Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Euh, houtkorrels stoffen niet, maar ja, die klonten niet en hebben ook geen geurtje...
Misschien dat je eens een keer schep & schoon met geurtje van de Appie kan proberen?? Die heb ik ooit eens gebruikt, maar ik vond het geurtje niet lekker, maar die van Biocat vind ik ook niet lekker. Misschien jij wel?? :wink:
Gebruikersavatar
Sarabi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2005 20:25
Locatie: Den Bosch

Bericht door Sarabi »

Ook ik gebruik biokat Fresh en vind ook dat het inderdaad stuift (veel stof). Af en toe staan de katten te graven in het kattengrit en gaat het er zo hard op dat het zelfs naast de bak ligt (ondanks het klepje wat er voor zit)

In de ruimte waar de bakken staan (ik heb er maar liefst 3; voor 3 katten) is het soms stoffig.

Wat betreft het geurtje; in het begin rook ik het wel, nu merk ik niet eens meer dat er een geurtje aan zit.

Heb wel eens catsan gebruikt maar daar ben ik snel vanaf gestapt want nadat de katten op de bak waren geweest stonden er allemaal witte pootafdrukken om mijn zwarte leren bank :???:
mvlokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jun 2005 13:50
Locatie: Oss

Re: kattebak schoonmaken

Bericht door mvlokven »

Ik zie hier dat er met verdunde Dettol wordt schoongemaakt maar bij een ander topic lees ik dat Dettol giftig is voor katten.
Kan ik dit dan wel gewoon gebruiken voor het schoonmaken van de kattenbak?

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Bij mij staan er 5 kattenbakken en ik maak ze schoon met bleekwater .
Ik giet een scheut bleekwater in de bakken en laat ze 20 min. staan.
Dan omspoelen en de bakken zijn terug heel fris.

Katten houden van deze geur en het is ook ontsmettend ,volgens mijn DA is bleekwater het beste ontsmettingsmiddel.Dan giet ik een grondje geurpoeder in de bakken en dan de kattenbakvulling.

In het asiel waar ik werkte deden we het zelfde met de bakken ,we gebruikten wel dettol om de vloeren schoon te maken .
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Re: kattebak schoonmaken

Bericht door naomie120 »

Dettol maakt goed schoon want dood bacteriën (als ik het goed heb). Het verhelpt de kattenpiesgeur. Ik gebruik het dus als mijn katten een ongelukje hebben gehad of de piesende buurkater het huis is binnengedrongen met alle gevolgen van dien. De kattenbak maak ik, net als cathy, schoon met bleekwater. Werkt prima!
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hallo,

Als ik ontsmet gebruik ik Halamid te verkrijgen bij de boerenbond/welkoop. Een beetje in een emmer met water en alles is weer fris. Heb een tijdje in een dierenasiel gewerkt en daar werd dit ook gebruikt en werkt erg goed.

Ik ontsmet overigens alleen wanneer een van mijn poezen aan de diarree is omdat ik dan bang ben voor besmetting maar nu ik andere kattenbakken heb is mijn dagelijks schoonmaak erg gemakkelijk en heb ik geen krassen meer in de bak waar altijd veel vuiligheid in ging zitten.

Ik heb nu kattenbakken die bestaan uit twee bakken en een zeef. Iedere dag zeef eruit halen, schoonmaken met een doekje (van die kant en klare), zeef in de schone bak, grind erweer overheen en de oude bak ook even afdoen met zo'n doekje en onderop. Zo heb je iedere dag een geheel schone bak en doordat ze niet rechtreeks op de bak krabben heb je ook geen last meer van de krassen in de bodem die vuiligheid vast houden. Ik ben larisch over deze bakken en raad het iedereen aan!

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hallo allemaal,

Ik heb met veel interesse alle vragen en antwoorden gelezen over kattengrit.
Ik heb zelf het merk eurokats met sinaasappelgeur en ben daar heel tevreden over. Hij vormt hele goed klonten dus je haalt alles eruit. Als je de bak vult is de sinaasappelgeur heel overweldigend maar dat is zo weer weg. Het enige is dat je katten ook een beetje naar sinaasappel gaan ruiken, maar dat vind ik zelf wel fijn want dan weet ik meteen of ze geweest zijn.
Voor dit merk heb ik er ook meer geprobeerd, maar daar was ik niet zo tevreden over(geur, stof, te weinig opname van plas enz.)
misschien een tip voor anderen?
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik wil er wel even op wijzen dat zowat alle schoonmaakmiddelen giftig zijn. Als je de kattenbak ergens mee reinigt is het dan ook niet de bedoeling dat het spul er nog in ronddrijft. Ik snap het probleem niet echt.
Elk schoonmaakmiddel dat je gebruikt moet erg goed nagespoeld worden.

Ikzelf gebruik trouwens gewoon afwasmiddel voor de bak.
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Wij gebruiken Bio Kat's Fresh van Gimpet. Korrels met een geurtje (mijn vriendin vindt het naar Zwitsal ruiken, ik vind het naar waspoeder ruiken, in ieder geval lekker fris) Deze korrels klonten ontzettend goed en als we de bak moet vullen dan stoft het helemaal niet.

Ik schep iedere keer de klonten eruit en na verloop van tijd vul ik de bak weer een beetje bij. Zo doe ik ongeveer 4 weken met een kattenbakvulling.
Gebruikersavatar
Black Bandits
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2005 14:47
Locatie: Arnhem

Bericht door Black Bandits »

Bjørn schreef:Wij gebruiken Bio Kat's Fresh van Gimpet. Korrels met een geurtje (mijn vriendin vindt het naar Zwitsal ruiken, ik vind het naar waspoeder ruiken, in ieder geval lekker fris) Deze korrels klonten ontzettend goed en als we de bak moet vullen dan stoft het helemaal niet.

Ik schep iedere keer de klonten eruit en na verloop van tijd vul ik de bak weer een beetje bij. Zo doe ik ongeveer 4 weken met een kattenbakvulling.
Hoeveel kilo is zo'n verpakking en waar kan je dat halen? Wij hebben altijd de klontvormende korrels van de C1000, maar we willen graag kijken of er andere "goedkopere" opties zijn voor dit soort grit.

groetjes
Syl
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

De BoiKat kost €6,95 voor 10 kg. Dus ongeveer €3,50 in de maand.
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Bjørn schreef:De BoiKat kost €6,95 voor 10 kg. Dus ongeveer €3,50 in de maand.
Dan betaal jij teveel hoor! Wij halen het bij de Jumper en betalen € 8,95 voor 20 kilo! O, die Biokat met geurtje, in de groene zak, kosten € 9,95 voor 20 kilo.
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Hoi Claudia,

Dat is natuurlijk nog goedkoper dan wij betalen. Maar wij hebben geen Jumper in de buurt zitten. Deze zak hebben we gekocht bij een grote dierenzaak in Rotterdam waar we alle spulletjes voor Sjorske gekocht hebben.
Toch eens rondkijken of er een goedkopere dierenzaak zit hier in R'dam
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Bjorn, ik was dus nog vergeten te melden dat wij bij overige dierenzaken hier in de regio voor die kattenbakkorrels per zak één euro duurder uitzijn. Dus de 'gewone' Biokat € 9,95 en de 'groene' Biokat € 10,95.

Zou ik kunnen overgaan op de Biokat met geurtje zonder al te veel problemen? Gewoon 1 of 2 keer mengen denk ik?
Ik heb het namelijk van de week bij mijn schoonzusje geroken en ik vind die echt veel prettiger ruiken!
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Ik weet het niet Claudia, ik ben nog maar een leek op het gebied van katten. Maar volgens mij kun je op dit forum wel ergens een antwoord vinden. Ik heb het wel ergens gelzen, maar waar :?: :???:
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Plaats reactie