kitten met dominant gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

kitten met dominant gedrag

Bericht door eeke »

hallo, ik heb een kitten van 10 weken oud en die begint zich aardig dominant te ontwikkelen..
hij bijt telkens en als ik hem dan af straf met water of even in het nekvel dan is het net alsof hij me wil aanvallen..
vind het wel vervelend want wil dit er uit hebben, anders doet ie het later ook..
ook wil hij nog wel eens als ik gewoon door de kamer loop, zo,n aanvals beweging maken dan loopt ie met gebogen rug en gaat me besluipen..
wie kan mij raad geven????????
ik wacht reacties wel af..
groetjes eeke
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Eeke,

Allereerst: welkom op dit forum!

Dat gedrag van je kitten is inderdaad vervelend! Een heel deel ervan kun je als speelsigheid beschouwen. Alle kittens zijn gek op alles wat ook maar een beetje beweegt en kunnen het niet laten om aan te vallen. Maar je moet er inderdaad wel voor zorgen dat hij niet te dominant wordt. Wat je kunt doen als hij zulk gedrag vertoont, is zachtjes in zijn gezicht blazen. Dat doet de moederpoes ook en dat zal hij gelijk snappen. 1 van onze katten, Luna, heeft een tijdje gehad dat ze ons een mep wilde verkopen als we haar straften (zelfs als we alleen NEE zeiden). Dat heb ik haar afgeleerd door haar even stevig vast te pakken, tegen de grond te drukken en nog eens duidelijk NEE te zeggen. Niet in het nekvel trouwens, dit is heel vernederend voor katten. Ik heb het maar 3x hoeven doen en ze heeft dit gedrag nooit meer vertoond. Misschien werkt dat bij jouw kitten ook.
Tenslotte, wat denk ik voor jouw katje ook heel goed zal zijn, is een tweede kitten. Dan heeft hij een vriendje om al zijn energie op uit te leven en zal hij jou (en het meubilair!) veel meer sparen.

Succes ermee!
Laatst gewijzigd door Marije op 04 aug 2005 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Hallo Eeke,

Wampie deed dat ook een tijdje.. (ik denk vanaf een week of 11) Niet bij mijn vriend maar alleen bij mij! Elke keer als ik boos op haar moest worden (omdat ze bijvoorbeeld met alle poten tegelijk in de plant sprong), ging ze een beetje laag bij de grond zitten, oren naar achteren en in een soort zijwaartse sluiphouding. Ze keek me dan strak aan en het leek net of ze me ging aanvallen inderdaad! Eng is dat hè. Ik schrok me de eerste keer rot! Maar dat moet je juist niet laten merken, dat je schrikt.. Of ze ook daadwerkelijk aanviel of niet, hing eigenlijk voornamelijk af van het feit of onze ogen ongeveer op gelijke hoogte waren. (Bijvoorbeeld als ik nog in bed lig, Wampie komt langs om te spelen, en ik moet een beetje boos op haar worden omdat ze te hard speelt... Dan moet ik oppassen!)
Ik heb het idee dat ze, als we op gelijke hoogte zitten, uitprobeert wie er hoger in rangorde is. Je moet dat dan dus wél winnen! Je wil natuurlijk niet dat het nog steeds gebeurt als je kat 4 kilo is ofzo!

De tip van Marije leek me heel goed, en bij Wampie werkt het ook wel als ze iets doet wat niet mag. MAAR, niet als ze al in zo'n aanvalsbui zit! Als ik dan in haar gezicht blaas, heb ik binnen 1 sec 8 nagels in mijn wangen staan! Volgens mij omdat ze dan al kwaaad is én omdat ik mijzelf op gelijke hoogte breng om te kunnen blazen...

Op dit moment doet ze het veel minder vaak en ik kan haar meestal met een waarschuwing (gewoon stem verheffen) weg laten gaan. Ik zal uitleggen hoe ik dat gedaan heb.

