kattenbelletje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
eleanore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2005 15:27
Locatie: Hooglanderveen

kattenbelletje

Bericht door eleanore »

Hallo allemaal,
Mogelijk een rare vraag, maar het is iets dat ik me al heel lang afvraag. Heeft een kat last van een kattenbelletje? Een van mijn vorige poezen had een belletje om omdat ze echt de hele dag aan het jagen was op muizen, vogels en kikkers. Het belletje maakte uiteindelijk niets uit voor de totale jachtbuit en op een gegeven moment heb ik het maar weer af gedaan omdat ze er volgens mij helemaal gek van moest worden van constant dat gerinkel in haar oren. Ze kon zich trouwens ook voortbewegen zonder dat je het belletje hoorde.
Ik heb het de dierenarts gevraagd, ze vond het een goede vraag maar had er geen antwoord op.
Hebben jullie hier ideeën over? Misschien is het wel heel slecht voor katten, terwijl we denken iets goed te doen voor al die lieve vogeltjes waar we ons toch schuldig over voelen...
Groetjes,
Eleanore
Eleanore
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Goeie vraag! Ik denk niet dat een kat last heeft van zijn/haar belletje. Hier heb ik ze ook weleens halsbandjes omgedaan met een belletje eraan. De eerste vijf minuten proberen ze er mee te spelen en het te pakken, maar daarna lopen ze echt rond alsof ze de Lion King zijn! :grin:
Ik denk dat een belletje niet slecht is voor een kat, hooguit de halsband waar 'ie aan vast zit.
Gebruikersavatar
patsy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2005 17:16
Locatie: boortmeerbeek

Bericht door patsy »

Eddy zegt dat hij er wel last van heeft want zo weten we waar hij nu weer uithangt.
:lol:
Persoonlijk denk ik niet dat de kat er last van kan hebben :lol:
eddy IS de heer dez huizes
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Mijn katten hebben alledrie een belletje. Hierdoor vangen ze niet minder muizen, maar wel veel minder vogels. En dat vind ik toch wel fijn.
2 van de 3 katten keken niet op of om toen ze een belletje kregen (halsbandje waren ze al gewend) en bij de andere hebben we het langzaam opgebouwd en die lijkt er nu ook helemaal geen last van te hebben. 's Nachts zijn de bandjes, en dus de belletjes, af en als ik ze dan 's ochtends pak, komen ze er alledrie aanrennen. Belletjes betekent naar buiten en dus FUN! :grin:
Zelf vind ik het eigenlijk ook wel handig als ik de poezen buiten zoek. ;-)
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Puk had ook een belletje, voornamelijk omdat ik wilde weten waar ie uithing in huis toen ie jong was. Want hij kon ook in de kruipruimte, in de berging, achter muren en onder vloeren en weet ik veel waar :???: . Inmiddels zijn de meeste van die ruimten afgesloten (onze verbouwing is bijna af) dus heb ik toen zijn bandje laatst werd vervangen er geen belletje meer aan gehangen. Maar nee, hij had er volgens mij geen last van....
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Marije schreef:'s Nachts zijn de bandjes, en dus de belletjes, af en als ik ze dan 's ochtends pak, komen ze er alledrie aanrennen. Belletjes betekent naar buiten en dus FUN! :grin:
Zelf vind ik het eigenlijk ook wel handig als ik de poezen buiten zoek. ;-)
Hier sluit ik me bij aan ;-)
Die van ons trippelt er ook trots mee rond en kwam zelfs een keer verward terug zo van 'er mist wat, vrouwtje' :-|
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

bij ons vinden ze de belletjes juist interresant toen ik m bij gizmo omdeed heeft ie eerst een half uur met zn kop staan schudden omdat dat belletje zo leuk is .
maar djessy heeft nog geen belletjes(kan geen bandje vinden in haar maat )
en vindt de belletjes zooo interresant dat ze door haar gezien werden als een speeltje en ze ging continu de katten op stang jagen.
dus deze zijn toch wel snel verdwenen.
en de kikkers hadden er toch al niet veel baat bij (vogels vangen ze niet )
groetjes
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Door Millie's belletje heb ik haar een keer kunnen redden uit een boom waar ze niet meer uit durfde. Ze was erin gejaagd door een andere kat, maar helaas was het wel een naaldboom :???:

Millie komt altijd aanrennen als je haar roept, maar dit keer hoorde ik wel een belletje maar geen Millie. Na lang zoeken zag ik haar in de boom.
Haar poten waren helemaal open van de naalden en ze heeft 2 dagen moeilijk kunnen lopen en dikke poten gehad.

