kattenopvang

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

kattenopvang

Bericht door patricia »

hoi emma
berichtje is eigenlijk aan jouw gericht ik kon niet vinden of ik je direct kon mailen.
ik wil samen met mijn vriend namelijk ook een katten opvang starten.
we gaan in juli verhuizen en hebben daar de ruimte om een opvang te maken.
dit om dat opvangs zo vol zitten ,en bij ons in de regio's zijn de asiels ook bar en boos. daar loop je huilend vandaan .
ik heb uit andere berichten begrepen dat jij ook katten en kittens opvangt .
en ik vroeg me af of je mischien nog tips heb .
heb al een goede DA die me er mee helpt en die heeft al aangeboden mijn katten dan gratis te laten helpen .
maar alle hulp is welkom .
trouwens ook van andere forumers hoor.
hoop op veel reacties (en hulp)
alvast heel erg bedankt
groetjes patricia
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Patricia! Je berichtje is gericht aan Emma, maar die is (als het goed is) een paar daagjes weg. En ik kan me voorstellen dat je snel een antwoord wilt.
Als je via de zoekfunctie (bovenaan) zoekt op bijvoorbeeld 'opvang' dan vind je een behoorlijk aantal berichten waar je, denk ik, heel veel informatie kunt vinden.
Ik vind het knap van je dat je een opvang wilt beginnen. Zoals je in de verhalen op de site zult lezen is het erg zwaar werk. ;-)
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

ok thx.
weet dat het heel zwaar zal zijn heb zelf al 4 katten heb de laatste als kitten van 5 weken uit het asiel gehaald.
ze was ondervoed er werd amper wat gedaan om haar bij te voeren en het was er vooral erg smerig.
als je het aantal katten niet aankan moet je vind ik op zoek gaan naar een asiel of opvang waar ze het wel aankunnen wwar ze mischien meer mensen hebben die helpen. etc.
bij ons in de regio is het schaars om een goed asiel of opvang te vinden.
dus wil ik gewoon mn steentje bijdragen want je hart breekt als je al die hummeltjes ziet lopen en je weet dat er voor de kleinsten weinig hoop is .
maar ik ga het eerst even allemaal uitzoeken en mijn vriend die timmerman is die wilde een mooie buitenren maken maar daar moeten we eerst een vergunning voor aanvragen.
dus het kan nog wel even duren voordat ik er mee kan starten .
maar bedankt voor je tip.
groetjes patricia
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Leuk dat je er over nadenkt om een opvang te beginnen, het is hard nodig.

Overweeg wel goed alle voors en tegens.
Hoe je wilt opvangen, in huis of in een aparte ruimte.

Kies je voor in huis, wat vinden je eigen katten er van? Denk je dat die het zullen accepteren of niet?

Daarbij moet je er rekening mee houden dat opvangkatten een ziekte bij zich kunnen dragen, denk aan niesziekte of kattenaids of andere ziekten, en dus zo dan je eigen katten kunnen besmetten.

Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, ook met de kosten.
Je dierenarts zal waarschijnlijk op den duur toch geld moeten vragen voor sterilisaties en dergelijke, want anders maakt hij zelf onkosten.

Daarbij moet je voor meerdere katten zorg voorzien, dus eten, drinken, speeltjes, kattenbakgritt en een potje voor als je naar de DA moet.

De vraag is kun jij dit aan, kun jij katten dag en nacht zorg bieden en onderhouden..... Stel er zijn katten die niet geplaatst worden, 1 of 2 is misschien te doen, maar wat nou als je 20 katten hebt die niet geplaatst worden?

Niet om je af te schrikken, maar om duidelijk te maken dat er veel bij komt kijken.
Ik vind het goed van je dat je met het idee speelt, want er is inderdaad een kattenoverschot en opvang is wel nodig...

Maar Emma zal je vragen wat dat aan gaat prima kunnen beantwoorden :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Hoi Patricia,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik het heel goed vind dat je zoiets gaat doen!.
Ik heb vorig jaar Emma geholpen met opvangen. Ik heb in totaal een stuk of 20 katjes gehad.
Het is wel erg zwaar en ik had dan ook nog het voordeel dat ik altijd op de steun van Emma kon rekenen.
Er komt heel veel bij kijken, je kunt niet zomaar weg en moet altijd rekening houden met de katjes. Vooral als je flessers hebt. Die moeten om de drie uur worden geflest. Je bent echt kapot na een paar weken flessen. Nu is dat natuurlijk altijd zo met huisdieren maar toch.

