Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michel1983
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2005 22:01
Locatie: Amsterdam

Bericht door michel1983 »

Dat dacht ik al ja:D Ik hou ze wel apart nog als ik weg ben en als ik slaap, maar als 's ochtends de deur van de slaapkamer opengaat dan zit Dano al voor de deur op Doerak te wachten!

Ben hier echt heel blij mee !!

Nog even dit (je zult me wel een zeur vinden zo onderhand :oops: )

Vanaf het begin heb ik 2 kattenbakken staan, ik dacht dat het problemen zou geven als ik de kleine meteen op de bak van Dano zou zetten, maar nu gebruikt die kleine alleen maar de bak van Dano...
Kan ik die andere nu weghalen, of is het voor de toekomst noodzakelijk dat ze allebei een eigen bak hebben??
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Fijn dat het al zo goed gaat!
In principe kan je er vanuit gaan dat 2 katten 1 bak kunnen delen, af en toe heb je een kieskeurige kat die daar moeite mee heeft maar meestal gaat dit wel goed. Als ze die ene bak nu allebei gebruiken kan je de ander prima weg zetten.
Wij hebben 4 katten en ook maar 2 bakken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
michel1983
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2005 22:01
Locatie: Amsterdam

Bericht door michel1983 »

Ik zit met het volgende..

Dano krijgt (speciaal) droogvoer, en Doerak krijgt die zakjes van Whiskas.

Dano pakt telkens doerak zijn eten (of wat overblijft) en dit vind ik niet goed. Niet goed omdat dano ander voer krijgt, en omdat hij anders weer diarree krijgt.

maar hoe krijg ik hem aan zn verstand dat hij het voer van Doerak niet mag eten (hij doet het ook als ik het niet zie)

verder gaat het heel goed mag ik wel zeggen, als ik even weg moet voor een boodschap blijven ze al alleen, dus ik kan (achteraf) alleen maar zeggen dat het me is meegevallen (het wennen aan elkaar)
Mijn 2 kids heten Dano & Doerak :P
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Michel, vragen over eten kun je in de topics over dat voer stellen ;-) We houden de dingen graag bij elkaar, om onnodig zoeken te voorkomen.
Alvast bedankt!

groet,
Emma
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Hallo,ik heb eerder hier ook al wat stukjes bijgezet over oudere poes met een kitten maar zit nu met een nieuw"probleem"wat volgens mij toch wel bij deze topic hoort...
Het ging dus fantastisch met die 2 samen,ze sliepen samen in de stoel,eten samen uit dezelfde bakjes,gaan op dezelfde kattebak,spelen samen,echt goed allemaal.
Vanmiddag ging ik echter met de kleine naar de dierenarts voor de 1e inenting en heb haar nog uit de stoel moeten plukken waar ze op dat moment samen met de oudere inlag.
Alles ging goed bij de DA,ze bleek kerngezond te zijn.Toen ik terugkwam heb ik haar gewoon weer uit de bak gelaten maar toen begon ineens de oudere weer te brommen en te grommen naar de kitten,kitten weer bang en onder de kast enzo,kortom in feite zelfde taferelen als in het begin...
Weliswaar in iets mindere mate als toen maar toch bevalt me dit helemaal niet,ik zie hierin wel de schuld van de oudere kat want het kleintje is deze omgeving nu gewend en voelt zich thuis hier...en die staat eveneens raar te kijken dat ie nu ineens door zijn grote vriend zo raar wordt bejegend...
Heeft iemand hier antwoord op?Ik denk dat ik het ze maar gewoon weer onderling moet laten uitmaken maar ik was eigenlijk niet weer van plan om ze apart op te gaan sluiten enzo.
Groetjes Michel
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja maar dat is normaal hoor. De kitten ruikt naar dierenarts dus daar moet de oudere even voor grommen en blazen. Gaat zo weer over hoor ;-)
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Ik heb er ook een probleempje bij nu Tim begint te spelen. Eerst lag hij veel te slapen en Simba en Mickey hadden niet echt aandacht voor hem. Maar nu is hij wakker en speels. Simba blaast en loopt dan grommend weg en gaat in een andere kamer slapen.
Maar Mickey, die gaat bovenop de bank zitten en loeren waar Tim loopt. Gister liep Mickey op hem af en gaf hem al blazend een klap. Wel zonder nagels. Maar ik vind het wel eng. Mickey heeft geen dikke staart of de oren plat, maar oren naar voren (staart stil) en enorme ogen en grommen. Ik durf Tim bijna niet los te hebben lopen als Mickey in huis is. Ik had nooit gedacht dat ze uit zou halen. Verder is haar gedrag naar mij toe niet verandert, nog steeds een grote knuffel.
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Ik heb niet meegekregen hoelang je de kitten al hebt maar ik denk dat het nog steeds bij het wennen hoort...
Bij mij ging het naar mijn idee heel erg snel maar ik zou zeggen wacht het eerst nog ff af en laat ze het inderdaad onderling maar uitmaken.
Ik had er vantevoren allerlei ideeën bij hoe het verkeerd zou gaan maar het is mij heel erg meegevallen zonder dat ik er zelf veel tussen moest springen...

