Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Kuess
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mei 2005 15:44

Bericht door Kuess »

Ik heb een probleem...Sinds mijn opvangkittens allemaal weg zijn is er iets mis hier. Mijn 2 eigen katten zeuren om aandacht. (krijgen ze zoveel al!)

En mijn oudste kat plast bij de deur naar het balkon snachts!!! Ze poept wel in de kattenbak.
Ik weet niet wat ik er mee moet. Ik heb gelukkig laminaat. Heb het schoongemaakt met 95% alcohol..azijn enz enz maar het helpt allemaal niet.
Op mooie dagen zoals vandaag zet ik de balkondeur altijd open. Dus het is niet alsof ze denkt dat ze nooit meer naar buiten mag.

Ik vind het maar raar. Een jaar lang gaat het goed...en nu ineens begint ze te plassen. Onze jongste kat doet het niet en gaat wel netjes op de bak.

Wat kan de oorzaak zijn? :S
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hallo allemaal,
Ik heb net alle reacties en vragen over het plassen en poepen doorgelezen maar ik heb toch nog een vraag.
Wij hebben een kitten van 9 weken oud. zij heeft nu twee keer op de bank geplast. Het was volgens mij echt een ongelukje want hij gebruikt de bak wel en hij ging er niet voor zitten.
Toen ik dit zag heb ik hem in zijn nekvel gepakt en in de bak gezet. dan kijkt hij mij heel sullig aan en loopt vervolges uit de bak.
Mijn vraag is: heb ik dit zo goed aangepakt? moet ik hem ook straffen? moet ik hem terugzetten op de bak als hij eruit komt??
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bianca
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hai Bianca,
Niet straffen maar belonen is het devies met kittens ;-)
Ik denk dat het de bak niet weet te vinden. Haal de kap er eens een tijdje af en hou het dier in de gaten. Je kunt anders altijd nog een bench pakken en het dier er telkens na het eten in zetten. Dat is namelijk het moment dat het moet plassen of poepen.

Mijn kitten Oxa snapt het ook nog niet. Maar in het nekvel pakken is niet goed, dat doet een moederpoes om haar kittens te beschermen en daarna is het erg vernederend voor een dier. Ik pak haar op als ik zie dat ze langs de muren loopt en zet haar op een klein, open bakje. Ze plast wel op de bak, maar poept er niet op. Nog een bakje neerzetten helpt dan, maar niet in een huis met 9 katten (die allemaal de grootste drol moeten draaien in het mini-kittenbakje 8-) )

Succes!
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hallo emma,

bedankt voor je reactie. ik zal je tips zeker proberen. heb ik alleen nog 1 vraag. moet ik hem als hij wakker wordt ook op de bak zetten? ik weet dat dat met honden bijvoorbeeld moet maar met katten?????

Bianca
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Voor het plassen wel. Poepen doen ze vrijwel altijd na het eten, plassen kan ook na wakker worden. Dus dat zou ik wel even doen voor de zekerheid ;-)
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

maar meestal gaat hij er meteen weer uit. moet ik hem dan weer in de bak zetten??
sorry hoor voor de vele vragen maar ik wil het wel graag goed doen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, of even in een reismand of zo zetten waar je een bakje met grit in gedaan hebt. Dan verplicht je hem op de bak te plassen en te poepen. Het werkt vrijwel altijd als je op die manier traint.

En vragen staat vrij hoor ;-) Daarvoor zijn we hier allemaal.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hoi Emma,

Bedankt voor je tips. Ik denk ik meld je nog even dat het wel degelijk geholpen heeft. Simba heeft alleen nog maar in de bak zijn behoefte gedaan. We hadden al twee bakken staan en hij gaat nu op allebei. Als hij dat gedaan had gingen mijn man of ik op en afstandje staan om hem te prijzen. Dat vond hij vooral een leuk spelletje maar het helpt dus wel.
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Colinda
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2005 12:42

Poes plast opeens overal.

Bericht door Colinda »

Sinds eind april hebben wij een poes uit een kattenpaleis. Nooit geen problemen mee gehad en ging gewoon op de bak. Sinds afgelopen vrijdag/zaterdag wil ze opeens overal plassen. Ze kijkt me gewoon aan en gaat gewoon zitten: de bank, in een hoekje, in dr mand, op het bed. Ik hoor haar wel rommelen in haar bak en heb deze verschoont (zoals altijd) maar ze poept er alleen in. Als ze gaat plassen waar het niet mag gooi ik maar met water om haar af te schrikken. Ze gaat gewoon naar buiten, wil veel aangehaald worden en miss dat ze boos of bang is om iets. Heeft iemand een oplossing? We wonen net samen en al dat gedoe. Ze is al flink opgeknapt want de eigenaars van Kattenpaleis verzekerde mij dat het niet veel zal worden met haar maar het is een schat van een poes alleen dat ze opeens dit weekend "graag" plast... Miss naar de dierendokter?? Help me!
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Hoi Colinda,

Ik lees dat je net bent gaan samenwonen? Misschien moet je kat daar aan wennen en is dit een protestactie van haar? Of misschien heeft ze last van haar blaas. Sluit eerst een medische oorzaak uit, ga naar de da.

Pas op met dat watergooien. Een vorige kat van mij plaste ook en die strafte ik (neus in plas duwen, direct nadat ze geplast had, en daarna snel naar de kattenbak toe dragen) en op een gegeven moment plaste ze nog steeds maar niet meer in ons bijzijn. Ze had geleerd dat ze niet mocht plassen als ik het zag... En dan heb je echt een probleem, een stiekem piesende kat. :-(

In ieder geval, doe net als bij kittens: als je haar ziet plassen, verplaats haar dan snel (desnoods terwijl ze nog aan het plassen is) naar de kattenbak. Zet meerdere kattenbakken neer. Beloon haar veel als ze er op zit (ook al heb je haar er zelf opgezet ;-) ). Zet haar na eten en slapen op de bak. Maak de plekken waar ze geplast heeft, zoals op de bank, goed (!!!) schoon (dettol oid). En er staan nog wel meer tips in dit topic.

Succes!
Colinda
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2005 12:42

Bericht door Colinda »

Thanx voor de snelle reactie! Ik vind het niet alleen vervelend voor ons maar ook voor haar! Het is zo´n schatje en dan boos worden... Ik zal haar eerst oppakken en dan naar de bak brengen. Heb wel haar neus er al in gedaan maar toen laten lopen. Dus voortaan in de bak! Ik zal de reacties rustig bekijken en zie graag uit naar andere tips!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De neusmethode werkt niet bij katten ;-) Bij honden ook niet, al kunnen die beter begrijpen wat je ermee bedoelt dan katten.
Consequent oppakken en op de (eventueel open) bak zetten, is de enige oplossing om het juiste gedrag aan te leren.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Emma Boom schreef:Consequent oppakken en op de (eventueel open) bak zetten, is de enige oplossing om het juiste gedrag aan te leren.
Niet dat ik hier heel veel ervaring mee heb, maar die tip kreeg ik een paar dagen geleden ook en het heeft wel geholpen....Op de bak zetten en als hij eruit kwam als een idioot: GOED ZO!!! roepen en aandacht geven. Werkte bij ons zeer goed.
Succes
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Onze Sjors van 8 weken is goed zindelijk. Hij is nu ruim een week bij ons en sinds gisterennacht poept hij op de mat. Dit heeft hij vannachtt ook gedaan.
Ook liggen er gewoon drolletjes en plas in de kattenbak, dus hij weet wel wat hij ermee moet.

Misschien zijn er twee mogelijke oorzaken aan te wijzen:

- We hebben van vrijdag op zaterdag een logeetje gehad (nichtje van Monique, die heel veel aandacht aan Sjors besteed heeft)
- Op zaterdag zijn we bij mijn moeder op visite gegaan en 's avonds heden we een verjaardag dus waren we laat terug.

Wie weet raad??

EDIT:
Oja ik vergeet erbij te vermelden dat Sjors een beetje aan de diarree is. Is dit de overgang van brokjes?

In het begin had hij er geen last van en nu wel.
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Net toch maar even de DA gebeld. Zij vertelde mij dat hij waarschijnlijk wormpjes heeft. Ik moet bekennen dat ik in de ontlasting van Sjorske wat wite sliertjes vond. Ik dacht eerst dat het van de mat kwam waar hij zijn behoefte op had gedaan.

Dus daarnet meteen het ontwormingsspul gegeven.

Daar heb ik nog wel een vraagje over; hij is nu met 6 weken en 8 weken ontwormd.
Hoe lang moeten we nu doorgaan en met welke frequentie?

(Kan het zijn dat Sjorske een beetje lusteloos wordt van dat ontwormingsspul?)
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Plaats reactie