Je krijgt niet altijd gezonde katjes bij je, de meesten hebben geen goede weerstand en je moet er tegen kunnen dat sommigen het niet zullen redden.
Ik heb het drie a vier maanden gedaan en was toen ook echt kapot. Ik kon er niet goed meer tegen.
En Emma is ook totaal opgebrand nu.
Het lijkt erg leuk maar de praktijk is mij persoonlijk tegengevallen en ik droeg ook nog niet eens de verantwoordelijkheid voor de opvang. Ik heb diep respect voor Emma gekregen die het volgens mij twee jaar heeft gedaan.

Het is wel een heel negatief verhaal geworden lees ik nu, er zitten ook leuke dingen bij hoor. Je krijgt er ontzettend veel liefde en vrolijkheid voor terug, van de katjes. Dan lag ik op de bank met tien hummeltjes dicht tegen me aan, en dan weet je ook weer waar je het voor doet.

Ik wil je niet bang praten maar wil je gewoon op de consequenties wijzen, er gaat heel veel tijd, energie en vooral heel veel geld in zitten.
Je moet gewoon goed beseffen dat je niet alle katjes kunt redden, hoe graag je dat misschien ook wilt.
Wel wil ik je in ieder geval heel veel succes wensen.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi allemaal.
ik realiseer me heel goed wat er bij komt kijken de speel n.m.l al een hele tijd met de gecdachten .
ik doe het ook niet alleen maar samen met mn moeder en mn vriend.
zij heeft n.m.l een stuk land achter het huis waar mijn vriend die timmerman is een opvang wil maken met buitenstuk zodat er geen kans is dat mijn eigen katten worden besmet.
helaas moeten wij hiervoor eerst een vergunning krijgen en ik weet niet hoe lang dat gaat duren.
ik begrijp ook dat er vooral veel emoties bij komen kijken en ook al kan mijn moeder hier heel goed mee omgaan.
ik weet niet of ik er tegen bestand ben.
dus wat dat betreft heb ik er nog wel twijfels over.
in ieder geval bedankt en we gaan eerst nog even kijken wat het kosten plaatje zal worden .
en wat voor xtra " potje" we voor nood overhouden.
als dat "potje " te klein is hebben we zoiezo al gezegd dat we het niet doen omdat je zelf ook niet
in de nesten moet werken we hebben wel gezegd dat we in ieder geval dan gast gezin willen zijn.
zal jullie proberen op de hoogte te houden.
groetjes patricia
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hai Patricia,

Officieel mag je pas een opvang starten als je in het bezit bent van het Honden- en Kattenbesluit-diploma. Dat is op te lossen als je dierenarts bestuurslid wil worden, want die heeft automatisch dat diploma. Verder moet je een AID-nummer aanvragen en dan beginnen de problemen: je krijgt vermoedelijk geen vergunning omdat een opvang niet in een woonbestemming mag.
Je kunt stagiaires krijgen als je je meldt en goedgekeurd wordt door Aequor.
Verder heb ik een stichting opgericht; als je dat doet met 5 bestuursleden die geen familie zijn, dan meld je je bij de Kamer van Koophandel voor een registratienummer, en mag door de Belastingdienst aangemeld worden als goed doel, waardoor je maar 11% BTW betaalt, i.p.v. 18%. Ik heb (nog) maar 3 bestuursleden, waaronder mijn broer, dus wij kwamen niet in aanmerking voor een lager BTW-tarief.

Alle kosten die je zelf maakt, mag je bij je privé-belastingopgave opgeven als giften. Vergis je echter niet op die kosten en op het aanbod...
Het is veel. Ik heb in 2 jaar tijd dus zo'n 400 kittens en poezen gehad, en het heeft mij, ondanks alle donaties, giften e.d., 9.000 euro gekost. En ook dit jaar kost me nog wel 1500 euro, alleen door de nasleep van de ziekte.

Je hebt een goede quarantaineruimte nodig, en een ziekenboeg, en daarnaast een ruimte voor de gezonde dieren. Die kunnen daar pas in als ze uit quarantaine komen. De quarantaine moet je kunnen ontsmetten voor als er zieke dieren gezeten hebben.

Lees mijn site en die van collega's eens door (links staan bij Stamwortels), lees Afscheid op de site hier eens door, en bedenk of je op tijd 'nee' kunt zeggen. Kun je dat niet, dan moet je er echt niet aan beginnen, want dan nekt het je. Opvangen doe je met je hart, maar bedrijfsvoering, die er bijkomt, doe je met je verstand.
In mijn vorige column (te lezen op de voorpagina van de Kattensite) lees je hoe het is als het misgaat. Ook staat er een verhaal in de nieuwe Majesteit.

Als ik verder ga met opvangen, wil ik eerst geld hebben voordat ik er weer aan begin. Je moet aan een startkapitaal van 20.000 euro denken voordat je echt goed aan de slag kunt.
Als je wilt, mail ik je het rapport dat studenten van de Hogeschool gemaakt hebben, wel toe.

Veel wijsheid gewenst! Opvangen zijn hard nodig, maar ze gaan er allemaal aan onderdoor, door gebrek aan geld, door ziektes en door gedoe met dierenbescherming, AID en alle instanties die er 'voor de dieren' zijn (was dat maar zo!)
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi emma
bedankt voor je toelichting, dit maakt het wel al een stuk moeilijker om zoiets op te starten.
de ruimte die wij hebben is ook achter een woning om op een stuk land een opvang te bouwen.
ik ben bang dat dit dus niet gaat lukken .
hoe graag ik het ook wil wat je zegt je hart wil veel maar ik denk zakelijk gezien dat we er dan niet uitgaan komen.
heb ik eigenlijk nog een laatste vraag.
als ik dan als gastgezin wil aanmelden zitten daar ook nog restricties op moet je daar ook nog wat speciaals voor doen.
want dan wil ik graag ergens aanmelden als gastgezin dat ik toch nog wat kan doen.
groetjes patricia
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik weet dat er opvangen zijn die zonder AID- en HKB-toestemming goed draaien, maar daar is alles heel goed geregeld met fikse donaties van Dierenambulances e.d. En dan nog is het in een slecht seizoen moeilijk, emotioneel en financieel.

Ook ik kon geen nee zeggen; wie was ik om te zeggen: jij wel en jij niet? Dat heeft mij emotioneel, fysiek maar ook financieel op de rand van de afgrond gebracht. Dus beperk ik me momenteel tot adviezen via deze site en beantwoord zelfs nog geen telefoontjes over gevonden kittens (uit angst dat ik geen nee kan zeggen).

Over het gastgezinschap staan in dit topiv veel nuttige tips:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8641
met ook hier weer waarschuwingen om tijdig aan de bel te trekken en goed op je eigen gezondheid en die van je dieren te letten.

Als de instanties wat meer mee zouden willen werken, zou er veel leed voorkomen kunnen worden, want dan waren jij en ik wél in staat tot goed en veilig opvangen zonder in alle opzichten failliet te gaan.

Ik ben blij dat je begaan bent met de dieren, en als je iets wilt doen, vang dan eens 1 nestje op en kijk hoe dat gaat. Als dat goed gaat, kun je een volgende nestje nemen etc. etc. En al worden je ondertussen 20 nestjes aangeboden, daar zul je dan nee tegen moeten zeggen.
Ik mag van mezelf weer 1 (gezond) kitten opvangen, van meer dan vier weken oud. Maar ik wil nog geen keuze maken en de optie die zich onverwachts voordeed, verviel. Ik moet zeggen dat ik het niet erg vind ;-) :oops:
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

ik weet dat ik inderdaad moeite heb om snel nee te zeggen maar gelukkig heb ik mn vriend die me heel snel even meeneemt naar de realiteit dat we nog niet teveel op ons hals moeten halen .
ik heb ondertussen nog steeds contact met de da
die ondertussen ook opvang gezinnen nodig heeft
dus ik denk dat ik me dan bij hem aanmeld.
maar ga indd wel rustig aan beginnen.
nou bedankt voor alle hulp .
ben tegenwoordig bijna dagelijks op de site
dus tot ziens .
groetjes patricia
Kuess
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mei 2005 15:44

Bericht door Kuess »

bij ons mag je maar 1 nestje per keer. Heel soms, als je een nestje van 1 of 2 katjes hebt wordt er wel eens gevraagd of je er nog 1 of 2 bij wilt.

Ik heb op dit moment 6 kleintjes. Dat is ook het maximum. Ze zullen mij ook niet vragen om nog een nestje op te vangen.

Zo voorkom je wel dat je te veel katten in huis neemt.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is een goeie limiet, Kuess. Ik denk dat ze daar heel goed aan doen.
Bij mij hield de stroom niet op, en nu ik niets opvang (ik mag er van mijn dokter eentje maar dan een gezonde, om te proberen), zoek ik soms stiekempjes rond of er niet eentje ergens loopt :oops:
Maar ik wil het zelf kunnen bepalen, want anders begint de eindeloze stroom weer, en dat kan en wil ik nog niet. Ik kan het ook helemaal nog niet aan, ook geen flessers.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi
ben ik er inderdaad mee eens.
om dan niet zoveel te doen .
vooral voor ons menjes die geen nee kunnen zeggen he emma. geeft niet hoor ik ben precies zo.
dus is het wel goed dat ik eerst bij jullie kwam anders had mij waarschgijnlijk hetzelfde overkomen.
but keep up the good work.
groetjes patricia
Gesloten