Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Hallo iedereen,

ik heb sinds een 5 tal dagen ook een kitten erbij: "Kitty",
tis een echt schatje maar jammergenoeg aanvaardt Summer de kleine ook niet!
Ze blaast en gromt als ze de kleine ziet en ze houdt Kitty ook altijd in het oog, elke beweging ziet ze. Ze besluispt Kitty en heeft haar soms een tik, of rent achter haar aan.
Summer gedraagt haar ook anders, ze wil niet meer in haar favoriete stoel en zetel, ze gaat nu slapen op tafel of op een doek in de garage.
Summer graaft nu ook haar kaka niet meer onder en deze morgen vond ik uitwerpselen op de grond, zou dit uit woede zijn? En wat kan ik eraan doen? Is dit omdat ik maar 1 kattebak heb?

Het is nu al 5 dagen , hoe lang duurt het voor ze elkaar accepteren?
Ik merk dat Kitty contact wil met Summer, maar Summer wil het niet!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Gebruik de tips die hier boven gegeven zijn eens en schaf nog een kattenbak aan.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ik heb wel eens gelezen dat het een vorm van territoriumdrift of dominantie is als katten hun plas of poes niet ondergraven... Misschien doet daarom Summer het?
Het zou nog best lang kunnen duren, 5 dagen is erg kort. Sommige katten zijn na een paar dagen al vriendjes, maar onze katten zijn nu al een half jaar bij elkaar en ik zie gelukkig nog steeds regelmatig kleine verbeteringetjes, maar echt vriendjes? Nuh. Ze tolereren elkaar, dat wel.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Sommige katten worden nooit vriendjes en tollereren elkaar (soms ook maar net). Dat wij graag willen dat ze vriendjes zijn betekend natuurlijk niet dat zij dat ook willen ;)
Wij hadden 2 zusjes, maar die konden elkaar echt niet luchten hoor. De 3 die we nu hebben is nog 1 van die zusjes, haar zoon en dochter van het andere zusje. Meer dan een minimale tolerantie is er niet. En zal er ook nooit komen.
Soms moet je daar gewoon tevreden mee zijn...
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Hey Naomie,

ik denk ook dat ze haar poep niet ondergraaft omdat ze aan wil tonen dat het haar kattebak is.
Ik zal dit weekend een 2 de kopen,...
Ik vind da wel spijtig want die kleine maakt er geen problemen van, tja niks aan te doen!
Deze morgen heeft kitty weer een gegrom van Summer gekregen toen ik het eten voor hen aan het uitscheppen was!
Ik merk ook dat Summer nu veel meer miauwt, als het haar nie aanstaat dan miauwt ze altijd. :cry:

Ik hoop dat ze vriendinnen worden, ik zou da echt spijtig vinden als ze elkaar enkel zouden tolereren :cry:
t Is toch leuker om met 2 te spelen dan alleen :?: :?:
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Surreallistic
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2005 11:34

Bericht door Surreallistic »

Bij ons is het probleem dat de jongste (5 mnd) uiteraard veel wil spelen/stoeien. De Oudste mept 'm dan weg, maar dan vliegt de kleine er echt op in. Ze bijten en trappen elkaar dan zeker, met veelal geblaas en gemopper van de oudste als afloop.
Desondanks lokt OOK de oudste (ca. 1,5) het spelletje uit..... Het wordt pas rustig als de jongste gaat slapen OF de oudste hoog en droog op de computer-kast kruipt.....
En dat gaat dus al zo'n 4 maanden zo.

Hebben mensen nog tips hieromtrent?
I thaw I thaw a puddycat!
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Hey Surrealistic,

Ik heb net hetzelfde probleem als jij,...
Kitty wil spelen en vliegt op Summer, maar Summer ziet dit niet als spelen,... zij beschouwt het als vechten,...
Ze zitten dus voortdurend achter elkaar te rennen en op elkaar te springen, het rare is Kitty heeft geen schrik,... in het begin was het vooral Summer die op Kitty sprong, maar nu is het omgekeerd! met inderdaad als gevolgd dat Summer begint de blazen en kwaad wordt,...

