1e zelfstandige ontlasting kittens

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

1e zelfstandige ontlasting kittens

Bericht door yana »

Ze zijn nu bijna 5wk oud.
Ze gaan net in de bak. Het valt me op dat ze vaak gaan zitten maar niks doen.
Is dat normaal op deze leeftijd?(de moederpoes bracht toch altijd de ontlasting op gang?)
Het katertje wou z'n 1e poepje doen; maar een hoop gepers, wat gepiep, kwam er misschien 1 cm uit!Kleur was goed,bruin, niet zwart, maar het was erg stevig. Met hem is mijn man nu naar de DA voor controle op verstopping ofzo.
Of is het normaal dat het nog moeilijk gaat in dit stadium?
ps ik ben net (maandag ofzo)begonnen met wat bijvoeren; kittenmelk met bambix tot een papje. Kan dat het probleem zijn?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dit is de overgangsfase die soms wat moeite kost. Je kunt ook gaan bijvoeren met wat natvoer, daar wordt de poep iets 'soepeler' van. Ik ken het fenomeen dat ze moeite met poepen hebben, zelf niet; zolang je nog kittenmelk met bambix geeft, zou de poep nog geelbruinig van kleur moeten zijn. Geef je bambix-zoveel-granen? Je kunt beter nutrix kindermeel geven, dat is iets lichter verteerbaar.

Omdat ik niet denk dat het hier om een ziekte gaat, wordt dit topic verplaatst naar Training en Opvoeding.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

De DA zei inderdaad ook dat die zemelen misschien nog moeilijk verteren.
Verder zei hij, dat de melk eigelijk geen poep geeft. Die paar zemelen wel; die paar korrels brengen dan de hele darmwerking op gang, maar de darmen zijn nog helemaal niet vol; aan het eind zit nog helemaal niks.
Dat geeft tóch aandrang terwijl er niks komt.
Puur kittenblik willen ze nog niet.. :-( zuuuucht...dus mixen met melk dan maar weer..
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Het lijkt nu beter te gaan, ze hebben nu met regelmaat poepjes.
Niet allemaal elke dag maar de 1 eet ook meer dan de ander.
Sommige poepjes zijn nog wat hard dus mengen we 1x per dag wat zonnebloemolie door de slobber.
Wanneer mogen ze kittenbrokjes?
Ze zijn wel wat gevoelig op de darmpjes maar als ik niet uitkijk vreten ze de harde brokjes van mamapoes op!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ze mogen nu al kittenbrokjes. Zet gewoon een klein schaaltje neer, met eventueel daarbij wat geweekte kittenbrok. Ze vinden het vast al lekker als ze die van mama al opeten ;-)
Trouwens, voor de moeder is kittenbrok ook goed nu. Zij moet herstellen van de bevalling en van het zogen, en dan geeft kittenbrok net een beetje extra.
Gesloten