Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2005 17:20
Locatie: Almere

Blazen en krijsen

Bericht door Iris »

Hallo!
Gisterenavond zaten mijn vriend en ik in de huiskamer met de schuifpui open, zodat de katten lekker heen en weer konden rennen.
Opeens hoorde mijn vriend en ik een heel erg jankerig, krijzerig geluid. We dachten eerst echt dat het een baby of een klein kindje was. Totdat we buiten gingen kijken. Daar stond onze eigen Karel!!!! Bovenop de schutting, tegen onze andere kater Harry te krijzen en te blazen. Het was een heel eng gezicht. Met man en macht heb ik geprobeerd hem van de schutting af te krijgen. Want het was best laat en de buren vinden onze katten al zo lief (not!). Uiteindelijk is ie wel gekomen, na veel pijn en moeite. Mijn vriend en ik zijn heel erg geschrokken en vragen ons af wat dit betekent?
Karel is op zich een heel lief katje, met wel wat gedragsproblemen. We zijn flink bezig hem te heropvoeden. En dat gaat op zich redelijk goed.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met de betekenis waarom hij dit deed?
Alvast heel erg bedankt.

Gr Iris & Co.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Het is "katers' eigen denk ik.
Hij wil zijn eigen territorium verdedigen tegen andere katten. Hij ziet die andere kat als een indringer en wil hem op die manier wegjagen.

De kat van mijn ouders wilde meteen naar buiten zodra hij zag dat er een vreemde kat in de tuin liep.
Om hem van zijn territorium te verjagen, en ook dat ging gepaard met veel geblaas en gegrom.
Het is geen leuk gezicht om je lieve kat zo te zien doen, maar het is wel een dier en die hebben hun instinct. Ik denk ook niet dat je dat af kunt leren.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
Iris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2005 17:20
Locatie: Almere

Bericht door Iris »

Hallo!
Dankjewel voor je antwoord.
Ik denk alleen dat je het verkeerd begrepen heb, of ik hem mijn verhaal niet duidelijk genoeg neergezet. Maar hij doet het blazen enz. tegen zijn 'broertje' onze andere kater.
Dus niet tegen vreemde katers, maar tegen zijn eigen 'broer'. Dat is juist zo vreemd hieraan.
Als het een andere kater was geweest dan had ik het nog begrepen. Maar nu niet!
Toch bedankt.

Gr Iris & Co.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Iris,

het kan zijn dat Karel even dacht dat Harry een vreemde kat was.

Ik heb dat ook wel eens gemerkt bij onze poezen als ze in de tuin zijn.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Oh ja sorry, ik heb het verkeerd begrepen :oops:
Dan sluit ik me bij Loontje aan, mijn kater blaast af en toe ook naar mijn andere twee katten.
Eigenlijk ook zonder enige aanleiding, misschien komen zijn macho-gevoelens even naar buiten ;-)
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
Iris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2005 17:20
Locatie: Almere

Bericht door Iris »

Hallo!
Bedankt weer voor de reacties. Oke gelukkig, we hoeven ons dus geen zorgen te maken :-)
Het is gewoon hun instinct. En inderdaad, misschien had Karel zich even vergist haha...
Bedankt!!!

Gr Iris
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

het kan een vergissing zijn maar het kan ook zijn dat hij de tuin als zijn gebied ziet. Zo vindt Xandor dat de slaapkamer zijn gebied is en jaagt de rest daar het liefst uit. En Quinto laat niemand op 'zijn' krabpaal toe.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Tjonge, een week, dat is jong! Knap hoor, Marjolein!
Poes heeft ook weinig wilds in zich, behalve zo'n 15 minuutjes per dag :lol:

Ik zie Puk en Poes de laatste tijd af en toe neuzen... Net nog, toen ze een aanvaring met een poes aan de voorkant van het huis. Aan die kant mogen ze er niet uit, want dat is te gevaarlijk. Maar met een raam ertussen ruzie maken kan ook (ik ben blij dat het glas het heeft gehouden).... Poes was hiervan zo van slag, dat ze ook schrok van Puk en een hele dikke staart van hem kreeg. Totdat ze gingen neuzen, toen was het weer goed. 8-)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ze waren heel jong omdat het asiel geen wilde poezen opnam :evil: De kittens zouden worden ingeslapen, en sindsdien is dat met alle kittens met de oogjes dicht, die via het asiel binnenkwamen ook weer gebeurd. Een wilde kat haar kittens laten verzorgen in een asiel is te veel werk :evil:
Vandaar dat ik hen, met nog 5 anderen, aan de fles had. En ik heb er van genoten! :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Emma Boom schreef: Vandaar dat ik hen, met nog 5 anderen, aan de fles had. En ik heb er van genoten! :grin:
En die geur vergeten ze dus ook niet! Ik heb een paar keer gehad dat ik bij Marjolein langs was geweest en daar kittens had geflest en dan ruik je daar dus helemaal naar :grin: Xandor werd dan helemaal gek en ging aan mijn kleren zitten likken!

Daar word je inderdaad wel even verdrietig van als je denkt aan al die kittentjes die de kans niet krijgen om te leven :(
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ik kan je niet genoeg bedanken, Marjolein, want die lieve, gekke, knuffelige Poes had ik niet willen missen (ondanks de ruzies met Puk)!
vvt
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2005 19:02

Broertjes maken ruzie als er een andere kat in de buurt komt

Bericht door vvt »

Hallo,

Wij hebben twee vreselijk lieve "kittens" 10mnd (reeds gekipt) jong en vreselijk aanhankelijk, ze zijn altijd binnen en dat houden we ze ook, (gezeur van de buren etc willen we voorkomen). Maar op het moment dat er een andere kat in de tuin of voor het raam komt zitten(wat dat betreft zijn het net lichtekooien die van ons, ze zitten altijd voor het raam) zijn ze niet meer te houden en vallen elkaar(mijn broertjes dus) aan of er oorlog is. het krijsen en blazen is niet van de lucht en vlokken vacht vliegen in het rond. Wat moeten we hiermee het gaat af en toe tot bloedens aan toe en ook s nachts en slapen is er dan niet meer bij. moeten we ze dit gewoon uitlaten knokken en negeren of zijn er nog andere ideeen ?

grt

vince
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Tjee dit is inderdaad een ingewikkeld probleem. Ik zie zo ook niet waarom dit gebeurd en vooral wat je er aan kunt doen. :geenidee:

Misschien kun je dit bespreken met de poezentherapeute Hilleke Keereweer (zie openingspagina dekattensite). Zij kan je vast verder helpen.

veel succes met dit probleem!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
vvt
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2005 19:02

Bericht door vvt »

Hai,

dankje voor je tip ik zal d'r een mailtje sturen mischien heeft ze een goed idee. I wordt er ondertussen een beetje gek van :cry:
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Kent iemand dit

Bericht door Ilse »

Ik heb een rare vraag en heb het ook nog nooit eerder mee gemaakt.
Sinds dat we verhuisd zijn toont onze kater Simba raar gedrag.
Als wij gaan slapen en onze andere kater Beertje ligt bij mij te slapen komt ineens Simba en Bijt in zijn nekvel en blijft vast houden.
Soms wel midden in de nacht en Beertje krijst het uit.
Meestal duw ik Simba van Beertje af.
Maar snap echt totaal niets van dit gedrag.
Ze zijn allebij gecastreerd en allebij hele makkelijke katten.

Wie kent dit of weet raad.
We zijn al bijna een half jaar geleden verhuisd.

Alvast bedankt
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Plaats reactie