnen zijn.
Bijzonder spijtig is haar zusje vorig jaar overleden door een erge luchtweginfectie/embolie,waar ik nog steeds moeite mee heb,kwam zomaar uit 't niets,terwijl ze niet buitenkomen.Lingy is altijd wat sterker geweest,maar nu heeft ze sinds gister een rode bloedbaan in haar linkeroogje.

Het is dus niet met zalf of druppeltjes te bestrijden,omdat 't IN het oog zit en we zijn dus gisteravond naar de DA gegaan,die vervolgens 2 pilletjes per dag meegaf en hij zei,dat we 't maar even af moesten wachten.
Ik heb geprobeerd om via 't internet te achterhalen,wat dit kan zijn,want ik wil dus weten wat dit allemaal kan zijn,maar dat is me dus niet gelukt.
Hopelijk kan iemand van jullie mij antwoord geven,want ik vind dit héél vreemd.We dachten eerst aan een nageltje in het oog,maar bij de DA bleek dus,dat 't in het oog zelf zat.Ook was het derde vlies even aan de onderkant te zien,maar nu niet meer.

Lingy komt niet buiten en komt ook niet in aanraking met onze andere katten,want we draaien wisseldiensten - echt waar ! - omdat ze niet met elkaar overweg kunnen,dan maar zo !!
De andere katten komen ook niet buiten,dus 't kan ook niet via meubels o.i.d. zijn doorgegeven.
Daarnaast overnacht er nog 1 ongecastreerde kater in het washok,maar die komt ook niet verder dan daar,dus die kan 't ook niet hebben doorgegeven.

Wèl is Lingy vorige maand ziek geweest (diarree,spugen en niks binnen kunnen houden ) maar dat kwam omdat ze een heel zwak maag/darmstelsel heeft en m'n moeder had haar verwend met zacht voer - terwijl ze normaal alleen tegen hardvoer kan... -,omdat m'n moeder op vakantie ging en Lingy is haar babietje zeg maar,dus die wou haar nog verwennen.. geen strak plan dus !
Toen heeft de DA haar anti-braakpilletjes voorgeschreven,maar achteraf bleek dat hij een veel te hoge dosering had gegeven,volgens een andere DA.
Direct daarna heeft ze toen last gehad van een virus ( snotteren en niezen ) en daarvoor heeft ze een antibiotica-kuurtje van 2 week gehad.

Ik vraag me dus ergens af,of deze aandoening in het oog nog een bijwerking kan zijn van de te hoge dosering van die braakpilletjes ( heb haar elke dag 1 gegeven en toen een andere kat dezelfde verschijnselen had,hoefde die maar een paar dagen een half tabletje per dag,terwijl ik Lingy zo'n 2 week elke dag 1 heb gegeven,omdat ik een stuk of 20 mee had gekregen en er stond op t zakje " elke dag 1 ",dus wist ik veel, ik dacht dat de DA dat wel zou weten en dat 't zo moest ).


Ik hoop dat jullie mij z.s.m. een antwoord kunnen geven,zodat ik een beter beeld krijg van wat dit allemaal zou kunnen zijn en wat daar aan te doen is.
We zijn er gelukkig vlot bij,want ik ontdekte het vrijdagmiddag en we zijn vrijdagaaf dus al naar de DA gegaan.

Excuses,voor 't lange verhaal,maar ik denk dat de uitleg over het vroeg bij de moeder vandaan zijn - qua sterkte van de kat,hoewel ze al vaker ziek is geweest,aan 't infuus is geweest (ziek geworden door heimwee in 't pension,terwijl we op vakantie waren) en toch er weer bovenop is gekomen,dus toch wel behoorlijk krachtig moet zijn - plus de uitleg over de 2 ziekteverschijnselen van vorige maand nodig zijn,om een beeld van dit probleem te krijgen.
Weet nl. niet of 't er mee te maken kan hebben.

Vind dit heel vreemd en maak me heel erg bezorgd en kan er niet van slapen en hoop dat ik binnenkort - geruststellende.. - antwoorden kan lezen..!

P.S. Ook is ze aan de poezepil en heeft ze 1 klein knobbeltje ter grootte van een rijstkorrel in haar zijflank,maar volgens de DA hoefde dat geen tumor te zijn,maar ik moest 't uiteraard wèl in de gaten houden.

Alvast héél erg bedankt !

Groetjes,

Larissa
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hai Larissa,
Kun je een foto maken van het oog? Welke pilletjes heb je gekregen? Wat zei je da, gaf hij een diagnose?

Het komt wel eens voor na hevige nies dat er een bloedvaatje in het oogwit knapt, en dat wordt rood. maar zoals jij het vertelt, ken ik het zelf niet.

Als je er niet uitkomt en je da je geen duidelijke diagnose geeft, neem dan eens contact op met dr. Gerlinde Janssens. Als je zoekt op die naam, kom je een topic tegen waarin dingen beschreven zijn. Zij is een oogheelkundige voor dieren en praktiseert in de buurt van Antwerpen.

Sterkte, en laat je het even weten? Vooral met antwoord op de bovenste vragen kunnen we misschien wat meer mee.
Larissa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2005 03:13

Medicatie en informatie

Bericht door Larissa »

Hai Emma

Ik heb 't zakje even bekeken waar de tabletjes los inzitten,maar er staat helaas geen naam op.Er staat alleen handgeschreven op vermeld,dat 't 2 keer daags toegediend moet worden..
Daarnaast heeft de DA niet echt een diagnose gegeven,hij is niet zo spraakzaam,maar dat geeft niet ,'t gaat tenslotte om de dieren en niet om mensen.Ik had de indruk dat hij dus eerst wil afwachten of de tabletjes aanslaan en dat ie dan wel verder ziet.

Daarnaast wil ik je bedanken voor de tip van Dr Gerlinde Janssens (geen s teveel,hoor ;-) ,je had 't goed getypt en ik kon 't meteen vinden via Google).

Heb een flinke tijd doorverbracht op de site en naar mijn leken - idee lijkt 't verschijnsel nog 't meest op een Corneale Sekwester en als ik 't goed begrepen heb,is dit vrij goed te behandelen.
Dat hoop ik dan maar !!
Even afwachten of dit 't inderdaad is.

Ik kan wel een foto maken,maar de grootte past al niet in een avatar na resizen want dan blijft 't iets van 45 kb en dat kan ik niet plaatsen en ik weet ook niet hoe dit wel te kunnen doen..
Misschien weet iemand nog 'n tipje..



Hé Emma,


héél erg bedankt en ik laat nog wel weten hoe dit verder gaat verlopen met Lingy.
Jou wens ik nogmaals héél véél beterschap en ik hoop dat je hebt kunnen slapen !!

Groetjes,

Larissa
Gesloten