Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Hallo,
Ik lees hier vanalles over een jong katje bij een oudere kat nemen maar er rest mij nog 1 vraag die ik hier niet bij heb zien staan...
De vriendin waar ik een jong katje van krijg zei nl tegen me dat ik de kitten een dag of 3 helemaal apart moet houden van de kater die ik al in huis heb,dit om de kater te laten wennen dat er een kat is gekomen en dat die ook blijft.Ik zou ondertussen de kater af en toe aan mijn handen moeten laten ruiken zodat ie weet dat er een andere kat is.
Is dit echt nodig??Dan doel ik met name op die 3 dagen,1 dag kan ik me voorstellen(de dag van aankomst bijv)maar 3 dagen...Ik dacht dat ik ze gewoon vanaf het begin wel samen kon hebben alleen als ik zelf afwezig ben ze apart opsluiten,tot ze aan elkaar gewend zijn.Weet iemand dit??
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wij hebben ons kitten destijds gewoon bij de andere twee (volwassen) katten gezet, Micky. Ik weet dat veel andere forummers dit ook gewoon doen en dat het vrijwel altijd goed gaat. Mocht de oudere kat echt heel boos tegen de kleine doen, dan kun je ze altijd nog uit elkaar halen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dit nodig is. Je kunt ze inderdaad wel even de eerste dagen apart houden als je weg bent. Dit heb ik zelf niet gedaan, maar mijn katten accepteerden het kleintje dan ook bijna direct.
Succes ermee!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Bij de komst van onze derde(kitten) heb ik haar ook niet een paar dagen eerst apart gehouden hoor :???:
Heb ze eerst kennis laten maken toen ze nog in de korf zat en daarna gewoon rond laten hobbelen, over het algemeen regelt het zichzelf zelf.
Alleen als wij er niet waren, tot ze niet meer gromden en bliezen naar elkaar(was na een week), heb ik haar apart in onze slaapkamer gehouden.
En die eerste week heeft Buffy 's nachts bij ons geslapen, apart van de andere 2.
De eerste 3 dagen apart houden draagt niks bij aan het gewenningsproces, dat kan alleen als ze elkaar kunnen zien.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Toen ik een kitten erbij nam, heb ik die eigenlijk gelijk bij de oudere kat gezet. Dat was in het begin natuurlijk flink blazen en grommen van de oudere partij, maar dat was na 2 dagen echt over. Wel sliep ik 's nachts bij de katten, maar er is eigenlijk helemaal niets gebeurd. Nu zijn die 2 dikke vriendinnen!
Misschien dat je even het forum verder kan doorspitten, daat staan vele verhalen over de introductie van een kitten bij een oudere kat!

Veel succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Hallo forummers,
Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag...Ik had er zelf al wel mijn vraagtekens bij of dat nodig zou zijn zoals die vriendin het zei tegen me.In het begin als ik weg ben ze dan apart houden was ik sowieso van plan,tot ze elkaar tolereren althans.Het is alleen dat de oudere kat die ik nu al heb nog wel een wilde is af en toe,wil ook wel regelmatig met de pootjes uithalen en bijten maar ik noem het niet echt vals of gemeen,meer speelsheid.Ik heb hem en zijn moeder een tijdje samen gehad,zijn moeder is toen een week ertussenuit geweest en toen die weer terugkwam blies deze zelfs tegen zijn eigen moeder en dat was dus maar 1 week.Daarom vraag ik me nu af hoe het zal gaan,ik wilde er destijds al 2 maar heb de moeder later weg moeten doen want dat bleek een buitenkat te zijn die niet kon wennen op de flat.Nu denk ik weleens,had ik dan toch maar direct 2 kittens genomen maarja gebeurd is gebeurd...
In ieder geval bedankt voor jullie reacties en we zullen zien hoe het gaat lopen...
Els Debulpaep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2005 17:36
Locatie: Tervuren

Bericht door Els Debulpaep »

hier hetzelfde, wij hebben sinds anderhalve week een kitten erbij en onze Trix (de oudste) moest er ook helemaal niet van weten. Ze heeft dan ook drie jaar alleen geleefd zonder buiten te gaan dus is ze ook nooit een andere kat tegengekomen. Ze grollen tegen mekaar en blazen doen ze ook maar ze delen nu toch al een kattenbak. te dicht bij mekaar gaat echter nog niet maar ze slapen al wel in twee zetels naast mekaar. IK hoop dat het betert.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Els, het gaat vast wel goed komen. Geduld is het sleutelwoord.
Sinds vrijdag hebben wij ook een kleine poes opgehaald (Bindi), bij onze twee grote heren. De eerste dag was het blazen, blazen en blazen. Gisteren werd Belle toch al wat nieuwsgierig en heeft een beetje gesnuffeld. Bo doet het toch iets rustiger aan, maar zoekt haar heel soms ook op.
Volgens mij is er ook maar 1 ding wat je in acht moet nemen, en dat is respect voor de manier waarop de katten het zelf wel uitzoeken. ;-)
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Nou,vanaf as vrijdag is het bij mij ook zover...Dan komt de kleine Pluisje er hier bij(zie foto).
Ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat lopen,hou jullie op de hoogte!

EDIT 14 juli:
Nou Pluisje is er dus inmiddels en het gaat in 1 woord fantastisch!Ik heb haar vrijdagsmiddags opgehaald,toen ik thuiskwam heb ik eerst de vervoersbak ongeveer anderhalf uur in de kamer laten staan zodat de oudere kat kennis kon maken zonder dat ze elkaar in de haren vlogen.Dat gaf een beetje gebrom als gevolg maar op een gegeven moment ging de kleine erin liggen slapen,toen heb ik de kleine eruitgehaald en alleen in de gang en keuken laten verkennen zonder de oudere kat erbij.Uurtje later heb ik de deur opengedaan en daar begon het gebrom en geblaas weer haha.Maar de volgende dag was dat al bijna over,ik betrapte ze er zelfs op dat ze met elkaar begonnen te spelen alleen twijfelde ik nog wanneer het spelen is en wanneer het menens is dus ik weet niet wanneer ik moet ingrijpen.Inmiddels eten ze naast elkaar,ze spelen met elkaar,de oudere kat likt het kleintje soms helemaal schoon en even later liggen ze te rollebollen over de grond.Ik heb ze nu nog apart als ik weg ben maar vanaf het weekend ga ik dat veranderen,er zijn soms momenten dat ik heel even weg moet en dan doe ik ze ook al niet meer apart en dat gaat goed dus dan moet komend weekend zeker kunnen.
Maar het is een pak van mijn hart dat het nu zo goed gaat want zo snel had ik dat eerlijk gezegd niet verwacht...

Groetjes Michel
Gebruikersavatar
michel1983
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2005 22:01
Locatie: Amsterdam

Bericht door michel1983 »

Ik heb een kater van 8 maanden (gecastreerd) en sinds gisteren een kitten (katertje) van 7 wkn erbij genomen.

Vrijwel METEEN vliegt mijn kater van 8 mnd de kitten aan, en niet zachtjes. Ik schrok me ka-pot!! Is dit normaal? Nu net zet ik ze weer even samen, en hij duikt er weer bovenop, en bijten.

De kitten is nog zo klein, dat ik ze meteen weer uit elkaar haal.

Ik kan me best voorstellen dat mijn oudere kat jaloers is, hij is altijd alleen met mij geweest, maar dat hij zo een jong kitten aanvalt is dat wel normaal? En nog belangrijker, zal het overgaan op ten duur??

Ik merk wel een soort "speel" gedrag op aan mn kat, maar ook echt een aanvalshouding (alsof het een vogeltje is) maar hij grijpt de kitten zo hard dat je ervan schrikt gewoon..

*help* :-P
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dit is normaal hoor. En kleintjes zijn gewend het onderspit te delven, ze weten dat ze onderin de rangorde staan.
Als het je te heftig gaat, laat dan een sleutelbos vallen of rammel met iets, waardoor de katjes zijn afgeleid. Vaak is dan het spel doorbroken en gaan ze weer over op de orde van de dag.
Niet straffen, alleen laten schrikken en goed gedrag belonen :-P

Hier lopen sinds een week twee kittentjes rond en die bliezen zich in eerste instantie de longen uit het lijf als de groten bliezen :lol: Na 2 dagen was het over en is iedereen gewend aan iedereen. Ik gooi alles altijd meteen in het diepe 8-)
Gebruikersavatar
michel1983
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2005 22:01
Locatie: Amsterdam

Bericht door michel1983 »

Oke dan ga ik weer proberen ze bij elkaar te zetten nu..
Hoop echt dat het goed gaat (komen) want ik vond het echt een beetje "eng" hoe mijn oudere kat reageerde!

Bedankt voor de tip in ieder geval :!:

p.s. Moet ik er bij bliojven de hele tijd, of kan ik ook gerust even gaan douchen en ze samen laten?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt gerust douchen ;-) Een puberkat wil én spelen én duidelijk maken dat hij de baas is, vandaar de wat heftige uitvallen. Af en toe kalmeren en goed aaien, dan komt het wel goed.
Gebruikersavatar
michel1983
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2005 22:01
Locatie: Amsterdam

Bericht door michel1983 »

Oke op hoop van zegen dan maar :lol:

Hartelijk dank !

EDIT:
Het gaat langzaam aan steeds iets beter, er wordt al gespeeld, al denk ik (??) dat het er af en toe te ruw aan toe gaat..

De kleine (doerak) begint al uit te dagen en zoekt de oudere kater steeds op, die gaat dan heftig met zn koppie op en neer, al met al best schattig om te zien hoe ze om elkaar heen draaien:)

Ik hoop dat ze snel samen kunnen blijven :)

EDIT:

De oudere kater (Dano) lijkt nu wel bang bij te snelle beweging richting hem van de kitten(Doerak)?? Een raar prrrr geluidje maakt hij steeds en rent het hele huis door..??

Wel rent Doerak erachteraan, en hoor ik hem niet meer piepen omdat Dano hem "grijpt"

Gaat dit nog steeds allemaal goed?
Gebruikersavatar
michel1983
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2005 22:01
Locatie: Amsterdam

Bericht door michel1983 »

Het lijkt de goede kant op te gaan, er wordt "samen" geslapen, en veel gespeeld, al wil het nog wel eens te hard gaan.. Heb vanmiddag een nieuwe grote krabpaal gekocht, en dat vinden ze allebei geweldig!

Had niet gedacht dat het zo snel zou gaan, wel gehoopt natuurlijk :lol:

Als ik nog even een vraag mag stellen: Is het normaal (en zo ja wat is de betekenis ervan) dat Dano de kitten "likt" ??
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is alleen maar goed, want dat betekent dat hij zijn geurspoor afgeeft aan de kitten. Ook spelen gevoelens van 'ouderschap' een rol. Dus wees blij met de wasbeurten :-P Het is een erg goed teken dat er volledige acceptatie is.
Plaats reactie