Spenen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

problemen met fles

Bericht door mickey »

Gister heb ik voor de vondeling (ca 3 weken oud) een flesje van royal canin gekocht met 3 verschillende spenen.
Nou zuigt ze er wel naar hartelust aan, maar volgens mij krijgt ze niks binnen. Ik geef haar nu ook eerst weer voeding met een spuitje en daarna de fles, de voeding met het spuitje gaat er ook goed in.
Doe ik iets fout? Hebben jullie tips over de fles? Waar moet ik op letten? (ik heb helemaal geen fleservaring, ook niet met kinderen ofzo)
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

op het spuitje staat waarschijnlijk meer druk waardoor het naar buiten komt mischien moet je de opening op het flesje wat groter maken zodat het er makkelijker uitkomt
succes
groetjes
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik doe ook niet een klein gaatje. Je kunt een heel stel gaatjes prikken, zodat ze beter kan zuigen, maar vermoedelijk kost haar dat nog te veel kracht. De spenen van RC zijn wel fijn, goed flexibel.
Ik maak er meestal met de punt van een (steriele) schaar een gaatje in. Dat is iets groter. Als je de speen uitkookt, kan het gaatje weer dicht gaan zitten. Dat voorkom je door er een coctailprikker in te doen bij het uitkoken.
Succes!
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Spenen

Bericht door mickey »

Ik ben gister bij de dierenarts geweest voor een controle met de jonge vondeling, die we Tim (van Timboektoe) hebben genoemd.
Zij raadde aan om nu de ontlasting goed gaat, blikvoer bij te voeren. Brokjes komen later pas.
Maar hoeveel moet ik geven en moet de hoeveelheid melk aanpassen? Of moet ik hem gewoon zijn melk in normale hoeveelheid geven en dan daarna kijken of hij een beetje wil en desnoods iets langer wachten met de volgende voeding?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je mag de melk wat minderen en geeft dan wat blikvoer extra. Maak dat even aan met een beetje warm water zodat de geur meer vrijkomt. Dan moet je het in zijn bekje stoppen; hij moet leren dat hij het niet kan zuigen maar moet kauwen.
Je kunt ook al babycat geven, minibrokjes van RC. Eventueel geweekt, maar gewoon droog kan ook.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

De dierenarts adviseerde me om eerst een week alleen blikvoer bij te geven en daarna ook brokjes. Als ik niet bij de DA geweest was, zou ik zelf ook voor de RC babybrokjes gaan. Maargoed, ik ga gewoon eens kijken of hij het wil.
Kauwen op mijn vinger gaat trouwens al aardig!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Zijn er al tandjes? Dan mogen de brokjes echt wel hoor ;-) Bij alleen blik heb je kans dat ze daarna geen brok willen, terwijl in brok veel meer voeding zit.
Maar daar verschillen da's over van mening :???:
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Hij krijgt kittenmelk, echt de vervangende moedermelk zegmaar.
Maar ik ben vandaag op mijn instinct afgegaan en heb de RC babybrokjes gekocht. Nu gewoon met een beetje water.
Mickey was ook altijd dol op RC en is hardstikke gezond. Daarnaast vind ik het ook wel een voordeel dat ik dit kan laten staan voor even, met dit weer ben ik altijd bang dat blikvoer zo snel bederft.

EDIT:
Ik heb nog een nieuwe vraag mbt het spenen. Tim eet nu een week de RC brokjes, hij is er dol op. Eigenlijk zo erg dat hij de flesvoeding niet meer ziet zitten. Ik week de brokjes in water en doe er dan wel een schep melkpoeder van zijn fles doorheen. Maar wanneer kan ik ophouden met de fles?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

:grin: Nu. Zodra hij goed brokken eet en blijft groeien, is de fles niet meer nodig. In de babybrok zit alles wat hij nu nodig heeft, dus het is klaar ;-)
Gesloten