Giftige mot?!

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gesloten
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Giftige mot?!

Bericht door Marije »

Luna heeft net een mot gevangen. Op het moment dat ze hem op at, liet die mot opeens allemaal zwart poeder los! :shock: Het zat allemaal op het kleed en Luna's bekkie was ook helemaal zwart! Ze heeft hem gewoon opgegeten en daarna nog een langpootmug gevangen en opgegeten en wat water gedronken. Ze maakt dus geen zieke indruk. Maar ik schrok er toch van en vraag me af of zo'n mot misschien niet giftig is. :???: Op internet kan ik er niks over vinden. Herkennen jullie dit?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Heb je ook gezocht op nachtvlinders? Ik geloof niet dat ze giftig zijn. Het poeder zou van de vleugels kunnen komen, een mot is tenslotte een vlinder ;-)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Emma Boom schreef:Heb je ook gezocht op nachtvlinders?
Gelijk gedaan. Niks te vinden op "nachtvlinder giftig kat" en dergelijke. ;-) Gelukkig maar!
Ze ligt nu lekker opgerold te slapen in de toren. En ik kan het kleed nog even gaan poetsen... :???:
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Poes had er ook laatst één gevangen en opgegeten (knappe Poes!) en ze loopt nog steeds rond dus het lijkt me niet gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door naomie120 op 05 aug 2005 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

In zulk soort gevallen probeer ik dan altijd maar te vertrouwen op het instinct van de kat (zelf weten wat wel en wat niet te eten), ook al weet ik dat dat niet altijd op gaat.
Heb je nog een lekkere wasbeurt van Luna gehad achteraf? :lol:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ik vertrouw dan inderdaad ook hun instinct. Als ze niet thuis komen met zieke konijnen zullen ze ook wel niet thuis komen met giftige insecten.
Misschien naïef, maar als ze vrij rond lopen kan je niet alles controleren wat ze vangen en eten. Daarom moet je ze gewoon maar vertrouwen denk ik.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

naomie120 schreef:Poes had er ook laatst één gevangen en opgegeten (knappe Poes!) en ze loopt nog steeds rond dus het lijkt me niet gevaarlijk.
ja precies. Ik heb dat poeder alleen nog nooit gezien maar ik ben hier al een paar keer te laat geweest en zag het beest nog net in de bek van 1 van de katten verdwijnen. Ze hebben er nooit iets aan overgehouden dus neem ik aan dat ze niet giftig zijn.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

De vlindervleugels bestaan uit schubben die als dakpannen op elkaar gestapeld zijn. De schubben zijn hol en vormen a.h.w. een soort tasje, gevuld met pigment dat de vlinder zijn mooie kleuren geeft. Bij sommige soorten (de weerschijnvlinders) hebben deze schubben nog een reliëf, waardoor er een bijzonder vorm van breking van licht ontstaat en er een metaalachtige glans op de vleugels ontstaat. De schubben zijn voorzien van een dun waslaagje, waardoor de vlinder in zekere mate waterafstotend is. Mannetjesvlinders hebben ook geurschubben, van belang voor het samenbrengen van partners. Het poeder dat van de vleugels afkomt als je ze aanraakt zijn in feite schubben.
Kortom het is dus netzoiets als huidschilfer.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Fijn dat je het hebt opgezocht, Lida! ;-) Thanks!

Weet je dames, onze katten eten waarschijnlijk veel meer insekten op dan wij zien. Zelfs die kleine Bindi eet hier al vliegjes en torren. :esick: Ik denk dat ze echt wel zelf weten wat wel en niet kan. :-P
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

claudia schreef:Ik denk dat ze echt wel zelf weten wat wel en niet kan. :-P
Dat denk ik ook wel hoor. Het is me ook opgevallen dat ze bepaalde torretjes laten lopen. Ze volgen ze wel maar eten ze niet op. Blijkbaar zijn die toch niet helemaal goed.
Lief dat je het hebt opgezocht, Lida! Achteraf geloof ik ook wel in hun eigen inzicht en instinct, maar ik schrok er gewoon even van. ;-)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Toch gaan sommige katten, ondanks dat instinct, toch achter wespen ed aan. Daar zou ik toch niet blij mee zijn. Als die in het bekje steken..
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ja hoor, wespem of vliegen of vlinders, het maakt ze hier niet uit. Ik heb wel eens gezien dat Puk in zijn neus werd geprikt. :roll: Althans, hij speelde met een bij (de bij niet met hem) en liep ineens heel raar met zijn neusje te trekken en zat met zijn pootje aan zijn neus te wrijven. Het was erg zielig! Maar hij had er niet veel last van en heeft er ook weinig van geleerd, hij gaat ze nog steeds achterna.... :???:
Gebruikersavatar
Stephanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:56

Bericht door Stephanie »

Onze Bommel van 9 weken heeft net een kippenveertje opgegeten (we kunnen het in ieder geval nergens meer vinden :???:), kan dat kwaad?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Daar was ik ook altijd bang voor, maar onze Desy heeft nu in een jaar tijd zoveel veren gegeten, dat het bijna een gehele vogel kon zijn enne, niks aan het handje ;-)
Maar wel even in de gaten houden of ze niet anders gaat doen ofzo...
Gebruikersavatar
Elz
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 aug 2005 11:42
Locatie: Gent (B)

Bericht door Elz »

Motten...
Onze Jos heeft afgelopen zomer een gans mottennest gevonden, want bijna dagelijks kwam hij met zo'n beest af.
Meestal leefde de mot nog (half) en fladderde ze nog wat rond, terwijl onze kater achter haar aan zat. Toen het beest zo goed als dood was, wou hij het ook altijd verorberen. We hebben het steeds afgenomen.
Hij zal er al wel een paar verorberd hebben die we niet gezien hebben....

Het toppunt was toch wel die avond dat hij na die ene mot, een tweede ging halen en toen we ook die afgenomen hadden, kwam hij simpel binnenwandelen met een derde exemplaar.

Het nest blijkt ondertussen uitgeroeid.... :smile:
En Jos loopt nog kerngezond rond (zelfs vorige week zijn eerste muis gevangen, want niet simpel is als je weinig buitenruimte hebt! ;-) )
Gesloten