Helaas geen tips,... ik laat ze het uitvechten en als het te hevtig wordt, klap ik in mijn handen, dan verschieten ze beiden!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
dj_white
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2003 10:35
Locatie: Poperinge (B)
Contacteer:

Bericht door dj_white »

Inmiddels zijn we weer 6 maanden verder en nog steeds geen vriendinnen. :-( Zou zo'n feliway verdamper echt niet helpen?
Cats are smarter than dogs. You can't get eight cats to pull a sled through snow
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is door het uit te proberen.

Maar wat al eerder in het topic is gezegt, niet alle katten kunnen met elkaar overweg. Misschien moet je gewoon blij zijn dat ze niet vechten en elkaar slechts accepteren.
Dat het vriendinnen worden is jouw wens, niet die van hun...
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
dj_white
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2003 10:35
Locatie: Poperinge (B)
Contacteer:

Bericht door dj_white »

Daar heb je wel gelijk in maar soms zitten ze gezellig naast elkaar naar buiten te staren, zitten ze samen te eten, maar het blijft de oudste die opeens weer begint te grommen en te bijten.
Ik ga vanavond die feliway eens halen en zien wat dat uithaalt.
Eigenwijze poes die speedy ;-)
Cats are smarter than dogs. You can't get eight cats to pull a sled through snow
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

succes in ieder geval!!

En misschien een schrale troost, maar er zijn veel meer katten die elkaar alleen accepteren.
wij hadden 2 zusjes en daar een zoon en dochter van, die 4 accepteren elkaar ook alleen. Zijn echt geen vrienden.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Yoeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 sep 2005 12:39

Bericht door Yoeri »

Hebben een zelfde probleem. Even de situatie schetsen:

In februari beslisten we om een kat in huis te halen, wonen nu in een huis en dan kan het makkelijker dan op apartement zoals ervoor. Bij vrienden een kitten (kater) van ongeveer 6 maanden gehaald en alles ging heel lekker met Isidoor. Na een maand of 2 kon hij buiten en liep hij vrolijk rond, ving massas veldmuizen (soms 3 op een dag). Omdat alles zo vlot ging, overwogen we om een 2de erbij te nemen zodat hij een speelvriend heeft. Na een tijdje hebben we de knoop doorgehakt en beslist om uit het zelfde nest Roos (katin) te adopteren. Maar wegens vakantie kon het niet onmiddellijk dus hebben we het volgende gedaan:

Onze Isidoor is tijdens onze vakantie (2 weken) bij zijn ouwe bazin gebleven. Dat kende hij en dan kon hij al wennen aan Roos. We zijn nu 4 dagen terug thuis en hebben dus zowel Isidoor als Roos in huis. Met Roos gaat alles vlotjes, eten, plassen, spelen MAAR we hebben problemen met Isidoor. Hij gromt op ons, loopt weg, ligt veel te slapen en wil gerust gelaten worden. Hij is al terug buiten geweest en dat leek ook geen probleem maar we hebben wat schrik dat hij gaat weglopen omdat hij zo gromt op ons. We proberen met beiden evenveel te spelen, ze krijgen tesamen eten ed maar toch....
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Waarschijnlijk is hij gewoon boos omdat jullie 2 weken zijn weg geweest en dan ook nog een ander mee hebben genomen.

Wacht eerst nog even af of dit zo blijft de rest van de week, waarschijnlijk is het over een paar dagen weer over.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Yoeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 sep 2005 12:39

Bericht door Yoeri »

Bestaat de mogelijkheid dat hij gewoon wegloopt? We willen hem ook niet in huis houden omdat hij voor de vakantie ook de hele dag (behalve ´s nachts) buiten kon/mocht.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Heb je een medische oorzaak uitgesloten? Katten kunnen ook grommen als ze zich niet lekker voelen.

Lijkt hij Roos verder wel leuk te vinden? Misschien heeft hij gewoon wat tijd nodig om aan alle veranderingen te wennen. Ik durf niet te zeggen of er een kans is dat hij wegloopt. Voor de zekerheid kun je hem misschien beter even 1 of 2 weken binnenhouden. Aan de andere kant, als hij gewend was om naar buiten te gaan, kan hij er ook juist chagerijnig van worden als dat nu opeens niet mag. Ik zou hem in elk geval een bandje omdoen met jullie adres, voor de zekerheid. ;-)
Plaats reactie