voedsel afwisselen of niet?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Lady legt hele grote drollen :shock: En Lana lieve kleintjes :-P

Dus ja; toevallig wel :lol:

En ik weet dat Lady gevoelig is voor verandering van voer. Ze is behoorlijk snel aan de race. Dus vandaar dat ik het extra goed in de gaten houd :esick:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Dan is het wel wat makkelijker ja, als je weet wie wat legt. Wij zijn ook beiden de hele dag weg, dus ik weet nooit wat van wie is. Moest het laatst ook eens in de gaten houden, maar dat gaat dus niet met 1 bak.....
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

Bericht door Gusta »

sandy schreef: En blikvoer moet ik wel afwisselen qua merk en smaak anders krijg ik protest. :roll:
Dat is bij mij ook zo. Brokken zijn wel altijd van hetzelfde merk.
Groetjes Gusta
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Voor de vraag die nog open bleef....

Ik heb deze vraag nu ook gesteld bij de da deze week. Ze zei dat afwisselen van smaak al zeker geen kwaad kon.

Ze wisselt zelf af en toe eens af bij haar katten. Dan mengt ze voorbeeld de laatste halve zak al met een halve nieuwe zak dat een ander smaakje heeft.
Nu, of het afwisselen van ander merk kwaad kan, heb ik ook nog steeds geen antwoord op :oops:.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Het afwisselen van ander voer, dus of een ander merk of een andere samenstelling (RC heeft bijvoorbeeld verschillende samenstellingen voer) kan problemen opleveren.

De ene kat heeft nergens last van, maar de andere kat kan flink van slag raken of zelfs ziek worden.

Het beste is dan langzaam over te gaan naar ander voer door telkens een beetje meer van het nieuwe voer door het oude voer te mengen. Ondertussen de gezondheid van de kat (ontlasting is een goed medium!) in de gaten houden.

Als de kat afwijkende symptomen krijgt, direct terug gaan naar volledig oud voer en misschien een paar weken later opnieuw proberen met een ander voer.

Als de kat het overigens goed doet op een soort voer, zou ik niet overstappen, dat lijkt me risico lopen voor niets!
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik ben vorige week overgestapt van RC Kitten naar RC Indoor en heb dit dus ook gemengd in het begin. Toch merkte ik aan de ontlasting dat het wel wat effect had, maar inmiddels zijn ze er goed aan gewend en krijgen dus nu alleen nog maar RC Indoor.

Ik geef mijn katten eigenlijk helemaal geen natvoer meer 's avonds, alleen af en toe een snoepje! Is het belangrijk om af en toe ook blikvoer te geven, of is dit echt alleen maar voor het "lekkere" bedoelt?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is alleen voor het lekker, zoals wij een toetje nemen ;-)
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Zelfde antwoord van mijn DA: droge brokjes alleen zijn voldoende als basisvoeding (ook beter voor de tandjes schijnbaar). Natvoer is meer een "verwennerijtje". Als je kat hebt die niet veel drinkt is het wel mooi meegenomen dat ze met het eten van natvoer toch ook ongemerkt nog wel wat water binnenkrijgt.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Nou dan verwent mijn kat haar zelf altijd want zij wil geen brokken eten. Als ik wat brokjes op natvoer doe, dan eet ze het wel op. Kan dit te maken hebben met de geur? Misschien heeft natvoer een sterkere geur?
Als ik 2 dagen enkel brokjes leg, dan eet ze niks,...
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Probeer het eens door een beetje warm water over de droge brokjes te gieten. Dat vindt ze vast erg lekker!
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Het kan inderdaad wel met de geur te maken hebben, of misschien houdt ze niet van de textuur (als ze niets van droge brokjes wil kan het dat ook wel zijn). Mijn katje eet bijvoorbeeld heel graag Hills maar haalt haar neus op voor Royal Canin (en ook andere merken) zonder er ook maar van geproefd te hebben, dus voor haar is het vooral de geur. Voor zeer kieskeurige katten bestaat Royal Canin Exigent, misschien kun je daarvan wel ergens een staaltje bemachtigen als je dit wil proberen, maar zelfs dat liet mijn meisje links liggen :-( . Van voedingswaarde van natte voeding ken ik niet zodanig veel, maar het is mogelijk dat je iets meer op de tandjes zult moeten letten (tandplak). Daarvoor bestaan dan weer snoepjes, als je poes die wel wil natuurlijk... ;-)
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

In het begin was het voor mij een zoeken wat Summer wilde eten want ze haalde voor alles haar neus op. Ik ben toen naar het asiel gegaan waar ik haar gekocht heb, die stelden mij brokjes van Royal Canin voor, maar dat lust ze compleet niet!
En snoepjes lust ze ook nie,... heb er al een paar geprobeerd,...
Het is geen gemakkelijke madam :???:
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
PoezieQ
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2003 16:52
Locatie: Eerbeek

Bericht door PoezieQ »

MIjn dierenarts heeft mij ooit eens aangeraden om zoveel mogelijk af te wisselen :shock: Eens een stukje vis/ stukje gekookte kip, groente, enz.
Maar aangezien de perzen bij mijn ouders thuis alleen maar brokjes krijgen (en af en toe een snoepje)en al 15 jaar gezond zijn :grin: , heb ik besloten dat ik mijn katjes alleen brokjes te eten geef. En ze delen iedere dag een whiskas maaltijdzakje met z'n 3-en. Zo weet ik ook zeker dat wat ze eten goed voor ze is. Met vlees, vis en groenten ben ik toch bang dat ze er misschien niet tegen kunnen.
en ook groetjes van Siri, Reeza en Nemo
Anonymous

Bericht door Anonymous »

PoezieQ schreef:MIjn dierenarts heeft mij ooit eens aangeraden om zoveel mogelijk af te wisselen :shock: Eens een stukje vis/ stukje gekookte kip, groente, enz.
Ik weet niet of je dierenarts in combinatie met droge brokken bedoelde, maar indien niet in combi toch nog even vermelden dat BARFEN (wat hij je aanraadde alleen beter verwoord en verantwoord), toch een pak meer inspanning vraagt dan "gewoon" een beetje van dit en een beetje van dat als je wil dat je kat gezond blijft. Verder ga ik hier geen verder uitwijding overdoen daar er heel wat onder te vinden is op internet en op dit forum.

Je zou eventueel ook wel een versvoeding kunnen geven. Maar een goede premiumbrok op zich is zeker ook niet slecht.

Wat de voeding van mijn eigen katten betreft die zijn ook redelijk kieskeurig maar krijgen momenteel Hill's -Nature's Best- (wel soms een andere smaak) en doen het daar heel goed op.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik wissel ook af en toe van voer. Meestal krijgen ze Royal Canin fit, maar af en toe ook de Indoorversie. Ook hebben ze weleens Iams gekregen, maar ook One van Purina en af en toe krijgen ze een beetje paté als verwennerij.
Gesloten