Elke keer als ze je aankijkt (om wat voor een reden dan ook), strak terugkijken zonder te knipperen. Ervoor zorgen dat jij niet als eerste wegkijkt!

Als ik zag dat Wampie in 'aanvalshouding' ging, waarschuwde ik haar al. Niks zeggen hielp bij mij niet. Ik zeg gewoon op dreigende toon: Wampie, láát dat hè! En daarbij blijf ik haar strak aankijken.

Het laatste punt was bij ons denk ik het belangrijkst: Zorgen dat je gezicht hoger is! Dus niet het wegkijkspelletje gaan doen als je op dxe grond ligt ofzo, want je wilt zeker weten dat je het kan winnen!

Nou, een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

José schreef: Het laatste punt was bij ons denk ik het belangrijkst: Zorgen dat je gezicht hoger is! Dus niet het wegkijkspelletje gaan doen als je op dxe grond ligt ofzo, want je wilt zeker weten dat je het kan winnen!
Dat is bij Quinto ook zo, die daagt je pas uit op het moment dat hij op gelijke hoogte zit dus dat proberen we zoveel mogelijk te voorkomen.
Verder werkt de tip van Wieke inderdaad goed, dat hebben wij met Quinto ook wel gedaan. Tegenwoordig is hij daar echter te groot en sterk voor. De plantenspuit in de buurt hebben is in ieder geval handig.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een kitten van 10 weken moet je niet straffen, die moet je belonen. Bij straf leert het nu, in de inprentingsfase, dat dit geassocieerd is aan de mens en zal zeker blijven aanvallen.
Je moet het er dus niet 'uit willen krijgen', want zoals jij handelt (plantenspuit) breng je het er onbedoeld juist in. Een dier wordt niet vals geboren, maar kan vals gemaakt worden door onwetendheid.

De tip van Wieke is goed, want daarmee boots je de moederpoes na. Een kitten leert van alles tijdens de eerste maanden van zijn leven, en daar hoort ook jaag- en aanvalsgedrag bij. Een goede moederpoes leert haar kitten spelenderwijs hoe daarmee om te gaan en leidt dat in goede banen.
Aan de nieuwe eigenaar de taak om die rol over te nemen, maar wel op een manier die voor katjes begrijpelijk is. Een moederpoes blaast naar een kitten als het te gek gaat, of bijt ze voorzichtig in de nek om te waarschuwen dat het te hard speelt.
Het blazen kun je dus nadoen, maar inderdaad, zoals José zegt: niet tijdens een aanval. Op zo'n moment kun je je het beste groter maken (dus NIET op de grond gaan liggen!) en het kitten afleiden met een speeltje of een geluid dat niet met jou geassocieerd wordt.

Oudere kittens kun je wel met plantenspuit of in nekvel (nooit optillen aan nekvel als ze ouder dan 3 maanden zijn!) corrigeren, maar zulke kleintjes niet. Die schaad je met zulke straffen.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

hallo, bedankt voor al jullie tips. daar heb ik vast wel wat aan, hij is verder heel lief hoor en ik lach mij rot om al die rare fratsen..
maar morgen weer even naar de dieren arts hij hoest telkens zo raar het lijkt net alsof hij moet overgeven ik was maandag al naar de DA geweest maar zij zei dat hij verkouden was wat ik dus niet geloof.. het is net of hem wat dwars zit..
iemand nog tips? groetjes eeke
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Deze vraag heb je bij ziektes gesteld ;-) Je vindt daar waarschijnlijk wel antwoord op in het niesziekte-topic.

Graag per topic bij één onderwerp blijven en succes met de opvoeding!

Alvast bedankt
h.g. Emma
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

hallo, hier dan weer even een berichtje, het helpt wel hoor zoals jullie beschreven..
hij wist eerst even niet wat hij eraan had, maar leert er wel van..
laat me niet op de kop zitten door zo,n kleine opdonder haha..
groetjes eeke
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gesloten