Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Anonymous

bijten

Bericht door Anonymous »

Mijn katertje was 8 maanden en de noodzaak om hem te laten helpen was niet accuut omdat hij niet buitenkomt, toen kwam de poes erbij en zij was ook niet geholpen, zij kwam ook niet buiten, dus je begrijpt wel dat na een week de eerste gang naar de da was, 2 katten, allebei niet geholpen, leve de lol, niet dus, liever geen kittens
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Hallo Ans
Het zouden nog wel eens de hormonen kunnen zijn waar Jamaz,
( wat een leuke naam) nog last van heeft.2 maanden is nog niet zo
lang geleden en het heeft toch wel even tijd nodig voordat de hormonen
uit dat kattenlijfje weer wat rustiger worden.
Ik hoop voor de poes en voor jou dat alles vanzelf goed komt.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Poes heeft het soms zwaar te verduren...

Bericht door naomie120 »

Eens proberen of ik dit "probleem" kan uitleggen.

Ik heb twee katten: Puk en Poes. Puk, de kater, is nu ruim een jaar. Drie maanden geleden is Poes erbij gekomen, ze was toen bijna 2 jaar. Poes komt van Marion, ook van dit forum. Zij had naast Poes twee andere katers, en Poes werd regelmatig door één van hen in een hoekje gedreven. Omdat dit ondraaglijk werd en ik een tweede kat zocht, heb ik Poes in huis genomen.

We zijn dol op Poes! Ze is erg lief en aanhankelijk, een knuffelkont met een prachtig staartje die nogal gekke toeren kan uithalen, zoals douchen onder druppelende kranen, verstoppen op onmogelijke plekken (in een schoenendoos mét schoenen, onder in de kast) en héééél zachtjes miauwen!

Puk en Poes gaan alleen wel erg typisch met elkaar om. Ze knuffelen nooit met elkaar, maar tolereren elkaar redelijk goed. Poes knipoogt wel eens met haar ogen naar Puk, dus ze vertrouwt hem denk ik wel. Ook zijn ze veel samen buiten in de tuin, op vliegjes jagen. Poes verlaat de tuin bijna nooit, Puk wel.
Maar zo'n één keer per dag is het bal, dan is er ruzie. Puk rent achter Poes aan, slaat en bijt haar, zij slaat terug (volgens mij zonder nagels) en vlucht voor hem weg naar een veiliger plekje. Daar blaast ze bij en legt haar oren in de nek. Ook jaagt hij haar meestal weg als ze op ons bed ligt en hij er ook bij wil. :-( Ik grijp soms in bij de knokpartijtjes, maar ook niet altijd, want ik denk niet dat ze dat begrijpen...

Ik denk dat Poes een dier is dat zeer laag in de rangorde staat. Deels door haar jeugd (ze schijnt een vondelingetje te zijn) denk ik. Eigenlijk is het misschien meer een Poes die alleen moet worden gehouden. Aan de andere kant herstelt ze zich altijd snel van de knokpartijtjes en lijkt ze me erg gelukkig!

Er zijn wel eens mensen die langskomen en het aanzien, en dan zeggen: hier moet je echt iets aan doen, hoor! Het maakt me wel wat onzeker, want ik wil Poes niet kwijt uiteraard. Wat vinden jullie hiervan? Herkenbaar? Nog tips?
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Naomi,

voor mij is het erg herkenbaar!

Lana is bij ons ook een soort buitenbeentje.

Lady valt haar ook wel 1 x per dag aan. Lana ligt dan te piepen op de grond en zoekt dan de zolder op, waar ze de rest van de avond niet meer vandaan komt.

Toch is ze, net als poes, erg gelukkig voor de rest.

Ingrijpen doe ik niet, hoe moeilijk dat ook is, want daar wordt het vaak erger van.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Naomi, Poes is door mij opgevangen; ze was gevonden toen ze nog maar een paar dgen oud was. Haar schuwe moeder had kittens in een tuin gekregen en schrok van plotseling gearriveerde steigers van schilders, dus de kittens waren moederloos.

Zij is samen met een aantal kittens en met een paar van mijn eigen katten opgegroeid en was erg sociaal en zowel mens- als katgericht. Ik heb geprobeerd het moedergedrag zoveel mogelijk na te bootsen, en de eigen katten namen daar ook wel een deel van op zich, maar natuurlijk heeft ze een deel van de echte moederwarmte en nestveiligheid gemist. Toch was zij tijdens de inprentingsfase een lief, dapper en ondernemend poppetje :-P

Ik heb echter niet het idee dat het vondelingschap haar gedrag verklaart. Ik denk eerder dat ze zo gewend is geraakt aan de gevechten die de katers af en toe met haar aangingen, dat dat gedrag haar eigen is geworden. Dit straalt ze vermoedelijk ook op Puk af, die dan even wil laten zien dat hij de baas is. In feite bevestigt hij dus haar onzekerheid even, maar dat vind ik niet verontrustend.

Als je nu een thuis voor haar zoekt waar ze alleen is, moet ze daar ook weer aan wennen en dat geeft denk ik meer stress dan deze situatie, die ze gewend is. Ik weet niet of zij veel last van die aanvallen heeft, omdat ze veder goed met Puk kan samenleven. Dat ze geen dikke maatjes zijn, dat is jammer, maar dat zie je toch meer bij weeskittens omdat ze meer mens- dan diergericht zijn. Je ziet het echter ook bij 'normaal opgegroeide' katten.

Kortom: ik zou de situatie zo laten en niet ingrijpen bij ruzie. Kennelijk willen beide katten dit patroon en hebben zij er minder last van dan jij ;-)
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Dag Emma, dank je voor je toelichting op Poes' verleden. Het is inderdaad een super ondernemend en mensgericht poesje! Hoewel dus wel bang voor andere katten, je moet haar eens het huis in zien rennen als ze een vreemde kat heeft gezien in de tuin! :shock:
Het is trouwens niet im frage om een ander huis te zoeken voor haar, ik kan haar niet missen!!! En ik denk inderdaad dat het voor haar niet goed is om weer een nieuw huis te zoeken en te moeten wennen.... Dat heeft hier ook wel wat weken geduurd en ze heeft haar rust verdiend.

Ik heb het gedrag van Puk en Poes samen goed geobserveerd vanaf het begin. Puk was in het begin best voorzichtig maar is pas later de terrorist geworden die ie nu soms lijkt. Het is echt een actie-reactie geweest. Soms denk ik ook wel dat Poes dit zo het fijnst vind, de kleine sadomasochist! ;-) en dat ze erg overdreven reageert op elk mepje dat ze krijg van hem, is wel zeker. Drama-queen!

Maar wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n kattenschuw buitenbeentje...
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Poes heeft het soms zwaar te verduren...

Bericht door Miranda »

Een goede reactie had je al gekregen, maar ik wilde nog even zeggen dat onze twee poezen (morgen 9 en 1) ook nooit knuffelen. Terwijl ze al bijna een jaar bij elkaar leven.

Ze tolereren elkaar wel, slapen ook wel op 1 bed (1 op het voeteneind en 1 op het andere eind) en soms bijna tegen elkaar aan (maar niet bewust). Ze hebben zelfs 1x samen op mijn schoot gelegen, al is dat meestal korte vreugde.

Desy heeft Spooky ook weleens een kopje gegeven of Spooky Desy per ongeluk een likje tijdens het snuffelen, maar daar schrokken ze dan weer van en dan deelden ze weer een mep uit. Spooky gaat altijd blazen en laag grommen.

Ik wilde dus even zeggen dat je je er beter bij neer kunt leggen, want ze voelen ook als jij die onzerheid (en misschien lichte teleurstelling?) uitstraalt. Als ik zo hoor dat ze elkaar buiten de vechtpartijtjes om, wel tolereren, vind ik dat je daar al heel trots op moet zijn ;-)

Succes met de beide mormeltjes ;-)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Naomi, ik ben het met Emma eens, aan het vondeling zijn zal het niet liggen.
Inderdaad eerder om de houding die ze toen op zich heeft genomen en nu waarschijnlijk ook nog heeft.

Waarom ik het hier mee eens ben....
Ik heb het zusje van Poes hier wonen, en deze dame laat zich niet bepaald op de kop zitten :lol:. Ze zit eerder de jongens op de kop dan andersom :grin: Mijn Xonya is een zelfverzekerd dametje, laat zien dat ze er is, en is een ontzettende knuffelkont.

Wat je schrijft over dat Puck bang is als er andere katten in de tuin zitten, dat kan.
Het kan voor een kat erg bedreigend zijn als er vreemde katten in de tuin rondlopen.
Xonya vind dit ook niks, en dit laat ze aan de vreemde kat merken door een hoge rug op te zetten en kwaad te kijken tot ze afdruipen of ze gaat naar binnen.

Ik denk dat je gewoon rustig af moet wachten, zolang het maar bij "vechten"blijven en ze mekaar niet verwonden zal het allemaal reuze meevallen,....

Je kunt proberen om Puk te bespuiten met een straal water als hij Poes aanvalt, misschien werkt dat....
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat dat laatste niet werkt, Malou. Je vergroot daarmee de stress en dat triggert vermoedelijk meer aanvalsgedrag. Althans, zo ging dat hier bij Aiko.

Xandor (woont bij Shaz) is ook bangig, maar ook daarvan vermoeden we dat dat later is gekomen. Toch kan het in de genen zitten hoor, we weten het niet zeker.

Nu jij zo over Xonia vertelt, Malou, realiseer ik me dat Puck niet het kitten uit de bloembak is :ethink: (dat waren de W-tjes)
Ze heette oorspronkelijk Xena en werd bij me gebracht door het asiel, die de diertjes eigenlijk wilden laten euthanaseren. De moeder was wild, is gesteriliseerd en teruggeplaatst buiten.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Dat zou inderdaad kunnen, geen waterspuit dan maar :lol: :wink:

Wat je schrijft over bangigheid, dit zit denk ik wel een klein beetje in deze katjes. Alleen bij de een wat meer dan bij de ander.
Ik meen me te herinneren dat Sharon eens schreef dat Xandor vrij snel schrikt en bij visite zich verstopt (verbeter je me als ik heb fout het Sharon :wink:)

Ik denk dat Xonya de minst bange is van het stel, ze is behoorlijk zelfverzekerd, maar heeft soms onzekere momenten :lol:.
Xonya laat zich niet op de kop zitten, maar duikt eerder bovenop de jongens.
Als er visite komt kijkt ze erg de kat uit de boom en loopt met een boog om ze heen, maar als ze zoiets heeft van het is goed, dan komt ze gewoon bij ons.
Ook is ze wel wat schrikkerig soms, maar weinig hoor.

Ook is ze naar anderen wel wat terughoudend, terwijl ze bij mij helemaal zichzelf is. s'avonds ploffen we samen op de bank en slapen hoofd tegen hoofd. Of we zitten lekker te knuffen op de bank of ze is aan het rollen en draaien en uitdagen om te spelen :grin:

Klopt, de moeder kon in gevangenschap de jongen niet grootbrengen en toen zijn ze bij jou gekomen.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ah dus dat is Poes/Puck/Xena's achtergrond! En ik kende Xandor al via deze site als haar broertje en wist dat ie ook een beetje underdog was in het kattengezin (correct me if i'm wrong). Vandaar ook mijn gedachte dat het underdog-schap misschien door hun vondeling-achtergrond kwam.

Maar als ik het verhaal van Xonya hoor, kan dat toch niet de echte reden zijn. Ik wist trouwens niet dat ze een zusje had, ga zo even haar foto's bekijken, ben benieuwd!

Poes heeft gister Puk een tik gegeven, we stonden helemaal versteld. Hij was net door een buurkater van het schuurdak af gejaagd, Poes zat hem in de tuin op te wachten, en .... pets! Net alsof ze haar kans schoon zag, die dame! :twisted: Toch wel pittige tante, hoor...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb het verhaal de eerste keer vluchtig gelezen en me niet gerealiseerd dat het om het zusje van Xandor ging! Maar ik herken er wel heel veel in. Vooral dit stuk:
Ik heb het gedrag van Puk en Poes samen goed geobserveerd vanaf het begin. Puk was in het begin best voorzichtig maar is pas later de terrorist geworden die ie nu soms lijkt. Het is echt een actie-reactie geweest. Soms denk ik ook wel dat Poes dit zo het fijnst vind, de kleine sadomasochist! en dat ze erg overdreven reageert op elk mepje dat ze krijg van hem, is wel zeker. Drama-queen!
het heeft 7 weken geduurd voor Quinto Xandor accepteerde maar toen deden ze ook alles samen, zelfs naar de bak gaan. Maar na een half jaar begon Xandor hem uit te dagen en stiekem te pesten kwamen we later achter. Quinto pikt dit absoluut niet en grijpt hem sindsdien regelmatig.
Xandor piept nu echter al voordat Quinto hem ook maar te pakken heeft en als Quinto te dicht langs hem heen gaat naar zijn zin blaast hij al. Klopt dus heel aardig met jouw verhaal.
Mijn schoonmoeder zei ook dat we Xandor maar moesten herplaatsen omdat hij beter alleen kon zijn. Ik denk het echter niet, Xandor is gek op ons en komt zijn knuffels echt wel halen. Met Yoran en Zody speelt hij de laatste maanden ook erg veel en leuk al heeft hij af en toe zijn relax tijd nodig, even helemaal alleen. Dat kan bij ons prima in de slaapkamer. En op die manier komt hij op mij over als een hele gelukkige kat. Vooral ook omdat hij zo bang is voor vreemden en zich ook verstopt als wij er niet zijn en mijn zusje bijvoorbeeld in huis is.
Ik denk dus dat Poes best wel gelukkig zal zijn zolang ze van jullie genoeg aandacht krijgt en met jullie kan spelen.

Ik laat de katten echter niet vechten, als we er niet zijn zitten ze apart en als we erbij zijn en ze vechten halen we ze uit elkaar. Dit omdat Xandor daarna echt onder de wondjes zit als we dat niet doen. Dat zou ik dus wel in de gaten houden.

Pff een heel verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Zeker heb ik hier iets aan, Shaz! We hebben gelukkig redelijk veel tijd om Poes aandacht te geven en zowel Puk als Poes zijn gelukkig hier, dat denk ik wel. Poes trekt zich net als Xandor ook regelmatig helemaal terug, ook in de slaapkamer, en ligt dan prins(es)heerlijk op ons dekbed te soezen...

Ze uit elkaar halen met vechten doe ik zo min mogelijk, maar Poes loopt ook niet echt schade op. er vliegen wel haren door het huis als ze ruzie hebben maar die haren zitten nu eenmaal erg los in hun vel! ;-)

Leuk om iets te horen over zowel Xandor als Xonya! En over Poes' achtergrond. Ze is dus dochter van een wilde kat, begrijp ik? Wanneer is ze bij haar moeder weggegaan eigenlijk?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja inderdaad ze hebben een wilde moeder, iets wat je bij Xandor absoluut niet zou verwachten :lol: Ze zijn al heel vroeg bij hun moeder weggehaald. Ik heb ze voor het eerst bij Marjolein gezien toen ze zo'n 3 1/2 week oud waren en toen waren ze er denk ik al een week? Ze zijn dus ook met de fles groot gebracht en daardoor denk ik zo op mensen gericht maar veel minder op katten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Volgens mij waren ze goed een week oud toen ze bij Marjolein kwamen.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Plaats reactie