Groetjes Michel
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het gaat over hoor, een kitten is van nature gewend aan tikken en weet dat hij onderin de rangorde staat. Pas tijdens zijn puberteit begint hij daar zelf anders over te denken.
Een tik zonder uitgeslagen nagels is alleen maar een signaal naar het kitten dat dit het territorium van de ander is.

Als het echt te vaak of te hard gebeurt, maak dan een geluid dat beiden afleidt. Rammel met een sleutelbos of iets dergelijks, zodat ze aan iets anders denken. Een speeltje over de vloer slepen wil ook wel helpen.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Maar is het ook normaal dat dit met veel gegrom gepaard gaat? Ik ben dit niet gewend. Toen we Mickey kregen, hadden we aleen Simba en dat is een oude goedzak, die gromt en loopt weg. Mickey gaat in de aanval. Eerst loeren en dan uiteindelijk een tik en veel gegrom. Maar als Mickey zit en Tim rent op hem af, dan neemt Mickey weer gauw de benen, die schrikt dan alsof ze op zo'n moment bang is.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja hoor dat is normaal, wij hebben zaterdag een kittentje voor de deur gevonden en dat geeft hier ook heel veel verschillende reacties.
Quinto kijkt, snuffelt en loopt door, hem interesseert het niet echt.
Xandor snuffelt en blaast als hij Whoopy zijn koppie ziet, kont is wel goed of zo :roll: maar hij wil ook al wel met hem spelen.
Yoran is al dikke vriendjes met hem.
Zody gromt en blaast en geeft hem regelmatig een tik op zijn kop.
groetjes Sharon
Ellemieke
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2004 14:53
Locatie: Dieren

Bericht door Ellemieke »

Hoi allemaal,

Nou bij ons is het nu een groot feest...
Nadat de jongste voor sterilisatie weg is geweest, kent de oudste haar niet meer. Op zich is het pas 5 dagen hommeles maar ik wordt er erg verdrietig van. Niks lijkt te helpen. De oudste blijft grommen en blazen en slaan naar de kleine. We hebben al een feliway stekker. Ik heb ze beide ingesmeerd met de geur van het voer. De jongste in een deken gewikkeld waar ze altijd in lag en ga zo maar door. Maar het wordt niet beter.
Ik hoop echt dat het allemaal overgaat, maar weet niet meer wat ik nou nog kan doen.
Heeft iemand nog andere tips???
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Zet de jongste in de reismand midden in de kamer en doe dit een paar keer per dag.
De oudste kan zo om haar heen lopen en weer ruiken en wennen.
Geef ze ook allebij een eigen ruimte zolang, zodat je ze niet bij elkaar hebt als de kleine los is.

Is wel een gedoe maar hopelijk helpt het wat!
Succes!!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Trahnjim
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2005 21:45
Locatie: Heist-op-den-Berg

Bericht door Trahnjim »

Heykes iedereen

Sinds een week hebben wij een jong katje geadopteerd. Wij hebben hier ook nog een oudere kat (Bastet, 9jaar) rondlopen. En we hebben al gemerkt dat het niet goed klikt tussen ons Florreke en Bastet. Bastet was voor de komst van Florreke een kat die heel graag binnen lang en liefst nog zo dicht mogelijk tegen iemand tegen kroop. Alles is in die week veranderd. Bastet komt enkel nog maar eens snel binnen om te eten en zorgt er dan weer voor dat ze zo snel mogelijk weer buiten is. Ze gaat ook steeds verder van huis, dus dit verontrust mij een beetje.
Weten jullie raad hoe ik deze twee schatten aan elkaar kan laten wennen?
Ik heb ooit eens ergens gelezen of gezien dat je iets met geur van Florreke bij het etensbakje van Bastet moet leggen, zodat Bastet de geur van Florreke linkt aan iets positief. Is dit een goed idee? Of heeft iemand anders nog een paar ideeën?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Sja het lijkt mij beter om Bastet een tijdje binnen te houden anders wennen ze nooit aan elkaar.
Als ze steeds verder weg gaat zwerven is ook een eng idee hoor. Je weet nooit wat er kan gebeuren.
Verkeer, kattenhaters.
Als een kat op die leeftijd is, is het veel moeilijker om een andere kat in huis te accepteren.
Soms accepteren ze de nieuwkomer nooit.
Dus daar zal je heel veel geduld mee moeten hebben.
Mischien als Bastet perse naar buiten moet dat je ze voorlopig aan een tuigje buiten laat? Daar is aan te wennen, ook weer met geduld.
Volgens mij was het Florreke ergens mee inwrijven wat Bastet onweerstaanbaar vind trouwens. Of beiden zodat ze hetzelfde ruiken :ethink:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie