Oudere kat kwijlt veel, likt zich ook veel

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
heymansi
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2005 02:16
Locatie: Dendermonde

Oudere kat kwijlt veel, likt zich ook veel

Bericht door heymansi »

Mijn poes is nu 11 jaar. En al enkele jaren is het aan de gang : hij begint meer en meer te kwijlen. Hij ziet er verder perfect gezond en gelukkig uit maar heeft een slijmerig speeksel dat hem uit de mond loopt als hij ligt te slapen of bv als je hem aait. Enige nadeel : door dat slijmerige, rekkende speeksel ziet hij er niet uit telkens als hij zich likt. En dat doe hij heel veel. Is dit een ouderdomsverschijnsel of een ziekte ? Wat me bij deze kat ook wel opvalt, ook al is het niet echt nieuw : al zijn ganse leven drinkt hij ERG weinig. Soms weken aan een stuk niets, voor zover ik kan zien. Loopt wel buiten ook, dus zeker weet ik het nooit. Hij wordt gevoed met blikvoer van uiteenlopende merken en smaken. Weet iemand raad op beide probleempjes of vragen ? IK heb ze beide vermeld omdat ik denk dat er misschien een verband is.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi hoi ;-)

Oudere katten krijgen vaak last van gebitsproblemen. Hierdoor kunnen ze gaan kwijlen (mijn vorige kater, was 15, die had het ook).

Ik zou even met hem naar de dierenarts gaan, die gaat dan bekijken of ze er iets aan moeten doen, zoals tandsteen verwijderen, bijv.

En een kat zie je niet vaak drinken. Dus de kans is heel groot dat hij dat buiten doet :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ook zijn katten gevoelig voor tumoren in de bek.
Onze kater heeft dit vroeger gehad en liep hierdoor dus ook ontzettend te kwijlen.
Ik raad je dus ook aan om even naar de DA te gaan voor controle.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
heymansi
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2005 02:16
Locatie: Dendermonde

Bericht door heymansi »

Hey,

Wow..Had nooit zo snel antwoord verwacht !
Aan jullie aantal geschreven berichten te zien ben je beide echt wel gek op katten he ?Weet je waar ik zo mee inzit ? Als je met zo'n poes naar de deirenarts zou gaan om tandsteen te verwijderen : moet enorm stresserend zijn toch he ? Ik hou er bij mezelf al helemaal niet van, wat moet het dan voor zo'n eenkennige brave rustige poes zijn. Nou .. Zo braaf en rustig is ze bij baasje, maar des te bozer bij anderen :-P Weet je misschien of ze zo'n poes dan laten slapen om zoiets te doen ? Hoop maar dat ie de narcose goed doorkomt dan vanwege zijn leeftijd.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi :)
Ik ben inderdaad dol op katten. Heb ze altijd gehad en ben erg blij met mijn eigen meisje.

Als het inderdaad tandsteen is dat wordt dat onder narcose verwijderd. Volgens mij doen ze dit nog wel op 11 jarige leeftijd, maar hier kan je da je wel meer over vertellen.

Ik kan me goed voorstellen dat je het niet zo ziet zitten als je kat eenkennig is. Maar je moet je dan denk ik maar bedenken dat je het wel voor haar doet. Als er iets aan de hand is kan je er nu nog optijd bij zijn, als je te lang wacht kan je er misschien niks meer aan doen.
Succes in elk geval!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik ben ook dol op katten! :grin: Iedereen hier trouwens :lol:

Het gebeurt inderdaad onder narcose.
Dus hij zal er niet veel van merken ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kan inderdaad tandvleesontsteking oid zijn.
Dat weinige drinken; in wezen is weinig drinken juist goed,dat geeft aan dat de nieren goed werken. Onze Angora drinkt ook heel weinig. En in blikvoer zit ook veel vocht.
heymansi
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2005 02:16
Locatie: Dendermonde

Bericht door heymansi »

Stel dat het tandsteen is...Zou een tijdje overschakelen naar droge brokken iets goeds doen ? Heeft ie vroeger nog gehad maar als ik dat te lang aan hem voer krijgt hij verteringsproblemen (dan braakt hij het dikwijls uit)
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Droge brokken kunnen geen tandsteen weghalen. Wel is het heel goed om te geven ter voorkoming van tandsteen ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Tandsteen moet echt door de dierenarts onder narcose weggehaald worden. Als je tandsteen laat zitten, kunnen de kiezen en tanden gaan rotten en kunnen zich daardoor ontstekingen in de bek vormen.

Het is een raar fenomeen, maar wel een feit, dat als er veel rotte kiezen zijn die niet behandeld worden, een kat daardoor een hartruis kan ontwikkelen.
Mijn poes Luna werd zwervend gevonden, met veel rotte kiezen en ze bleek een enorme hartruis te hebben. Niet dat dat ernstig is; ondanks haar 'kwaal'speelt zij, pest zij de anderen en is ze er levenslustig :-P
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,
Ik zou zeker naar de DA gaan, deze kan dan eens goed in haar mondje kijken om te zien wat er precies aan de hand is, het kan tenslotte vanalles zijn, gaande van tandsteen tot inderdaad een tumor. En misschien heeft je poes wel pijn of last. Een bezoekje aan de Da om tot een diagnose te komen is niet zo verschrikkelijk duur, en geeft jouw uitsluitsel over wat er aan de hand is. Je kan dan samen met de DA bekijken welke behandelingen er mogelijk zijn en wat deze gaan kosten. misschien kan jouw poes dan nog enkele jaren een fijn leven hebben, veel succes!

liefs veronique :grin:
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gesloten