Ze vangt nog wel evenveel muizen, mollen etc., vogels heeft ze nooit gevangen.

's Avonds doe ik het belletje af anders maakt ze me steeds wakker :lol: , maar erg vindt ze dat belletje absoluut niet. Soms loopt ze expres heel wild zodat het belletje wat meer lawaai maakt (op weg naar de keuken als ze eten krijgt bv)

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

Bericht door Gusta »

Marije schreef:Mijn katten hebben alledrie een belletje. Hierdoor vangen ze niet minder muizen, maar wel veel minder vogels. En dat vind ik toch wel fijn.
2 van de 3 katten keken niet op of om toen ze een belletje kregen (halsbandje waren ze al gewend) en bij de andere hebben we het langzaam opgebouwd en die lijkt er nu ook helemaal geen last van te hebben. 's Nachts zijn de bandjes, en dus de belletjes, af en als ik ze dan 's ochtends pak, komen ze er alledrie aanrennen. Belletjes betekent naar buiten en dus FUN! :grin:
Zelf vind ik het eigenlijk ook wel handig als ik de poezen buiten zoek. ;-)
Hier sluit ik me ook volledig bij aan. Minoes draagt overdag als ze buiten is ook een belletje. 's Ochtends na het ontbijt krijgt ze het bandje aan en vind dit prima. Scheelt mij een hele hoop dode vogels :grin: 's Avonds als ze binnenkomt mag het weer uit. Prima regel wat mij betreft.
Groetjes Gusta
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Volgens mij hebben ze geen last van hun belletje. Mijn poezen hadden er een om zodat ik ze kon horen wanneer ze buiten waren.

Heb overigens wel een poes gehad die net zo makkelijk vogels en muizen ving...ondanks haar belletje :???:

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

In tegenstelling tot iedere andere kat waarover het hier gaat had pitou heel veel last van het belletje. Ze dierf zich bijna niet meer te bewegen en lag met haar hoofd platgedrukt op de grond, en sprong van schrik een halve meter hoog als ze een poot bewoog en het belletje begon te rinkelen. Geen belletje meer dus. Ze speelt er wel heel graag mee en ze vind het een leuk geluidje, zolang het maar niet aan haar vast hangt.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Major
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2005 07:49
Locatie: Kortrijk

Bericht door Major »

ik heb een boekje gelezen om mij een beetje voor te bereiden en daarin staat dat het gehoor zo goed is ontwikkeld dat een belletje een kwelling voor ze is
dat schrikte me af om een belletje te kopen, want ik ging dat eerst wel doen. het leek me gewoon handig
maar na jullie reacties te hebben gelezen, zal ik het toch wel eens proberen
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik denk dat het per kat verschilt hoe ze op dingen reageren.

Mijn katten vinden een belletje ook niks. De een probeert het belletje eraf te halen en er mee te spelen, de ander vind t niks en schud eens met zn hoofd om te zien of het dan weggaat, de ander verzet geen stap. Zo ging het hier toen ik de katten bandjes met belletjes omdeed.
Dus de belletjes gingen er hier af.

Bandjes had ik alleen voor het magnetisch kattenluik, maar deze staat overdag nu altijd op open dus de bandjes dragen ze zoiezo niet meer hier :wink:

Je moet voor jezelf kijken wat je kat er van vind, niets moet :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
eleanore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2005 15:27
Locatie: Hooglanderveen

Bericht door eleanore »

Ik denk toch eigenlijk ook dat een belletje wel een kwelling moet zijn voor een dier met zulke gevoelige oren. Of zou het met bepaalde frequenties te maken die gevoeliger liggen? Als de versterker op 10 staat en het huis staat te trillen van de harde muziek blijven ze ook rustig slapen.. :sleeping:
Eleanore
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Dat komt omdat katten alleen de voor hen belangrijke dingen 'horen', net als wanneer je op een rumoerig feestje met één persoon kan praten. De rest van de geluiden en gesprekken 'filter' je dan min of meer weg.
Het tikken van een klok hoor je eigenlijk ook pas wanneer je je erop concentreert.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten