Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Tja, bedankt voor je antwoord, ik dacht wel dat dit het verdict ging zijn. Ik zal m'n best doen en misschien toch maar proberen om Blanche de volgende keer als ik er ben zelf een keertje te kammen (Alhoewel ik dan beter een volledig beschermingspak aan kan doen, ik ruik namelijk nogal sterk naar Pitou vrees ik en dat vindt blanche helemaal niet leuk, ze begint al naar me te blazen als ik ze alleen maar aan me ruikt)

Kan je de vervilte stukken ev. wegscheren? en moet dit onder verdoving? Of als de ondervacht vervilt is moet ze dan echt helemaal geschoren worden? 't Is echt zonde gewoon! Ik ben nu wel een beetje boos op m'n schoonouders :evil: "Blancheken heeft nie graag da ge haar kamt" nee tuurlijkniet als ze het één keertje om de zoveel tijd doen zal het beesje het echt niet leuk vinden. :edoh:

Ik doe m'n best met verder opvoeden

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Hey Freija,

Ik denk dat de kat inderdaad geschoren moet worden. Het lijkt me voor Blanche best pijnlijk, zo'n vervilte vacht trekt natuurlijk ontzettend aan de huid.
Volgens mij kunnen je schoonouders het het beste bij de dierenarts laten doen, onder een roesje. Anders is het scheren veel te stressvol. En daarna dus wel bijhouden. Vooral met de korte vacht al beginnen met aaien, want dan merkt ze dat het geen pijn hoeft te doen.

Veel sterkte voor Blanche! (en voor jou, als je het je schoonouders duidelijk moet maken. ;-) )
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja, ik zou het dan ook bij de da laten doen. Een trimsalon geeft volgens mij geen roesje en ik denk dat het best een nare ervaring moet zijn.
Het voelt niet alleen vervelend voor de poes, een vacht die aan het vervilten is, het is ook nog eens heel erg slecht voor de huid.

Doe je best Freija.... volgens mij ga je je schoonouders overtuigen!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een trimsalon mag een kalmeringspil geven, geen roesje. Zo'n pil werkt soms heel goed, maar bij andere katten totaal niet.
Succes!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

En heb je je schoonouders inmiddels kunnen overtuigen?
Was ik wel benieuwd naar :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Jammer genoeg nog niet. Ik heb dit weekend blanche zelf gekamd en de ergste klitten weggeknipt, en lig nu helemaal open (handen, armen en gezicht)

Mijn schoonvader, ging als hij deze week tijd heeft en mijn schoonmoeder met 'de late stond' met haar naar de DA proberen gaan om haar volledig te laten verzorgen.

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

K hoop t voor jou en voor Blanche!

Ik hoop dat ze wat met je tips gaan doen, t is echt nodig.
En als ze naar de DA zijn geweest, is het hopen dat ze het zelf bij blijven houden.

Succes!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Irene
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2005 17:35

Bericht door Irene »

Hey,
Ik heb een gezonde gecastreerde kater van ruim 4,5 jaar oud (boedha). Hij is vrolijk, aanhalig en soms ook een beetje lui. Heeft een goede eetlust en zoals ik al zei, hij oogt gezond. Nu komt mijn vraag cq. klacht; Sinds een paar maanden, de laatste tijd wordt het steed erger, heeft hij last van grote klitten boven zijn achterpoten en staart. Het is zelf een zwarte kater en die klitten zijn grijs. Soms kan ik ze eruitkammen maar meestal durf ik dat niet meer omdat het mijn kat zoveel pijn doet. De rest van zijn vacht (welke wel mooi glanst) laat hij wel makkelijk kammen maar dit dus niet. Wat kan ik doen voordat ik naar de da ga.

Ik kam mijn kat dus wel 2 wekelijks behalve die grote klitten
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Dit klinkt als de soort klitten die Bloempie had, de reden op dit topic te open.

Nogmaals bij mij heeft het geven van vitamine B druppels de oplossing geboden. En sindsdien bij ik ook overgestap op RC waardoor de toevoeging van de vitamine B druppels niet meer nodig is.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Het is weer raak. Bloempie haar vacht zit rond haar achterkant weer onder die klitten. Het lijkt wel alsof de vacht begint te vervilten. Ik borstel haar extra veel.

Maar haar huid is erg gevoelig dus het blijft bij korte sessies. Die meid is zooooo lief, soms begint ze te mauwen van ongemak maar hoe hard ze zich ook verzet ze gebruikt nooit nageltjes of tanden. Vandaar dat ik de borstelsessies kort hou. Ik wil "gemeen" gedrag niet bij haar uitlokken.

Uiteraard heb ik direct ook weer een flesje vitamine B complex in huis gehaald. En ik merk dat het haar weer makkelijker los komt.

Het is trouwens typisch dat de klitten trouwens weer rond aug/sept komen. Ik had bedacht dat Bloempie misschien een probleem heeft met het door komen van de wintervacht. Iemand ooit van zoiets gehoord?????
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Onze Angora heeft van die klitten, echt bolletjes lijkt het wel, aan de achterkant en tussen haar achterpoten. Ze is ook niet een poes die extreem goed wast moet ik zeggen..Onze Ragdoll heeft een veel dichtere vacht maar heeft nergens last van.
Ze eet vnl blik ze is niet zo'n brokjeseter dus ander voer zal weinig helpen denk ik. Kunnen jullie geen pics plaatsen vd diverse borstels/kammen tegen klitten?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er is een topic geweest waarin foto's stonden, die Yedamy gemaakt had. Ik kan het helaas niet terugvinden.
Maar er zijn meer topics over klitten; ik denk dat dit topic meer toegespitst is op 'onbegrepen klitten' van kortharige katten.

Een Angora is natuurlijk geen korthaar, dus ik zou even zoeken op 'kammen' of 'klitten' ;-)

h.g. Emma
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

nr1 : gebruik ik nooit, is in mijn ogen waardeloos
nr2 : geweldige kam die perfect is om beginnende klitten eruit te halen
nr3 : zogenaamde roltandkam met roterende tanden voor bijvoorbeelde de staart van een maine coon
nr4 : Borstel met ijzere pinnetjes die iets schuiner staan, goed om grotere oppervlaktes te kammen en het mooi los te maken
nr5 : klittenkam met kleine mes-tanden voor als er wat meer klitten erin zitten. Maakt de vacht wel dunner.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dank je, Yedamy, fijn dat je de foto nog had ;-)

Ik gebruik de laatste drie, en dan daarvan de middelste (nr. 4) voor de kortharen. De andere twee gebruik ik om langharen te ontklitten en hun vacht mooi te houden. Daar gaat dan inderdaad nummer vier nog wel als extra overheen.
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Ik gebruik 3 en 4 en een rubbere borsel met kleine pegel pinnetjes. Deze laatste is heel fijn omdat Bloempies huis super gevoelig is wanneer ze klitten heeft. ik moet haar echt in de houdgreep nemen voor een van de andere borstels.
Arm beessie
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Plaats reactie