Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Solo moest pas geleden pillen slikken. Een kleintje ivm katereczeem, dat was vrij makkelijk want die at hij met zijn blikvoer op.

Maar tegelijker tijd moets hij ook antibiotica vanwege een ontsteling in zijn bekkie. Die grote roze pil kregen we er met geen mogelijkheid in. Uiteindelijk heb ik hem elke dag verpulverd en ook door het voer gedaan. Na dik een uur opsluiting at hij met lange tanden dan zijn bakje leeg.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Evita is ook heel moeilijk met pilletjes, siroopjes en pasta's, geen verschil, ze ruikt onraad en ze wil het niet, zelfs niet de medicijnen die volgens de da een lekker smaakje gekregen hebben. Hier een overzichtje van wat we al geprobeerd hebben.
- pilletje geven als snoepje
- pilletje in eten verstoppen
- pilletje verpoederen en in eten verstoppen
- pilletje, pasta, siroop toedienen tijdens een ontspannen knuffelsessie
- pilletje oplossen in water en door eten roeren
- pilletje in smeerkaas
- pilletje in scampi
Een pilletje geven als een snoepje is me één maal gelukt, maar nu lukt niets van dat alles, ze kan gewoon mijn gedachten lezen.
Nu zijn we dus terug bij bekje opentrekken en spuitje erin met siroop, en in geval van pilletje draaien we het in een beetje smeerkaas (zodat het beter door de slokdarm gaat) en duwen we het in haar mondje.
Het is altijd een heel gevecht, en ze heeft al zo vaak en lang medicijnen moet hebben, frustrerend, maar de enige manier.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
marilyn19
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2005 18:30
Locatie: groningen

Bericht door marilyn19 »

Nou laatst moesten pleun en deejee ook allebei een antibioticakuurtje en het was elke dag weer een heel groot gevecht.
Als pleun het ritselen van het pakje pillen hoorde was hij al verdwenen en als we hem dan eidelijk te pakken hadden krabde hij je hele benen en armen open.
En dan dacht je dat het gelukt was lag die verdomde pil de volgende dag onder de stoel ofzo.
Bij deejee ging het gelukkig wel ietsje makkelijker maar het was nog geen feest :icon_shifty:
En als misty een pil moet eet ze hem gewoon uit je hand op alsof het iets heel lekkers is :lol:
Wat zijn katten toch verschillend van elkaar :lol:
~~Marilyn~~
paperdoll
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2005 20:12
Locatie: roden

Bericht door paperdoll »

mijn moeder heeft 2 half wilde katten en hoeveel handdoeken je daar ook omheen wikkeld het word altijd een slachtpartij als je een pilletje moet toedienen waarbij wij worden geslacht door de kat (niet overdreven, mijn moeders grote boze wilde boskat kater word satan him self als ie alleen als het doosje ziet).
we doen het nu heeeeeel anders.

pilletje verpulveren (even bij de dierenarts na vragen of dat mag met dat soort pilletje) dan mengen met iets plakkerigs (smeerkaas ofzo) en dan hup op een poot of oor smeren.
hoe smerig iets ook is, als het op hun vacht zit likken ze het altijd op :lol:
dat doen we dus ook met wormen pasta, gewoon een klodder op de poot en klaar.
dit scheelt ons een hoop pleisters en eerste hulp bezoeken.
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Dit is misschien een goeie manier paperdoll! Dit zal ik zeker eens proberen!
Mijn 2 lieverdjes zijn ook niet gek op pillen.
Laatst moest ik mijn kleinste ook een pilletje geven, ze spuwde die telkens weer uit, toen het uiteindelijk was gelukt ging ze schuimbekken, vreselijk zicht!
Waarom begrijpen onze lievelingen niet dat dit voor hun eigen bestwil is!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik deed altijd heel moeilijk als vanessa haar pil moest hebben (half op gaan zitten, mondje open en dan erin gooien), maar nu blijkt dat je die gewoon voor haar op de tafel of grond kan leggen, en dan eet ze 'm zo wel op :shock:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Wat Paperdoll zegt, klopt inderdaad. gewoon pil verpulveren, in iets plakkerig smeren(smeerkaas-boter enz..), en dan op hun pootje uitsmeren.
Geen enkele kat die dat laat hangen, ze poetsen net zolang tot ze proper zijn en de pil dus binnen is. Dit is hoe mijn mama het al jaren doet, ik doe het op een andere manier. Ik heb mijn poezen getraind, aangeleerd om pilletjes te nemen. Ik heb een mandje dat speciaal daar voor dient, dit staat op de kast en word er enkel afgehaald als het pillen tijd is. In het begin nam ik dat mandje en zette er de poes in, bleef ze flink zitten kreeg ze na een paar sec. lekker vlees, volgende stap, poes in mand zitten blijven en bekje laten opendoen, daarna weer vlees. Volgende stap, poes in mand, zitten blijven, bekje open en met m'n vinger in z'n bekje, daarna weer vlees. Zo heb ik dit dus opgebouwd, en al na enkele dagen kon ik zonder problemen een pil toedienen. Nu is het zo dat als ik de mand van de kast haal ze allevier staan te dringen om in de mand te mogen, ze combineren die mand nu dus met lekkers en dat pilletje nemen ze op de koop toe zonder problemen in. Wat ik wel doe is één tot twee maal per maand een oefensessie houden, want ze moeten niet altijd pilletjes nemen (gelukkig maar), maar ik wil niet dat ze het verleren.
Dit lijkt ingewikkeld, en jullie denken misschien dat zoiets lang duurt om aan te leren, maar echt waar ik ben drie dagen bezig geweest en toen lukte het bij allevier. Weet je wat er ook nog handig aan is? Ik neem die mand ook mee naar de DA, zitten ze rustiger, want ze zitten in hun lekkers-mand, je moet dan ook wat lekkers mee naar de DA nemen natuurlijk , om daar achteraf te geven.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
IngridM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:55
Locatie: Delft

Bericht door IngridM »

Wat een geweldige tip van Paperdoll !!!
Ik heb 3 katten en 1 eet ALLES dus ook pillen (mmm mjammie...haha) maar de andere 2 worden hier ook Satan. Zelfs de dierenarts heeft gezegd dat het "pillen geven voor gevorderden is" haha.

Laatst moest 1 van m'n katten antibiotica en no way; het is gewoon niet gelukt. Maar deze tip ga ik onthouden en mochten er weer pillen naar binnen moeten deze tip voorleggen aan de dierenarts (kan me voorstellen dat niet elke pil gepulverd mag worden)
De drie musketiers stellen zich voor !!! viewtopic.php?t=5967
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

Ik heb even een vraag over tabletjes (stomorgyl antibiotica) toedienen.
weet iemand of het voor de werking van het medicijn uitmaakt of ik het tabletje in de mond doe bij het kittentje en hem laat slikken, of dat ik het tabletje maal en in wat blikvoeding 'roer'..
gaat nl best lastig het tabletje geven...
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

De meeste antibiotica tabletten mag je gewoon pletten en onder z'n voer doen. Er zijn een aantal medicijnen waarbij dit niet mag.
Dus om zeker te zijn, ff een telefoontje naar je da.

groetjes, Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

haha, owkee, dan zal ik (weer eens) bellen;)
ik denk dat de da ondertussen gek word van me, bel bijna ieder dag de afgelopen dagen;)
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Umimeis »

Het lukt mij ook niet om Flea zijn pilletjes te geven, zelfs niet als ik het door zijn brokjes vlees doe.

Hoe lang blijft de houdbaarheid vh medicijn? Ik heb nu een bakje vlees met een opgelost ontwormingspilletje erdoor.
Hij eet er maar weinig van. En het staat er al 2,5 uur.

Mischien moet ik maar pasta proberen....
Laatst gewijzigd door Umimeis op 20 nov 2008 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Leonie89 »

2,5 uur lijkt me geen probleem.. katten zijn geen enorme vreters.. laat het gewoon staan, verstop het pilletje een beetje, misschien ruikt hij het dan minder..
bij ons heeft het ontwormingspilletje bijna 2 dagen in het bakje gelegen voordat ze em op at..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Sandra W »

Sommige katten vertikken het rustig om te eten zolang het pilletje erin zit en dan kun je dus helaas blijven wachten tot je een ons weegt :roll:.

Als je dan een niet al te lastige kat hebt kun je inderdaad beter ontwormpasta in de bek spuiten of het pilletje oplossen in water en dat dan met een injectiespuit zonder naald rechtstreeks in de bek doen. Dit vinden ze misschien niet leuk, maar dan is het wel binnen.

Als je echter een wilde tijger hebt (zoals ik) kun je ook ontworm"snoepjes" kopen bij de dierenwinkel, die speciaal zijn gemaakt voor kieskeurige katten. Ze zijn echt heel duur, maar de meeste katten vinden ze wel lekker.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Umimeis »

Ok bedankt voor de tips!
Dus na 2 dagen werkt het medicijn dus nog wel een beetje.....
Moet ik dan ook langer doorgaan met de medicijnen aangezien de werking misschien minder is geworden?
Ik ga in elk geval langs Pet's place om te vragen of ze ontwormingssnoepjes hebben en anders nem ik pasta.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie