Het ideale lichaamsgewicht

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gast

Het ideale lichaamsgewicht

Bericht door Gast »

Hoi hoi! Binnenkort zet ik nog eens wat nieuwe foto's online van mijn monstertjes Hobbes en Cleo! Deze monstertjes weeg ik af en toe eens en ik zie dat ze lekker verzwaren. Nu vroeg ik mij af of iemand een tabel heeft met het ideale lichaamsgewicht per leeftijd of een site waar zoiets op te vinden is.
Bedankt
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Katrijn. Voor echt kleine kittens (tot ikgeloof 12 weken) bestaat er wel een tabel. Maar het hangt natuurlijk van de bouw van de kat en het geslacht af hoe veel een kat weegt. Zo hebben wij hier namelijk een poes van 6 1/2 maand lopen en die weegt evenveel als de katers van 5 maanden.
Zo hebben we ook 2 broertjes hier rondlopen waarvan de een toch al echt veel groter is dan de andere. Dus, op een gegeven moment wordt het een beetje moeilijk om een tabel te maken, aangezien er zoveel verschil is!

EDIT:

Ik heb een tabel gevonden:

Geboorte gewicht ca. 100 gram
3e - 5e dag ca. 130 - 150 gram / navelstreng valt eraf
9e - 12e dag ca. 210 gram / oogjes en oortjes gaan open
14 dagen ca. 230 gram / gaat beetje rondlopen
16 dagen ca 265 gram / kunnen zich beetje wassen en spelen
21 dagen ca. 325 gram / gaat aan de wandel
25 dagen ca. 360 gram / eerste snijtanden komen door
28 dagen ca. 400 gram / hoektanden & kiezen / 1e keer ontwormen / goed controleren op parasieten / start zindelijkheidstraining
5 weken ca. 480 gram / wordt zindelijk, kan behoorlijk goed rennen
6 weken ca. 540 gram / hoeft niet meer geflest te worden / heeft volledig melkgebit / kan buiten moedermelk en eet zelfstandig / 2e keer ontwormen
8 weken ca. 600 - 700 gram / 1e keer inenten (vraag entingsboekje !!!) / 3e keer ontwormen
10 weken ca. 850 gram
12 weken ca. 1000 - 1100 gram / 2e keer inenten

Alleen de inenting klopt niet helemaal. Sommige dierenartsen zijn van mening dat een kitten van een geente moeder pas met 12 weken voor de eerste keer een enting mag krijgen.

Ik heb het trouwens van deze site: http://www.geocities.com/turbo502002/groeischema.html

Groetjes, Muis
Gast

Bericht door Gast »

Ik zou dat ook wel eens willen weten, wat nu voor een (volwassen) kat van welke lengte een gezond gewicht is. Dat heeft natuurlijk ook met het ras te maken, maar het is wel handig om een indicatie te hebben.

Volgens mij heeft mijn kat namelijk gewoon een gezond gewicht, maar er zijn een aantal mensen die constant lopen te zeuren dat ze te dik wordt. En als je dat elke dag moet horen word je wel een beetje onzeker over of je het nou wel of niet goed doet.

Ze heeft een beetje een hangend buikje, maar dat is gekomen na de sterilisatie dus volgens mij komt het gewoon door die operatie. Ik las ook ergens dat het goed is als je de ribben nog kunt voelen en dat gaat makkelijk. Alleen die zeurende mensen raken maar niet overtuigd, en ik zou gewoon wel eens willen bewijzen dat Miep gewoon gezond is.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Een hangbuikje komt heel makkelijk bij katten. Het is te voorkomen na de sterrilisatie, door heel goed op het eten te letten en ervoor te zorgen dat ze weinig extraatjes krijgen. De reden dat veel poezen een hangbuik krijgen na de operatie is omdat ze niet meer krols worden en daardoor ook minder gaan bewegen. Ze hoeven immers neit meer te schreeuwen om een kater.
Volgens mij bestaat er ook geen echte tabel, en het hangt niet alleen af van de lengte van je kat, het hangt natuurlijk ook van de bouw van een kat af. Sommige katten zijn echt heel smal gebouwd, terwijl een andere een stuk breder is.

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Emmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 dec 2004 23:12
Locatie: Deurne
Contacteer:

Bericht door Emmie »

Ik vind dit zo moeilijk. Persoonlijk vind ik mijn Gizmo niet te dik. Ik ken katten die zeker 1,5 keer zo dik zijn. Ok, hij is wat zwaarder en groter dan Doerak, maar kom het is een kater.
Hij speelt volop, heeft totaal geen moeite om ergens op te springen of wat dan ook. Samen rennen ze echt heel het huis door achter elkaar aan. Dus beweging lijkt me er genoeg. Wat betreft merk ik ook absoluut niets aan hem dat ie bijv. last zou hebben dat ie dik is.
Hij is nu 2,5 jaar en vandaag bij de dierenarts op de weegschaal woog ie 5,5 kilo (vorig jaar om deze tijd woog ie 5,2).
De dierenarts vindt 'm wel iets te dik en raadt aan om dieetvoer te gaan geven. Ik weet niet of ik hier wel aan moet beginnen.
Beide katten krijgen Royal Cannin Indoor. Doerak iets meer dan Gizmo. Doerak krijgt precies de hoeveelheid die op de verpakking staat aangegeven. Gizmo dus iets minder.
Moet ik nou het advies van de dierenarts opvolgen en dus aan het (dure) dieetvoer gaan beginnen of het bij dit voer laten (evt. voor Gizmo de Light versie) en er goed op letten dat ie flink blijft bewegen?
Knuffels van Doerak & Gizmo
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

kan iemand mij vertellen of mijn kitten een normaal gewicht heeft?
het kitten is nu 12 weken en 1500 gram
hij is nu in twee weken tijd 450 gram gegroeid is dit normaal?

hij is nu al zwaarder dan mijn andere katten op die leeftijd
Desire
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hij is misschien wel wat zwaar als je hem vergelijkt met de tabel die in de 2e post staat.
Maar is het een poes of kater, is het een htk of ras, wat eet hij en voelt hij of zij dik aan?

Dat zijn allemaal dingen die je er ook in mee moet nemen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

hij krijgt 's ochtens en 's avonds een 1/8 blikje kitten voer gemengd met kitten brokjes overdag eet ie kittenbrokjes gemengd met volwassen voer
de kittenbrokjes vind ie niet lekker
ongeveer tien brokjes volwassen voer niet echt veel lijkt mij ik zal het eens wegen hoveel gram het is
het is een asiel kitten
ik vind dat ie wel dik aanvoelt maar zijn ontlasting is normaal

volgende week ga ik met hem naar de da voor zijn tweede enting kijken wat die vind
Desire
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Volgens mij is zijn gewicht prima Desire. 1 van onze katjes was net zo'n 'zware poemel' op die leeftijd. Zij had ook weken dat ze 200 gram aankwam en nu (op volwassen leeftijd) is ze ook best groot en zwaar gebouwd, maar toch niet dik. Je kunt het natuurlijk altijd even navragen bij de dierenarts!
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

het kitten is helemaal gezond volgens de da
hij denkt dat het wel een flinke kater gaat worden
hij mag ook gewoon de volwassen brokken eten en daar smult ie van
Desire
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Ddees70 schreef:kan iemand mij vertellen of mijn kitten een normaal gewicht heeft?
het kitten is nu 12 weken en 1500 gram
hij is nu in twee weken tijd 450 gram gegroeid is dit normaal?
hij is nu al zwaarder dan mijn andere katten op die leeftijd
Mijn kitten is ook 12 weken en ong. 1400 gram. Hij was 400 gram aangekomen in 3 weken. De da vond dit wel erg weinig :icon_shifty:
Maar de kat ziet er gezond uit en eet en drinkt genoeg. De da zei dat je het daar een beetje naar moet meten.

Wel vreemd dat mijn Da zegt dat dat niet zo goed is en dat ik hier hoor dat het wel goed is. (het was niet mijn vast da en een rare maar dat terzijde ;-) )
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat is helemaal niet weinig hoor Bianca, wat raar dat die dierenarts dat zegt! Ze moeten gemiddeld minstens 100 gram per week aankomen. 1400 gram is juist hartstikke goed voor een kitten van 12 weken! ;-)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik geloof dat Whoopy echt een reus gaat worden!
Hij zou nu 9 weken moeten zijn en weegt al bijna 1300 gram. Hij eet ook gewoon volwassenbrokken met de rest mee maar groeit dus nog steeds enorm hard. We gaan vrijdag naar de dierenarts voor zijn eerste enting en ik ben benieuwd wat die ervan zegt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Marije schreef:Dat is helemaal niet weinig hoor Bianca, wat raar dat die dierenarts dat zegt! Ze moeten gemiddeld minstens 100 gram per week aankomen. 1400 gram is juist hartstikke goed voor een kitten van 12 weken! ;-)
Wat raar. Ik vond het al een rare snuiter. Hij werd ook boos omdat Simba oormijt had en ik dacht dat het oorsmeer was. Is ook niet slim maar wist ik veel :oops: Bedankt dat je me gerustgesteld hebt. Heb het aan mijn man laten lezen en die was ook opgelucht.(je gaat je toch een beetje zorgen maken he) :thup:
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Jelle is een lichtgewichtje. Hij is al een mand of vier en maar 1600 gram. Net als bij kinderen zeg ik altijd: "kijk naar je dier" Jelle is een heel rank katje, hoog op de poten, kleine pootjes, lange staart. het is zijn bouw. Hij is echt superlevendig, maar een tenger ventje.
Ik stimuleer hem wel vaker te eten, maar hij gaat daarin zijn eigen weg.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie