Beklimmen van het dak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Anonymous

Beklimmen van het dak

Bericht door Anonymous »

Hallo,

Onze kater van 1 jaar oud klimt continue op het dak van ons huis. Dit omdat daar vogels zitten. Vervolgens gaat hij zitten mauwen en kan zelf niet meer naar beneden komen.

Omdat hij de eerste keer ongeveer 6 uur op het dat heeft gezeten waren we het zo zat dat we hem er maar afgehaald hebben. Maar nu zit hij voor de vierde keer op het dak. Weet iemand raad hoe we dit kunnen afleren?

Gr. HJ
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

Bericht door Gusta »

Welkom op dit forum!

Ik kan je helaas niet met je probleem helpen. Heb dit zelf nog nooit aan de hand gehad. Je zou een manier moeten verzinnen, zodat hij gewoon niet meer op het dak kan komen. Lijkt mij vervelend om steeds je kat van het dak te moeten halen alhoewel hij op den duur misschien wel leert hoe hij eraf moet.
Groetjes Gusta
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Is het niet mogelijk om het dak af te schermen?

Hier vind je vanalles om schuttingen enzovoorts af te schermen, misschien doe je hier ideeen op ;-)

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 9&start=15
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Je zou er ook voor kunnen zorgen dat ie makkelijker er vanaf kan. bijvoorbeeld door een loopplankje naar het dak te maken (met wat houtjes erop maak je dan een soort laddertje, ik laat je graag een voorbeeld zien) of een andere "looproute". En dan vervolgens met snoepjes of een speeltje leren hoe ie de nieuwe route kan gebruiken. We hebben Puk en Poes zo geleerd om het schuurdak op en af te komen en dat gaat hadden ze best snel door!
roeters
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2006 16:51
Locatie: Zoetermeer

Kat op dak laten lopen?

Bericht door roeters »

Hoi, hoi,

Binnenkort wil ik 1 of 2 katten uit het asiel gaan redden. Heb jaren een heel lief poesje gehad, maar die heb ik helaas in april moeten laten inslapen. Van haar was ik gewend dat ze op het dak rondscharrelde. Dat deed ze toen ik nog thuis bij mijn ouders woonde al (via het zolderraam het dak op), dus durfde ik het ook wel aan in mijn eigen huisje. Ik heb een bovenwoning (woon boven een eengezinswoning), maar ben wel de bovenste, dus via mijn balkon kon ze het dak op. Het ging altijd goed, maar ik weet eigenlijk niet of dat geluk is geweest of dat het 'normaal' is dat katten op daken kunnen lopen.
Nu zit ik dus een beetje met de vraag: wat doe ik met mijn nieuwe vriendjes?? Ik zou het heel leuk voor ze vinden als ze ook wat frisse lucht kunnen happen op mijn balkon, maar ze gaan natuurlijk sowieso een keer de jump het dak op nemen! Kan ik ze, net als Wollie, lekker hun gangetje laten gaan of zou ik een manier moeten vinden om te voorkomen dat ze het dak op gaan? Dan hebben ze wel maar een mini-balkonnetje ... En het lijkt me sowieso erg lastig mijn balkon af te zetten met bijvoorbeeld net of gaas. Mijn balkon is als het ware een 'bak in het dak' en het dak loopt uiteraard schuin ...
Ik hoor graag jullie mening hierover!

Groetjes Nicole.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Hmmm, dit is een vraag die ik nog niet vaak gehoord heb....Een moeilijke ook lijkt me.
Normaal gezien lijkt het me niet veilig voor een dier dat nog nooit op een dak gelopen heeft, en ik veronderstel dat de katten die je uit het asiel gaat halen waarschijnlijk nog nooit op een dak ( als enige buiten-loop-plek) gezeten hebben.
Verder zeg je een schuin dak te hebben, wat het nog moeilijker maakt voor een kat zonder ervaring.

Ik denk dat je het een kat wel kan leren als je er voldoende tijd insteekt, maar ik zie jouw nog niet dagen aan een stuk mee op het dak gaan om ze dat te leren.

Daarbij komt nog dat die dieren als je ze gehaald hebt eerst een paar weken moeten wennen aan hun nieuw huis, voor je ze normaal buiten, of in jouw geval op't dak laat.

Ik vind het moeilijk, en zou het als het om mijn dieren ging nooit doen, zou véél te bang zijn dat ze zouden vallen...

Aan de andere kant, m'n buren hebben ook twee poezen, en dat zijn poezen die vrij in en uit kunnen lopen.
Deze poezen lopen de hele dag over de daken, van het éne huis naar het andere.
Moet wel zeggen dat het de daken van de bijgebouwen en de schuurtjes enz. zijn, de daken van de huizen zelf, komen/kunnen ze niet op, zijn te hoog.

Ik zou het nog eens goed overdenken, de risico's zijn niet te ondrschatten als ze naar beneden vallen.
Als ik van jouw was, zou ik toch proberen om een manier te zoeken om je balkon veilig te maken.
Je kan ze ook aanleren om aan een tuigje te lopen, dan kan je er 1 of 2 keer per dag aan het tuigje eens mee buiten, en krijgen ze op die manier wat buitenlucht.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Hier heb ik wel ervaring mee,
zo'n 22 jaar geleden woonden wij in een oude vooroorlogse woning met 4 katten. Vanuit de 2e verdieping konde zij via zolderramen ook de daken op alleen dit waren afwisseld platte en schuine daken.
Dit begon ermee dat ze ontsnapte en gelukkig terug kwamen.
Via ons huis konden ze letterlijk een blokje om.
Kimmetje is een keer naar beneden gevallen en wij vonden hem pas na drie weken weer terug, chevy is spoorloos verdwenen.

Een schuin dak klinkt niet echt ideaal maar waarom niet je balkon goed afzetten en kijken voor twee katten die gewend zijn om binnen te blijven.
Voor zulke katten is een balkon al een hele onderneming.

Succes
roeters
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2006 16:51
Locatie: Zoetermeer

Bericht door roeters »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind het nog steeds heel erg moeilijk :(
Jij hebt er in ieder geval geen goede ervaringen mee, Lianne! Als ik dat soort verhalen hoor denk ik inderdaad dat het beter is de beestjes niet op het dak te laten. Ik wilde in het asiel inderdaad voor binnenkatten gaan kijken, maar ik merk dat ze heel vaak van de dieren niet weten waar ze vandaan komen en dus of het binnen- of buitendieren zijn. Denk dat ze in de meeste gevallen gevonden zijn en dus buiten gewend zijn. Heb er dan best moeite mee als ik ze geen buiten kan bieden. Aan de andere kant hebben ze het sowieso beter bij mij thuis (ookal is het alleen binnen) als dat ze in het asiel moeten blijven wonen!
En in reactie op jou, Veronikske, de katten moeten inderdaad eerst een periode binnen blijven om te wennen. Ik denk zelf dat je een kat niet hoeft te leren op het dak te lopen. Maar ik geloof wel dat de ene kat er handiger in is als de ander en dat er dus een risico in zit dat het mis gaat :( En je weet natuurlijk niet van tevoren of je een handige kat hebt of niet ;).
Zo'n tuigje is inderdaad ook een idee! Kunnen ze eventueel ook met een tuigje op het balkon als ik het (nog) niet afgezet heb.
Heb ook wel eens gehoord dat vogels verstrikt kunnen raken in een net wat het balkon afzet. Weten jullie daar iets van?

Groetjes Nicole.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hey, ik had ook een dak-kat. Wij woonden op een appartement in brussel en pitou kon op ons balkon via het dakvenster. Het was een schuin dak, niet heel erg schuin, maar toch redelijk schuin. Ze mocht via ons dakvenster vrij naar binnen en buiten maar tegen de schemering moest ze binnen. Mijn man is één keer de venster vergeten dischtdoen en toen is ze over de daken gaan zwerven en ergens naar beneden geraakt en waren we ze kwijt (gelukkig hebben we d'r teruggevonden) Ik weet niet of je dak tot tegen je balkon komt? Ons dak kwam tot tegen het balkon en pitou heeft het eigenlijk de omgekeerde richting geleerd, eerst op het balkon en dan via het dak naar boven. Als wij thuis was bleef ze dat wel prefereren (mauw-baasjes de deur open laten doen-buiten spelen- dak op en weer binnen) maar als we niet thuis waren ging ze ook via het dak naar het balkon.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik zou er toch niet voor kiezen dat risico te nemen.

Wij hebben even een iets andere woonruimte dan anderen :lol: en onze katten komen ook wel eens op ons dak, maar die afstand naar beneden is even wat kleiner dan een normaal huis.

Het risico is gewoon te groot.

Zet dan je balkon van beneden naar boven af met gaas zodat je bij wijze van je balkondeur open kan laten, je katten alleen achter het gaas kunnen, en jij je er geen zorgen om hoeft te maken dat ze vallen of zoek raken of wat dan ook.

Zoek hier maar op kattenren e.d. of op balkon, dan kom je een topic tegen waarin beschreven staat hoe zoiets aan te pakken.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gesloten