Persistent Pupillary Membrane

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
cyber58
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2005 14:02
Locatie: Ede

Persistent Pupillary Membrane

Bericht door cyber58 »

Hallo kattenbezitters,

Ik zit met een probleem. Ik kreeg van mijn dierenarts vanmorgen gehoord dat mijn kat lijd aan persistent pupillary membrane. Ik heb heel internet afgestruind maar kan alleen over die ziekte dingen vinden bij honden. Misschien heeft een van jullie dit bij de hand gehad en weet er wat meer over en ook over de voortstetting van de afwijking de ogen. Ja dat had ik er nog niet bij vermeld dat het een afwijking aan de ogen is.

Nu ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen en of dat er iemand is die zo'n beetje heeft meegemaakt en de afloop van die ziekte weet.

Groetjes Elly
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik zie dat het een aangeboren afwijking is die zowel bij honden als bij katten voorkomt. Tijdens de aanleg van het oog in de embryonale fase heeft de structuur van de lens een fout opgelopen. Dat is wat ik erover vind op Google, samen met deze uitleg (maar dan voor honden):

Membrana Pupillaris Persistens (MPP). Een aangeboren afwijking waarbij restanten aanwezig zijn van weefsel dat normaal kort na de geboorte verdwijnt. De afwijking kan in zeer lichte mate voorkomen, zonder enig gevolg voor het gezichtsvermogen. In ernstiger gevallen zijn er wel nadelige gevolgen.

Heeft je da je niet verder voorgelicht? Niet verteld wat er aan te doen is? Hoe uit het zich bij jouw kat? Hoe oud is je kat?
Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van jouw dierenarts.
cyber58
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2005 14:02
Locatie: Ede

Bericht door cyber58 »

Hallo Emma als ik je zo mag noemen,

De dierenarts weet er zelf niet zoveel over wel ik mij verteld dat het niet ernstig hoeft te zijn en is het dat wel dan komt dat melk witte spul zal ik maar zeggen over zijn hele oog te liggen en hij kan dan niet meer zien. Er werd verteld dat als het zover is (maar ik hoop natuurlijk van niet) hij geopereerd kan worden. Hij moet dan een transplantatie hebben aan zijn beide ogen. Er werd gezegd dat ik de fokster moet bellen omdat het erfelijk kan zijn. Mijn kat was ziek diaree en braken en toen de dierenarts in zijn ogen keek zag hij het. Mijn kat is nu 7 maanden oud en een scheet van een beest.

Groetjes van mij
Gesloten