Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Neehoor, Fit 32 is zowel voor indoor als outdoor. Het is vooral voor katten met een optimaal gewicht en gemiddelde lichaamsbeweging. Alleen RC Outdoor is specifiek voor buitenkatten en verder zijn er geloof ik 3 varianten die zowel voor buiten- als binnenkatten geschikt zijn.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Nutro is duurder dan RC hoor Het scheelt nogal wat.
Bij de Pet's Place in Amersfoort betaalde je 18 euro voor RC Kitten (2 kilo), en 22 euro voor Nutro Kitten (3 kilo). Dus RC kost 9 euro per kilo en Nutro iets meer dan 7 euro per kilo.... Misschien dat ze hier andere prijzen hanteren? :geenidee:
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

als je naar prijs-kwaliteit verhouding kijkt,vindt ik dat daar nog al wat verschil in zit hoor!!
een supermarktbork is dan wel goedkoop,maar je moet er vaak 2 of 3x zoveel van voeren dan van een premium voeder,uiteindelijk scheelt dat dus niet zo veel.
wat ik op het moment voer is carocat,en dat is (naar mijn ervaringen) goedkoper dan bijv. royal canin ,en ook goedkoper dan de supermarktbrok.ik koop een zak van 15 kg €32,- en daar doen mijn twee katten 5 maanden mee!ze vinden het hartstikke lekker en doen het er ook erg goed op.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Volgens mij is hier sprake van een misverstand... Ik ben totaal niet van plan standaard supermarktvoer te gaan geven. Maar ik heb begrepen dat Opticat echt een premiumvoer is, ook al is het te koop bij de Lidl. Of begrijp ik de hele discussie nou weer verkeerd?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat heb ik ook begrepen, José. ;-) Ik denk dat Viri gewoon een extra toevoeging wil geven op de discussie over het verschil tussen supermarktvoer en premium voer. En Opticat hoort mijns inziens bij de laatste groep.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ja sorry, ik denk dat je gelijk hebt :oops: . Ik vind het gewoon lastig om uit te zoeken wat nou het beste is. Misschien dat we een soort tabel kunnen maken met merken en de prijs per kilo ofzo? Ik heb al wel wat op internet gezocht, maar vaak staat de prijs er niet bij...
Als ik het zo hoor is Carocat dus nog voordeliger, Viri?
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

ik wilde er inderdaad nog een vergelijking bij zetten,dacht dat het inderdaad meer om de prijs en kwaliteit ging...heb het misshien niet goed gelezen dan ,sorry :oops:

maar carocat is inderdaad voordelig,maar dan moet je wel de 15 kg zak kopen,dan zit ik met twee katten op €6,- pm.als ik een kleine zak koop zit ik op ongeveer € 10,- . mijn katten doen het er erg goed op!
dit is hun site : http://www.vobra.nl

van het lidl voer heb ik geen idee of het wat is,ik heb er zelf zo mijn twijfels bij,maar dat zal misschien meer gevoelsmatig zijn.
wat zijn de ingredienten van dat voer?
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ik heb zaterdag een zakje van dat voer (Opticat) gekocht, om eens goed te kunnen kijken wat er in zit en of Wampie het lust. Nou, ze lust het. Maar daar was ik ook niet bang voor. Het is alleen geen specifiek kittenvoer, dus echt overschakelen, daar wacht ik voorlopig nog maar even mee. (Het zijn nu lekkere snoepjes.. ;-) )

Even kijken, de ingrediënten:
Gedehydreerd gevogeltevlees, rijst, maïsgluten, maïs, gevogeltevet, gerst, cellulose, bietenpulp, gedehydreerd gevogeltelever, mineralen, visolie, gist, gedroogd ei.
Met antioxidanten (door de E.U. goedgekeurde hulpstoffen).
Gemiddelde analyse: ruw eiwit 32%, ruw vet 15%, ruwe as 6,5%, ruwe celstof 6,5%, vocht 8%, calcium 1,1%, fosfor 1,1%, magnesium 0,08%.
Vitamines: vitamine A 20.000 IE/kg, vitamine D3 2.000 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, taurine 1,8 g/kg.
Spoorelementen: koper 2,5mg/kg, ijzer 75 mg/kg, mangaan 15 mg/kg, zink 80 mg/kg.

Verder staat erbij dat het 3850 kcal/kg is, dat het de vorming van haarballen vermindert en dat het voor volwassen katten is die binnen en buiten leven.

Is er iemand die dit zo kan beoordelen?
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hallo allemaal,

Ik heb nog even een vraagje over kattenvoer.
Ik gaf onze oude kat Dino altijd Gourmet. Dat was ze gewend en dus zijn we niet meer overgegaan op een ander. Zodoende kreeg ook de tweede kat Enzo gourmet. Dat vond hij prima.
Nu kregen wij voor de kitten Simba een zakje Specific mee. Volgens mij alleen te koop bij DA. Nu eet Enzo zijn gourmet dus ook niet meer maar het voer van Simba. Nu heb ik eigenlijk twee vragen:
1. kan het kwaad dat Enzo kittenvoer eet?
2. Ik wil best overstappen op duurder(hoogwaardiger) voer maar ik ken Specific verder niet. Heeft iemand daar ervaring mee? De DA van ons zweert erbij maar dat wil niet alles zeggen denk ik.......
Alvast bedankt.

Afbeelding

PS heb specific net nog ff gegoogled maar daar komt ook niet veel uit. Wel veel lovende berichten van DA maar geen eigen site ofzo.[/img]
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Zo, het was even wat typwerk, maar het leek me wel interessant om de ingrediënten van Opticat en RC met elkaar te vergelijken.
Ik heb gekozen voor RC fit, wat zowel geschikt is voor binnen- als buitenkatten, met een optimaal gewicht.

Eerst nog even Opticat:
José schreef:Gedehydreerd gevogeltevlees, rijst, maïsgluten, maïs, gevogeltevet, gerst, cellulose, bietenpulp, gedehydreerd gevogeltelever, mineralen, visolie, gist, gedroogd ei.

Gemiddelde analyse: ruw eiwit 32%, ruw vet 15%, ruwe as 6,5%, ruwe celstof 6,5%, vocht 8%, calcium 1,1%, fosfor 1,1%, magnesium 0,08%.
Vitamines: vitamine A 20.000 IE/kg, vitamine D3 2.000 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, taurine 1,8 g/kg.
Spoorelementen: koper 2,5mg/kg, ijzer 75 mg/kg, mangaan 15 mg/kg, zink 80 mg/kg.
En dan RC fit 32:
Gedehydreerd gevogeltevlees, rijst, maïs, maïsgluten, gevogeltevetten, plantaardige vezels, gedehydreerd gevogeltelever, maïsmeel, bietenpulp, gist, mineralen, plantaardige olie, visolie, eipoeder, sporenelementen, DL-methionine, taurine, vitaminen.

Gemiddelde analyse: ruw eiwit 32%, ruw vet 15%, ruwe as 6,5%, ruwe celstof 4,7%, voedingsvezels 11,0%, fosfor 1,1%, magnesium 0,1%.
Vitamines: vitamine A 16.000 IE/kg, vitamine D3 12.000 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, vitamine C 30mg/kg, taurine 1,8 g/kg.
Spoorelementen: koper 21 mg/kg, ijzer 190 mg/kg, mangaan 56 mg/kg, zink 205 mg/kg.
En dan nu mijn mening. ;-) Ik zie heel veel overeenkomsten, maar toch ook wat opvallende verschillen, niet zo zeer in de ingrediënten als wel in de hoeveelheden van de vitamines en de spoorelementen. In RC zijn deze vaak minstens 2x zoveel en soms bijna 10x zoveel. (koper bijvoorbeeld)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ok dan ook nog even Iams Vis

ingrediënten: Kip, mais, dierlijk vet, tarwe, vismeel (>4%) bietenpulp, gedroogde hele eieren, gehydroliseerd kippeneiwit, biergist, kaliumchloride, DL-methionine, zout.
analyse: Ruw eiwit: 32%, Ruw vet: 21%, Ruwe as 6,5%, Ruwe celstof 1,8%, Vocht 8,0% Calsium 1,0%, Fosfor: 0,9% Magnesium: 0,095%
toevoegingen per kg Vitamine aA: 12.000 IE, Vitamine D3: 1.200 IE, Vitamine E (a-tocopherol): 140mg, Koper als Koper II Sulfaat: 25 mg

Lidl premium
Gedehydreerd gevogeltevlees, rijst, maïsgluten, maïs, gevogeltevet, gerst, cellulose, bietenpulp, gedehydreerd gevogeltelever, mineralen, visolie, gist, gedroogd ei.

Gemiddelde analyse: ruw eiwit 32%, ruw vet 15%, ruwe as 6,5%, ruwe celstof 6,5%, vocht 8%, calcium 1,1%, fosfor 1,1%, magnesium 0,08%.
Vitamines: vitamine A 20.000 IE/kg, vitamine D3 2.000 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, taurine 1,8 g/kg.
Spoorelementen: koper 2,5mg/kg, ijzer 75 mg/kg, mangaan 15 mg/kg, zink 80 mg/kg.
Ik heb nu dus alleen geen flauw idee wat beter is. Sommige dingen zitten meer in Iams en andere dingen meer in Lidl voer :???:
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Meestal is het bij de opsomming van ingrediënten als volgt, wat er het meeste in zit staat vooraan bij de opsomming, elk voer dat een meerderheid aan vlees bevat is goed voor je kat en niet te veel zouten en afgeleide producten.

Ikzelf ben van Friskies brok overgeschakeld op Iams en merk bij Pitou een duidelijke verbetering qua vacht (voller en glanzender) en qua stoelgang (minder en vaster)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dat heeft Xiara dus ook, ze heeft nu een hele mooie gladde, glanzende dikke vacht. En ze stinkt ook niet uit haar bekje met dit voer.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Evita heeft een gevoelig maag en daarvoor lang op dieet (Trovet en RC dieetvoer) geweest. Na het dieet probeerde ik verschillende soorten RC maar dat lustte ze niet. Ze is wel gek op Hill's Science Plan: geef haar tegenwoordig Hill's Nature's Best maar ook de anders brokjes van Hill's vallen bij haar in de smaak. Het natvoer van Hill's wil ze dan weer niet, daar is Sheba het enige wat ze lust. Dat geef ik haar af en toe voor de afwisseling, maar ik denk dat ik dat ga minderen en in de plaats met twee verschillende Hill's brokje ga werken. Die brokje eet ze namelijk toch wel liefst van al.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik mis dus in het Lidl-voer (heb ik vanmiddag gehaald en ze vallen er allemaal op aan) de taurine. Die helpt mee aan een goede, gezonde vacaht, dus ik ga het zeker aanvullen met edelgistvlokken. Nu meng ik het nog met een restant RC (siamese), maar ik wil het eigenlijk wel standaard gaan voeren als ze het er goed op doen.
Ze hebben hier gauw last van dunne poep, dus als het niet gaat, wordt het toch weer RC sensible.
Plaats reactie